Moderatie weergave

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• neuzehie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-07-2024
Ik wist niet waar ik deze topoc moest plaatsen dus alvast mijn excuses als het de verkeerde plaats is.

Ik vroeg me af of het niet mogelijk is om de knoppen -1 0 +1 +2 +3 anders weer te geven?
Het achterliggende cijfer moet er nog steeds zijn maar in plaats van in de lijst een +1 +2 ed te geven kies je voor “On-topic” of “Informatief” of “Spotlight”.
+1 en -1 worden door vele mensen als “(niet)akkoord”/“meningsgebonden” gezien.

Veel andere sites waaronder Google gebruiken de +1 effectief meningsgebonden.

Als je ipv de cijfers de echte term plaatst (ok die neemt wat meer plaats in). Dan lijkt het mij al een pak moeilijker om “meningsgebonden” te reageren. Wat nu heel vaak voorkomt in het begin van een nieuwe discussie. Ze gaan “akkoord” en drukken +1...uit gewoonte van andere sites. Plaats er de woorden en je helpt iedereen denk ik. Op “on-topic” drukken komt psychologisch heel anders over dan “+1”.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Ik wist niet waar ik deze topoc moest plaatsen dus alvast mijn excuses als het de verkeerde plaats is.
Ik denk dat je hier goed zit; aangezien het over de frontpagemoderatie gaat.
Ik vroeg me af of het niet mogelijk is om de knoppen -1 0 +1 +2 +3 anders weer te geven?
Het achterliggende cijfer moet er nog steeds zijn maar in plaats van in de lijst een +1 +2 ed te geven kies je voor “On-topic” of “Informatief” of “Spotlight”.
Dit zou ik niet doen wat ik vermoed dat het er ontzettend lelijk en onhandig uit gaat zien.
+1 en -1 worden door vele mensen als “(niet)akkoord”/“meningsgebonden” gezien.
Klopt, gelukkig nemen de PowerMods actie tegen mensen die het moderatiesysteem verkeerd gebruiken (meningmodden).
Veel andere sites waaronder Google gebruiken de +1 effectief meningsgebonden.
Ik ben bang dat Tweakers dan teveel op bijvoorbeeld Google gaat lijken met het moderatiesysteem en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Als je ipv de cijfers de echte term plaatst (ok die neemt wat meer plaats in). Dan lijkt het mij al een pak moeilijker om “meningsgebonden” te reageren.
Als iemand echt wilt meningmodden zal die persoon dat ook doen als er tekst staat vermoed ik, want mensen zijn eenmaal zo.
Wat nu heel vaak voorkomt in het begin van een nieuwe discussie. Ze gaan “akkoord” en drukken +1
Vaak zijn de reacties ook gewoon ontopic hoor en natuurlijk kan je foutieve moderaties altijd hier aankaarten. ;-)
Plaats er de woorden en je helpt iedereen denk ik. Op “on-topic” drukken komt psychologisch heel anders over dan “+1”.
Ja, maar zoals ik eerder zei; als iemand echt zijn mening wilt geven m.b.t. het moderatiesysteem zal die persoon dat tpch doen en dan komen de PowerMods in actie. :+

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 20:54

matroosoft

Lone Christian

Er zijn al veel topics geweest over het tegengaan van meningmodden. Dit vindt ik echter wel een nette oplossing om (zeker voor nieuwe gebruikers) duidelijker te maken wat iedere score daadwerkelijk betekend. Gewoon de knoppen onder elkaar en de tekst erbij. Simpel en effectief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Klopt inderdaad en voor de nieuwe gebruikers zou het inderdaad handig zijn. Dit zou je bijvoorbeeld alleen kunnen toepassen als je Beginnende moderator bent en zodra je de status van Ervaren moderator hebt je het huidige systeem krijgt.

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 20:54

matroosoft

Lone Christian

Ik had aan zoiets gedacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jgcmlvES3bt2TvbWNBYvBI5B/full.png

Kan qua design een stuk beter uitgewerkt maar 't is een beginnetje. Als de tekst ernaast een iets kleine lettertype heeft kan de beschrijving nog iets duidelijker, met name bij -1 en +3.

[ Voor 5% gewijzigd door matroosoft op 12-02-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Dat ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-07 14:35

JDVB

✅ ⟵ vinkje

De kans is nog steeds behoorlijk aanwezig dat een mening die mensen niet aanstaat als ongewenst wordt beschouwd en iemand waar men het helemaal mee eens is een spotlight toebedeeld krijgt.

Maar dit zou net zo goed ook wel kunnen werken. De vraag is dan alleen of dit hier hoort of meer bij mooie features.
Wanneer dit voor een deel ingevoerd zou worden dan wordt het wellicht meetbaar of dit resultaat geeft.

Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

De kans is nog steeds behoorlijk aanwezig dat een mening die mensen niet aanstaat als ongewenst wordt beschouwd en iemand waar men het helemaal mee eens is een spotlight toebedeeld krijgt.
Hier ben ik het volledig mee eens; maar dan is het aan de PowerMods om in te grijpen toch?
Maar dit zou net zo goed ook wel kunnen werken. De vraag is dan alleen of dit hier hoort of meer bij mooie features.
Dat is inderdaad een goede, het is een discussie over de FM, maar ook weer een mooie feature, @Dirk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Prima idee

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik zie maar weinig verschillen met de huidige weergave. De groep gebruikers die gewoon een (maximaal) negatieve score wil geven omdat ze het ergens mee oneens zijn of een (maximaal) positieve score willen geven omdat ze het ergens mee eens zijn, hou je hier niet mee tegen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Dat is inderdaad zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:27
Hele moderatie systeem is een farce,,, je mag alleen je moderatie uitbrengen op de manier zoals de admins het in gedachten hebben. Als je daar van afwijkt heb je gelijk een waarschuwing aan je broek hangen.

Ik zie vaak genoeg zinloze posts die een +2 krijgen en een goed onderbouwde post een -1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Het is de bedoeling dat je de richtlijnen toepast tijdens het modereren. Belangrijk is dat iedereen zich daar aan houd. Wanneer je een post ziet die volgens jouw niet op een goede score staat gelet op de richtlijnen, kun je deze melden in het kleine mismoderatie topic.

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:15

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

RoaDHouse schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:24:
Hele moderatie systeem is een farce,,, je mag alleen je moderatie uitbrengen op de manier zoals de admins het in gedachten hebben. Als je daar van afwijkt heb je gelijk een waarschuwing aan je broek hangen.
Voor het uitvoeren van moderaties zijn richtlijnen opgesteld. Deze richtlijnen laten doorgaans voldoende ruimte voor persoonlijke interpretatie. Bij misbruik wordt er inderdaad een waarschuwing gestuurd.
Ik zie vaak genoeg zinloze posts die een +2 krijgen en een goed onderbouwde post een -1
Dergelijke posts kun je aandragen in het mismoderatie topic hier in het Frontpage Moderatie forum.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• neuzehie
Dirk schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:40:
Ik zie maar weinig verschillen met de huidige weergave. De groep gebruikers die gewoon een (maximaal) negatieve score wil geven omdat ze het ergens mee oneens zijn of een (maximaal) positieve score willen geven omdat ze het ergens mee eens zijn, hou je hier niet mee tegen.
Dan ga je er vanuit dat de eindgebruiker nog steeds een score ziet. Vervang die score ook door het bijhorende woord en de psychologische drempel rond het effectieve achterliggende punt valt weg.
Als je bij een post ziet staan “On topic” in plaats van +1 en je in de lijst enkel kunt kiezen uit “off topic”, “on topic”,... dan lijkt me meningmodden toch een pak moeilijker omdat je net het “punten geven” wegneemt uit het geheel. Het is dan psychologisch als eindgebruiker veel moeilijker om te stellen dat het niet on topic maar off topic is. Dan denk je automatisch al niet meer aan akkoord en/of niet akkoord. En je kan dat ook mooi presenteren, layout kan nooit primeren op goede functionaliteit zolang de UX maar goed blijft.
Dus draait het niet meer om een score geven, wat denk ik het moddingsysteem ten goede kan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:59

Tribits

Onkruid vergaat niet

Bedenk wel dat on-topic niet per definitie een +1 is. Daarom staat er in de moderatie faq ook een uitgebreidere omschrijving. On-topic maar feitelijk onjuist of irrelevant is geen +1 waard. Dat gaat op dit moment al vaak fout waardoor vrijwel alles op +1 beland. Daarnaast eens met Dirk, het maakt niet uit wat je op de -1 knop voor tekst plakt, er zullen altijd gebruikers zijn die vinden dat ieder middel geoorloofd is om hun tegenstanders de oren te wassen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tribits op 15-02-2018 18:52 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• neuzehie
Tribits schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:50:
Bedenk wel dat on-topic niet per definitie een +1 is. Daarom staat er in de moderatie faq ook een uitgebreidere omschrijving. On-topic maar feitelijk onjuist of irrelevant is geen +1 waard. Dat gaat op dit moment al vaak fout waardoor vrijwel alles op +1 beland. Daarnaast eens met Dirk, het maakt niet uit wat je op de -1 knop voor tekst plakt, er zullen altijd gebruikers zijn die vinden dat ieder middel geoorloofd is om hun tegenstanders de oren te wassen.
Dat weet ik, de On-Topic +1 was enkel een voorbeeld :+ . Het komt er in essentie op neer dat je het cijfer, het scoren, het punten geven achterwege laat. Het zit in de mens om punten te zien als dingen die je verdient. Van jou is het goed dus krijg je +1 of +2 of..., van jou kan het beter je krijgt hier geen punten voor 0, van jou is het heel slecht ik trek er een punt voor af. Het zit intussen ook in vele mensen ingebakken om +1 te geven bij akkoord, dankzij de sociale media. Ik kan me perfect inbeelden dat een nieuwkomer op Tweakers de reacties leest en dan bij sommige een +1 +2 ziet en denkt ok, ik zal ook een +1 geven aan iets waarmee ik akkoord ga (ook al is dat de bedoeling niet)...uit gewoonte van andere social media die zich vooral focussen op akkoord, niet akkoord scenario’s. 8)7

Als je deze 2 zaken doorbreekt en afstapt van een letterlijk punt dan stap je ook af van “goed en slecht”, “akkoord en niet-akkoord”. Ook al is de tekst eigenlijk een vertaling van het achterliggende cijfer. Want het cijfer is an sich irrelevant, dat blijkt ook uit het mismoderatietopic waarin vreemde cijfers besproken worden omdat ze niet lijken overeen te komen met de achterliggende beschrijving van dat cijfer. Elk cijfer vervangen door de tekst, het is dan aan de webdesigners om dit proper en net te presenteren :P
Pagina: 1