Harde schijf printplaat kapot

Pagina: 1
Acties:

• marnix409
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-01-2024
Hi,

Ik heb een WD30EZRZ-00Z5HB0 met pcb sticker nummer: 771945-H02 AC

Ik heb perongeluk de oplader van mijn notebook gebruikt voor mijn externe hdd. De notebook oplader had een output van 19V, terwijl de originele een output had van 14V.

Waarschijnlijk is alleen de printplaat dus kapot, omdat de harde schijf helemaal niet meer draait.

Is het mogelijk om de pcb te vervangen met hetzelfde model nummer pcb zonder de bios chip over te zetten, of moet dit altijd?

Of is het mogelijk om een printplaat te vinden met dezelfde firmware (bios chip)? Ik kom op internet veel printplaten tegen van hetzelfde model en pcb nummer.

Alvast bedankt!

P.s: weet iemand anders een reparateur te vinden die de bios chip zou kunnen vervangen, wanneer ik een printplaat heb? Ik ben niet bereid om veel geld eraan te besteden..

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je hebt ook de exacte revisie nodig. Of je een EEPROM moet overzetten met disk-specifieke data is per schijf verschillend.

Wat voor externe behuizing heb je? Kan zijn dat alleen de interne adapter stuk is. Verder maakt het geen drol uit hoe veel ampere je adapter is, het gaat om het voltage.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:59
Als je mazzel hebt is alleen het voedingsdeel kapot, wat meestal wel reparabel is.
Haal de schijf er eens uit en sluit hem aan op een pc.

[ Voor 25% gewijzigd door Tens op 11-02-2018 15:20 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

inderdaad maakt het aantal A niet uit. je zal volt en ampere door elkaar halen denk ik

goede kans inderdaad dat als je de schijf los in een pc aansluit hij nog wel werkt

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik verwacht een aantal zaken:
- TS haalt spanning en stroom door elkaar. Hij heeft 19V op de behuizing gezet in plaats van 14V
- de TVS diode op de PCB is doorgeslagen. 50-50 dat het verwijderen van deze diode een werkende (maar hoogst onbetrouwbare) disk oplevert. Data eraf halen en disk weggooien dus.
- Mocht een donorPCB noodzakelijk blijken, dan zal wel degelijk de EEPROM met disk-specifieke parameters overgezet moeten worden.

• marnix409
Ray schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:22:
inderdaad maakt het aantal A niet uit. je zal volt en ampere door elkaar halen denk ik

goede kans inderdaad dat als je de schijf los in een pc aansluit hij nog wel werkt
Inderdaad! Excuses, perongeluk heb ik Ampère geschreven. Ik bedoelde natuurlijk het voltage!

• marnix409
TommyboyNL schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:35:
Ik verwacht een aantal zaken:
- TS haalt spanning en stroom door elkaar. Hij heeft 19V op de behuizing gezet in plaats van 14V
- de TVS diode op de PCB is doorgeslagen. 50-50 dat het verwijderen van deze diode een werkende (maar hoogst onbetrouwbare) disk oplevert. Data eraf halen en disk weggooien dus.
- Mocht een donorPCB noodzakelijk blijken, dan zal wel degelijk de EEPROM met disk-specifieke parameters overgezet moeten worden.
Bedankt voor de reactie, Tommy!
Helaas ben ik geen expert op het gebied van harde schijven.. hierdoor is het nog onduidelijk welke stappen ik het beste kan volgen voor het herstellen van mijn data op de schijf.

Ik begrijp uit je post, dat er dus altijd iets overgezet moet worden van de oude pcb naar de nieuwe. Geldt dit echt ALTIJD?

Zeer bedankt voor je reactie!
johnkeates schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:08:
Je hebt ook de exacte revisie nodig. Of je een EEPROM moet overzetten met disk-specifieke data is per schijf verschillend.

Wat voor externe behuizing heb je? Kan zijn dat alleen de interne adapter stuk is. Verder maakt het geen drol uit hoe veel ampere je adapter is, het gaat om het voltage.
Hoi! Bedankt voor de reactie!

Ik heb de harde schijf in twee andere, werkende externe behuizingen geplaatst zonder effect. Dus helaas ligt het niet aan de behuizing/voeding :/

Toch bedankt voor de reactie!

[ Voor 45% gewijzigd door marnix409 op 12-02-2018 15:57 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23

SA007

Moderator Tweaking
14V geeft mij de indicatie dat er nog een spanningsregelaar tussen de behuizing en de disk zit, een disk verwacht normaliter 12V en 5V (uitzonderingen daargelaten).

Goede kans dat er een TVS kapot is, dat is te meten/testen.
Als het niet de TVS is wordt redding wellicht een stuk moeilijker, er zit op de leeskop zelf ook nog electronica, best een kans dat die ook stuk is als er een flinke piekspanning geweest is.

• marnix409
SA007 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:55:
14V geeft mij de indicatie dat er nog een spanningsregelaar tussen de behuizing en de disk zit, een disk verwacht normaliter 12V en 5V (uitzonderingen daargelaten).

Goede kans dat er een TVS kapot is, dat is te meten/testen.
Als het niet de TVS is wordt redding wellicht een stuk moeilijker, er zit op de leeskop zelf ook nog electronica, best een kans dat die ook stuk is als er een flinke piekspanning geweest is.
Dat dacht ik inderdaad ook, aangezien de harde schijf niet meteen stopte met draaien wanneer ik de verkeerde oplader aansloot. Hij werkte namelijk ongeveer een kwartier lang en toen begon de externe behuizing met knipperen! Jammer genoeg werkte de HDD niet in een andere behuizing

Bedankt voor de reactie!

[ Voor 5% gewijzigd door marnix409 op 12-02-2018 16:02 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23

SA007

Moderator Tweaking
Klinkt alsof de voeding door de hogere spanning te heet werd en het begeven heeft, hoe precies is op afstand moeilijk te zeggen, wellicht kan je 's wat foto's maken van de disk en de electronica in de dock.

• TommyboyNL
  • Niet online
marnix409 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:52:
Ik begrijp uit je post, dat er dus altijd iets overgezet moet worden van de oude pcb naar de nieuwe. Geldt dit echt ALTIJD?
Bij moderne disks wel. Sommige oudere disks zijn minder kieskeurig, maar die zijn uit de tijd dat een 120GB disk top-of-the-line was.
Waar woon je? Wellicht is er iemand in de buurt die je kan helpen.
Heb je een multimeter? Zo ja, dan kunnen we je leren hoe je een TVS door moet meten.

• marnix409
TommyboyNL schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:19:
[...]

Bij moderne disks wel. Sommige oudere disks zijn minder kieskeurig, maar die zijn uit de tijd dat een 120GB disk top-of-the-line was.
Waar woon je? Wellicht is er iemand in de buurt die je kan helpen.
Heb je een multimeter? Zo ja, dan kunnen we je leren hoe je een TVS door moet meten.
Ik woon in Leiden, helaas kan ik hier niet 1-2-3 iemand vinden die zulke diensten levert.

Ik heb wel een multimeter tot mijn beschikking, ik zou graag willen weten hoe ik dit zou kunnen doen! :)

Bedankt!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Klinkt inderdaad als TVS diode, kan je meestal ook wel zien. Maak eens een goede foto van de bovenkant van je PCB en post die hier. Je kan ook zelf even kijken, de diode is een zwart plastic rechthoekje, formaat lucifer-kop met twee zilverkleurige pootjes/tabs. Als die stuk is kan daar soms een gaatje of brandplek op komen, en hoewel dat niet altijd gebeurt is het wel een makkelijke indicatie.

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:24
Mocht je er niet uitkomen dan kun je ook een hier kijken http://www.drs-bulgaria.com/nl/
Heb goede ervaringen met dit bedrijf.

• TommyboyNL
  • Niet online
Lees dit topic eens door: Bernaar in "Hulp bij vervangen firmware chip bij gefrituurde HDD"
Op jouw disk zijn dit de TVS diodes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YoRPhiw7SaWoXtQWfnJJEIdk/thumb.jpg

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
@marnix409
1. Wat is je doel van de hele actie? Dat vermeld je nergens.
Data van de schijf af halen omdat je geen backups hebt?
2. Hoeveel is die data je waard?
Als de data meer dan 1000 Euro waard is, schakel je professionele recovery in en blijf je verder van de harddisk af.
3. Als de data minder waard is dan 1000 Euro, kan je zelf een poging doen door iets met de TVS-diodes te doen.
Afhankelijk of ze in serie staan met de voedingslijn (dan gewoon de diode aansluitingen overbruggen met een draadje) of parallel over een voedingslijn en de nul (dan de diode eruit knippen) kan je dat zelf doen. Wellicht levert dat lang genoeg een werkende harddisk op om de data er af te halen.
Sluit dan wel de originele adapter er weer op aan!
4. Als het je niet om de data te doen is maar om de harddisk zelf, stop dan nu en flikker het hele ding weg.
Het wordt nooit meer iets betrouwbaars.
En ga niet zomaar een andere printplaat erop zetten van een "identieke" harddisk, het hangt van het type harddisk af of dat wat op kán leveren en of je dan ook een chip moet overzetten van je originele printplaat.

En leer hiervan: koop zo'n label-apparaatje van nog geen 20 Euro en merk al je adapters (dus een label er op bij welk apparaat ze horen).

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Stop de schijf nou eerst gewoon eens in een computer en kijk of ie het doet. We zijn bijna twee dagen verder. Heb je dat nou al gedaan?

Zoals iemand hierboven al opmerkte kan het best zijn dat alleen de elektronica van het kastje waar de HDD in zit kapot is. Als de schijf ook in een PC niks doet, ja dan pas moet je gaan zoeken naar donor HDD printplaten enzo. Maargoed, gewoon eerste die HDD in een PC stoppen dus.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• marnix409
Undertaker2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:20:
Stop de schijf nou eerst gewoon eens in een computer en kijk of ie het doet. We zijn bijna twee dagen verder. Heb je dat nou al gedaan?

Zoals iemand hierboven al opmerkte kan het best zijn dat alleen de elektronica van het kastje waar de HDD in zit kapot is. Als de schijf ook in een PC niks doet, ja dan pas moet je gaan zoeken naar donor HDD printplaten enzo. Maargoed, gewoon eerste die HDD in een PC stoppen dus.
Jazeker, de harde schijf heb ik in twee andere (prima werkende) behuizingen gedaan.
Dit zonder effect, zoals vermeld in mijn vorige reacties..
Renault schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:11:
@marnix409
1. Wat is je doel van de hele actie? Dat vermeld je nergens.
Data van de schijf af halen omdat je geen backups hebt?
2. Hoeveel is die data je waard?
Als de data meer dan 1000 Euro waard is, schakel je professionele recovery in en blijf je verder van de harddisk af.
3. Als de data minder waard is dan 1000 Euro, kan je zelf een poging doen door iets met de TVS-diodes te doen.
Afhankelijk of ze in serie staan met de voedingslijn (dan gewoon de diode aansluitingen overbruggen met een draadje) of parallel over een voedingslijn en de nul (dan de diode eruit knippen) kan je dat zelf doen. Wellicht levert dat lang genoeg een werkende harddisk op om de data er af te halen.
Sluit dan wel de originele adapter er weer op aan!
4. Als het je niet om de data te doen is maar om de harddisk zelf, stop dan nu en flikker het hele ding weg.
Het wordt nooit meer iets betrouwbaars.
En ga niet zomaar een andere printplaat erop zetten van een "identieke" harddisk, het hangt van het type harddisk af of dat wat op kán leveren en of je dan ook een chip moet overzetten van je originele printplaat.

En leer hiervan: koop zo'n label-apparaatje van nog geen 20 Euro en merk al je adapters (dus een label er op bij welk apparaat ze horen).
Ik probeer inderdaad alleen de data te herstellen. De schijf bevat namelijk 2tb aan werk-gerelateerde onderzoeken van de afgelopen 8 jaar. Heel kostbaar dus..

1000 euro is het niet waard, dat geld heb ik er niet voor over. Daardoor zoek ik nu een bedrijf of particulier die een chip zou kunnen overzetten (natuurlijk tegen betaling) dit durf ik namelijk niet zelf aan :P

Bedankt voor jullie reacties!

• TommyboyNL
  • Niet online
marnix409 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:49:
Daardoor zoek ik nu een bedrijf of particulier die een chip zou kunnen overzetten (natuurlijk tegen betaling) dit durf ik namelijk niet zelf aan :P
Drop mij even een PB.
Pagina: 1