TV kijken via glasvezel

Pagina: 1
Acties:
  • 11.691 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:16
Binnenkort gaan wij verhuizen naar een nieuwbouwhuis.
Wij kijken zelf veel tv en vinden het ook belangrijk dat dit zo goed mogelijk is.

Momenteel hebben wij Ziggo, dus HD kanalen over DVB-C.

Helaas wordt er geen coax aangesloten in ons nieuwe huis en is hier ook geen mogelijkheid voor. Er wordt alleen glasvezel geleverd. Met veel moeite hebben we nagevraagd of hier toch iets te doen voor is maar het CIF geeft aan niemand in nieuwbouwwijken meer aan te willen sluiten op coax. (de techniek is achterhaald)

Dat was wel vervelend om te horen, aangezien er naar mijn weten geen perfect alternatief is. Ik ben nu namelijk sowieso aangewezen op een extra kastje voor elke tv.

Dus zijn we verder gaan zoeken wat de alternatieven zijn:
YoufoneTV
NLZiet streamen naar Chromecast
Illegaal iptv kijken
Knippr
Caiway, maar max 2 tv's en moeten aparte utp kabels worden getrokken.

Ik begreep dat voor tv via bijv. de kabel een technicolor stream is en dat dit het best haalbare is.

Wat is voor ons de oplossing om toch tv te kijken zoals het bedoeld is? Dus zelfde kwaliteit als ziggo, op 4 tv's en geen lelijke interface zoals kpn altijd heeft bij hun kastjes.

Wij zullen glasvezel hebben met 500mbit up en down.
TV is 65"

Hoop dat ik toch iets over het hoofd gezien en er toch een oplossing is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Tweak internet maakt gebruik van sparql. Volgens mij hebben die wel een prima ui.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
Even een wedervraag, wat zijn je ervaringen met iptv over glas? Je hebt er al een mening over maar het lijkt me niet dat je het ooit hebt gebruikt als je alleen ziggo kent.

Ik heb het zelf gehad bij mijn provider en die gaven hetzelfde of zelfs beter HD beeld dan wat ziggo gaf, de bitrate was vaak hoger omdat de bandbreedte bij glasvezel vele male hoger is. Mijn provider krijg je waarschijnlijk niet want die is erg lokaal, maar bitrates van 20+mbit/s voor HD zenders waren daarbij geen uitzondering.

Coax is inderdaad achterhaald en een dure techniek tegenwoordig, dat er nog in verder wordt ontwikkeld komt alleen maar omdat de kabels er overal al liggen waardoor het ontwikkelen nog betaalbaar is, maar voor nieuwbouw wijken begrijp ik prima dat het niet meer wordt aangelegd.

Ook zijn er sinds kort nieuwe kastjes te krijgen welke een stuk sneller zijn dan de kastjes van vroeger, al is het uitleveren daarvan natuurlijk per provider weer verschillend.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
DutchKel schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:46:
Even een wedervraag, wat zijn je ervaringen met iptv over glas? Je hebt er al een mening over maar het lijkt me niet dat je het ooit hebt gebruikt als je alleen ziggo kent.

Ik heb het zelf gehad bij mijn provider en die gaven hetzelfde of zelfs beter HD beeld dan wat ziggo gaf, de bitrate was vaak hoger omdat de bandbreedte bij glasvezel vele male hoger is. Mijn provider krijg je waarschijnlijk niet want die is erg lokaal, maar bitrates van 20+mbit/s voor HD zenders waren daarbij geen uitzondering.

Coax is inderdaad achterhaald en een dure techniek tegenwoordig, dat er nog in verder wordt ontwikkeld komt alleen maar omdat de kabels er overal al liggen waardoor het ontwikkelen nog betaalbaar is, maar voor nieuwbouw wijken begrijp ik prima dat het niet meer wordt aangelegd.

Ook zijn er sinds kort nieuwe kastjes te krijgen welke een stuk sneller zijn dan de kastjes van vroeger, al is het uitleveren daarvan natuurlijk per provider weer verschillend.
Dan is zover ik begreep maximaal op 2 tv's mogelijk om tv te kijken en er moeten ook nog is apart kabels naar worden getrokken (poort 2 en 3 van het glasvezel modem).
Dus dat is ook geen oplossing.. Heb 4 plekken waar tv wordt gekeken.

De oplossing die ze zelf voorstellen is dan de overige tv's via de coax, alleen hebben ze zelf nog niet door dat dit niet meer wordt aangelegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:13
lvrijn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 00:22:
[...]

Dan is zover ik begreep maximaal op 2 tv's mogelijk om tv te kijken en er moeten ook nog is apart kabels naar worden getrokken (poort 2 en 3 van het glasvezel modem).

De oplossing die ze zelf voorstellen is dan de overige tv's via de coax, alleen hebben ze zelf nog niet door dat dit niet meer wordt aangelegd...
Dan laat je toch in elke kamer UTP trekken door de installateur van de woning ipv coax. Switch bij de modem en even aangeven bij je provider dat je 4 ontvangers wilt en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Arn0uDz schreef op maandag 12 februari 2018 @ 00:28:
[...]

Dan laat je toch in elke kamer UTP trekken door de installateur van de woning ipv coax. Switch bij de modem en even aangeven bij je provider dat je 4 ontvangers wilt en je bent klaar.
Dat werkt dus helaas niet. Zo dacht ik het ook op te lossen maar dat kan niet, je hebt op je glasvezel modem 2 poorten vrij waarop je op allebei 1 tv kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Managed switch ertussen zetten... Keyword: igmp snooping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Welnee, ik heb weet ik hoeveel tv’s aangesloten op mijn xs4all 500/500.
Gewoon een managed switch met snooping en aansluiten maar.

(Wat hij hierboven zegt d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door Grandisimo op 12-02-2018 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Je haalt wat dingen door elkaar. Je huis wordt niet aangesloten op coax, maar wat je in huis voor kabels legt dat is je eigen keuze, hier kun je dus zelf coax kabels trekken (zou ik overigens niet doen). Het is toch je eigen huis en jij bepaald wat je in huis doet. Waarschijnlijk heb je alleen analoog via de coax dan. De meeste glasvezelproviders bieden geen DVB-c aan over de coax.

Daarnaast je kunt ook naar iedere kamer een netwerkkabel trekken, een switch ertussen zetten en bij de provider 4 kastjes bestellen. Dit hoeft geen manager switch te zijn, maar houd er wel rekening mee dat niet elke unmanaged switch de hoeveelheid data aan kan. Dit was vroeger wel eens een probleem dat een switch na 10 minuten tv kijken uitviel omdat die het niet aan kon. Ik weet helaas niet of dat nog steeds een probleem is bij enkele switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 17:39
lvrijn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 01:24:
[...]

Dat werkt dus helaas niet. Zo dacht ik het ook op te lossen maar dat kan niet, je hebt op je glasvezel modem 2 poorten vrij waarop je op allebei 1 tv kan aansluiten.
Klopt dat wel? Volgens mij hangt dat van je provider af. Ik had hiervoor tele2, die had inderdaad 2 van de 4 poorten voor televisie. Nu bij telfort maakt dat niet uit. Kan er gewoon een simpele switch tussen hangen en overal krijg ik tv signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
S-te-fan schreef op maandag 12 februari 2018 @ 06:58:
[...]

Klopt dat wel? Volgens mij hangt dat van je provider af. Ik had hiervoor tele2, die had inderdaad 2 van de 4 poorten voor televisie. Nu bij telfort maakt dat niet uit. Kan er gewoon een simpele switch tussen hangen en overal krijg ik tv signaal.
Zoals bij jou werkt het bij Tweak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 18:09

Crazy-

Best life ever

Het is achterhaald dat je maar 1 TV poort hebt

Bijvoorbeeld Kpn kan elke poort gewoon een TV ontvanger aangesloten worden;

Ofwel je kan achter 1 poort een switch hangen (netgear GS105) en je hebt 4 poorten extra. Kabels naar je kamers trekken (nieuwbouw, neem aan dat er dan al standaard overal UTP getrokken zal worden, was bij ons wel) en klaar!

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjay1990
  • Laatst online: 17-09 11:34
XS4all werkt het zelfde, je kan de televisie gewoon overal in je netwerk aansluiten en gewoon kijken, daar is niet eens een managed switch voor nodig. Andere optie is telfort, die boden voorheen via hun glasvezel modem ook een coax aansluting welke ook via DVB-C werkte. Dit was in iedergeval bij XMS het geval, voordat ze door Telfort werden overgenomen. Ons Brabant net bied het ook aan, mits je in hun regio woont natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Wellicht niet de meest ideale oplossing maar ik heb al 1 jaar+ een abo bij Tweak (alleen internet) en gebruik de Ziggo Go app op Win 10 en mijn mobiele devices om tv te kijken. Kwaliteit is prima en het aanbod erg breed. Gebruik de login van een vriend welke zelf Ziggo heeft. Werkt altijd en geen gedoe :)

..::System Specs::..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:51
Het is natuurlijk mooi dat het technisch mogelijk is meerdere ontvangers aan te sluiten, maar TS zit bij CIF en Caiway levert er echt niet meer dan twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
hcQd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:34:
Het is natuurlijk mooi dat het technisch mogelijk is meerdere ontvangers aan te sluiten, maar TS zit bij CIF en Caiway levert er echt niet meer dan twee.
Dat is echt raar. Misschien even met klantenservice bellen dat er 4 nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
hcQd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:34:
Juist, iemand die het begrijpt.
Dus aan IGMP snooping heb ik ook helaas niets.
Er mogen maximaal twee kastjes bij caiway worden aangevraagd.

Oplossing met bijv. Ziggo go is geen oplossing, de tv moet aan en dan moet er zonder extern apparaat tv kunnen worden gekeken.

Voor diegene die het nog niet begreep uit mijn bericht, er komt geen coax in dit huis, ook geen analoog.

CIF is diegene die het glasvezel levert, geen Kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar wat bedoel je precies met TV kijken?

Wanneer je uitsluitend de traditionele (lineaire) TV zenders bedoelt is, ben je voor het grootste deel afhankelijk van de provider in jouw woonplaats; in dit geval CIF. :-(
En blijkbaar (?) is dat gemaximeerd op 2 TV's per aansluiting. (wel apart, maar dat ff terzijde)
Jammer dat er geen KPN IPTV product te krijgen is. Want dan waren die beperkingen er niet.

"lelijke interface" bij KPN? Dat valt toch wel mee? Die kleine zwarte ITPV boxjes, die bovendien nauwelijks energie verbruiken (!) kun je gewoon ergens wegstoppen, als de IR-LED v.d. AB maar bereikbaar is.

Maar wil je TV kijken via streaming diensten zoals Netflix; dan ben je natuurlijk niet gebonden aan een specifieke provider en/of kastje. Als je TV, of beter gezegd monitor, maar via een IP/Ethernet verbinding een dienst als Netflix kan gebruiken.
En bij sommige TV's kan dat via ingebouwde h/w + s/w, of via een Chrome Stick achtig device. Dan kun je er net zoveel neer zetten als je wilt! :Y

Tja, als je gehecht bent aan goede kwaliteit van het beeld + geluid, dan moet je imho niet kiezen voor zaken als NL(niet)Ziet. ;)

Maar nog een andere tip/vraag; je praat over een nieuwbouwwoning, toch?
Dan heb je toch zeker wel UTP van een centraal punt (meterkast b.v.) naar iedere ruimte mee laten (aan)leggen in je nieuwe woning? Daar heb je altijd profijt van, nu en in de toekomst.
Destijds (24 jaar geleden al!) bij onze nieuwbouwwoning ook laten doen en tot op de dag van vandaag ben ik daar nog steeds blij mee. 8) Kostte ooit een paar tientjes per aansluiting, als meerprijs.
Desnoods een loze PVC pijp met een trektouwtje erin; kun je er altijd zelf nog UTP door heen sjorren.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
lvrijn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:42:
[...]
Juist, iemand die het begrijpt.
Dus aan IGMP snooping heb ik ook helaas niets.
Er mogen maximaal twee kastjes bij caiway worden aangevraagd.
Kan je niet een 2e tv abonnement bij Caiway afnemen? Een beetje vreemd, maar het zou genoeg voor 4 tv's zijn. Het zou kunnen dat Caieay maar 2 kastjes mag leveren om contractuele redenen met leveranciers van (extra) tv zenders. Maar met een 2e abo zou dat geen probleem meer mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik ken CIF an caiway niet, maar vin het wel een heel rare optie dat je slechts 2 decoders zou kunnen krijgen. Bedoelen ze wellicht niet dat ze er tot 2 'gratis' geven?

Zelfs een managed switch is bij mijn weten niet nodig. Ik heb hier naar diverse kamers gewoon UTP getrokken die allemaal in 1 simpel switchje uitkomen. In die switch zit weer de UTP kabel die op de IPTV port van mijn glasmodem zit.

Maar als caiway keihard volhoud dat ze er slechts 2 ondersteunen, geen analoog aanbieden en er geen andere provider mogelijk is, ben je redelijk fucked ja.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik lees op de site van CIF:

Verschillende Internet Service Providers bieden diensten aan via het glasvezelnetwerk. Zij bieden in ieder geval snel en stabiel internet, interactieve televisie met zeer goede beeldkwaliteit en betrouwbare telefonie. Met het doen van de postcodecheck weet u welke providers er op uw adres beschikbaar zijn.

M.a.w. het is blijkbaar afhankelijk van je postcode of je wel of niet een ruime(re) keuze hebt. :?
@lvrijn welke keuzes heb je dan effectief?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 16:41
Er zijn toch meerdere aanbieders op CIF dan alleen Caiway?
Solcon biedt geloof ik max 3 4 ontvangers aan via CIF, zijn er nog maar 3 maar dat is altijd meer dan 2 :*)

https://overalglasvezel.nl/postcode-checker/

[ Voor 17% gewijzigd door Dennis-L op 12-02-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:26
Solcon bied op mijn adres (ook CIF glasvezel) 4 tv ontvangers aan (je krijgt er standaard 1 en je kan er 3 extra bijbestellen).
Wel is bij Solcon de maximale snelheid op glasvezel gelimiteerd tot 250 mb/s en is het ook nog eens een stuk duurder, waar Caiway 600 mb/s aanbied voor een lagere prijs.
Ik heb zelf glasvezel via Caiway en ben er eigenlijk zeer tevreden over (stabiliteit van zowel internet als tv is prima en de snelheid is zelfs hoger dan waar ik voor betaal), maar ik hoef ook geen 4 tv ontvangers :P
Wel zijn er in vergelijking met Ziggo relatief weinig HD zenders, maar de beeldkwaliteit is voor mij prima. Ik heb geen idee van de exacte bitrates.
Voordeel van Caiway is dat je direct je eigen router in kan pluggen op het glasvezelmodem of er voor kan kiezen om een router bij hen te kopen/huren. Dat geeft je behoorlijk wat meer vrijheid.

[ Voor 31% gewijzigd door EDIT op 12-02-2018 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:46
Tegenwoordig wordt in CIF nieuwbouw gebieden ook vaak reggefiber gelegd. (In de omgeving van Vinkeveen bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 16:41
t mac schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:36:
Tegenwoordig wordt in CIF nieuwbouw gebieden ook vaak reggefiber gelegd. (In de omgeving van Vinkeveen bijv.)
Dat zou de TS dan hier kunnen checken
https://www.eindelijkglasvezel.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-09 07:28
lvrijn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 00:22:
[...]

Dat is tegenwoordig ook al niet meer zo. Ik heb thuis meerdere tv's via een switch aangesloten. Het werkt snel, kwaliteit is top en je hebt meer mogelijkheden. Ik zou niet anders meer willen dan glas tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Bij ons komt geen Reggefiber, KPN heeft ervoor gekozen om hier niet in te investeren, zie ook het nieuws onlangs, er wordt steeds minder in glasvezel geïnvesteerd. Het is wel apart, want in sommige wijken krijg je verder geen keus.

Even nog ter verduidelijking, met TV kijken bedoel ik dus echt naar de televisiezenders. SBS9 RTL7 etc.
Het is niet mogelijk om twee abonnementen af te sluiten. Caiway geeft aan dat het technisch niet haalbaar is om meer dan 2 tv aansluitingen op glasvezel te realiseren. (raar verhaal, want bij KPN kan je op 6 tv's tegelijk kijken)

Wij gaan sowieso naar elke kamer UTP trekken.
Op elke verdieping komt een Ubiquiti managed switch met PoE.

Solcon internetsnelheid is maar 100mbit op glasvezel, is dit met een reden?
Septimamus schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:49:
[...]

Dat is tegenwoordig ook al niet meer zo. Ik heb thuis meerdere tv's via een switch aangesloten. Het werkt snel, kwaliteit is top en je hebt meer mogelijkheden. Ik zou niet anders meer willen dan glas tv
Volgens Caiway:
Standaard kijk je televisie via de coax-kabel. Dit biedt vele voordelen. In de meeste huizen ligt de coax-bekabeling er al, dus dan is het alleen maar ‘inprikken’ en genieten. Kies je voor een Alles-in-1 Glas pakket met Interactieve TV, dan kijk je televisie via glasvezel op maximaal 2 televisietoestellen.
In de handleiding staat dan ook dat deze op poort 2 en 3 moeten worden aangesloten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik zou ook even contact opnemen met caiway, mogelijk zijn ze nog bezig met de voorwaarden van maximaal 2 kastjes aan het aanpassen. Dit omdat ze voorheen als alternatief nog CI+ aanboden via de kabel, dit alternatief is dus sinds kort vervallen. Ik kan me niet voorstellen dat je in deze tijd maar maximaal 2 tv’s mag aansluiten in huis.

Of ze hebben nog wel coax in gebruik via glas. Het modem kan het zoals ik op de tekening heb gezien wel aan. Dat houd in dat je alleen glasvezel binnen krijgt maar dat het modem zelf een CI+ of analoge tv kan genereren, dit ondersteund mijn provider ook (alleen ik gebruik het niet).

[ Voor 29% gewijzigd door DutchKel op 12-02-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
Hoezo kun je geen TV kijken via coax? Ik heb in mijn huis ook enkel een glas lijn binnen komen maar er zit een apparaat in de meterkast die het signaal omzet naar coax. Heb een paar jaar gewoon TV gekeken via Delta Digitale TV en pas onlangs overgestapt naar KPN Glas.

Mijn ervaringen zijn overigens prima; enige dat ik wennen vind (maar dat is waarschijnlijk een "issue" van de aanbieder) is dat de HD zenders niet vooraan in de lijst staan. Dus zender 1 is SD Nederland 1. Voor HD Glas zenders moet ik naar 661, voor gewoon HD moet ik naar 701.

Geen idee overigens wat het verschil is tussen HD en HD Glas, maar dat terzijde.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
DutchKel schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:55:
Ik zou ook even contact opnemen met caiway, mogelijk zijn ze nog bezig met de voorwaarden van maximaal 2 kastjes aan het aanpassen. Dit omdat ze voorheen als alternatief nog CI+ aanboden via de kabel, dit alternatief is dus sinds kort vervallen. Ik kan me niet voorstellen dat je in deze tijd maar maximaal 2 tv’s mag aansluiten in huis.

Of ze hebben nog wel coax in gebruik via glas. Het modem kan het zoals ik op de tekening heb gezien wel aan. Dat houd in dat je alleen glasvezel binnen krijgt maar dat het modem zelf een CI+ of analoge tv kan genereren, dit ondersteund mijn provider ook (alleen ik gebruik het niet).
Ik kon het me ook niet voorstellen. Ze geven aan dat ik moet klagen bij de gemeente.
Ik heb aangegeven dat die niets willen doen, zelf kan ik het me ook niet voorstellen dan er maar op 2 tv's kan worden gekeken. De directeur die ik sprak had zelf ook nog coax thuis, dus hij had het probleem niet.

Zelf heb ik met het CIF gesproken en ook de plan ontwikkelaars, die geven aan dat Caiway te traag is met het aanbieden van hun diensten, maar als het CIF niet de keuze had gemaakt om geen coax meer aan te leggen, zou Caiway nooit hun glasvezel tv pakket aanpassen (voorheen kon je op maximaal 1 TV naar televisie kijken, dit is dus nu gewijzigd naar 2.)

Helaas kan het laatste wat je aangeeft niet.
XyritZz schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:56:
Hoezo kun je geen TV kijken via coax? Ik heb in mijn huis ook enkel een glas lijn binnen komen maar er zit een apparaat in de meterkast die het signaal omzet naar coax. Heb een paar jaar gewoon TV gekeken via Delta Digitale TV en pas onlangs overgestapt naar KPN Glas.

Mijn ervaringen zijn overigens prima; enige dat ik wennen vind (maar dat is waarschijnlijk een "issue" van de aanbieder) is dat de HD zenders niet vooraan in de lijst staan. Dus zender 1 is SD Nederland 1. Voor HD Glas zenders moet ik naar 661, voor gewoon HD moet ik naar 701.

Geen idee overigens wat het verschil is tussen HD en HD Glas, maar dat terzijde.
Dit heb ik ook nagevraagd maar niet mogelijk via de aanbieders die dit doen.
Allemaal persé een kastje erbij omdat iedereen tegenwoordig interactieve tv wilt. Wij gebruiken dat niet.

Ik wil simpel gewoon TV kunnen kijken op 4 tv's, in de kwaliteit hoe het hoort.
Overal in het huis komt UTP. Er is een glasvezelaansluiting aanwezig die door het CIF wordt beheerd.
Ik heb geaccepteerd dat er bij elke tv een tuner moet komen, dat is dan maar zo.
Iemand anders nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mythia
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 00:19
XyritZz schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:56:

"23 april 2017, 22:06

HD-Glas zenders hebben een bitrate van 12,75 Mbits, terwijl HD zenders een bitrate van 7,5 Mbits hebben. HD-Glas zenders kunnen dus over het algemeen een scherper en mooier beeld weergeven. Dit verschil is inderdaad niet met elk programma, bij elke TV en door iedereen even goed waar te nemen. Maar wanneer je de keuze hebt zou ik altijd voor de HD-Glas kiezen" bron. Dit is dus het verschil tussen HD en HD glas :)

Daarnaast is volgens mij nu altijd de HD-optie op 1, zie hiervoor https://www.kpn.com/service/televisie/hd-op-1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:35
lvrijn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:54:
Bij ons komt geen Reggefiber, KPN heeft ervoor gekozen om hier niet in te investeren, zie ook het nieuws onlangs, er wordt steeds minder in glasvezel geïnvesteerd. Het is wel apart, want in sommige wijken krijg je verder geen keus.
Je haalt twee dingen door elkaar. KPN investeert minder in glasvezel in bestaande gebieden. Aanleg van glasvezel in nieuwbouw wordt echter juist opgeschroefd.
Er zijn ook wel nieuwbouwprojecten waar CIF aanlegt en Reggefiber (KPN) ook, maar meestal kiest Reggefiber er inderdaad voor om die concurrentie niet meteen aan te gaan. Concurreren met coax is nog wel te doen maar met een ander FttH netwerk wordt al iets lastiger.

Welk nieuwbouwproject is dit? Dan kan ik ook nog wel even nakijken wat hier de reden was...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Barre73 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:31:
[...]

Je haalt twee dingen door elkaar. KPN investeert minder in glasvezel in bestaande gebieden. Aanleg van glasvezel in nieuwbouw wordt echter juist opgeschroefd.
Er zijn ook wel nieuwbouwprojecten waar CIF aanlegt en Reggefiber (KPN) ook, maar meestal kiest Reggefiber er inderdaad voor om die concurrentie niet meteen aan te gaan. Concurreren met coax is nog wel te doen maar met een ander FttH netwerk wordt al iets lastiger.

Welk nieuwbouwproject is dit? Dan kan ik ook nog wel even nakijken wat hier de reden was...
Ik stuur je een DM
Maarja, het was wel handig geweest als we iets meer keuze hadden.
De helft van de wijk gaat illegaal iptv kijken om toch op meerdere tv's televisie te kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door lvrijn op 12-02-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Laatst online: 22:26
En is Solcon dan dus geen optie? Die levert dus ook gewoon in CIF gebied en daar kan je wel 4 tv ontvangers selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Heb al jaren ziggo de deur uit, maar kijk t nog steeds op de 900 reeks. Beter dan analoog afgestemde zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-09 07:28
lvrijn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:54:

Even nog ter verduidelijking, met TV kijken bedoel ik dus echt naar de televisiezenders. SBS9 RTL7 etc.
Het is niet mogelijk om twee abonnementen af te sluiten. Caiway geeft aan dat het technisch niet haalbaar is om meer dan 2 tv aansluitingen op glasvezel te realiseren. (raar verhaal, want bij KPN kan je op 6 tv's tegelijk kijken)

Wij gaan sowieso naar elke kamer UTP trekken.
Op elke verdieping komt een Ubiquiti managed switch met PoE.

Solcon internetsnelheid is maar 100mbit op glasvezel, is dit met een reden?

[...]

Volgens Caiway:
Standaard kijk je televisie via de coax-kabel. Dit biedt vele voordelen. In de meeste huizen ligt de coax-bekabeling er al, dus dan is het alleen maar ‘inprikken’ en genieten. Kies je voor een Alles-in-1 Glas pakket met Interactieve TV, dan kijk je televisie via glasvezel op maximaal 2 televisietoestellen.
In de handleiding staat dan ook dat deze op poort 2 en 3 moeten worden aangesloten..
Wat zit dat dan nog verschillend tussen providers zeg. Maar goed, ook dan kan je net zoals vele zegen hier een switch gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 21:32
Septimamus schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:17:
[...]

Wat zit dat dan nog verschillend tussen providers zeg. Maar goed, ook dan kan je net zoals vele zegen hier een switch gebruiken
Nee, hij mag niet meer dan twee decoders afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34
lvrijn schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:35:
[...]

Wat is voor ons de oplossing om toch tv te kijken zoals het bedoeld is? Dus zelfde kwaliteit als ziggo, op 4 tv's en geen lelijke interface zoals kpn altijd heeft bij hun kastjes.

Wij zullen glasvezel hebben met 500mbit up en down.
TV is 65"

Hoop dat ik toch iets over het hoofd gezien en er toch een oplossing is.
Hoe vaak zie je die interface nou wanneer je TV aan het kijken bent? Je kijkt TV voor de TV en niet voor de interface van het kastje. De interface moet functioneel, duidelijk en snel zijn. Die van KPN/XS4ALL voldoet daar volledig aan.

Zelf heb ik XS4ALL welke dezelfde TV ontvanger heeft als KPN met die "lelijke" interface, maar die "lelijke" interface is wel de snelste interface van alle IPTV kastjes die ik heb gezien bij vrienden en familie. Alle andere kastjes van o.a. ziggo zijn onwijs traag met reageren. Die van KPN reageert instant wanneer je op een knop drukt.

Ik zou jou dus aanraden om lekker bij XS4ALL te gaan zitten. In de 3 jaar dat ik nu met mijn nieuwbouwhuis met glasvezel bij XS4ALL zit heb ik nog geen enkele keer problemen gehad. Ben dus onwijs tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
@lvrijn Ik antwoord je straks ook wel via DM maar voor nu alvast: Voor zover ik kan zien is DSL ook beschikbaar. Niet al te snel (30 Mbit lijkt het), maar het is er wel.Alleen legt KPN dat niet aan tot in de woning waardoor veel bewoners niet weten dat ze het kunnen bestellen. Na bestelling wordt dan alsnog de kabel binnengebracht en afgemonteerd.

Omdat ik nu weet welke wijk dit is heb ik andere adressen hier (die al bewoond zijn) gecheckt bij Solcon en die kunnen daar wel degelijk glasvezel tot 250/250 afnemen.
Misschien kan je ook Solcon bellen en vragen of jouw nieuwe adres al wel goed in hun database staat, en ook meteen vragen hoeveel TV decoders bij hen mogelijk zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 12-02-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Hatsjoe schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:44:
[...]

Hoe vaak zie je die interface nou wanneer je TV aan het kijken bent? Je kijkt TV voor de TV en niet voor de interface van het kastje. De interface moet functioneel, duidelijk en snel zijn. Die van KPN/XS4ALL voldoet daar volledig aan.

Zelf heb ik XS4ALL welke dezelfde TV ontvanger heeft als KPN met die "lelijke" interface, maar die "lelijke" interface is wel de snelste interface van alle IPTV kastjes die ik heb gezien bij vrienden en familie. Alle andere kastjes van o.a. ziggo zijn onwijs traag met reageren. Die van KPN reageert instant wanneer je op een knop drukt.

Ik zou jou dus aanraden om lekker bij XS4ALL te gaan zitten. In de 3 jaar dat ik nu met mijn nieuwbouwhuis met glasvezel bij XS4ALL zit heb ik nog geen enkele keer problemen gehad. Ben dus onwijs tevreden.
Ik denk dat je het topic niet goed hebt doorgelezen. XS4ALL kan niet, Reggefiber heeft niets bij ons aangelegd, alleen het CIF.

Daarnaast vind ik interface wel iets, wij gaan voor bepaald interieur met bepaalde meubels, daarbij komt een hoge kwaliteit audio-video setup. Een interface zoals Samsung gebruikt in hun EPG etc is perfect. Die van KPN misstaat volledig. Ik zou me er elke keer aan irriteren als ik tussen kanalen switch. Maar dat kunnen we buiten beschouwing laten omdat het niet eens een optie is.(zie CIF)
Barre73 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:47:
@lvrijn Ik antwoord je straks ook wel via DM maar voor nu alvast: Voor zover ik kan zien is DSL ook beschikbaar. Niet al te snel (30 Mbit lijkt het), maar het is er wel.Alleen legt KPN dat niet aan tot in de woning waardoor veel bewoners niet weten dat ze het kunnen bestellen. Na bestelling wordt dan alsnog de kabel binnengebracht en afgemonteerd.

Omdat ik nu weet welke wijk dit is heb ik andere adressen hier (die al bewoond zijn) gecheckt bij Solcon en die kunnen daar wel degelijk glasvezel tot 250/250 afnemen.
Misschien kan je ook Solcon bellen en vragen of jouw nieuwe adres al wel goed in hun database staat, en ook meteen vragen hoeveel TV decoders bij hen mogelijk zijn?
Bedankt voor je hulp.
DSL is geen optie, niet van deze tijd. Daarbij red je het met bandbreedte langer na niet. Ik ga even contact opnemen met Solcon.

Ik heb btw nog het CIF gevraagd om ons huis op coax aan te sluiten, omdat een huis naast ons (10 meter) wat er al stond, wel aangesloten is op coax. Ze willen niet eens voor een geldbedrag ons aansluiten, omdat het verouderde techniek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 09:01
lvrijn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:16:
[...]
Ik heb btw nog het CIF gevraagd om ons huis op coax aan te sluiten, omdat een huis naast ons (10 meter) wat er al stond, wel aangesloten is op coax. Ze willen niet eens voor een geldbedrag ons aansluiten, omdat het verouderde techniek is.
En een aansluiting aanvragen via mijnaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
sbruynis schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:22:
[...]

En een aansluiting aanvragen via mijnaansluiting?
Dan krijg je 2 antwoorden:

1 van KPN: nee we doen hier niets mee.
1 van CIF: we leggen geen coax meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 09:01
En geheime optie 3? Nemen de buren 10 meter verder geen COAX in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:30
Ik ben dus ook recent omgegaan naar een nieuwbouw huis... Toch maar eens KPN gepakt en dan wel met het 4K pakket. Okay okay één hele zender in 4K... Maar ging mij meer om de mooie witte kastjes mét Bluetooth afstandbediening. En die krijg je as I type alleen bij zo'n 4K abonnement. Dus kastje kan mooi uit het zicht geplaatst worden!

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben over de kwaliteit, zap snelheid en vooral het interactieve deel. Het lelijke menu herken ik niet echt. Ik vind het net handig en Intuïtief. Misschien ben ik dan wel raar. Heb hiervoor een Humax gehad. Weet dus niet of die Mediabox XL dingen inmiddels beter zijn.

Persoonlijk ben ik Ziggo dus allang weer vergeten. Met wat settings links en rechts tweak je, je TV ook zo dat het net lijkt alsof hij geen apart kastje aan zich heeft hangen.

Misschien ben ik er te makkelijk in maar ik ben prima tevreden over glasvezel TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:40
Ik zou toch dsl nog eens heroverwegen. Als je op een beetje goede locatie zit kun je daar een behoorlijke dikke internetverbinding mee krijgen met meerdere decoders.

Verder deel ik je mening, vind het ook bizar dat het kunnen tv kijken alleen maar complexer is geworden met decoders. Heb wel eensiets gelezen over ingebouwde iptv standaard in tvs maar eigenlijkniets meer van gezien

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
laurens0619 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:27:
Ik zou toch dsl nog eens heroverwegen. Als je op een beetje goede locatie zit kun je daar een behoorlijke dikke internetverbinding mee krijgen met meerdere decoders.

Verder deel ik je mening, vind het ook bizar dat het kunnen tv kijken alleen maar complexer is geworden met decoders. Heb wel eensiets gelezen over ingebouwde iptv standaard in tvs maar eigenlijkniets meer van gezien
IPTV zit al standaard in tv's, je kan het in principe direct installeren.
Maar de tijd is nog niet zover dat je een tv aan zet en kiest om tv te kijken via iptv.
Er wordt nu altijd nog uit gegaan van een tuner of decoder.

Ik heb DSL voorgelegd, maar ze geven aan hier niet in mee te willen werken.
Alpha89 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:41:
Ik ben dus ook recent omgegaan naar een nieuwbouw huis... Toch maar eens KPN gepakt en dan wel met het 4K pakket. Okay okay één hele zender in 4K... Maar ging mij meer om de mooie witte kastjes mét Bluetooth afstandbediening. En die krijg je as I type alleen bij zo'n 4K abonnement. Dus kastje kan mooi uit het zicht geplaatst worden!

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben over de kwaliteit, zap snelheid en vooral het interactieve deel. Het lelijke menu herken ik niet echt. Ik vind het net handig en Intuïtief. Misschien ben ik dan wel raar. Heb hiervoor een Humax gehad. Weet dus niet of die Mediabox XL dingen inmiddels beter zijn.

Persoonlijk ben ik Ziggo dus allang weer vergeten. Met wat settings links en rechts tweak je, je TV ook zo dat het net lijkt alsof hij geen apart kastje aan zich heeft hangen.

Misschien ben ik er te makkelijk in maar ik ben prima tevreden over glasvezel TV.
Ik heb het inderdaad net gezien, het is verbeterd. Voorheen had je de blauwe lelijke interfaces die afbreuk maken op de rest van de TV. Maar goed, dan alsnog is KPN geen optie. (Ze geven zelf aan niet te kunnen leveren).

Buiten het feit dat ik voor solcon kan gaan, zijn er dan helemaal geen iptv aanbieders die de technicolor stream kunnen aanbieden? Ik denk dat er nog zoals ik, genoeg mensen zijn die niet zo goedkoop mogelijk TV willen kijken, maar juist zo goed mogelijk. Het valt me op dat er alleen maar wordt ge-concurreert op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
lvrijn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:28:
[...]

IPTV zit al standaard in tv's, je kan het in principe direct installeren.
Maar de tijd is nog niet zover dat je een tv aan zet en kiest om tv te kijken via iptv.
Er wordt nu altijd nog uit gegaan van een tuner of decoder.
Dat wist ik niet, welke standaard dan? Ik lees alleen iets over proeven met CI+ 1.4 maar niets concreets over gehoord vanuit de providers of televisiefabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
laurens0619 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:54:
[...]

Dat wist ik niet, welke standaard dan? Ik lees alleen iets over proeven met CI+ 1.4 maar niets concreets over gehoord vanuit de providers of televisiefabrikanten.
Je kan het vaak als App installeren, zie ook siptv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
lvrijn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:57:
[...]

Je kan het vaak als App installeren, zie ook siptv
Ik doelde op echte iptv van je provider (zoals kpn) die integreerd met de tv functionaliteit van je tv. Net zoals je bij ziggo ook interactieve tv zonder decoder hebt mits je ci+ kaart en tv er ondersteuning voor heeft.

Ontopic:
Zijn deze apps (zoals knippr) geen alternatief voor je?

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 12-02-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:35

Denko

|{ing Øf ßlitz

lvrijn schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:28:
[...] Ik denk dat er nog zoals ik, genoeg mensen zijn die niet zo goedkoop mogelijk TV willen kijken, maar juist zo goed mogelijk. Het valt me op dat er alleen maar wordt ge-concurreert op prijs.
Ik denk het niet eigenlijk. In mijn omgeving is tv steeds meer iets als vaste lijn aan het worden "oh, zit dat ook bij de internetverbinding, vooruit dan maar"

De enige mensen die er op letten zijn fox sport mensen voor F1 en voetbal. Rest is 1 pot nat.

Zo goed mogelijk tv is in de meeste ogen tegenwoordig ook interactief. Live tv kijken met elke 7 minuten pauze, oef. Ik had laatst weer dat ik tv keek voor iets, maar tussen kwaliteit en reclame heeft het zo een 40 minuten geduurd voor ik die serie downloadde in full hd en zo maar verder keek.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
laurens0619 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:59:
[...]

Ik doelde op echte iptv van je provider (zoals kpn) die integreerd met de tv functionaliteit van je tv. Net zoals je bij ziggo ook interactieve tv zonder decoder hebt mits je ci+ kaart en tv er ondersteuning voor heeft.
Off-topic: Dat is CI+ 1.4 en daar heeft KPN mee getest in 2015. Maar ook al zou dat succesvol zijn getest (wat ik niet weet), dan nog zijn er tot op de dag van vandaag bijna geen televisies die de 1.4 standaard ondersteunen. Dus waarom zou KPN dan moeite gaan doen op dit moment?
KPN is te klein om de televisiefabrikanten te bewegen hier iets te gaan doen dus het is wachten tot zij gaan innoveren en daarvoor zijn de grote DVB-C operators nodig. Die hebben 1.4. nodig om bijvoorbeeld 2 streams tegelijk aan te kunnen bieden via een CI+. Maar als ik naar bijvoorbeeld Ziggo kijk (Liberty Global dus) dan gaat het juist de andere kant op. De kant van aparte decoders.
Waarom? Omdat de operator met een eigen decoder alles in eigen hand heeft. Software ontwikkeling, vervanging bij defect, versleuteling, interactieve functies etc....

Dus vooral richting @lvrijn : Misschien toch maar beginnen te wennen aan een apart kastje, maar dan wel zoeken naar mogelijkheden om die uit het zicht op te bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Laatst online: 31-08 11:57

DeComponeur

♫ KLNKRWG

@lvrijn
Ik weet niet of je per se DVB-C wilt maar bij Trined is dat met glasvezel wel mogelijk. Het is alleen niet overal in Nederland te verkrijgen.

Omdat TriNed gebruik maakt van digitale televisie via coax kun je televisie kijken zonder verplichte ontvanger en op meerdere televisie’s tegelijkertijd zonder dat je daarvoor extra abonnementskosten betaalt. Je televisie hoeft alleen maar de DVB-C techniek te ondersteunen, de internationaal standaard voor digitale televisie.
Overstappen is heel eenvoudig omdat bij digitale televisie van TriNed de bestaande coaxkabels worden gebruikt. Het is dus niet nodig om nieuwe kabels aan te leggen. Vaak is het 'omstekkeren' van de hoofdaansluiting al voldoende.

Maar ik zou gewoon de overstap maken en coax af te schaffen, dat gaat je ongetwijfeld ook bevallen ;)

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Denko schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:31:
[...]

Ik denk het niet eigenlijk. In mijn omgeving is tv steeds meer iets als vaste lijn aan het worden "oh, zit dat ook bij de internetverbinding, vooruit dan maar"

De enige mensen die er op letten zijn fox sport mensen voor F1 en voetbal. Rest is 1 pot nat.

Zo goed mogelijk tv is in de meeste ogen tegenwoordig ook interactief. Live tv kijken met elke 7 minuten pauze, oef. Ik had laatst weer dat ik tv keek voor iets, maar tussen kwaliteit en reclame heeft het zo een 40 minuten geduurd voor ik die serie downloadde in full hd en zo maar verder keek.
In mijn omgeving is het juist precies omgekeerd. Iedereen hecht waarde aan goed scherpe televisie omdat de tv elke avond aan staat. Op 65" moet het beeld perfect zijn. Deze mensen kijken bijna geen F1 en voetbal. Dan heb je liever kwaliteit dan continu zelf iets verzinnen om aan te zetten.
DeComponeur schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:55:
@lvrijn
Ik weet niet of je per se DVB-C wilt maar bij Trined is dat met glasvezel wel mogelijk. Het is alleen niet overal in Nederland te verkrijgen.

Omdat TriNed gebruik maakt van digitale televisie via coax kun je televisie kijken zonder verplichte ontvanger en op meerdere televisie’s tegelijkertijd zonder dat je daarvoor extra abonnementskosten betaalt. Je televisie hoeft alleen maar de DVB-C techniek te ondersteunen, de internationaal standaard voor digitale televisie.
Overstappen is heel eenvoudig omdat bij digitale televisie van TriNed de bestaande coaxkabels worden gebruikt. Het is dus niet nodig om nieuwe kabels aan te leggen. Vaak is het 'omstekkeren' van de hoofdaansluiting al voldoende.

Maar ik zou gewoon de overstap maken en coax af te schaffen, dat gaat je ongetwijfeld ook bevallen ;)
Helaas bij ons niet mogelijk
Barre73 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:06:
[...]

Off-topic: Dat is CI+ 1.4 en daar heeft KPN mee getest in 2015. Maar ook al zou dat succesvol zijn getest (wat ik niet weet), dan nog zijn er tot op de dag van vandaag bijna geen televisies die de 1.4 standaard ondersteunen. Dus waarom zou KPN dan moeite gaan doen op dit moment?
KPN is te klein om de televisiefabrikanten te bewegen hier iets te gaan doen dus het is wachten tot zij gaan innoveren en daarvoor zijn de grote DVB-C operators nodig. Die hebben 1.4. nodig om bijvoorbeeld 2 streams tegelijk aan te kunnen bieden via een CI+. Maar als ik naar bijvoorbeeld Ziggo kijk (Liberty Global dus) dan gaat het juist de andere kant op. De kant van aparte decoders.
Waarom? Omdat de operator met een eigen decoder alles in eigen hand heeft. Software ontwikkeling, vervanging bij defect, versleuteling, interactieve functies etc....

Dus vooral richting @lvrijn : Misschien toch maar beginnen te wennen aan een apart kastje, maar dan wel zoeken naar mogelijkheden om die uit het zicht op te bergen.
Ja voelde het al aankomen, wordt lastig verwerken in bepaalde situaties.

Maar, buiten de oplossing zoals Solcon, is er nog iets anders zoals YoufoneTV/Knippr aanbied?
Ben bang van niet. Dan is denk ik de oplossing om het netwerk wel te prepareren voor tv kijken zoals bij Caiway gebeurd en dan hopen dat de ontwikkeling niet te lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:35

Denko

|{ing Øf ßlitz

lvrijn schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:29:
[...]

In mijn omgeving is het juist precies omgekeerd. Iedereen hecht waarde aan goed scherpe televisie omdat de tv elke avond aan staat. Op 65" moet het beeld perfect zijn. Deze mensen kijken bijna geen F1 en voetbal. Dan heb je liever kwaliteit dan continu zelf iets verzinnen om aan te zetten.

[...]
Apart hoe dat zo kan verschillen. Ik hoop dat je eruit komt, maar ik ben bang dat het een beetje een kwakkelende zaak is. Ik kijk meestal op "HD Glas" idd via de KPN optie, wat volgens mij het scherpste/beste beeld is in NL. En dat komt niet eens in de buurt van ook maar een HD stream op netflix. (en dat komt weer niet eens in de buurt van een 4K stream, en die komt niet eens in de buurt van een 4K download)

Ook allemaal gekeken op een 65" idd.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
'HD Glas' is niet het beste wat er op glasvezel te krijgen is, wel is het de dubbele bitrate van een Netflix HD stream ...
edit: O-) dacht dat ik dit toch niet gepost had omdat het niet relevant is voor de situatie. Netflix kan heel goed met lagere bitrate een optisch beter plaatje neerzetten omdat het vantevoren geëncodeerd kan worden in best mogelijke kwaliteit waar tv dit on the fly moet doen. ...

[ Voor 53% gewijzigd door apis29 op 22-02-2018 20:34 ]

• lvrijn
Wat denken jullie van canal digitaal?
- ci module + smartcard, geen extra kastje of interface
- meerdere tv's

Solcon tv toch nog een aantal limitaties helaas.
- interface
- christelijke beperkingen

Ik lees hele diverse meningen over heel het internet, de één zegt dat canal digitaal de beste streams heeft, de ander zegt dat het heel beroerd is en dat ze de streams slechter maken.

Andere oplossing blijft dan gewoon caiway en maar hopen dat ze in de toekomst hun technologie aanpassen.
Overigens, als we voor caiway gaan, is dit dan mogelijk? (icm vlan etc)

Modem poort 1 -> Switch1 Poort 1
Modem poort 2 -> Switch1 Poort 2
Switch1 Poort 7 -> Switch2 Poort 1 (woonkamer)
Switch1 Poort 8 -> Switch3 Poort 1 (slaapkamer)

Switch2 Poort 2 -> iptv (woonkamer)
Switch3 Poort 2 -> iptv (slaapkamer

Dit voorbeeld zie ik namelijk nergens uitgewerkt, iedereen gaat steeds uit van een switch achter een switch, maar niet 2 switches die op de eerste switch worden aangesloten.
Of is het dan alleen nog:
Modem poort 3 -> Switch1 Poort 3

Deze vraag is om te bepalen of 1 UTP kabel volstaat richting de diverse ruimtes vanuit de meterkast.

[ Voor 51% gewijzigd door lvrijn op 15-02-2018 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 21:06
lvrijn schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:40:
Wat denken jullie van canal digitaal?
- ci module + smartcard, geen extra kastje of interface
- meerdere tv's

Solcon tv toch nog een aantal limitaties helaas.
- interface
- christelijke beperkingen

Ik lees hele diverse meningen over heel het internet, de één zegt dat canal digitaal de beste streams heeft, de ander zegt dat het heel beroerd is en dat ze de streams slechter maken.

Andere oplossing blijft dan gewoon caiway en maar hopen dat ze in de toekomst hun technologie aanpassen.

Dit voorbeeld zie ik namelijk nergens uitgewerkt, iedereen gaat steeds uit van een switch achter een switch, maar niet 2 switches die op de eerste switch worden aangesloten.

Deze vraag is om te bepalen of 1 UTP kabel volstaat richting de diverse ruimtes vanuit de meterkast.
De beste HD zenders haal je dan in dit geval via de schotel. Dus die moet je ook ergens kwijt kunnen.

Plus, voor elke kaart betaal je 10(!) Euro extra per maand.

Toen wij er achter kwamen direct maar een kaart stopgezet. CD is direct zijn naam als goedkope provider kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Heeft iemand nog het idee of dit mogelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 17-09 16:56
Als je managed switches gebruikt kan je zowel je internet VLAN als je tv VLAN over 1 kabel laten lopen.

Dus

internet + tv (losse kabels) => switch => 1 kabel => switch => poort 1,2,3 internet poort 4,5,6 tv

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• lvrijn
Mattie112 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:44:
Als je managed switches gebruikt kan je zowel je internet VLAN als je tv VLAN over 1 kabel laten lopen.

Dus

internet + tv (losse kabels) => switch => 1 kabel => switch => poort 1,2,3 internet poort 4,5,6 tv
Ik vergeet trouwens dat er natuurlijk een router tussenkomt...

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1tlg8k.png

Hoe sluit je dit op elkaar aan dan, zodat er dus maar 1 kabel van de switch in de meterkast naar de woonkamer loopt en 1 kabel naar de slaapkamer?

[ Voor 5% gewijzigd door lvrijn op 22-02-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
-edit- verkeerde topic

[ Voor 87% gewijzigd door WhatsappHack op 23-02-2018 13:18 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Is 1 pijltje 1 kabel?

Je switches moeten in elk geval (semi)managed zijn (tplink, netgear hebben er een aantal).

Stel je VLAN 1 = internet en VLAN 2 = tv. In je plaatje heb je dan tussen je router en je switch een trunk lopen (met 1 +2) dan kan je bijvoorbeeld doen

poort 1: 1+2 (trunk)
poort 2 : 1+2 (trunk)
poort 3-8: 1 (internet)

En bij de andere switches
poort 1-2: 1 (internet)
poort 3-8: 2 (tv)

Heb je al switches? En welke router heb je?

edit:
kijk ook eens op http://netwerkje.com/eigen-router voor een uitgebreide uitleg. Gaat wel over KPN maar het principe is hetzelfde welke provider je ook pakt.

Afbeeldingslocatie: http://netwerkje.com/sites/default/files/fiber_1-extra.png

edit 2:
hier gebruiken ze een switch VOOR de router maar met een router ala mikrotik is dat natuurlijk niet nodig

[ Voor 27% gewijzigd door Mattie112 op 23-02-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Mattie112 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:00:
Is 1 pijltje 1 kabel?

Je switches moeten in elk geval (semi)managed zijn (tplink, netgear hebben er een aantal).

Stel je VLAN 1 = internet en VLAN 2 = tv. In je plaatje heb je dan tussen je router en je switch een trunk lopen (met 1 +2) dan kan je bijvoorbeeld doen

poort 1: 1+2 (trunk)
poort 2 : 1+2 (trunk)
poort 3-8: 1 (internet)

En bij de andere switches
poort 1-2: 1 (internet)
poort 3-8: 2 (tv)

Heb je al switches? En welke router heb je?

edit:
kijk ook eens op http://netwerkje.com/eigen-router voor een uitgebreide uitleg. Gaat wel over KPN maar het principe is hetzelfde welke provider je ook pakt.

[afbeelding]

edit 2:
hier gebruiken ze een switch VOOR de router maar met een router ala mikrotik is dat natuurlijk niet nodig
We nemen thuis alles van Ubiquiti.

Router in meterkast, + een 16p managed switch
In elke kamer een 8p managed switch

De pijltjes waren de volgende van het signaal. Dan is alleen de vraag hoe het aangesloten moest worden :)
Ik mis dus in dit overzicht nog de router, wie moet anders het dhcp gedeelte doen..

[ Voor 60% gewijzigd door lvrijn op 23-02-2018 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Router staat er wel, rode ding rechts met antennes alleen gebruikt hij dus een switch vóór de router om het te splitsen. Ipv die 1e switch kan je ook een router denken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
Mattie112 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 18:52:
Router staat er wel, rode ding rechts met antennes alleen gebruikt hij dus een switch vóór de router om het te splitsen. Ipv die 1e switch kan je ook een router denken :-)
Dus als het zo aangesloten staat, (een lijn is een UTP kabel):
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/rjgy9e.png

Dan moet het met de juiste instelling werken?
Van switch meterkast naar de andere switches is dus een gecombineerd signaal:
Naar de woonkamer 3+4, naar de slaapkamer 3+5)

Want op jou plaatje gaan eerst alle kabels in de switch en daarna gaat er pas één naar de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beeldbuisbreuk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Naar mijn mening is Coax DVB-C zeker niet achterhaald.
In combinatie met een smart tv en HbbTV kan je zowel bij Ziggo als bij Trined gebruikmaken van HD zenders met interactieve functies.

Ook zit er verschil in FTTH en FTTC

Glasvezel van Trined en Plinq maken gebruik van 2 glasvezels. Een voor internet en een voor DVB-C
Hierbij zijn er geen koppeling of storing van het een naar het ander. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@beeldbuisbreuk bedankt voor je toevoeging. Dit topic is echter ruim een jaar oud en het voegt dus niet meer zoveel toe.

Het kicken van topics is daarom ook niet gewenst.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.