Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4K video Editing Desktop

Pagina: 1
Acties:

• hhanno
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-10 20:12
Hoi Tweakers,

Omdat mijn windows desktop niet geschikt is voor mijn nieuwe behoefte vraag ik om advies.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk de videobeelden van mijn gopro hero 5 en DJI Mavic Drone bewerken, zowel 1080 als 4k.

Software:
Mac - Final Cut Pro / iMovie
Windows - Adobe After Effects & Adobe Premiere Pro

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben bereid te betalen wat nodig is (rond de €2.000,-).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik wil alles nieuw

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor windows en Mac.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb altijd alle onderdelen los gekocht bij Alternate om deze zelf in te bouwen en heb altijd met Windows gewerkt... toch ben ik erg gecharmeerd van Apple; ondanks dat ik mij ervan bewust ben dat je hier onnodig veel voor betaalt. Dit doe ik tenslotte ook elke keer al als de nieuwe iPhone uit komt.. De looks de bediening, ik vind het mooi! Echter staat het editen van mijn videobeelden centraal in dit verzoek.

Wat verwacht je van ons?

Ben ik dom bezig als ik dan toch voor een iMac ga?
product: Apple iMac 27" Retina 5K (2017), Core i5 3,4GHz, 1TB sshd Fusion Drive

Of moet ik toch zelf weer gaan knutselen om het meeste uit mijn geld te halen?

Bij de best guide systemen zie ik toch vaak nog commentaar staan dus daar wilde ik mij ook niet aan wagen

Ik ben al maanden bezig om op fora te lezen wat de beste keuze is maar de meningen zijn aardig verdeeld..

Hebben jullie nog tips voor een recent artikel van de beste keuze pc op het gebied van editen?

[ Voor 5% gewijzigd door hhanno op 11-02-2018 18:03 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Als FCP echt de software is die je wilt gebruiken dan zou ik voor een iMac gaan.
Wat de iMac duur maakt is vooral het scherm wat erin zit. Als je een windows pc zou kopen zou je waarschijnlijk voor een beduidend goedkoper scherm kiezen.
Met een PC kan je veel meer waar voor je geld krijgen, met name als je de meerprijs van dat scherm het eigenlijk niet waard vindt.

[ Voor 27% gewijzigd door Jesse op 11-02-2018 18:43 ]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
Ik denk dat je ook even naar het product zelf moet kijken.
Zo'n iMac is namelijk niet helemaal te vergelijken met een '' standaard '' desktop + beeldscherm.
De iMac is namelijk een compacte all in one terwijl je bij de ( Windows ) desktop een monitor en computer kast gescheiden hebt en deze meer ruimte in beslag nemen.

Vergelijkbare monitor als die in de iMac zit kost ~€800 pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QQS-S1 Zilver
Dus dan houd je nog €1200 over voor je computer, daarmee kun je natuurlijk wel iets beters krijgen dan wat er aan hardware zit in de Apple.

Als voorbeeld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 175,-€ 175,-
1MSI B350 PC Mate€ 78,-€ 78,-
1MSI GeForce GTX 1060 AERO ITX 6G OC€ 379,-€ 379,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 61,25€ 61,25
1Cooler Master MasterBox Lite 5€ 46,-€ 46,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 192,95€ 192,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 128,90€ 128,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.141,05

Snellere processor, meer RAM geheugen, meer schijfruimte ( waarschijnlijk ook sneller ) etc.
Je moet nog wel een toetsenbord, muis, ( bluetooth, webcam en cardreader ) erbij kopen wil je dit helemaal gaan vergelijken.

Je zou ook nog voor een 4K monitor kunnen gaan i.p.v. 5K, dat scheelt wel een paar honderd euro en kun je ook weer gebruiken om een nog sneller systeem te maken.
Aangezien je toch maar met 4K/1080p content aan de slag wilt gaan is het eigenlijk zonde om voor een 5K monitor te gaan, maar misschien zie jij dat anders ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@JohanNL voorzover ik begrijp geven de schermen van bijvoorbeeld die apple imac een goeie benadering van de dci-p3 kleurruimte, wat dus breder is dan wat dat iiyama srgb scherm aankan. Dus helemaal vergelijkbaar zijn ze nog niet, wil je een wide gamut monitor dan zit je al snel over de 1000 euro heen.

Maar als hij alles in srgb doet en het ook bedoelt is voor srgb concumptie dan is de vraag of je dat gaat missen (los van dat adobe rgb dekking logischer zou zijn als je betere kleurechtheid zoekt voor foto's etc), en dan is het idd ook niet zo'n drama om een 4k srgb ips scherm te nemen wat een stuk goedkoper kan.

Voor AE en Pr pro is een 8700k wel lekker iig...

specs

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Eens met hierboven. Premiere is nog een ouderwets stukje software dat van kloksnelheid geniet. Een 8700K is hier wel op zijn plaats, met 32GB RAM voor de beste ervaring.

Ook is een snelle scratchdisk ook wel handig. Een 960 Evo zou hier niet misplaatst zijn, al is een extra MX500 natuurlijk ook goed. Zolang het maar een vlotte SSD is zonder OS erop.

4K footage kan wel nogal veel ruimte innemen. Vandaar de 4TB HDD. Ik heb een Red gekozen omdat dit een NAS schijf is. Gemaakt om onopvallend te zijn in geluid en vibratie en met extra bescherming tegen de vibraties die voorkomen bij het dicht op elkaar stapelen van meerdere drives. Toch best handig als je er nog een tweede 4TB bij wil zetten.

Ben voor micro atx gegaan omdat het alle mogelijkheden biedt die je nodig hebt en toch compact blijft.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 355,45€ 355,45
1MSI Z370M Gaming Pro AC€ 158,15€ 158,15
1MSI GeForce GTX 1060 AERO ITX 6G OC€ 379,-€ 379,-
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 121,-€ 121,-
1Fractal Design Define Mini C€ 72,90€ 72,90
1Noctua NH-U14S€ 51,55€ 51,55
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C16G4D26BFSB€ 319,-€ 319,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 128,90€ 128,90
1Samsung 960 EVO 250GB€ 117,66€ 117,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.783,56

[ Voor 119% gewijzigd door youridv1 op 13-02-2018 10:26 ]

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 14:25

henri8096

BIM is not a software!

Tsja het gaat er grotendeels over wat je nou eigenlijk wil.
Als je met FCPX aan de slag wil, kom je niet onder de Mac uit.
Ik gebruik zelf FCPX op een 13" macbook pro 2016.
Echt snel gaat het niet (regelmatig wat wachtijd, ook met proxies), maar het is wel te doen.
Een iMac zou prima gaan met FCPX.
Ik zou wel voor 16Gb RAM gaan in dat geval, en als je het geld er voor over hebt is het ook niet gek om toch voor een i7 te gaan. (echter kom je dan meer richting de 3000 euro dan de 2000)

Een windows PC van 2000 euro, met adobe CC, of een 2000 euro iMac met fcpx zal kwa tijd voor video editing, als ik wat ik lees mag geloven, niet veel uitmaken.
Wil je er ook andere dingen op gaan doen (gaming, audio editing, ??) dan is kwa performance de windows PC wel in het voordeel denk ik.
Wees je er wel van bewust dat FCPX een heel ander beestje is dan Premiere.
Als je al traditionele editors gewend bent dan is wellicht Premiere de betere keus.

Nog een klein voordeeltje van FCPX, je betaalt eenmalig 330 euro . En voor Motion iets van 60 euro geloof ik?. Voor adobe betaal je maanderlijks, 25 euro voor 1 programma, wil je zowel premiere als aftereffects dan ben je al 50 euro per maand kwijt (of 60 voor de hele CC suite).
(davinci resolve is ook nog een mogelijkheid trouwens en is in de basis versie gratis)

Uiteindelijk zul je voor jezelf eerst een keuze moeten maken wat voor jou het beste editing systeem is.
Daaruit volgt dan vanzelf een keuze kwa systeem.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Pagina: 1