@
JackSparrow ik begrijp dat je mijn post off-topic vindt, maar het was degelijk on-topic (ook al was die flink kort door de bocht).
Goed dan maar het lange antwoord:
Windows Vista, 7, 8 en 10 zijn traag met veel dingen omtrend kopiëren/verplaatsen.
Ik heb gezien dat netwerk gedeelde mappen eerst volledig in kaart worden gebracht om vervolgens te gaan vertellen dat een kopieer/verplaats actie 10 dagen gaat duren en vervolgens in 1 minuut klaar is.
Daarnaast mist Windows een SMART monitoring om te controleren of de HDD nog wel goed functioneert.
Dit heeft tevens ook te maken met de indexing tool van Windows om snel te kunnen zoeken in "bekende" bestandsformaten. Die moet namelijk geupdatet worden als je dingen verandert.
Ik ben overgestapt op Linux vanwege al deze vertragingen omdat ik heel veel met bestanden werk, en dan is het manko van Windows duidelijk.
Windows kan daarentegen weer veel andere dingen beter dan Linux, dus zomaar overstappen is niet handig.
Om uit te zoeken of de HDD aan zijn einde is (ouder dan 3 jaar?) moet hij gewoon even een SMART tool draaien.
Ook is het wel handig om te weten op welk medium hij de mapnaam wijzigt (USB stick, externe schijf, netwerk, interne schijf, etc.)
hdegreeuw heeft zich net geregistreerd en aan zijn post te zien heeft hij wel de moeite genomen om te lezen om de standaard vragen in ieder geval te posten (wat anderen vaak niet doen).
Ook aan zijn profiel te zien is hij niet zo'n übernerd als ons, beetje opweg helpen zou in de eerste reply al handig zijn geweest.
Waarschijnlijk is mijn post namelijk nog steeds abacadabra en zou het beste advies zijn: vraag het de slimme buurjongen of regel een student aan huis.