Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1040153

Topicstarter
Mijn vraag
...Beste tweakers,

Ik zit al op het einde van mijn VWO, dit betekent dat ik een studie moet kiezen. Ik twijfel tussen deeltijd Registeraccountant op Nyenrode of Fiscaal recht op de Uva. Heeft iemand ervaring met een van de studies? Hoe moeilijk en interessant is het? Welke adviseer jij me en waarom?

met vriendelijk groet,

HJPP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:25

g0tanks

Moderator CSA
Wat heb je zelf al kunnen vinden op de websites van beide universiteiten, of door contact op te nemen met de opleidingen?

Waarom overweeg je deeltijd inplaats van voltijd?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05 21:57
Anoniem: 1040153 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 00:48:
Mijn vraag
...Beste tweakers,

Ik zit al op het einde van mijn VWO, dit betekent dat ik een studie moet kiezen. Ik twijfel tussen deeltijd Registeraccountant op Nyenrode of Fiscaal recht op de Uva. Heeft iemand ervaring met een van de studies? Hoe moeilijk en interessant is het? Welke adviseer jij me en waarom?

met vriendelijk groet,

HJPP ;)
De registeraccountant opleiding is een post master, als je die wil volgen mis je nog een paar tussenstappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-05 12:40
  • Heb je al een meeloopdag gedaan?
  • Heb je 'zin' in de moeilijkere vakken?
  • Doe je het voor jezelf, of voor je ouders?
Verdiepen hierin is niet leuk, maar wel iets waar jij je de komende 4 jaar mee bezig gaat houden en de rest van je leven op aangekeken wordt. Doe ten minste de research die het verdient.

[ Voor 79% gewijzigd door Harm_H op 11-02-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-05 19:18
Misschien ook handig te benoemen dat Nyenrode een particuliere school is en hierbij het wettelijke collegegeld van +/- € 2000,- niet geldt? Zij rekenen per jaar een veel hoger bedrag, toch iets om rekening mee te houden..

E: Voor het bachelordeel vragen ze zo'n € 6.000,- per jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Jordymt op 11-02-2018 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 13:01
Logico schreef op zondag 11 februari 2018 @ 02:53:
[...]

De registeraccountant opleiding is een post master, als je die wil volgen mis je nog een paar tussenstappen :)
Ik denk dat de TS hier de deeltijd opleiding Accountancy (bachelor) bedoelt die er op Nyenrode is. Daarna kan je inderdaad verder voor de master en RA titel.
Die deeltijd opleiding is er om te combineren met werk bij een accountantskantoor. Betekent volgens mij 4 dagen werken en de vrijdag studie. Ik heb de postmaster accountancy op Nyenrode gedaan die in samenwerking met het Nivra wordt gegeven.
Is wel vrij zwaar omdat je 4 dagen werkt, vanaf januari tot april vrij veel overuren maakt en ook je studiebelasting nog hebt.
Zal bij een rechtenstudie gecombineerd met werken ook niet mals zijn.

Ik denk dat TS eerst een keuze moet maken welk vakgebied hij interessanter vindt.

[ Voor 40% gewijzigd door Arjant2 op 11-02-2018 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb me reeds al verdiept in beide opleidingen vind ze allebei erg interssant, maar vroeg me af hoe andere de studies ervoeren. Overigens bedoel ik ook ook de deeltijd accountancy en dan deeltijd RA het praktijk lijkt me zeer leuk, omdat je dan ook al werkt bij een kantoor wordt je collegegeld geld ook betaalt door het kantoor zelf en krijg je salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Anoniem: 1040153 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:07:
ik heb me reeds al verdiept in beide opleidingen vind ze allebei erg interssant, maar vroeg me af hoe andere de studies ervoeren. Overigens bedoel ik ook ook de deeltijd accountancy en dan deeltijd RA het praktijk lijkt me zeer leuk, omdat je dan ook al werkt bij een kantoor wordt je collegegeld geld ook betaalt door het kantoor zelf en krijg je salaris.
Zijn die deeltijdopleidingen wel bedoeld voor mensen die net van de middelbare school komen? Lijkt me sterk dat je met nul kennis en ervaring meteen ergens aan de slag kan.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, als het goed is werk je 4 dagen en 1 dag college, maar je wordt ook het een en andere aangeleerd op het kantoor zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:23
Anoniem: 1040153 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:07:
omdat je dan ook al werkt bij een kantoor wordt je collegegeld geld ook betaalt door het kantoor zelf en krijg je salaris.
Heb je die toezegging van je toekomstige werkgever? Dat zijn ze namelijk niet verplicht. Kan mezelf indenken dat iemand die van het VWO komt niet voltijd salaris krijgt EN studie mag doen in tijd en op kosten van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 1040153 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 00:48:
Mijn vraag
...Beste tweakers,

met vriendelijk groet,

HJPP ;)
Dit al gelezen ?

Schakeltraject Accountancy & Controlling (deeltijd)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 10:10
Ik heb de deeltijdopleiding aan Nyenrode gevolgd, nu al weer bijna zo'n 10 jaar geleden. De reden om hiervoor te kiezen was voornamelijk het direct beginnen met werken. Je werkt 4 dagen in de week en op vrijdag heb je college op een van de centrale locaties in Nederland.
Het werken beviel me erg goed, maar om je er in de avonduren na een lange dag nog toe te zetten om met je studie bezig te gaan viel me erg zwaar. De vrijdagen waren voornamelijk dagen om bij te komen en je studiegenoten, die bij andere accountantskantoren werkten, weer even te zien en bij te praten. Vooral gezelligheid en naar elkaars leaseauto kijken ;)
Als accountancy echt je vak is, is dit allemaal goed te doen. Het is hard werken, maar je wordt ook goed beloond. Hou er wel rekening mee dat het een lang traject is, de gemiddelde duur van de studie is 10,5 jaar (toentertijd) en dat is dag in dag uit veelal van hetzelfde. Pittig, maar toe doen.

Vergeet vooral niet dat je je echte studententijd mist bij deze opleiding. Je woont wellicht op jezelf, maar je hebt naast je werk weinig tijd om andere dingen te doen. Ook heb je minder contact met je studiegenoten omdat iedereen ergens anders werkt en woont. De weekenden bestaan voornamelijk uit studeren of met een beetje pech werken, het is en blijft accountancy en daarbij passen werkweken van 40 uur helaas niet.

Uiteindelijk heeft het ontbreken van een sociaal (studenten)leven mij opgebroken, ik miste de vrijheid en studiegenoten, het vak van accountant gaf me niet genoeg voldoening om dit te compenseren helaas.

Ondertussen een universitaire studie afgerond aan de RUG, blij met de keuzes die ik heb gemaakt. Enige waar ik nog vaak aan terug denk is de geweldige financiële situatie waarin je vanaf het begin zit, alles werd voor me betaald, leaseauto met tankpas, geen andere kosten dan huur (studie werd volledig betaald). Nu zit ik met een aardige studieschuld, maar het studentenleven compenseert dat volledig m.i. :)

Uiteindelijk doen we allemaal maar wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FunkyBro schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:29:
Ik heb de deeltijdopleiding aan Nyenrode gevolgd, nu al weer bijna zo'n 10 jaar geleden. De reden om hiervoor te kiezen was voornamelijk het direct beginnen met werken. Je werkt 4 dagen in de week en op vrijdag heb je college op een van de centrale locaties in Nederland.
Het werken beviel me erg goed, maar om je er in de avonduren na een lange dag nog toe te zetten om met je studie bezig te gaan viel me erg zwaar. De vrijdagen waren voornamelijk dagen om bij te komen en je studiegenoten, die bij andere accountantskantoren werkten, weer even te zien en bij te praten. Vooral gezelligheid en naar elkaars leaseauto kijken ;)
Als accountancy echt je vak is, is dit allemaal goed te doen. Het is hard werken, maar je wordt ook goed beloond. Hou er wel rekening mee dat het een lang traject is, de gemiddelde duur van de studie is 10,5 jaar (toentertijd) en dat is dag in dag uit veelal van hetzelfde. Pittig, maar toe doen.

Vergeet vooral niet dat je je echte studententijd mist bij deze opleiding. Je woont wellicht op jezelf, maar je hebt naast je werk weinig tijd om andere dingen te doen. Ook heb je minder contact met je studiegenoten omdat iedereen ergens anders werkt en woont. De weekenden bestaan voornamelijk uit studeren of met een beetje pech werken, het is en blijft accountancy en daarbij passen werkweken van 40 uur helaas niet.

Uiteindelijk heeft het ontbreken van een sociaal (studenten)leven mij opgebroken, ik miste de vrijheid en studiegenoten, het vak van accountant gaf me niet genoeg voldoening om dit te compenseren helaas.

Ondertussen een universitaire studie afgerond aan de RUG, blij met de keuzes die ik heb gemaakt. Enige waar ik nog vaak aan terug denk is de geweldige financiële situatie waarin je vanaf het begin zit, alles werd voor me betaald, leaseauto met tankpas, geen andere kosten dan huur (studie werd volledig betaald). Nu zit ik met een aardige studieschuld, maar het studentenleven compenseert dat volledig m.i. :)
Leuk om van je ervaring te horen, vooral het ontbreken van een sociaal leven is iets van me weerhoud van de deeltijd, maar het lijkt me zo leuk. Is het dan zo net erg als een geneeskunde student ? Trouwens die leaseauto is ook echt een pluspunt ahahaha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:17
Anoniem: 1040153 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:51:
[...]

Leuk om van je ervaring te horen, vooral het ontbreken van een sociaal leven is iets van me weerhoud van de deeltijd, maar het lijkt me zo leuk. Is het dan zo net erg als een geneeskunde student ? Trouwens die leaseauto is ook echt een pluspunt ahahaha ;)
Je hoeft niet direct naar Nyenrode natuurlijk. Je kan eerst ook een bachelor accountancy voltijd op HBO of WO niveau gaan volgen en later de studie tot RA volgen. Heb je toch nog een studententijd als je daar waarde aan hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Anoniem: 1040153 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:51:
[...]
Trouwens die leaseauto is ook echt een pluspunt ahahaha ;)
Ik zou me niet blindstaren op het geld of een auto die je kan krijgen met een deeltijdopleiding. Dat zou voor mij nooit opwegen tegen een fulltime studentenleven. Na je studie kan je meer dan genoeg geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05 17:34
Het is wel degelijk hard werken, zoals hierboven al gemeld! Daarnaast is het loon van iemand die vanaf VWO komt niet onwijs hoog.
Ik heb zelf tot en met de master voltijd gestudeerd en daarna aan het werk gegaan bij big 4 kantoor. Ik zou ook het sociale deel van het studeren niet gemist willen hebben. Werken mag je nog een jaar of 40-50.

Als je meer informatie wil, kan je ook pm-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Ik heb wel ervaring met het Nyenrode deeltijd traject :)
Jordymt schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:16:
Misschien ook handig te benoemen dat Nyenrode een particuliere school is en hierbij het wettelijke collegegeld van +/- € 2000,- niet geldt? Zij rekenen per jaar een veel hoger bedrag, toch iets om rekening mee te houden..

E: Voor het bachelordeel vragen ze zo'n € 6.000,- per jaar.
Vooropgesteld, de opleiding wordt altijd betaald door de werkgever, weliswaar met een studieregeling in het contract (zeker iets om rekening mee te houden overigens). Ik heb geen enkele collega-student gehoord waarbij de studie niet werd bekostigd. Hier bovenop kreeg ik zelf de helft van studie uren + een volledige dag voor het tentamen aan uren vergoed (dag vrij om te leren voor een tentamen dus als dit doordeweeks is).

Ik lees hier boven al dat je geen sociaal leven (tenminste zo interpreteer ik het als men zegt dat je geen studentenleven hebt) hebt bij deze deeltijd opleiding hebt. Ik ben het hier totaal niet mee eens. Mijn reistijden waren erg lang vanwege mijn ongunstige woonlocatie, gemiddeld ruim een uur enkele reis. Doordeweeks wordt het dus al snel tussen 6 en 7 uur 's avonds dat je thuis bent. Tuurlijk, je avonden doordeweeks zijn wat minder, maar vrijdag en zaterdagavond stappen? Geen enkel probleem! Ik zelf was maar een paar uur in het weekend bezig met de opleiding, hoe dit is als je verder in de opleiding bent kan ik niet over spreken.

Zelf heb ik eerst een jaar hbo accountancy gedaan en daarna doorgestroomd. De helft van de vakken was letterlijk dezelfde stof en boeken, het gaat alleen in een iets sneller tempo. Persoonlijk vond ik het eerste jaar niet zeer uitdagend / moeilijk, maar dit is uiteraard sterk afhankelijk van hoe makkelijk je leert et cetera.

Interessant? Tja, ik ben nooit iemand geweest die studeren leuk vond, de opleiding vond ik dus vanzelfsprekend ook niet erg leuk (maar dat heb ik ook met mijn huidige opleiding die qua vakgebied zeer goed aansluit bij mijn interesses(. Na een jaar ben ik ook gestopt gezien het hele dagen controleren maar geen adviezen geven me snel tegen begon te staan (zal later in hogere functies wellicht meer terugkomen). Maar interesses verschillen enorm per persoon en dit is dan ook een vraag waarbij je van iedereen een ander antwoord krijgt. Waar de één het liefst dagen en nachtenlang zit te programmeren, wordt de ander al gek na een half uur programmeren. Is programmeren dan niet interessant? Dit ligt aan de persoon. Bij de deeltijd opleiding is het overigens veel belangrijker dat je het werk leuk vindt, dan de opleiding zelf. Als het werk bevalt dan sla je je ook wel door de opleiding heen, andersom niet zo.

Welke je moet kiezen valt natuurlijk niet te zeggen, het zijn ook twee best wel verschillende vakgebieden. Wat ik je kan aanraden is dat je de volgende drie dingen gaat doen de komende tijd: bezoek een open dag van het Nyenrode (specifiek voor de BSc in Accountancy uiteraard), vraag een meeloopdag aan op de Uva om een dag daar de lessen Fiscaal recht te volgen onder begeleiding van een medestudent. En het belangrijkste: probeer een meeloopdag te regelen bij een accountantskantoor in de buurt! Van één zo'n meeloopdag krijg je (imo) een zeer goed beeld van hoe je eerste jaren er enigszins uit komen te zien. Veel bedrijven zullen hier ook zeker aan mee willen werken, aangezien het een erg goedkope vorm van recruitment is (even een dagje een student begeleiden ten opzichte van een paar maandsalarissen moeten betalen aan een headhunter).

En zoals al gezegd: staar je alsjeblieft niet blind op de leaseauto en het loon. Tuurlijk is het leuk, maar je bent ook een berg vrije tijd kwijt die je zeer snel zal gaan waarderen (ik dacht precies hetzelfde eerst: oeh leaseauto, dat is fijn! :9~ ). Je moet je bij het Nyenrode ook bedenken dat je een traject van 8,5+ jaar (ga uit van 10, je gaat samenwonen, krijgt een kind, moet gigantisch overuren maken omdat een kantoor even leeg loopt, je loopt vrijwel zeker studievertraging op). En bedenk je hierbij ook dat als je stopt je een vrij forse studieschuld moet terugbetalen (voor de beeldvorming, na het eerste jaar stoppen kan je rekenen op ~6K schuld terugbetalen, na drie+ jaar stoppen zal het veelal op zo'n 12-15K uitkomen, daar je ook een deel afschrijft).

Ik hoop dat je zo wat meer inzicht hebt gekregen, belangrijkste advies is dat je gewoon moet mee gaan lopen en niet een overhaaste beslissing moet maken gedreven door geld en zo'n vette leasebak, uiteindelijk kan je dit nog best duur komen te staan (terugbetalen schuld terwijl je met een mager loon (denk aan minimum volwassen loon bij de beter betaalde werkgevers, gemiddeld denk ik 'slechts' rond de €1300, wat overigens vrij rap omhoog gaat) begint + studievertraging).

@g0tanks in mijn jaar begonnen er uit mijn hoofd circa 150 studenten, waarvan meen ik ~85% direct van het vwo kwam, dan waarschijnlijk 10% met een hbo-P en de laatste 5% enige non-relevante ervaring van elders. Je leert zeer snel en wordt vanaf dag één al weggezet á € 40 per uur, zat werkgevers die je willen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Twijfels op 12-02-2018 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

weebl

YARR!

Ik doe deeltijd management aan Nyenrode. Altijd schattig om de broekies van accountancy te zien patsen met hun lease auto's op vrijdagmiddag als wij het terrein op rijden :D . Ze hebben allemaal ongeveer dezelfde instapper, maar doen alsof ze allemaal een dikke BMW hebben.
Leaseauto is niet heilig, richt je eerst op de opleiding en wat daar bij komt kijken. Nyenrode is geen universiteit om je Bachelor aan te doen. Ja, er is een studentenvereniging, maar dat is ook niet alles. Je mist toch een hoop lol die je hebt in een echte studentenstad. Een kroegentocht in Breukelen ben je snel klaar mee hoor :p Kijk vooral verder dan alle leuke voorwaarden die ze je voorhouden :) . Je studeert als het goed is maar één keer, neem het er dan ook van ;)

[ Voor 11% gewijzigd door weebl op 12-02-2018 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Twijfels super bedankt voor je reactie! weet je mischien ook bij welke kantoren ik het best terecht ben bij zo'n studie qua het hele pakket (begeleiding etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Anoniem: 1040153 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:07:
@Twijfels super bedankt voor je reactie! weet je mischien ook bij welke kantoren ik het best terecht ben bij zo'n studie qua het hele pakket (begeleiding etc)
Qua het hele pakket zijn er zat kantoren die dit goed aanbieden. Big 4 en next 9 zullen dit over het algemeen allemaal wel goed op orde hebben. Dit zijn grote kantoren waar bijna iedereen dezelfde opleidingen heeft gedaan en prima weet wat je in het begin zal kunnen en waar begeleiding bij nodig is.

Bovendien zit je, zeker bij de grotere kantoren, bijna elke week met andere mensen. De ene week valt het tegen qua begeleiding en de andere week is de begeleiding super. De één is nou eenmaal beter in begeleiden dan de ander. Het voordeel hiervan is natuurlijk ook dat je elke week weer andere werkwijzen tegen zal komen en hierbij zelf kan bekijken wat jou het meest geschikt lijkt. Al met al zou ik mij er niet veel zorgen over maken dat de begeleiding slecht zal zijn.

Zelf heb ik ook bewust de keuze gemaakt om voor een groot kantoor te gaan met het idee dat de begeleiding en leer-en loopbaantrajecten hier wat meer vast liggen en je zeker bent dat je de goede richting op gaat.

Elk kantoor zal zo zijn voor-en nadelen hebben. Zaken waar je ook bij na moet denken zijn formeel t.o.v. informeel, klantenbestand (wil je graag 6 maanden bij Shell controleren, of zie je liever elke week een interessant kleiner bedrijf) etc. Plezier in je werk moet op nummer één staan. Bij de open dag van het Nyenrode krijg je ook wel een beetje een idee van de mensen bij verschillende kantoren en kan je daar rondvragen hoe alles er aan toe gaat bij verschillende kantoren.
Pagina: 1