Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Windows bezig op achtergrond; spellen "haken".

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-11 13:02
Beste mensen,

Na een tijdje de Windows 7 Ultimate (x64) van mijn dual boot niet gebruikt te hebben, heb ik hem vorige week weer aangeslingerd omdat de W10 wel belachelijk traag is geworden.

Afijn, werkt gewoon nog en doet het prima al een week, maar op de achtergrond is werkelijk van alles bezig.
Zie screenshot: https://www.dropbox.com/s/weddboyi9cxku45/IMG_2097.jpg?dl=0
Juist het feit dat de HD in gebruik is, maakt dat race-spellen "haken" en dat is natuurlijk irritant.

In de grote kolom links, zie ik dingen die niet eens aan zijn geweest; MS Office (niet in de screenshot) bijvoorbeeld en dat staat daar dan helemaal vol mee.

Nu ben ik al een weekje aan het zoeken geweest en heb derhalve "Superfetch" en "Windows search" uitgezet alsmede dat vinkje bij de schijf eigenschappen weg bij de opmerking dat deze schijf geïndexeerd mag worden.
Niets helpt.....
Voor de zekerheid heb ik zelfs mijn antivirus (tijdelijk) verwijdert en een malwarescan gedaan; geen relaas.

Heeft iemand suggesties, ideeën of anders wat? Dan heel graag!

Alle reacties

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Na een tijdje de Windows 7 Ultimate (x64) van mijn dual boot niet gebruikt te hebben"

Gokje, Windows is heel druk bezig met de achterstallige updates?

offtopic:
Er zit een toets op je toetsenbord om screenshots te maken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 11-02-2018 12:23 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Interceptor101
Nee, dat niet; die staan uit.......

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:03
Zo te zien krijgt office een update

iRacing Profiel

• Interceptor101
Zou kunnen, maar dat is nog helemaal niet aan geweest.
Maar nu staat er office, over een uurtje staat het weer helemaal vol met dropbox en een uur later weer helemaal vol met "SVHost" en anders wat; ik heb alles wel voorbij zien komen en het duurt al dagen.....

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Interceptor101 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:18:
In de grote kolom links, zie ik dingen die niet eens aan zijn geweest; MS Office (niet in de screenshot) bijvoorbeeld en dat staat daar dan helemaal vol mee.
Dat je iets niet hebt opgestart gehad, wil niet zeggen dat het niet draait. Blijkbaar is de telemetry-agent van Windows / Office erg druk en die monitort een flink aantal processen ongeacht of je wel/niet met die processen bezig bent. Zo te zien gebruik je O365 en die kan ook nog updaten wanneer dat ding daar zin in heeft en/of checks uitvoeren tegen het internet.
Na een tijdje de Windows 7 Ultimate (x64) van mijn dual boot niet gebruikt te hebben, heb ik hem vorige week weer aangeslingerd omdat de W10 wel belachelijk traag is geworden.
Ik lees hier wel 2 belangrijke zaken; Windows 10 is niet zomaar belachelijk traag geworden anders dan door eigen toedoen. En als nu ook Windws 7 blijkbaar traagjes acteert en spellen haperen, denk ik dat het hele issue best wel eens kan zitten in bepaalde software die je (recentelijk) geinstalleerd hebt en/of aangepast hebt?

Nu wordt dus eigenlijk de vraag; je merkt het het meeste tijdens games maar ik neem aan dat veel processen/zaken ook aanwezig zijn als je geen games speelt. Ga dus eerst eens structureel en stapsgewijs beide OS'en troubleshooten en "opschonen" zodat er niet veel tegelijk gebeurt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Heeeeel verstandig; jij weet duidelijk waar je mee bezig bent. 8)7

Office updates staan vaak los van windows updates, zeker als je office365 gebruikt.

Doe jezelf een lol en het zet updates weer gewoon aan.

Moderne OS'en zoals 7 en 10 voeren veel achtergrondtaken uit op momenten dat de pc niet intensief gebruikt wordt (zoals bv superfetch of indexeren voor search). Als je dat OS een tjidje niet gebruikt hebt, gaat windows die taken uitvoeren als je er zelf ook op werkt en dan merk je er wat van. Laat windows een dagje z'n dingen doen en dat zul je zien dat er minder processen gaan draaien. Het slechtste wat je kan doen is allerlei zaken uitzetten.

Als je vind dat windows 10 traag is geworden is het wellicht een goed idee om eens een herinstallatie uit te voeren. Daarnaast is het idd een goed idee zoals hierboven om een systematisch te werk te gaan ipv allerlei dingen uitzetten. Kijk bv eens naar de SMART waarden van je hdd; als hdd's stuk gaan worden pc's op een best wel typische manier traag (veel IO gebruik, forse traagheid en plots weer vlot wat elkaar afwisseld).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2018 12:58 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Je kan natuurlijk de game mode ook aan zetten van Windows 10 (komt bij de updates ;)); dan stelt hij updates uit totdat je klaar bent. Het is daarna verder vrij vriendelijk.

• Interceptor101
De updates heb ik juist vanwege dit gebeuren uit gezet; het is een veredelde spelcomputer die alleen fungeert als race-simulator. Verder hoeft hij niets te doen en als een spel goed loopt, heeft het naar mijn idee geen zin om dat ding aan alle kanten steeds te laten updaten..........

Afijn, structureel te werk gaan met mijn verstand van dit soort dingen, was al wat ik deed.
Er staan helemaal niet veel dingen op en ik ben gaan zoeken op internet; daar bleek dat als er veel dingen op de achtergrond bezig zijn, dat windows search de meest waarschijnlijke schuldige is.

Windows 10 heeft wel netjes zijn updates gehad, maar juist daarna(!) is het gezeur met belachelijk traag lopen begonnen. En dan bedoel ik ook echt traag; als ik linksonder op dat tekentje druk om het "afsluiten" in beeld te krijgen (terwijl de pc verder niets meer doet/al een tijdje idle staat of niet) dan kan ik rustig naar de keuken lopen en koffie inschenken voordat ik het beeld ook krijg.

Tja, er staat verder geen rare software op (anders dan wat ik altijd op dat ding heb gehad) en ik zou dus niet weten hoe en wat ik structureel moet doen.
Ik krijg de indruk dat ik een ontzettende idioot ben, maar ik weet ook inderdaad niet heel goed waar ik mee bezig ben; ik hoefde geen ict examen af te leggen voordat ik hier lid werd ;) (En dan had ik deze hulp misschien niet nodig gehad).

Dat smart gebeuren ga ik even uitzoeken!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:14
Ik zou ook eerst je HDD even nakijken en hoeveel schijfruimte heb je over op je C schijf?

• Interceptor101
De HD is goed blijkt het (is ook nog niet zo oud, maar zegt niets weet ik).
Er is niet veel ruimte over op de c schijf; zo'n 5 gb. Ik kan nog wat schuiven met de partities, maar was bang dat hij dan helemaal nog zes weken bezig is ;)

• MAX3400

MAX3400

5GB vrij??

Als dat minder dan 10% van totaal is, zou ik dat eerst maar eens gaan oplossen.

• Interceptor101
En opgelost!
Maar vooralsnog (snap dat het even kan duren) geen relaas......

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Misschien handig om te vertellen hoe je dit hebt opgelost? Misschien hebben andere mensen er ook wat aan in de toekomst.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• Interceptor101
Excuses!

"Opgelost" bedoelde ik op de zin van MAX3400: "zou ik dat eerst maar eens gaan oplossen" inzake de schijfruimte.

Het probleem is nog helemaal niet opgelost helaas.

Windows 10 nog even geprobeerd maar daar valt helemaal niet op te werken; start het op en een half uur later kan ik pas een mapje openen.

Dus; opnieuw Windows erop zetten maar; haak een externe HD aan om wat te saven......pakt hij de HD weer niet......
Daar wordt je toch echt niet vrolijk van zeg, bah!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Misschien tijd om te upgraden naar een SSD?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• Interceptor101
Ik heb een jaar terug net deze schijf gekocht......
Het is een veredelde spelcomputer en dus heb ik niet veel haast........maar de W10 installatie en absurt, echt bijzonder.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:06

Zorian

What the fox?

Een HDD is altijd traag om Windows van te draaien, elke pc knapt op van een SSD. Ook oude bakkies.

• Interceptor101
Met alle respect, maar ik heb altijd op conventionele HD's gewerkt en nog niet zulke problemen ondervonden.

Willen "jullie" zeggen dat het normaal is dat een map openen 10 minuten duurt, dat het afsluitschermpje openen 5 minuten duurt als je op een HD werkt?

• MAX3400

MAX3400

Interceptor101 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:48:
Met alle respect, maar ik heb altijd op conventionele HD's gewerkt en nog niet zulke problemen ondervonden.

Willen "jullie" zeggen dat het normaal is dat een map openen 10 minuten duurt, dat het afsluitschermpje openen 5 minuten duurt als je op een HD werkt?
Nee... Anderen blijkbaar wel...

Maar ik snap sowieso een paar dingen niet in het verhaal tot nog toe. Je hebt een jaar geleden een schijf gekocht en krijgt het voor elkaar (ondanks dat Windows 7 bijna 10 jaar oud is) om de disk zo goed als vol te krijgen met Windows 7, Windows 10 en overige meuk. Nou kan het aan mij liggen maar hoe???? Het moge toch bekend zijn dat als je Windows relatief goed onderhoud, de betreffende partitie toch al snel 40 tot 60GB groot moet zijn exclusief programma's, spellen etc.

Daarnaast, maar daar heb je ongetwijfeld al naar gekeken; HDD's kunnen gefragmenteerd raken en daar lees ik ook niks over of/wat je daar aan gevonden hebt. Noch of dat invloed heeft op de snelheid waarmee een directory geopend kan worden. Ook gaf ik eerder aan wat er mogelijk ook zou kunnen spelen maar je lijkt niet geinteresseerd te zijn in sommige antwoorden en blijft daarna in je eigen "ideeen" hangen zonder dus door te zoeken/Googlen.

Ook snap ik niet helemaal: als je een update krijgt en daarna gaat alles ineens traag, dan rol je de update op dat moment terug (nadat je hebt genoteerd welk KB-artikel het is) en ga je op zoek naar opties / oplossingen om te update wel te krijgen en/of vertragingen te verminderen?

• Interceptor101
@MAX3400

Sorry, maar je lijkt jezelf gewoon te irriteren aan mij en om dat te rechtvaardigen er maar wat dingen aan vast te hangen.
Anders dan naar de winkel rennen om een SSD te kopen (pff) héb ik alles uitgevoerd(!)
Zelfs windows opnieuw installeren wilde ik doen, maar kan even niet naar mijn externe hd saven; wacht ik dus even mee.
Updates aanzetten terwijl hij altijd goed gelopen heeft en dan nu weer een tijd (zeker op de achtergrond) bezig zal zijn, zie ik inderdaad even niet zitten.

Maar systematisch te werk gaan; in mijn beleving (sorry dat ik geen universitaire ict diploma heb en dit ook mijn vak niet is) doe ik dat.

En dat ik dan verder niets doe of zoek; dat is helemaal een belachelijke opmerking!
Ik ben al een dikke week bezig; het hele weekeinde vorige week en nu, elke avond na het eten tot gemiddeld 2:00 am en ging dan pislink naar bed, dacht na, wilde nog wat proberen en ging er weer uit!

Daar komt bij: "als je een update krijgt en daarna gaat alles ineens traag".......
Dat heb ik niet gehad en ook niet geschreven.........

Natuurlijk heb ik defragmentatie gedaan; ik heb wel 1001 dingen gedaan en kan me dat niet allemaal uit het hoofd herinneren en dus niet alles neer geschreven wat ik de afgelopen week heb gedaan.

Ik heb keurig hier alle advies gevolgd en ik snap niet hoe jij bij jouw ideeën komt. Het zal wel persoonlijk zijn.
Dat is wel wat hier normaal gebeurt dus laat mijn account maar vervallen; als je niet "ict perfect" bent, wordt je afgezeken en gekleineerd.
Er worden zelfs dingen bij verzonnen om je maar voor idioot te zetten.
Anders dan de antwoorden; die zijn altijd perfect........ "Ow, is er iets mis? Verse install" of "je hebt altijd goed gewerkt op een pc, maar nu ineens niet meer en dat komt omdat je geen ssd hebt".

Bedankt voor de hulp iedereen!

Graag mijn account verwijderen of een ban.

• MAX3400

MAX3400

Dat kan maar dat beschrijf je niet. In je startpost staat alleen SuperFetch, Search en anti-virus uitgezet.
Updates aanzetten terwijl hij altijd goed gelopen heeft en dan nu weer een tijd (zeker op de achtergrond) bezig zal zijn, zie ik inderdaad even niet zitten.
Ik vroeg/zei dat ook niet.
En dat ik dan verder niets doe of zoek; dat is helemaal een belachelijke opmerking!
Ik gaf aan dat jouw Office-installatie met telemetry bezig was; nu zal ik ongetwijfeld eroverheen lezen maar kon geen inhoudelijk antwoord van jou hierop terugvinden? In het screenshot van je staat ook iets over "msoia" als proces wat misschien wel 30x terugkomt; ook daar is best veel over te vinden of uit te schakelen.
Daar komt bij: "als je een update krijgt en daarna gaat alles ineens traag".......
Dat heb ik niet gehad en ook niet geschreven.........
+
Interceptor101 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:06:
Windows 10 heeft wel netjes zijn updates gehad, maar juist daarna(!) is het gezeur met belachelijk traag lopen begonnen. En dan bedoel ik ook echt traag; als ik linksonder op dat tekentje druk om het "afsluiten" in beeld te krijgen (terwijl de pc verder niets meer doet/al een tijdje idle staat of niet) dan kan ik rustig naar de keuken lopen en koffie inschenken voordat ik het beeld ook krijg.
Oke, wil je dan misschien wel uitleggen wat je hiermee bedoelde? Ik lees, ondanks mijn iets betere kennis van Windows, toch echt dat juist daarna(!) het gezeur is begonnen? Dan heb je toch een aanwijzing namelijk een datum/tijd van de update? Dan kan je het betreffende KB-artikel opschrijven en daar gericht/duidelijk op Googlen? Ook een System Restore Point zou nog een optie zijn geweest?
Natuurlijk heb ik defragmentatie gedaan; ik heb wel 1001 dingen gedaan en kan me dat niet allemaal uit het hoofd herinneren en dus niet alles neer geschreven wat ik de afgelopen week heb gedaan.
Maar dan loop je toch een gegeven moment in een vicieuze cirkel? Als iemand zelf niet meer precies weet wat wanneer waarom gedaan is, dan weten wij het al helemaal niet wat je gedaan hebt. Vandaar dat we aangeven/zeggen waar wij aan denken.
Er worden zelfs dingen bij verzonnen om je maar voor idioot te zetten.
Anders dan de antwoorden; die zijn altijd perfect........ "Ow, is er iets mis? Verse install" of "je hebt altijd goed gewerkt op een pc, maar nu ineens niet meer en dat komt omdat je geen ssd hebt".
Zoals ik hiervoor zei; ik heb niets gezegd over een SSD. En als je dat inderdaad geen valide antwoord vindt, dan kan je gewoon tegen @Zorian zeggen dat de PC altijd goed heeft gewerkt op de HDD. Aan de andere kant, zowel de HDD als het moederbord zouden ook een defect kunnen hebben (of de kabel) waardoor alles trager lijkt te werken. Zie ook het antwoord van @Verwijderd bijvoorbeeld.

Eventueel is het natuurlijk ook mogelijk om, van een bekende, even een nieuwe schijf te lenen en daar een nieuwe versie Windows op te zetten ter test? Of desnoods even booten van een Linux USB om bijvoorbeeld uit te sluiten dat Microsoft ruzie heeft met jouw PC?

We proberen hier echt te helpen; als de toon of manier van antwoorden jou niet bevalt, dan is dat goed mogelijk maar niet altijd de bedoeling. Letters op scherm hebben geen intonatie maar allicht kan je dat ook gewoon aangeven. Zeggen dat je als idioot wordt afgeschilderd, lijkt me perceptie? De enige die het woordje heeft gebruikt tot nu toe, ben je zelf geweest. En ik neem aan dat je geen idioot bent want je bent wel bekend met PC's, dualboot, TaskManager, services etc.

Anyhow, mocht je nog ideeen/interesse hebben om jouw PC weer sneller/beter te krijgen, post het gerust en allicht staat er dan iets wat wij niet herkennen of snappen en daar kunnen we dan weer verder over praten.

• Interceptor101
Dat kan maar dat beschrijf je niet. In je startpost staat alleen SuperFetch, Search en anti-virus uitgezet.
Dit slaat op het feit dat jij zei dat ik niets van alle aangedragen oplossingen heb geprobeerd; ik héb alle oplossingen (die zinvol waren) gedaan. Jij suggereerde van niet:
maar je lijkt niet geinteresseerd te zijn in sommige antwoorden en blijft daarna in je eigen "ideeen" hangen zonder dus door te zoeken/Googlen
Ik gaf aan dat jouw Office-installatie met telemetry bezig was; nu zal ik ongetwijfeld eroverheen lezen maar kon geen inhoudelijk antwoord van jou hierop terugvinden?
Ik gaf aan dat dat eerder was; ik kan dat niet terug vinden. Ik zou echt niet weten of de dag ervoor Office aan het updaten was; ik zag office staan, maar kan niet in office vinden hoe of wat.
Ik nam ook aan dat dat een richtlijn was, geen doelgerichte vraag.
Ik lees, ondanks mijn iets betere kennis van Windows, toch echt dat juist daarna(!) het gezeur is begonnen?
Dat was het trage van W10 terwijl de topic gaat over W7. 10 Is eerder geupdate, staat de laatste tijd ook uit omdat hij goed liep.

Voor wat betreft "idioot" geldt dat ik mij zo neergezet voel al neem ik het woord zelf op.
Kleinerend, betuttelend, neerbuigend; dat zijn dingen die ik vaker tegenkom hier als je niet alles al weet.
Daarbij opmerkingen vergelijkbaar met het verkopen van een nieuwe auto aan iemand die een lekke uitlaat heeft........

Ik heb er deze week meer dan 90 uur in zitten; dit gaat helemaal niet goed zonder echt fatsoenlijk slapen en dergelijke. Ik stop ermee, gooi hem in de schuur want ik heb geen zin om mezelf er verder over op te vreten en belachelijk gemaakt te worden op een "wij kijken op iedereen neer" forum daarbij.
Dat is iets waar ik al heel lang tegenaan loop; heel veel antwoorden hebben een flair van "pff, snap je dat dan niet?" of "dat is toch heel normaal?"

Dus goed, bedankt en tabee.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik vraag me af hoe groot die schijf/partitie eigenlijk is als je nog maar 5GB over hebt van je schijf/partitie

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:48

DukeBox

loves wheat smoothies

Je hebt het overigens over windows 7 ultimate, en nu wil je je nergens van beschuldigen maar deze versie is vooral via het zwarte (gekraakte) circuit verspreid voorzien van diverse ongewenste software ingebakken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1