Op zoek naar een netwerkkaart voor mijn PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchammerr
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-08-2024
Mijn vraag:
Ik ben op zoek naar een (budget)netwerkkaart voor mijn PC. Mijn huidige moederbord heeft geen WiFi mogelijkheden en een ethernet kabel leggen naar mijn nieuwe bureau is helaas geen optie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P
Dit is mijn huidige moederbord.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben geen held met de namen van alle poorten en de verschillen hiertussen, maar had begrepen dat een aantal netwerkkaarten alleen past in een laptop (mini-PCI poorten etc). Dus om te voorkomen dat ik een onderdeel koop wat niet compatible is met mijn moederbord hoop ik dat jullie een goede suggestie voor me hebben.

De router staat zo'n tien meter van het bureau af, met mobiel en chromecast zijn geen problemen qua internetsnelheid.

Ik hoop dat jullie wat advies voor me hebben.

Groet,
Dirk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan je wensen toch gewoon in een filter van de pricewatch zetten?
Je zal voor jouw moederbord een pci-e adapter nodig hebben. Handig als de adapter het protocol ondersteunt dat jouw AP uitzendt (waarschijnlijk AC of N of beide. Let ook even of je AP 2.4GhZ of 5GhZ ondersteunt, veel nieuwe AP's ondersteunen beide frequenties)
Verder keuze maken binnen het budget dat je wilt uitgeven.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchammerr
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:50:
Je kan je wensen toch gewoon in een filter van de pricewatch zetten?
Je zal voor jouw moederbord een pci-e adapter nodig hebben. Handig als de adapter het protocol ondersteunt dat jouw AP uitzendt (waarschijnlijk AC of N of beide. Let ook even of je AP 2.4GhZ of 5GhZ ondersteunt, veel nieuwe AP's ondersteunen beide frequenties)
Verder keuze maken binnen het budget dat je wilt uitgeven.
Ja de pricewatch is natuurlijk een goed idee, ik wist gewoonweg niet naar welke opties ik naar moest kijken. Maar nu gaat het zeker lukken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als alternatief zou je nog voor een el cheapo USB adapter kunnen gaan... Maar als je een stabiele WiFi verbinding wilt, zou ik een pci-e adapter aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je niet zo'n held bent met poorten e.d. en dus ws. ook nog nooit een pc hebt opengeschroefd kun je denk ik net zo goed een usb variant kopen. Koop dan een waar een kabeltje en antennes aan zitten, zodat je hem wat kunt richten voor beste ontvangst. Dat is toch wat beter dan een netwerkadapter die weggemoffeld zit achter je pc kast.

[ Voor 0% gewijzigd door Palomar op 11-02-2018 19:25 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchammerr
Palomar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:48:
Als je niet zo'n held bent met poorten e.d. en dus ws. ook nog nooit een pc hebt opengeschroeft kun je denk ik net zo goed een usb variant kopen. Koop dan een waar een kabeltje en antennes aan zitten, zodat je hem wat kunt richten voor beste ontvangst. Dat is toch wat beter dan een netwerkadapter die weggemoffeld zit achter je pc kast.
Ik ben niet bekend met het installeren van een netwerkkaart, maar de rest van m'n pc aan elkaar knopen ging als een trein. Het kwam vooral door de verschillende tegenstrijdige internet reviews van alle Mini pci kaarten over het gebruik in een PC dat ik begon te twijfelen of ze op mijn moederbord paste.. Het monteren en installeren moet geen probleem zijn. Maar alsnog bedankt voor de tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 15:38
Als je in PC in elkaar kan schroeven kan je ook een netwerkkaart inpluggen. Zo moeilijk is dat niet ;) HWI had nog een review geschreven over verschillende modellen - misschien handig. Link

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
mchammerr schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:15:
[...]

Ik ben niet bekend met het installeren van een netwerkkaart, maar de rest van m'n pc aan elkaar knopen ging als een trein. Het kwam vooral door de verschillende tegenstrijdige internet reviews van alle Mini pci kaarten over het gebruik in een PC dat ik begon te twijfelen of ze op mijn moederbord paste.. Het monteren en installeren moet geen probleem zijn. Maar alsnog bedankt voor de tip ;)
Aha ok, je kunt dan gewoon een PCI Express kaart nemen. Ik zou dan wel een met een losse antenne (aan een verlengkabel) nemen, zodat je de antenne goed kunt positioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchammerr
Ik kom er net achter dat het modem in deze woning een oud klote ding is.. 2,4GHz 300Mbps.
Des te belangrijker een beetje redelijke netwerkkaart te installeren neem ik aan.

Bedankt voor alle tips! Volgens mij kom ik er zo wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
mchammerr schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:45:
Ik kom er net achter dat het modem in deze woning een oud klote ding is.. 2,4GHz 300Mbps.
Des te belangrijker een beetje redelijke netwerkkaart te installeren neem ik aan.

Bedankt voor alle tips! Volgens mij kom ik er zo wel uit.
Juist dan hoef je niet een heel sjiek exemplaar te kopen, omdat ie toch maar 2,4GHz/300Mbps hoeft aan te kunnen. Een wifi-verbinding is zo snel als de zwakste schakel, en dat is je modem.

Je zou wel bij je provider om een sneller modem kunnen vragen. Of zelf een access point kopen die wel hogere snelheden/standaarden aan kan.

Maar verder als je geen specifieke wensen hebt gaat alles wel werken. Ik zou alleen geen 150Mbps adapter kopen, want dan wordt je pc de zwakste schakel.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 11-02-2018 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mchammerr
Palomar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:48:
[...]

Juist dan hoef je niet een heel sjiek exemplaar te kopen, omdat ie toch maar 2,4GHz/300Mbps hoeft aan te kunnen. Een wifi-verbinding is zo snel als de zwakste schakel, en dat is je modem.

Je zou wel bij je provider om een sneller modem kunnen vragen. Of zelf een access point kopen die wel hogere snelheden/standaarden aan kan.

Maar verder als je geen specifieke wensen hebt gaat alles wel werken. Ik zou alleen geen 150Mbps adapter kopen, want dan wordt je pc de zwakste schakel.
Ja precies, voor de zekerheid schaf ik dan wel een exemplaar aan dat zowel 2,4 als 5,0GHz en een redelijk aantal Mbps aan kan.. mocht er inderdaad in de toekomst een ander modem komen.
Pagina: 1