Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr4x
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-03-2022
Alvast vooraf: bedankt dat je wilt meehelpen met mijn queste voor een nieuwe HTPC/Gaming rig! Kleine disclaimer: ik heb er voor gekozen om in een soort van telegram-stijl te schrijven omdat ik het zo kort en bondig mogelijk wilde houden, want wie heeft er nou nog de tijd om hele stukken proza te lezen. Als ik iets ben vergeten, laat het me weten en ik voeg het direct toe! :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het idee achter deze setup is een "single solution" systeem voor in de woonkamer waarmee ik vanaf de bank kan moderne games kan spelen, films kan streamen met Kodi/Emby/Netflix, muziek kan luisteren vanaf CD of spotify, retro games kan spelen via retroarch.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro is het richtbedrag, maar bij goede argumentatie mag het ook best 1200 euro worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast: Antec NSK 2480B HTPC
HiFi set: twee opties: HDMI naar TV, van TV naar DAC (via TOSLINK) , of DAC via USB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
GTX 1060 of gelijkwaardige graka
CPU die snel genoeg is om niet de graka in de weg te zitten
500+ GB SSD
16 GB RAM
SPDIF aansluiting
HDMI aansluiting

Ik wil tevens een nieuwe televisie kopen. Daar heb ik me nog niet in verdiept, maar mijn eisen zijn vrij eenvoudig: lage latency, duidelijk beeld en zo min mogelijk tierelantijnen. Ik zit ca. 3 meter van mijn TV af, dus als ik de invulhulpjes van het internet moet geloven is 50 inch een prima afmeting?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? (UPDATED)
Oorspronkelijke setup hier al aangepast op adviezen van @The Zep Man en @MAX3400. Momenteel twee setups die ik heb voorbereid:

Ryzen based:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 203,95€ 203,95
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 109,-€ 109,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 190,16€ 190,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,11

Gigabyte AB350N-Gaming WiFi, want TOSLINK bleek na overleg met de heren tweakers niet nodig, en dan prefereer ik het volgen van de BBG zodat compatibiliteit tussen de componenten gegarandeerd is.
Corsair DDR4 LPX 2x8GB, want advies BBG en deze reepjes zitten onder de 34mm die was aangehaald in de Shadow Rock LP koeler review van Foritain.

Intel based:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 184,-€ 184,-
1MSI Z370M Mortar€ 123,29€ 123,29
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 190,16€ 190,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,45

Intel i5-8400K, want iets beter dan 1600X voor games, en voldoende cores
MSI Z370M Mortar, want relatief goedkope mobo die past in mijn kast en geen tierelantijnen heeft.
Corsair DDR4 LPX 2x8GB, want deze reepjes zijn blijkbaar al even de keuze in de BBG's.

Platform agnostische onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1EVGA GeForce GTX 1060 SC GAMING 6GB€ 415,50€ 415,50
1be quiet! Shadow Rock LP€ 36,51€ 36,51
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,-€ 120,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,01

Shadow Rock LP koeler, want NSK 2480B heeft niet veel ruimte en iets betere koelresultaten dan alternatieven die ik kon vinden.
Crucial MX300 525GB, want beste keuze volgens zo'n beetje alles en iedereen.
EVGA GTX 1060 SC Gaming, want goede reviews en past in mijn kast.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (UPDATED)
De NSK2048B kan ik niet laten vallen. De kast heeft een 380 Watt ingebouwde voeding waar ik liever vanaf blijf, maar indien nodig wil ik die best wel vervangen (ik neem even aan dat dat kan?). Hij staat in de woonkamer, dus hij moet wel stil zijn.

Ga je overklokken?
Alleen als er een duidelijke besparing aan uitgaves tegenover staat.

Wat verwacht je van ons? (UPDATED)
Hulp bij de volgende vragen (op volgorde van voorkeur):

1. Geinspireerd door het idee van @MAX3400 heb ik een intel based systeem opgesteld, maar ik zie de meerwaarde niet van een i5-8xxx over een i5-7xxx, vooral door het prijsverschil. Is een i5-7600K een realistisch alternatief, of moet ik i5-8xxx gaan. En als ik i5-8xxx moet gaan, wat moet er dan bij de xxx komen staan?
2. Ik blijf trouw aan de BBG plakken, maar mijn kast kan ook micro-ATX aan: welk alternatief zou je daar voorstellen (zowel voor Ryzen als Intel)? Waarom zou ik voor micro-ATX gaan ipv mini-ITX of vice versa?
3. Televisie advies ook welkom: ik mijn laatste TV meer dan 10 jaar geleden heb gekocht, dus wat pointers over wat wel/niet belangrijk is, is meer dan welkom :)

++ Update ++
Ik heb ondertussen nog wat lopen rondneuzen en nou blijkt dat mijn Cambridge Audio Azur DacMagic 100 dus ook kan fungeren als een externe geluidskaart. Daarmee is de noodzaak om een mobo met TOSLINK te hebben op losse schroeven komen staan. Het enige theoretische probleem wat ik heb is als ik een apparaat koop wat alleen geluid via HDMI aan kan, maar dat is in essentie "off-topic" hier :)

++Update 2 ++
Een aantal van de oorspronkelijke uitdagingen hebben we weten plat te slaan, dus ik heb deze post aangepast om hem relevant te houden (hoef je niet de hele conversatie te lezen beneden).

++Update 3 ++
Op advies van @Balance even de plaatjes vervangen met nette tabellen - thx voor de verwijzing naar de tutorial

[ Voor 73% gewijzigd door Fr4x op 13-02-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 14:15

The Zep Man

🏴‍☠️

Moederbordkeuze kan je versoepelen als je een HDMI switch gebruikt die het S/PDIF signaal (PCM, DD of DTS) uit het HDMI signaal op een TOSLINK aansluiting zet. Zorg er wel voor dat de switch de juiste EDID informatie heeft.

Bron:
Ik heb een soortgelijk systeem gebouwd in een Node 202. Geen ruimte voor een extra geluidskaart, en toen eigenlijk geen moederborden meer met een S/PDIF uitgang. Geluid loopt via een HDMI (2.0, UHD, HDCP 2.2, etc.) switch naar mijn oude, trouwe Z-5500 met een S/PDIF delay kastje ertussen om het beeld synchroon te maken met de TV. Voor games gebruik ik analoge 5.1 om 5.1 geluid te hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door The Zep Man op 11-02-2018 00:32 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr4x
Je suggestie is een interessante, met zo'n HDMI switch zou ik ook in de toekomst nog een console oid er bij kunnen hangen zonder dat ik mijn DAC hoef te vervangen, maar je zegt ook:
The Zep Man schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:33:
<...snip..>
Voor games gebruik ik analoge 5.1 om geen delay te hebben.
Dat is wel een dealbreaker voor mij. Ik heb "alleen maar" een stereo setup via die ene spdif, een tweede set ernaast houden is dus geen optie... Is die vertraging inherent aan zo'n switch, of is dat specifiek voor jouw setup?

Ik heb ook wel eens gezien dat TVs zelf ook een spdif aansluiting hebben, is dat eventueel een optie? Ik heb geen idee of dat een in of out was, en in hoeverre dat er weer vertraging op de lijn van komt, dus pointers zijn welkom :)

[ Voor 16% gewijzigd door Fr4x op 10-02-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Extra idee; haal de Ryzen eruit en gooi er een Intel Coffee Lake i5-8xxx in. Moederbord erbij met HDMI en dan kan je 99.999% van alle 4K/HEVC/HDR materiaal direct naar TV of receiver gooien.

Je extra GPU blijft dan stil/idle en bij media kijken hoe je dus niet je "volledige" dedicated GPU in te zetten. En je kan deze dan gebruiken specifiek voor games en/of aansluiten op een andere HDMI van de TV of receiver om zo min mogelijk inputlag te genereren.

Sowieso zal je 1060 geen games op 4K netjes afhandelen dus dan is het handiger om 2 losse HDMI-poorten op de TV te configureren; eentje voor optimaal video/audio en eentje op 1080p + upscaling met zo min mogelijk beeldvverbeteraars.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr4x
MAX3400 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:46:
Extra idee; haal de Ryzen eruit en gooi er een Intel Coffee Lake i5-8xxx in. Moederbord erbij met HDMI en dan kan je 99.999% van alle 4K/HEVC/HDR materiaal direct naar TV of receiver gooien
Begrijp ik je dan goed als ik zeg dat:
  • Ik dan dus twee HDMI kabels van mijn PC naar mijn TV heb lopen (FYI: ik heb geen receiver).
  • Ik dan bij het kijken van films oid de onboard HMDI kan gebruiken, waardoor de GTX onbelast kan blijven
  • Op die HMDI port alle truucjes die de TV heeft om het beeld mooier te maken aan kan blijven staan.
  • Op de HDMI van de GTX ik de instellingen kan aanpassen om latency weg te halen (inclusief upscaling van 1080 naar 4K)
In jouw voorstel heb ik dus nog altijd een mobo nodig met spdif, want ik kan niet via HDMI het geluid over de stereo krijgen (tenzij de suggestie van The Zep Man daar nog iets aan kan veranderen), correct?

Slim idee om die twee HDMI kanalen in te zetten, ik laat het idee nog even sudderen, maar sowieso bedankt voor het inzicht - had die optie zelf nooit bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Fr4x Voor puntjes 1 t/m 3 hebben we elkaar inderdaad begrepen; voor non-gaming zet je de Intel in en die heeft hardware-decoding voor alles t/m 300Mbit HEVC 10-bit HDR materiaal.

Voor de GTX; die kan je zelf optimaal beeld laten genereren voor gaming dus antialisasing etc. etc. etc. maar dan zet je op de HDMI-poort van de TV alles uit aan motionflow, etc. etc. etc. Hiermee stuur je het meest pure game-beeld van de PC naar de TV die er zo min mogelijk aan verandert.

Dit kan, bij sommige TV's een verschil van tot wel 150% aan inputlag opleveren bijvoorbeeld "normaal" 40ms meting en zonder alle extra's ineens 17ms ofzo.

Het geluid, maar dat is al redelijk goed uitgelegd door @The Zep Man kan je mogelijk ook via de TV terugsturen; hiertoe zal je wel informatie moeten opzoeken over mogelijke TV's of ze geluid kunnen terugsturen over bijvoorbeeld SPDIF (dus geluid van PC over HDMI naar TV en terug over SPDIF naar speakers, zeg maar).

En welke TV? Ik zou je bijna richting een Sony 9005-serie sturen; die zijn betaalbaar in 55", hebben een relatief goede beeldkwaliteit en de reviews zijn absoluut niet slecht. Helaas is budget wel een dingetje om in de gaten te houden; er zijn ook al OLED-TV's te vinden in 55" tot ongeveer 1500 Euro waarbij je meer nadruk legt op heel mooi video kijken en ietsjes (nadruk) op gaming. Zelf heb ik een iets grotere/duurdere OLED en een Xbox One X en op 4K 60fps ziet het er wel heel netjes uit maar hiervoor heb ik wel een professionele calibratie laten uitvoeren om de inputlag te laten minimaliseren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Fr4x schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:42:
Dat is wel een dealbreaker voor mij. Ik heb "alleen maar" een stereo setup via die ene spdif, een tweede set ernaast houden is dus geen optie...
Ik heb geen tweede set. Mijn Z-5500 heeft twee digitale en een analoge 5.1 ingang.
Is die vertraging inherent aan zo'n switch, of is dat specifiek voor jouw setup?
De vertraging is inherent aan de televisie. Om de vertraging van de televisie te compenseren voor lipsync in videos gebruik ik TOSLINK. Onthoudt dat spellen altijd in stereo spellen, bij gebrek aan DD Live/DTS Connect.
Ik heb ook wel eens gezien dat TVs zelf ook een spdif aansluiting hebben, is dat eventueel een optie?
Scaled vaak omlaag. Al stuur je Dolby Digital/DTS naar de TV, dan maken TV's er vaak enkel PCM stereo van. Is mogelijk een optie als je geen 5.1 set hebt, maar enkel stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr4x
The Zep Man schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 23:01:
[...]
Ik heb geen tweede set. Mijn Z-5500 heeft twee digitale en een analoge 5.1 ingang.
Aha, helder!
Scaled vaak omlaag. Al stuur je Dolby Digital/DTS naar de TV, dan maken TV's er vaak enkel PCM stereo van. Is mogelijk een optie als je geen 5.1 set hebt, maar enkel stereo.
Ik heb alleen maar stereo, dus in dat opzicht is dat geen issue. Zou ik in die setup nog altijd dezelfde latency hebben als die jij beschrijft waardoor jij terugvalt op je analoge aansluiting gebruikt op je 5.1 set?

Ik ben in parallel al aan het zoeken op internet, maar hoewel ik wel het één en ander vind, kan ik geen sluitend antwoord vinden (waarschijnlijk omdat ik zelf nogal last heb van het klok-en-klepel verhaal). En ik denk dat ik nu pas jouw specifieke setup begin te snappen: klopt het als ik zeg dat je in jouw digitale keten het audio-signaal vertraagd, omdat die anders voor zou lopen op het beeld? FYI (en misschien wel geheel onbelangrijk voor dit gesprek) ik heb momenteel mijn huidige HTPC aangesloten via HDMI op mijn TV en TOSLINK vanaf de HTPC direct naar mijn DAC en ik merk geen enkele vorm van latency?

Sorry als ik wat drammerig overkom omdat ik wat lang blijf hangen op dat latency verhaal, maar ik wil zeker weten dat ik je goed begrijp :) En bedankt voor je hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Fr4x schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 23:22:
Ik heb alleen maar stereo, dus in dat opzicht is dat geen issue. Zou ik in die setup nog altijd dezelfde latency hebben als die jij beschrijft waardoor jij terugvalt op je analoge aansluiting gebruikt op je 5.1 set?
De meeste TV's hebben merkbare latency t.o.v. monitoren, dus ja.
Ik ben in parallel al aan het zoeken op internet, maar hoewel ik wel het één en ander vind, kan ik geen sluitend antwoord vinden (waarschijnlijk omdat ik zelf nogal last heb van het klok-en-klepel verhaal). En ik denk dat ik nu pas jouw specifieke setup begin te snappen: klopt het als ik zeg dat je in jouw digitale keten het audio-signaal vertraagd, omdat die anders voor zou lopen op het beeld? FYI (en misschien wel geheel onbelangrijk voor dit gesprek) ik heb momenteel mijn huidige HTPC aangesloten via HDMI op mijn TV en TOSLINK vanaf de HTPC direct naar mijn DAC en ik merk geen enkele vorm van latency?
Dat klopt. Zoals genoemd ligt het aan de latency (vertraging) van het beeld door de TV. Soms kan je een TV ook in een 'game mode' zetten om de latency te verminderen.

Je omschrijft dat je enkel stereo gebruikt. Probeer dan eerst de TOSLINK aansluiting op je TV. Veel moderne TV's houden rekening met hun eigen beeld vertraging en compenseren dat door het audiosignaal ook gepast te vertragen. Dit is voor mij geen optie, want ik split het geluid af voordat het de TV bereikt, en dan moet je het geluid op een andere manier vertragen. ;)

Ik heb een Panasonic TV staan waarvoor ik het geluid 240 ms (bijna een kwart seconde) moet vertragen voor lipsync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr4x
Bedankt voor je toelichting. En nu ik er over nadenk: volgens mij staat mijn televisie inderdaad in die game mode, dus dat zou kunnen verklaren waarom ik geen (merkbare) vertraging heb tussen geluid en beeld.

Top: volgens mij hebben we zo een systematische oplossing waardoor een TOSLINK aansluiting niet meer nodig is. En sterker: zelfs als die oplossing later alsnog strand, kan ik nog altijd mijn DAC via USB aansluiten (kwam ik gister achter), dus zelfs dan heb ik geen TOSLINK meer nodig.

Ik heb mijn Ryzen setup aangepast terug naar BBG mobo als uitvalsbasis. Maar met het audio probleem opgelost, wordt het idee van @MAX3400 ook een realistisch scenario, dus ik heb ook een Intel based systeem toegevoegd. Mijn vraag daar is vooral: waarom voor een i5-8xxx gaan? Ik lees veelal dat de i5-7500 al op gelijke voet zou staan tegenover de Ryzen 1600X in gaming land. En nog los van vergelijkingen tussen AMD en Intel vraag ik me af in hoeverre de CPU de bottleneck is in beide setups. Ik hoef niet perse de laatste generatie CPU's te hebben, en alleen bij gaming is throughput van belang, aangezien een gebrek daar aan lag introduceert, maar ik wil best een 5 seconden langer wachten op het unzippen van een bestandje... Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:44
MAX3400 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:46:
Extra idee; haal de Ryzen eruit en gooi er een Intel Coffee Lake i5-8xxx in. Moederbord erbij met HDMI en dan kan je 99.999% van alle 4K/HEVC/HDR materiaal direct naar TV of receiver gooien.

Je extra GPU blijft dan stil/idle en bij media kijken hoe je dus niet je "volledige" dedicated GPU in te zetten. En je kan deze dan gebruiken specifiek voor games en/of aansluiten op een andere HDMI van de TV of receiver om zo min mogelijk inputlag te genereren.

Sowieso zal je 1060 geen games op 4K netjes afhandelen dus dan is het handiger om 2 losse HDMI-poorten op de TV te configureren; eentje voor optimaal video/audio en eentje op 1080p + upscaling met zo min mogelijk beeldvverbeteraars.
Volgens mij is het afspelen van media voor de 1060 peanuts, dat kost dus 'geen' energie en herrie.
Los daarvan is een i5-8xxx sowieso een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr4x
mitsumark schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:49:
Volgens mij is het afspelen van media voor de 1060 peanuts, dat kost dus 'geen' energie en herrie.
Los daarvan is een i5-8xxx sowieso een goede optie.
Naast het energie argument (waarvan ik me kan voorstellen dat je daar vraagtekens bij kunt zetten) vind het vooral een interessante optie omdat je namelijk kan gebruik maken van alle beeldverbeteringstechnologie die een TV in zich heeft. Gaming met die technieken aan is onhandig, aangezien het vertraging veroorzaakt, maar bij films maakt het niet uit dat de film een halve seconden later op je scherm staat als dat ie in de PC gerenderd wordt. Door twee losse video outs te gebruiken, kun je beide kanalen op de TV tweaken voor hun eigen doeleind, dus: super mooie films, en snelle response tijden voor het gamen. Anders zou je een keuze moeten maken tussen beiden.

Ook jij zegt i5-8xxx en niet bijv de i5-7600K die ik dusver als gelijk zie? Waarom i5-8xxx over i5-7600K? En wat zou je invullen bij de xxx van i5-8xxx?

[ Voor 11% gewijzigd door Fr4x op 11-02-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:44
Fr4x schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:53:
[...]
Ook jij zegt i5-8xxx en niet bijv de i5-7600K die ik dusver als gelijk zie? Waarom i5-8xxx over i5-7600K? En wat zou je invullen bij de xxx van i5-8xxx?
De i5-7600k is een quadcore, de i5-8xxx heeft er 6.
De i3-8100 is bv al bijna net zo snel als de 7600k (alleen niet overklokbaar) en de i3-8350k is ten allen tijde een betere keus dan de 7600k.

Voor xxx zou ik 400 invullen, mits overklokken geen must is.

Om er nog wat meer op een rijtje te zetten.
https://tweakers.net/pric...073;745895;745893;745891/

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 11-02-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr4x
Bedankt! Ik ben mezelf momenteel een beetje aan het verdiepen in de mogelijkheden rondom de Intel opties en wat ik daar momenteel vooral zie is dat er maar een zeer beperkt aanbod van moederborden zijn? Volgens mij zijn 1151 v2 sockets alleen nog maar in high end uitvoeringen te krijgen. Het gevolg: een hoop flashy onderdelen die kostbare ruimte voor mijn CPU koeler opslokken. Ik vroeg me af of die onderdelen ook daadwerkelijk een functie hebben? Neem bv deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCafTrjsPRcubPDcGPon6es4YU4=/i/2001732729.jpeg

Zijn die blokken ook daadwerkelijke koelblokken, of zitten die er op omdat het er cool uit ziet (no pun intended)?

Als jij (of iemand anders) nog tips heeft voor een goed 1151 v2 mobo dan houd ik me overigens aanbevolen, want ik vind het maar lastig kiezen zo...

Overigens heb ik momenteel een snelle test gedaan en de oplossing HTPC via HDMI naar TV en van TV naar DAC werkt als een zonnetje! :)

[ Voor 17% gewijzigd door Fr4x op 11-02-2018 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Zelf zou ik ook kiezen voor de oplossing om je HTPC middels HDMI te verbinden met je TV om vervolgens de spdif out van de TV op je DAC aan te sluiten. De vertraging komt inderdaad door de beeldverbeterende technieken van je TV en door het geluid via je TV te laten gaan wordt daar (als het goed is door iedere TV) voor gecompenseerd.

Je CPU keuze is een lastige. Wat voor spellen wil je gaan spelen? En hoe presteren de door jou gekozen CPU's bij die games. Een snellere CPU nemen is natuurlijk altijd beter dan een langzamere, maar je kan altijd bezig blijven natuurlijk. Volgens mij is die Ryzen i.c.m. een 1060 een prima combi. Ik zou een aantal benchmarks even nalezen. Ik snap wel het advies voor de 8serie van Intel. Een quad-core i3 of een 6-core i5 van de 8 serie zijn interessanter dan een quad core i5 van de 7 serie.

Waar ik zelf veel moeite in zou stoppen is de geluidsproductie van het systeem (wanneer idle), Je maakt het jezelf altijd een beetje lastig wanneer je een videokaart in je HTPC kast inbouwd. Hierdoor produceer je gewoon meer warmte die je af moet gaan voeren. Het begint dus bij goede casefans, je behuizing heeft volgens mij ruimte aan de zijkant voor 2x 12cm. Standaard antec 3-speed fans zijn niet echt goed/stil. Handiger hier is om 2 stille fans aan te schaffen welke je aanstuurd met je moederbord op basis van de temperatuur (van je CPU). Deze kunnen dus langzaam draaien wanneer het systeem rustig zijn werk doet en gaan pas harder wanneer je gaat gamen (en dan is het niet zo erg). Check of je moederbord genoeg 3 of 4 pins aansluitingen heeft en stel dit in in je BIOS.

Daarna is het uitzoeken van een goede CPU koeler belangrijk. Ik zie dat de behuizing ongeveer 14cm hoog is. Hier zal dus bij benadering minder dan 10cm overblijven voor een koeler. Hierdoor zit je vast aan een top-down koeler. Geen idee wat voor moois er de laatste 2 jaar is bijgekomen, maar "in mijn tijd" was de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B een topper.

Een videokaart met een goede koeling is natuurlijk ook niet onbelangrijk. Let even op het verschil tussen koelers die alleen lucht over heatsinks blazen en koelers die lucht via het rooster erachter uit de kast blazen. Check even de interne layout wat het beste is.

Voeding, 380W is genoeg vermogen voor het systeem dat jij wil. Check of je de voeding stil genoeg vind. Volgens mij is dit gewoon een standaard ATX voeding welke er in zit (weet ik niet zeker, is gebaseerd op de Antec fusion remote die ik heb, die er qua layout vergelijkbaar uit ziet).

Als laatste kun je de koeling nog verbeteren door ipv een losse SSD drive een M2 SSD te nemen. Minder kabels, minder obstructie van flow, koelere machine. Dit zijn de laatste %tjes, voorgaande punten zijn veel belangrijker.

En vergeet niet, kabelmanagement!

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
@Fr4x Doe even zo'n mooi lijstje maken: Handleiding Pricewatch

Ik zou ook eens kijken naar een pre-build of een barebone. Met de volkomen uit de hand gelopen prijzen voor grafische kaarten zou het best eens goedkoper kunnen zijn, en het is in ieder geval compacter.

Pre-buildBarebonemet in dat laatste geval dan nog een SSD en werkgeheugen

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4S240FSD€ 68,84€ 68,84
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 128,90€ 128,90
Bekijk collectieTotaal€ 197,74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr4x
jaapsander schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:47:
Waar ik zelf veel moeite in zou stoppen is de geluidsproductie van het systeem (wanneer idle) [..] Handiger hier is om 2 stille fans aan te schaffen welke je aanstuurd met je moederbord op basis van de temperatuur (van je CPU).
Goed punt, maar ik ga eerst kijken of het geluid me teveel stoort alvorens ik fans ga vervangen. Maar: nu weet ik in ieder geval wat een verbeterpunt kan zijn als ik me er aan erger!
Daarna is het uitzoeken van een goede CPU koeler belangrijk. [..] Geen idee wat voor moois er de laatste 2 jaar is bijgekomen, maar "in mijn tijd" was de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B een topper.
Ik had mijn oog op de pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP. Die is een stukje stiller en zou ook moeten passen.
Een videokaart met een goede koeling is natuurlijk ook niet onbelangrijk. Let even op het verschil tussen koelers die alleen lucht over heatsinks blazen en koelers die lucht via het rooster erachter uit de kast blazen. Check even de interne layout wat het beste is.
De EVGA GeForce 1060 SC die ik heb gekozen krijgt een lovende review van @ccc456 (linkje) en lijkt de lucht direct er uit te blazen, wat mijn voorkeur verdient.
Voeding, 380W is genoeg vermogen voor het systeem dat jij wil. Check of je de voeding stil genoeg vind.
Cool, ik ga het in de gaten houden, maar uit het oogpunt van kosten pas vervangen als ik er daadwerkelijk last van ga krijgen.
Als laatste kun je de koeling nog verbeteren door ipv een losse SSD drive een M2 SSD te nemen. Minder kabels, minder obstructie van flow, koelere machine. Dit zijn de laatste %tjes, voorgaande punten zijn veel belangrijker.
Dat is verdulleme een goed plan! Het prijsverschil is niet enorm en ik haat kabelmanagement, dus waarom niet gewoon compleet vermijden als t kan? :P
En vergeet niet, kabelmanagement!
I know, I know O-)
Done, thx voor de pointer.
Ik zou ook eens kijken naar een pre-build of een barebone. Met de volkomen uit de hand gelopen prijzen voor grafische kaarten zou het best eens goedkoper kunnen zijn, en het is in ieder geval compacter.
Probleem is dat ik CD's moet kunnen spelen en geen van jouw suggesties kunnen dat. Naja, kan vast wel via een externe speler, maar dat vind ik minder chique dan het hergebruiken van mijn huidige DVD speler. Maarrrr... Ik ga ooit nog een keer een nieuwe rig aanschaffen voor LAN parties, en dan ga ik zeker even naar die barebones kijken, want dan is het wel een interessante optie. Thx!

Waar ik overigens nu nog mee worstel is de CPU. Specifiek de nieuwe Ryzen ziet er interessant uit. Als ik dan de framerates zie die ik krijg van die 99 euro dure Ryzen, dan vraag ik me af in hoeverre ik het geweld van een 1600X of i5-8400 nodig ga hebben? Ik kan het idee van @MAX3400 ineens ook toepassen op een AMD platform, ik kan tijdelijk wat lichte spellen spelen op deze nieuwe rig totdat de graka prijzen weer normaal zijn. Alleen die twee acties besparen me al makkelijk 250 euro en als ik me over 2 jaar begin te ergeren aan de CPU snelheid, kan ik dan nog altijd een twee generaties nieuwere CPU in plempen.

Wat denken jullie, solide argumentatie of mis ik nog wat details?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Fr4x schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:20:
Goed punt, maar ik ga eerst kijken of het geluid me teveel stoort alvorens ik fans ga vervangen. Maar: nu weet ik in ieder geval wat een verbeterpunt kan zijn als ik me er aan erger!

Ik had mijn oog op de pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP. Die is een stukje stiller en zou ook moeten passen.

Cool, ik ga het in de gaten houden, maar uit het oogpunt van kosten pas vervangen als ik er daadwerkelijk last van ga krijgen.

Waar ik overigens nu nog mee worstel is de CPU. Specifiek de nieuwe Ryzen ziet er interessant uit. Als ik dan de framerates zie die ik krijg van die 99 euro dure Ryzen, dan vraag ik me af in hoeverre ik het geweld van een 1600X of i5-8400 nodig ga hebben? Ik kan het idee van @MAX3400 ineens ook toepassen op een AMD platform, ik kan tijdelijk wat lichte spellen spelen op deze nieuwe rig totdat de graka prijzen weer normaal zijn. Alleen die twee acties besparen me al makkelijk 250 euro en als ik me over 2 jaar begin te ergeren aan de CPU snelheid, kan ik dan nog altijd een twee generaties nieuwere CPU in plempen.

Wat denken jullie, solide argumentatie of mis ik nog wat details?
Even afwachten of je je gaat storen aan het geluid is een goed punt. Echter zijn casefans achteraf lastiger in te bouwen dan vooraf ;) en heb je voor €5 per stuk al een aardige fan. En ze hebben als voordeel dat ze dus gestuurd kunnen worden in RPM. Je huidige fans kunnen dit niet. Echter kun je dit natuurlijk ook gewoon testen voordat je alles aanschaft. Zelfde geld voor je voeding (ik zou het wel even testen. Achteraf je complete build weer uit elkaar trekken is veel extra werk, vooral in een krappe HTPC behuizing).

CPU koeler lijkt goed! Heb de review even gelezen. Hou wel rekening met het feit dat je systeem zo stil is als je meest luidruchtige component (niet helemaal waar natuurlijk). Investeren in een stille CPU koeler heeft niet zoveel zin wanneer je luidruchtige casefans of PSU fan hebt.

Je argumentatie mbt de CPU/APU is solide. Als je er nu genoeg aan hebt kun je altijd overwegen om een CPU/APU upgrade te doen wanneer de prijzen weer wat zijn gestabiliseerd. Onzekere factor is wel wanneer het hele mining gebeuren in gaat storten.

[ Voor 10% gewijzigd door jaapsander op 14-02-2018 12:01 ]

Pagina: 1