Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

psu upgrade nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Boeman91
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-10 16:51
Ik wil mijn oude GT 640 3GB videokaart vervangen met de GTX 1050 Ti. Mijn psu heeft een max vermogen van 300W (Delta Dps-300ab-57)

Via de rekentool van coolermaster (http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/) komt mijn pc na de upgrade uit op een load van ~245W en is de recommended mimimum PSU wattage dan ~294W.

Mijn vraag is dus : Is mijn huidige psu goed genoeg? De nieuwe videokaart is ongeveer 30W zwaarder dan de oude.

Alvast bedankt!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zonder overige info van je PC, is het lastig gokken wat je nu wel moet kopen.

Een PSU met opgegeven vermogen van 300W, zal dat bijna nooit kunnen uitsturen; er is dus een mogelijkheid dat je eigenlijk nu al tegen de max zit (met de oude GPU erin).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Boeman91
Ik ben voor de berekening uitgegaan van de volgende componenten in mijn pc:
  • Intel i7-3770
  • 2x4GB DDR3 RAM
  • HDD
  • SSD
  • DVD speler
  • GTX 1050 Ti (voorheen GT 640)

• MAX3400

MAX3400

Een vergelijkbaar systeem (zonder GPU) doet ongeveer 130W onder full load (zonder gebruik van de IGP). Jouw nieuwe GPU doet maximaal 75W, dus dan kom ik op grofweg 210W uit.

Het grappige is dat de calculator rekening houdt met opspin-vermogen; een mechanische HDD kan tot wel 35W gebruiken tijdens initialiseren/opstarten maar zal over het algemeen bij gewoon werken ongeveer de helft verbruiken.

Ik vermoed dat je zonder problemen de 1050Ti kan plaatsen; mocht het desondanks daarna zo zijn dat je raar gedrag van de PC ziet, plaats de oude GPU terug en kijk of het gedrag weg is. Dan is alsnog een PSU-upgrade mogelijk.

• Boeman91
Wat bedoel je met "raar gedrag"? Dat mijn PC ineens uitvalt?

Uit jouw post maak ik op dat de risico's minimaal zijn en ik het gewoon kan proberen?

• MAX3400

MAX3400

Boeman91 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 22:18:
Wat bedoel je met "raar gedrag"? Dat mijn PC ineens uitvalt?
Bijvoorbeeld of dat je bij zwaar gaming ineens minder fps krijgt ofzo. Vaak kan je e.e.a. monitoren met tools als Afterburner of GPU-Z.
Uit jouw post maak ik op dat de risico's minimaal zijn en ik het gewoon kan proberen?
Eigenlijk wel. Als de PSU het echt niet trekt, maak je niks kapot in ieder geval. En gezien je post, had je mogelijk al door dat er budget voor een nieuwe PSU zou moeten komen dus dat kan altijd nog op de shortlist. Tegen die tijd is pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W een nette keuze; wordt ook vaak gebruikt voor de BBG's van Tweakers.

Pagina: 1