Ik heb wel ervaring met het Nyenrode deeltijd traject

Jordymt schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:16:
Misschien ook handig te benoemen dat Nyenrode een particuliere school is en hierbij het wettelijke collegegeld van +/- € 2000,- niet geldt? Zij rekenen per jaar een veel hoger bedrag, toch iets om rekening mee te houden..
E: Voor het bachelordeel vragen ze zo'n € 6.000,- per jaar.
Vooropgesteld, de opleiding wordt altijd betaald door de werkgever, weliswaar met een studieregeling in het contract (zeker iets om rekening mee te houden overigens). Ik heb geen enkele collega-student gehoord waarbij de studie niet werd bekostigd. Hier bovenop kreeg ik zelf de helft van studie uren + een volledige dag voor het tentamen aan uren vergoed (dag vrij om te leren voor een tentamen dus als dit doordeweeks is).
Ik lees hier boven al dat je geen sociaal leven (tenminste zo interpreteer ik het als men zegt dat je geen studentenleven hebt) hebt bij deze deeltijd opleiding hebt. Ik ben het hier totaal niet mee eens. Mijn reistijden waren erg lang vanwege mijn ongunstige woonlocatie, gemiddeld ruim een uur enkele reis. Doordeweeks wordt het dus al snel tussen 6 en 7 uur 's avonds dat je thuis bent. Tuurlijk, je avonden doordeweeks zijn wat minder, maar vrijdag en zaterdagavond stappen? Geen enkel probleem! Ik zelf was maar een paar uur in het weekend bezig met de opleiding, hoe dit is als je verder in de opleiding bent kan ik niet over spreken.
Zelf heb ik eerst een jaar hbo accountancy gedaan en daarna doorgestroomd. De helft van de vakken was letterlijk dezelfde stof en boeken, het gaat alleen in een iets sneller tempo. Persoonlijk vond ik het eerste jaar niet zeer uitdagend / moeilijk, maar dit is uiteraard sterk afhankelijk van hoe makkelijk je leert et cetera.
Interessant? Tja, ik ben nooit iemand geweest die studeren leuk vond, de opleiding vond ik dus vanzelfsprekend ook niet erg leuk (maar dat heb ik ook met mijn huidige opleiding die qua vakgebied zeer goed aansluit bij mijn interesses(. Na een jaar ben ik ook gestopt gezien het hele dagen controleren maar geen adviezen geven me snel tegen begon te staan (zal later in hogere functies wellicht meer terugkomen). Maar interesses verschillen enorm per persoon en dit is dan ook een vraag waarbij je van iedereen een ander antwoord krijgt. Waar de één het liefst dagen en nachtenlang zit te programmeren, wordt de ander al gek na een half uur programmeren. Is programmeren dan niet interessant? Dit ligt aan de persoon. Bij de deeltijd opleiding is het overigens veel belangrijker dat je het werk leuk vindt, dan de opleiding zelf. Als het werk bevalt dan sla je je ook wel door de opleiding heen, andersom niet zo.
Welke je moet kiezen valt natuurlijk niet te zeggen, het zijn ook twee best wel verschillende vakgebieden. Wat ik je kan aanraden is dat je de volgende drie dingen gaat doen de komende tijd: bezoek een open dag van het Nyenrode (specifiek voor de BSc in Accountancy uiteraard), vraag een meeloopdag aan op de Uva om een dag daar de lessen Fiscaal recht te volgen onder begeleiding van een medestudent. En het belangrijkste: probeer een meeloopdag te regelen bij een accountantskantoor in de buurt! Van één zo'n meeloopdag krijg je (imo) een zeer goed beeld van hoe je eerste jaren er enigszins uit komen te zien. Veel bedrijven zullen hier ook zeker aan mee willen werken, aangezien het een erg goedkope vorm van recruitment is (even een dagje een student begeleiden ten opzichte van een paar maandsalarissen moeten betalen aan een headhunter).
En zoals al gezegd: staar je alsjeblieft niet blind op de leaseauto en het loon. Tuurlijk is het leuk, maar je bent ook een berg vrije tijd kwijt die je zeer snel zal gaan waarderen (ik dacht precies hetzelfde eerst: oeh leaseauto, dat is fijn!

). Je moet je bij het Nyenrode ook bedenken dat je een traject van 8,5+ jaar (ga uit van 10, je gaat samenwonen, krijgt een kind, moet gigantisch overuren maken omdat een kantoor even leeg loopt, je loopt vrijwel zeker studievertraging op). En bedenk je hierbij ook dat als je stopt je een vrij forse studieschuld moet terugbetalen (voor de beeldvorming, na het eerste jaar stoppen kan je rekenen op ~6K schuld terugbetalen, na drie+ jaar stoppen zal het veelal op zo'n 12-15K uitkomen, daar je ook een deel afschrijft).
Ik hoop dat je zo wat meer inzicht hebt gekregen, belangrijkste advies is dat je gewoon moet mee gaan lopen en niet een overhaaste beslissing moet maken gedreven door geld en zo'n vette leasebak, uiteindelijk kan je dit nog best duur komen te staan (terugbetalen schuld terwijl je met een mager loon (denk aan minimum volwassen loon bij de beter betaalde werkgevers, gemiddeld denk ik 'slechts' rond de €1300, wat overigens vrij rap omhoog gaat) begint + studievertraging).
@
g0tanks in mijn jaar begonnen er uit mijn hoofd circa 150 studenten, waarvan meen ik ~85% direct van het vwo kwam, dan waarschijnlijk 10% met een hbo-P en de laatste 5% enige non-relevante ervaring van elders. Je leert zeer snel en wordt vanaf dag één al weggezet á € 40 per uur, zat werkgevers die je willen hebben.
[
Voor 4% gewijzigd door
Twijfels op 12-02-2018 21:18
]