Hulp gevraagd bij repareren starten scooter

Pagina: 1
Acties:

• speedfan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-10 20:24
Beste leden van Tweakers,

Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen met het zoeken van wat problemen.

Ik heb het begin van dit schooljaar een scooter (Baotian BT50QT-9f) voor 200 kunnen kopen maar dit is tot nu toe alleen maar drama geweest. Hij is "gerepareerd" door iemand maar daar heb ik spijt van. Omdat ik toch nog tot juni er op wil rijden heb ik besloten in het voorjaarsvakantie er maar zelf aan te knutselen. Ik zie mijzelf als best handig iemand maar van scooters weet ik niks.

De elektrische start doet het sinds een paar weken niet meer. De accu was te ver ontladen en was gewisseld voor een nieuwe. Nu blijkt er kortsluiting te zijn als ik ze wil aansluiten. Wat meten verder kwam ik uit dat zowel de plus- als minpool van de startmotor contact maken met het frame. Vervolgens startmotor losgekoppeld en geprobeerd er op te rijden, echter begon hij extreem te schokken tijdens het rijden. Van 35 naar 30, weer 35 en dan weer 30 etc terwijl hij 45 hoort te gaan. Startmotor weer aangesloten en hij rijd weer normaal. Op moment rijd ik met de accu's ontkoppeld en kickstart ik. Graag wil ik weer terug zodat bij stationair de lampen niet dimmen. Is de startmotor kapot?

Vandaag is ook de snelheidsmeter en kmteller gestopt maar dat zit volgensmij ergens in het voorwiel. Nog tips hier?

Wie o wie kan mij blij maken?

Vriendelijke groeten, speedfan

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik heb alleen ervaring met motoren. Dat gezegd hebbende:
1. heb je een schema van de kabelboom? Zo nee.. dan wordt het vaak een lastig verhaal. Zoek een werkplaatshandboek voor jouw type (service manual)..
2. is de kabelboom nog origineel? Knutselen aan een kabelboom waaraan gehobbie'd is (of andere kleuren draad zijn gebruikt) is een drama wat ik niemand aan kan bevelen...

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:14

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Allicht dat er een grote massa via die startmotor loopt en de ontsteking niet 'genoeg' massa heeft (bijvoorbeeld maar een dun draadje aan het blok) om de stroom terug te voeren. Dat zou het schokken wel kunnen verklaren als de de startmotor niet hebt aangesloten.

Rotte massaverbindingen kunnen voor meer ellende zorgen dan je denkt :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
wat @kuusj98 zegt!!
Loop al je massapunten langs. Allemaal netjes de roest (en andere aanslag) verwijderen en doormeten die handel.

Slechte massa kan voor allerlei exotische problemen zorgen...

Afbeeldingslocatie: https://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/bt50qt-9_eldiagram.jpg

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-11 18:46
ik zou ook gelijk even meten of de accu wel bijgeladen word als het goed is ligt er een gy6 blokje onder, die moet minimaal op de accu polen 13v bijladen

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik denk dat je ook een nieuwe accu kan kopen, onregelmatig lopen heeft bij een electronisch gestuurde ontsteking alles te maken met problemen in de contante spanning. Je accu hoort niet alleen je spanning te leveren voor je startmotor, maar ook de spanning te stabiliseren voor je ontsteking en verlichting. Dus accu controleren, spanningsregelaar, cdi's die zullen allemaal gecontroleerd en getest moeten worden. Als je spanningsregelaars kapot zijn en te veel spanning afgeven, zullen ze elke keer je accu slopen, maar ook de cdi's en die heb je nou net nodig voor je ontsteking.

• speedfan
breew schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:13:
Ik heb alleen ervaring met motoren. Dat gezegd hebbende:
1. heb je een schema van de kabelboom? Zo nee.. dan wordt het vaak een lastig verhaal. Zoek een werkplaatshandboek voor jouw type (service manual)..
2. is de kabelboom nog origineel? Knutselen aan een kabelboom waaraan gehobbie'd is (of andere kleuren draad zijn gebruikt) is een drama wat ik niemand aan kan bevelen...
Er staat wel wat op het internet zoals breeuw ook gevonden heeft. Ik weet niet of de kabelboom origineel nog is want ik ken het onderdeel niet. Wel is er in het verleden veel elektrische tape en tyraps gebruikt. Ik heb nog twee foto's van een paar weken terug.

https://drive.google.com/...Up1Lkgl-/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...gM57DNZ8/view?usp=sharing
kuusj98 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:16:
Allicht dat er een grote massa via die startmotor loopt en de ontsteking niet 'genoeg' massa heeft (bijvoorbeeld maar een dun draadje aan het blok) om de stroom terug te voeren. Dat zou het schokken wel kunnen verklaren als de de startmotor niet hebt aangesloten.

Rotte massaverbindingen kunnen voor meer ellende zorgen dan je denkt :+
Ik neem aan dat je dit onderdeel bedoeld: https://drive.google.com/...NUgMoNwT/view?usp=sharing
Dan weet ik ook gelijk waar het op het blok zit. :)
Als ik dat onderdeel op internet opzoek dan zie ik niet zo snel welke kabel als massa dient naar het blok. Kan je hier iets meer over vertellen?
Uberdude schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:48:
ik zou ook gelijk even meten of de accu wel bijgeladen word als het goed is ligt er een gy6 blokje onder, die moet minimaal op de accu polen 13v bijladen
Ik neem aan dat je dan bedoeld of de motor opgeladen wordt als de motor loopt. Ik kan dat binnenkort wel meten. Echter als hij weer uit staat klapt de zekering er gelijk weer uit en de multimeter gaf aan dat er ongeveer 10a liep zonder contact. 8)7
teigetjuh schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:14:
Ik denk dat je ook een nieuwe accu kan kopen, onregelmatig lopen heeft bij een electronisch gestuurde ontsteking alles te maken met problemen in de contante spanning. Je accu hoort niet alleen je spanning te leveren voor je startmotor, maar ook de spanning te stabiliseren voor je ontsteking en verlichting. Dus accu controleren, spanningsregelaar, cdi's die zullen allemaal gecontroleerd en getest moeten worden. Als je spanningsregelaars kapot zijn en te veel spanning afgeven, zullen ze elke keer je accu slopen, maar ook de cdi's en die heb je nou net nodig voor je ontsteking.
Er zit al een nieuwe accu in. Deze heb ik weggezet in de scooter nadat hij nog een keer opgeladen is mbv een lader. De motor zelf loopt met startmotor en zonder aangesloten accu's als een zonnetje. Valt niet uit, start in 1x kicken en trekt lekker vlot op.

Wat kan ik meten aan de cdi's en spanningsregelaar? Ik heb nog nooit eerder een spanningsregelaar gezien, wel een cdi. Mijn ervaring is beperkt tot daf615, sachs 301 en een blok van een mercury buitenboordmotor. Wel ben ik vrij handig met de multimeter.

Tot zo ver wil ik iedereen bedanken die mee denkt! Ik ben er erg blij mee. :)

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Spanningsregelaar is eenvoudig. Meet op de contacten waar normaal je accu op zit met een lopende motor, zelfs bij hoge toeren, mag je daar nooit een spanning boven de 16V zien. Zie je die wel, dan kun je je spanningsregelaar vervangen en mogelijk ook je cdi's, blijft het netjes rond de 15V, werkt je spanningsregelaar goed en is de kans kleiner dat je cdi's niet goed werken. (spanningsregelaar wordt aangegeven als rectifier in het schema, als ik het zo even snel zie)

[ Voor 11% gewijzigd door teigetjuh op 12-02-2018 13:46 ]

• speedfan
Ik heb geprobeerd om met de startmotor losgekoppeld wat te meten op de pinnen maar de motor valt telkens na een paar seconde uit. Startmotor weer aangesloten en hij loopt weer prima stationair. Ik heb de startmotor losgehaald om het wat beter te kunnen bekijken. Er is geen schade te zien en open maken lukt niet. Feit blijft dat de plus pool contact maakt met de buitenkant van de startmotor. Wellicht interne schade?
https://drive.google.com/..._IrmZ-u6/view?usp=sharing

Nu zag ik dit: https://nl.aliexpress.com...b-8a6b-9c55f5bcf78a&tpp=1
Erg geneigd om er één te kopen of wordt dit afgeraden?

Nu heb ik geprobeerd om de ontstekingspoelen te zien maar ik krijg de koeling er niet af. Hij zit vast met een plastic moer. Sleutel 13 is perfect maar slipt hij. Sleutel 12 is te klein. Iemand tips?

https://drive.google.com/...OV6LKlS_NL5pLDlimPzetOLxN

Accu is nog netjes boven de 12v zonder iets aangesloten er op.

Morgen zal ik met startmotor de spanningsregelaar meten. Ik heb nog geen nieuwe zekeringen om mee te testen. :P

Edit: gemeten bij de accu met startmotor. 0v. Eerst startmotor vervangen dan maar?

[ Voor 8% gewijzigd door speedfan op 13-02-2018 12:52 ]

Pagina: 1