Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoopy120
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-03 18:51
Heren, Dames,

Ik heb een aantal probleempjes met mijn configuratie: Asus Prime X370-Pro.

Een van de problemen die ik ervaart is dat de BIOS alle instellingen inclusief tijd en datum kwijtraakt wanneer ik de stroom (in een nacht) volledig van de voeding af haalt. Bij opstarten moet ik alle instellingen in de BIOS terug zetten. De meest recente BIOS update biedt nog geen soelaas. Nu ben ik genoodzaakt om 24/7 stroom op het systeem te laten staan.

Herkent iemand dit probleem met het board en heeft iemand daartoe een oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Batterij is dan toch leeg/defect op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 15:22

Bene

list incomprehension

Al geprobeerd een nieuwe CR2032 in je moederbord te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoopy120
Bene schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:15:
Al geprobeerd een nieuwe CR2032 in je moederbord te steken?
Nieuwe MB dus ik ga er eigenlijk vanuit dat die goed werkt. Ook HWiNFO64 zegt dat de batterij goed is. Ik zal het toch eens proberen om erbij te komen deze te vervangen 8). Laat het nog weer even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Als het een nieuw mb is dan moet je NIET de batterij gaan verwisselen maar terug naar de winkel met het moederbord.

Bij het wisselen van de batterij kun je als je het wat lomp doet wat beschadigen of er is al wat beschadigd. Dan kan een winkel garantie weigeren omdat je zelf hebt lopen prutsen.

Wel kun je kijken of er bij de batterij nog een plastic of papieren lipje zit en die verwijderen. Maar meer zou ik niet doen eraan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:33

sapphire

Die-hard pruts0r

DutchKel schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:26:
Als het een nieuw mb is dan moet je NIET de batterij gaan verwisselen maar terug naar de winkel met het moederbord.

Bij het wisselen van de batterij kun je als je het wat lomp doet wat beschadigen of er is al wat beschadigd. Dan kan een winkel garantie weigeren omdat je zelf hebt lopen prutsen.

Wel kun je kijken of er bij de batterij nog een plastic of papieren lipje zit en die verwijderen. Maar meer zou ik niet doen eraan.
Wat whut?

Je kunt beter helemaal geen eigen PC bouwen als je het wat lomp doet wat beschadigen of er is al wat beschadigd. Dan kan een winkel garantie weigeren omdat je zelf hebt lopen prutsen. 8)7

Daarnaast durf ik te stellen dat er tussen de batterij en contact op moederbord nooit een plastic lipje zit.

Echt zo'n batterij vervangen is 5 seconden werk en je moet wel een enorm rund zijn wil je daar wat mee beschadigen.

Stroom van de PC en bios instellingen kwijt is het school voorbeeld van lege batterij op het moederbord. Alleen vreemd dat het bij een nieuw bord is maargoed wellicht heeft de partij borden in de kou gestaan of was het koud tijdens transport (iets met winter) en is de batterij zo leeggelopen :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DutchKel schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:26:
Strikt gezien wel. Maar als ik met een batterijtje van 2 kwartjes mijn systeem direct weer werkend heb dan vind ik dat wel echt de betere oplossing dan het mobo weer uitbouwen, terugsturen naar de winkel en hopen dat ik 'm dan binnen een week weer terug heb.
Ja, dat is inderdaad een risico, met moederborden van 486s en Pentium 1's, waarbij die dingen echt onmogelijk waren ingeklemd. Tegenwoordig kan het prima. Tenzij je zo slim bent om met een beitel dat batterijtje eruit te krijgen. Maar in dat geval moet je toch echt je PC wegdoen en weer teruggaan naar kleitabletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoopy120
Eigenlijk had ik het niet verwacht, maar de simpelste oplossing bood toch uitkomst 8)7 _/-\o_

Batterij verwisseld en de BIOS onthoudt de setup na power-off. Batterij was toch redelijk eenvoudig te verwijderen. Klipje aanduwen en hij 'popt' al omhoog waarna je deze eenvoudig kon weghalen. Al met al wel jammer dat er blijkbaar toch een defecte/lege batterij mee was geleverd.
Pagina: 1