Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06-2020
Zal een Intel Core i58600k in wat voor vorm dan ook een bottleneck creëren in een asus strix OC 11gps GTX 1080 of omgedraaid?

En als dat het geval is, zorgt het overclocken van de GPU of CPU er voor dat de bottleneck verdwijnt?

Beste antwoord (via stargamer112 op 10-02-2018 23:54)

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dan zoek je gewoon recente benchmarks op van die games, met je CPU als testobject?

Ik heb precies dezelfde GPU i.c.m.een i7 4930K (ook 6 cores) en ik speel ook op 1440p. De genoemde spellen behalve GTA speel ik niet, maar ik zie zelf in geen enkel spel wat ik wel speel de CPU ooit naar de 100% schieten.

Specs

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik denk dat je prima Doom uit 1995 kan spelen zonder bottleneck, maak je dus geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:54:
Ik denk dat je prima Doom uit 1995 kan spelen zonder bottleneck, maak je dus geen zorgen.
Geestig, nee ik bedoel de de games van 2013-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

stargamer112 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:57:
[...]

Geestig, nee ik bedoel de de games van 2013-2017
En dat zijn er duizenden.... Je zult toch echt wat meer moeten vertellen en ook zelf uitzoeken, hier is zat over te vinden.

Het hangt helemaal af van de games die je speelt en onder welke condities zoals de resolutie en instellingen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Resolutie 1440p, games zoals wolfenstein new order tot 2, skyrim V, Civ 6 en HOI4 (processorgames), GTA V, assassins creed IV tot Origins, Farcry 3,4,primal.
Zulke games

En dit het liefste op de hoogste instellingen

[ Voor 12% gewijzigd door stargamer112 op 10-02-2018 21:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dan zoek je gewoon recente benchmarks op van die games, met je CPU als testobject?

Ik heb precies dezelfde GPU i.c.m.een i7 4930K (ook 6 cores) en ik speel ook op 1440p. De genoemde spellen behalve GTA speel ik niet, maar ik zie zelf in geen enkel spel wat ik wel speel de CPU ooit naar de 100% schieten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

AC Origins is wat zwaar maar de meeste zullen gewoon draaien zonder problemen. HOI4 niet echt, maar die game is dan ook waardeloos geoptimaliseerd. Maar dit had je met gemak kunnen achterhalen door wat benchmarks op te zoeken. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesdesteen
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-02-2024
De vraag die je stelt is een beetje apart, want er is ALTIJD een bottleneck. De vraag is alleen of deze bij de CPU of de GPU terecht komt. En ja, overklokken van hetgeen dat de bottleneck vormt vermindert dit uiteraard. Verder hangt het erg af van de resulutie. In het algemeen: bij 1080p ligt de bottleneck al snel bij de CPU, bij hogere resoluties eerder bij de GPU.

Met dergelijke nette hardware zou je jezelf misschien af moeten vragen waarom je op zoek bent naar de bottleneck? Hedendaagse games zullen er sowieso mooi op draaien. Zoek eens op youtube naar de processor benchmarks en je kunt zo zien hoe goed gamen erop gaat met een aantal verschillende GPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 22:27:
AC Origins is wat zwaar maar de meeste zullen gewoon draaien zonder problemen. HOI4 niet echt, maar die game is dan ook waardeloos geoptimaliseerd. Maar dit had je met gemak kunnen achterhalen door wat benchmarks op te zoeken. ;)
Benchmarks zijn inderdaad een manier om informatie te krijgen, alleen is het probleem dat die altijd gemaakt zijn i.c.m of een andere GPU, of de mate van overclock, of extra waterkoeling/luchtkoeling wat de prestaties beïnvloedt. Ik heb nog geen benchmark kunnen vinden waar deze exacte GPU en CPU in benoemd worden zonder ook overgeclockt te zijn.
Welke games speel jij dan zoal?

[ Voor 16% gewijzigd door stargamer112 op 10-02-2018 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

stargamer112 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 23:41:
[...]

Welke games speel jij dan zoal?
Net nog een paar potjes BFBC2.... ;) Maar qua hedendaagse games: Simulators zoals Project Cars 2 of Train Sim World, Fallout 4, BF1, GTA V etcetera.

De ene vraagt meer van de CPU, de andere meer van de GPU. Maar alles loopt gewoon soepel, CPU noch GPU komt naar mijn mening ook maar ergens te kort.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
stargamer112 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 23:41:
[...]

Benchmarks zijn inderdaad een manier om informatie te krijgen, alleen is het probleem dat die altijd gemaakt zijn i.c.m of een andere GPU, of de mate van overclock, of extra waterkoeling/luchtkoeling wat de prestaties beïnvloedt. Ik heb nog geen benchmark kunnen vinden waar deze exacte GPU en CPU in benoemd worden zonder ook overgeclockt te zijn.
Je zult bijna nooit een precieze test met specifiek jouw processor en jouw gpu zien.
Je moet dan naar de losse delen kijken.

Stel dat er een test gedaan wordt met een 1070 en een 1080. Meestal draaien ze inderdaad op een heel snelle cpu, om te laten zien wat de gpu max aan kan. Stel jij hebt een 1080 dan kijk je naar de 1080, dan weet je wat de gpu kan als er geen cpu bottleneck is. Uitkomst: 70 frames/second.

Vaak testen ze ook wat de invloed van een processor is. Dit wordt meestal met de snelste kaart gedaan, om de gpu geen bottleneck te laten zijn.

Je hebt dan eigenlijk 2 vormen:
1) er wordt specifiek met meerdere CPU's getest>zoek je cpu op en kijk wat hij max kan.
2) ze draaien een test op 1 cpu op een aantal snelheden (Meestal draaien ze dan ook nog een test tussen verschillende aantallen cores.)

Stel nu dat op 3 GHz en 6 cores er 60 frames zijn en op 4.5 GHz 90 frames, dan kun je ook bepalen wat het maximum zou zijn op de snelheid van jouw processor. Stel dat je processor op 4 GHz draait. Dan zou de processor dus 80 frames kunnen leveren.

Totaal heb je dan een cpu die 80 kan leveren en een gpu die er 70 kan leveren. Resultaat: 70 frames, want je gpu is hier de bottleneck.

/disclaimer: Bovenstaande is grofweg hoe het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
White Feather schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:05:
[...]

Je zult bijna nooit een precieze test met specifiek jouw processor en jouw gpu zien.
Je moet dan naar de losse delen kijken.

Stel dat er een test gedaan wordt met een 1070 en een 1080. Meestal draaien ze inderdaad op een heel snelle cpu, om te laten zien wat de gpu max aan kan. Stel jij hebt een 1080 dan kijk je naar de 1080, dan weet je wat de gpu kan als er geen cpu bottleneck is. Uitkomst: 70 frames/second.

Vaak testen ze ook wat de invloed van een processor is. Dit wordt meestal met de snelste kaart gedaan, om de gpu geen bottleneck te laten zijn.

Je hebt dan eigenlijk 2 vormen:
1) er wordt specifiek met meerdere CPU's getest>zoek je cpu op en kijk wat hij max kan.
2) ze draaien een test op 1 cpu op een aantal snelheden (Meestal draaien ze dan ook nog een test tussen verschillende aantallen cores.)

Stel nu dat op 3 GHz en 6 cores er 60 frames zijn en op 4.5 GHz 90 frames, dan kun je ook bepalen wat het maximum zou zijn op de snelheid van jouw processor. Stel dat je processor op 4 GHz draait. Dan zou de processor dus 80 frames kunnen leveren.

Totaal heb je dan een cpu die 80 kan leveren en een gpu die er 70 kan leveren. Resultaat: 70 frames, want je gpu is hier de bottleneck.

/disclaimer: Bovenstaande is grofweg hoe het werkt
Bedankt voor de informatie

Edit- kan een slotje op
Pagina: 1