Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gamen op 1080p, laatste verdict van jullie

Pagina: 1
Acties:

• illean
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-11 12:16
Na een jaar op een laptop gamen kan ik eindelijk weer een normale PC aanschaffen. We wonen nu samen in een oude studio van 40m2 en gaan verhuizen naar een rijtjeswoning. Na een jaar puzzelen en op tweakers lezen wat anderen voorstellen toch voor de zekerheid mijn lijstje door jullie laten toetsen. Ben benieuwd wat jullie er van vinden! Tips zijn altijd welkom.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Casual gaming op 1080p. Vooral Total War series of RPG zoals Dragon age of The Witcher. Grafics zijn leuk maar is niet een must.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Bang for bucks. Ik denk dat ik dat met deze samenstelling goed ga halen. Bij betere kwaliteit hardware wat mijn bovenstaande doel beter toekomt zal ik waarschijnlijk upgraden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja;
MSI Radeon R9 270x Hawx (ivm de hoge prijzen voor GPU's)
Cooler Master GM G550M
24inch 1080p beeldscherm
Muis/keyboard
CD-Speler

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 175,-€ 175,-
1Asus Prime B350-Plus€ 91,-€ 91,-
1Phanteks Eclipse P400S Grijs€ 74,-€ 74,-
1TP-Link TL-WDN4800€ 30,95€ 30,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 83,49€ 83,49
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 192,95€ 192,95
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 128,90€ 128,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 776,29

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD gevoelsmatig. Ik denk dat ik daarom niet snel van de R5 1600 af zal stappen.
Ik koop Windows liever niet voor €20,- bij een online-regkey-dealer. Liever betrouwbaar en eerlijk dan cheap en erbij genaaid worden. Windows CD wordt geinstalleerd via een CD-speler die ik tijdelijk dan ff aansluit maar later ontkoppel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bang for bucks. Hoeft van mijn geen LED poespas of andere gimmicks waar je technisch gezien niets aan hebt.

Ga je overklokken?
Voorlopig niet. Mogelijk later maar ik hou er geen rekening mee.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben van plan om hem volgende week te gaan bestellen en hoop dat jullie zeggen dat dit een prima systeem is met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Alvast bedankt mensen!

Edit; CD-speler toegevoegd

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:53
Het is een prima systeem met een goede prijs/kwaliteit verhouding, dus als je dit graag wilt zou ik zeggen; ga ervoor!
Er zijn echter nog wel een paar aanmerkingen te maken:

- Heeft het moederbord genoeg aansluitingen, ook voor in de nabije toekomst?
Denk dan bijvoorbeeld aan USB poorten en SATA poorten maar ook de audio uitgangen, het gekozen moederbord ondersteunt bijvoorbeeld geen 5.1 / 7.1 surround sound want veel andere borden wel doen.
- Is enkel een 500GB SSD genoeg? Mogelijk wil je meer schijfruimte hebben, dit kun je natuurlijk ook later makkelijk erbij kopen.
- De stock koeler die geleverd wordt bij de processor is op zich ok maar kan veel geluid maken en is niet echt geschikt om de processor over te klokken mocht je dat nog willen doen.
Wellicht is het de moeite waard om een andere koeler erbij te kopen.
- Nieuwe Ryzen processoren inclusief nieuwe chipset en moederborden komen hoogstwaarschijnlijk binnen 3 maanden uit, maar ja altijd maar wachten is natuurlijk ook geen optie :)

Alternatief in zelfde prijsklasse is een i5 8400 met bijpassend moederbord.
De i5 8400 doet het net wat beter in games dan de AMD maar de AMD is over het algemeen beter in '' high workloads '' door de extra threads die de i5 niet heeft.

Windows zou ik niet installeren via de DVD maar even het ISO bestanden downloaden van de Microsoft site zodat je de nieuwste versie gelijk hebt.
Kopieer de inhoud van het ISO bestand met het programma Rufus naar een USB stick van minimaal 8GB en zorg ervoor dat de schijf wordt ingesteld als GPT voor UEFI systemen
Laten formatteren en de bestanden kopiëren naar de usb stick, daarna kun je de USB stick gebruiken om Windows te installeren op je PC.
Je kunt het beste Windows installeren op deze manier om van alle UEFI functionaliteiten gebruik te maken, via DVD is dat volgens mij ( nog steeds ) niet mogelijk.

In vino veritas, in aqua sanitas

Verwijderd

JohanNL schreef op zondag 11 februari 2018 @ 04:19:
Denk dan bijvoorbeeld aan USB poorten en SATA poorten maar ook de audio uitgangen, het gekozen moederbord ondersteunt bijvoorbeeld geen 5.1 / 7.1 surround sound want veel andere borden wel doen.
Moederbord ondersteunt prima 5.1 en 7.1 (via frontpanel), zie handleiding.

• illean
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-11 12:16
JohanNL schreef op zondag 11 februari 2018 @ 04:19:
Het is een prima systeem met een goede prijs/kwaliteit verhouding, dus als je dit graag wilt zou ik zeggen; ga ervoor!
Er zijn echter nog wel een paar aanmerkingen te maken:

- Heeft het moederbord genoeg aansluitingen, ook voor in de nabije toekomst?
- Is enkel een 500GB SSD genoeg? Mogelijk wil je meer schijfruimte hebben, dit kun je natuurlijk ook later makkelijk erbij kopen.
- De stock koeler die geleverd wordt bij de processor is op zich ok maar kan veel geluid maken en is niet echt geschikt om de processor over te klokken mocht je dat nog willen doen.
Wellicht is het de moeite waard om een andere koeler erbij te kopen.
- Nieuwe Ryzen processoren inclusief nieuwe chipset en moederborden komen hoogstwaarschijnlijk binnen 3 maanden uit, maar ja altijd maar wachten is natuurlijk ook geen optie :)

Alternatief in zelfde prijsklasse is een i5 8400 met bijpassend moederbord.
De i5 8400 doet het net wat beter in games dan de AMD maar de AMD is over het algemeen beter in '' high workloads '' door de extra threads die de i5 niet heeft.

Windows zou ik niet installeren via de DVD maar even het ISO bestanden downloaden van de Microsoft site zodat je de nieuwste versie gelijk hebt.
Kopieer de inhoud van het ISO bestand met het programma Rufus naar een USB stick van minimaal 8GB en zorg ervoor dat de schijf wordt ingesteld als GPT voor UEFI systemen
Laten formatteren en de bestanden kopiëren naar de usb stick, daarna kun je de USB stick gebruiken om Windows te installeren op je PC.
Je kunt het beste Windows installeren op deze manier om van alle UEFI functionaliteiten gebruik te maken, via DVD is dat volgens mij ( nog steeds ) niet mogelijk.
Allereerst dank voor je reactie! Erg volledig en bruikbare ideeën.

- Moederbord: Surround sound is niet mijn wens en daarmee ook geen vereiste :). Misschien leuk voor in de toekomst maar om er nu al rekening mee te houden. Ik denk dat mijn vriendin het toch niet erg prettig vindt en daarbij is het misschien leuk voor een film (gamen doe ik met koptelefoon) en die kijken we dan gezellig in de woonkamer op de TV.
- Storage: SSD 500gb lijkt me voldoende. Mocht het niet zo zijn dan koop ik in de loop van tijd wel een TB interne HDD erbij. Voorlopig heb ik ook nog een 1TB externe HD die voldoende moet zijn om af en toe wat extra op te slaan. Daarnaast heb ik nu nog een tragere interne HDD van 1TB die ik meeneem maar niet zal plaatsen. Die is al bijna 10 jaar oud geloof ik...zal ondertussen wel een keer kapot gaan.
- Koeler: Volgens verschillende reviews zou het voldoende moeten zijn en wordt daarom de 1600 over de 1600x geprefereerd.
- Ryzen 2XXX: Na een jaar wachten ga ik niet nog langer wachten op die verbetering. Het zal wel weer een stukje sneller en goedkoper worden maar voorlopig ben ik het wachten ook een keer zat en wil ik in de avond een keer een goed spelletje spelen op redelijke (stabiele) fps.
- Intel: Goed voorstel maar sorry ik blijf toch bij Ryzen. In de benchmarks die ik gelezen heb staan ze gelijk bij bijv. Total War Warhammer. Ben misschien toch meer AMD-Fanboy dan ik dacht.