Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn vraag:
Als verstokte Apple gebruiker die af en toe Windows gebruikers uit de brand probeert te helpen heb ik de vraag gekregen om over 2 weken een PC te herinstalleren. Dat wil ik met alle liefde doen, het proces van herinstallatie valt over het algemeen prima te doen. Waar ik mee zit is dat de PC destijds geleverd is met Windows 7, daar zal ook een key voor aanwezig zijn. Tussentijds is de upgrade gedaan naar Windows 10 omdat die gratis gedaan kon worden. Inmiddels is dit officieel niet meer mogelijk. Omdat ik geen zin heb om via allerlei omwegen toch een Windows 10 te regelen wil ik weten wat de handigste manier is om dit aan te pakken.

Optie 1:
Windows 10 licentie kopen en deze installeren zonder gebruik te maken van de OEM Windows 7 die meegeleverd is.

Optie 2:
Een Windows 10 USB maken omdat die op dezelfde PC gebruikt kan worden waar nu de Windows 10 op staat?

Optie 3:
Mogelijk is er nog een andere optie waar ik niet aan gedacht heb?

Bedoeling is dat van de huidige data een backup gemaakt wordt die bruikbaar is voor de nieuwe installatie. Documenten moeten in ieder geval netjes overgezet kunnen worden, programma's zullen opnieuw moeten worden geïnstalleerd. Lekker vers systeem zonder problemen hopelijk.

Er verandert niks aan de samenstelling van het systeem, dus geen upgrades aan hardware en dergelijke.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows en/of Windows 10
Allerlei software die geïnstalleerd is en van het net te downloaden is of waarvan licenties aanwezig zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Nog niks geprobeerd, ik wil eerst duidelijk hebben wat ik kan of moet verwachten.

Wat ik gevonden heb is dat de upgrade van Windows 10 niet meer mogelijk is, tenzij je je in allerlei bochten wringt waarvan Microsoft ze ieder moment kan blokkeren.

Licenties van Windows 10 zijn overal wel te vinden, een Home edition is goed genoeg.

Beste antwoord (via sypie op 12-02-2018 19:04)

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
De W10 licentie is gekoppeld aan de fingerprint van je moederbord, je kunt gewoon W10 installeren en de activatie gebeurt vanzelf.

Try SCE to Aux

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
De W10 licentie is gekoppeld aan de fingerprint van je moederbord, je kunt gewoon W10 installeren en de activatie gebeurt vanzelf.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 15:38
Als ik je goed begrijp, is de pc geüpgraded van Windows 7 naar Windows 10 op een moment dat dit nog kon. Nu draait er Windows 10 op welke je wilt herinstalleren, maar waar je geen licentiegegevens van hebt. In dat geval hoef je je inderdaad niet druk te maken. Je kunt Windows 10 installeren ofwel zonder licentiecode, of met de licentiecode die bij Windows 7 hoorde. Hoe het ook zij, geen nood om een nieuwe licentie te kopen.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Beiden zeggen dus dat ik de stappen die Microsoft aangeeft kan doorlopen zoals het hier staat? https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO

Dat betekent een USB of DVD maken met de ISO van Windows 10 er op, deze in de PC drukken en daarvan opstarten? (uiteraard na het maken van de backup)

Omdat er al een Windows 10 op die PC staat of omdat er een licentiecode van Windows 7 aanwezig is wordt die dan netjes geactiveerd en dergelijke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Imnoa schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:43:
Dit.
Windows 10 babbelt met de activatieserver van Microsoft. Als er geen key ingegeven is, zal hij de hardware fingerprint van het systeem opsturen en krijgt dan van de activatieserver zijn key aangeleverd.
Uiteraard werkt dat alleen als de betreffende PC al eens een geactiveerde Windows 10 installatie heeft gehad, en dat is hier het geval.

Je kan gewoon op een willekeurige PC een Windows10 installatie USB of DVD maken met de Media Creation Tool van Microsoft.
Die doe je in de betreffende PC en herinstalleert 'm daar mee.
Als hij vraagt om een key, kan je dat gewoon overslaan (knopje 'Ik heb geen productcode').
Na de eerste keer aanmelden (dus na de installatie) haalt hij zelf de key op. Daar meld hij zelfs niks over, maar je zal bijna direct kunnen zien dat het systeem is geactiveeerd 'met een digitale licentie'.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:26
Waarom moet er geherinstalleerd zou worden? Da's meer iets van vroeger ...
En als je dat al zou willen doen, dan is er daar ook een optie voor binnen Windows zeff (opnieuw instellen oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

upje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:51:
En als je dat al zou willen doen, dan is er daar ook een optie voor binnen Windows zeff (opnieuw instellen oid).
Sinds wanneer is herinstalleren iets van vroeger?
Opnieuw instellen is verre van hetzelfde als opnieuw installeren namelijk. Die functie zit al in Windows sinds XP en geen hond gebruikt het omdat het absoluut naadje is.
Er blijft allemaal rotzooi achter die je bij een verse installatie kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:26
Vroeger wou je wel eens een nieuwe installatie omdat Windows er een zootje van had gemaakt. Volgens mij is dat tegenwoordig veel minder een issue. Aangezien TS voornamelijk een Apple gebruiker is, lijkt het me goed om je af te vragen of herinstalleren echt nodig is, en zo ja waarom dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:34
McKaamos schreef op Saturday 10 February 2018 @ 18:52:
[...]

Sinds wanneer is herinstalleren iets van vroeger?
Opnieuw instellen is verre van hetzelfde als opnieuw installeren namelijk. Die functie zit al in Windows sinds XP en geen hond gebruikt het omdat het absoluut naadje is.
Eh..de Reset functie geeft je wel degelijk een hele verse Windows installatie. Je kunt er eventueel zelfs voor kiezen om je documenten te laten staan (een backup maken is natuurlijk nooit een overbodige luxe).

[ Voor 11% gewijzigd door TheVMaster op 10-02-2018 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

upje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:55:
Vroeger wou je wel eens een nieuwe installatie omdat Windows er een zootje van had gemaakt. Volgens mij is dat tegenwoordig veel minder een issue. Aangezien TS voornamelijk een Apple gebruiker is, lijkt het me goed om af te vragen of herinstalleren echt nodig is, en zo ja waarom dan.
Windows 10 is ook heel goed in 'er een zooitje van maken', getuige de vele issues.
Herinstallatie is nogsteeds een bittere noodzaak in bepaalde gevallen.

En wat betreft de TS. Ik denk dattie prima in staat is om een herinstallatie van Windows te doen.
Klaarblijkelijk heeftie dat vaker gedaan, maar is de licentie/productcode methode gewoon onbekend.
Vroeger kon je gewoon een key invoeren en dan ging het verder prima. Met de upgrade optie, hebben mensen geen key meer.
Het systeem met automatische activatie is heel makkelijk, maar omdat het zo anders is dan hoe het was, is het wel minder transparant. Dus ik begrijp de vraagstelling wel.
Zelfs doorgewinterde tweakers lopen hier tegenaan.
JackSparrow schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:58:
[...]

Eh..de Reset functie geeft je wel degelijk een hele verse Windows installatie. Je kunt er eventueel zelfs voor kiezen om je documenten te laten staan (een backup maken is natuurlijk nooit een overbodige luxe).
Daar zit 'm dus het probleem. Hij wist niet alles dus blijft er potentieel zooi achter.
Het is niet hetzelfde als een schone installatie en daarmee loop je het risico dat er alsnog problemen optreden.
Nu zal het in Windows 10 zeker beter geregeld zijn dan in voorgaande versies, maar het is nogsteeds niet hetzelfde als een schone installatie.

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 10-02-2018 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Laatst online: 14:58
Op de website van Microsoft kun je een Windows programma downloaden waarmee je:
- bestaande Windows PC kunt bijwerken
- installatie bestanden downloaden en wegschrijven voor een bootable USB stick (minimaal 8 GB) of DVD.
Programma staat op: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Als je bestaande Windows 10 versie een 64-bit versie is, moet je met het programma ook de 64-bit installatieversie downloaden.

Nadat alle noodzakelijke data van de Windows PC is afgehaald, kun je deze PC opstarten met de USB stick. Let wel: het programma bevat alle x86 óf x64 Windows versies, dus zowel de Home als de Professional versie.
Mocht je de partitie-indeling willen aanpassen, kies dan aan het begin van de installatie voor de "Geavanceerde installatie". Je kunt dan bestaande partities verwijderen en opnieuw aanmaken (bij meerdere partities: kies hierbij dan de partitie waarop je Windows wilt installeren).

Je krijgt aan het begin van de installatie de vraag om een licentiecode in te voeren. Hieronder staat de optie zoiets als "geen productcode invoeren". De installatie gaat verder zonder verdere vragen over licenties. Windows 10 heeft de PC (zolang er netwerkconnectie is), vanzelf weer geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
McKaamos schreef op Saturday 10 February 2018 @ 18:59:
[...]

[...]

Daar zit 'm dus het probleem. Hij wist niet alles dus blijft er potentieel zooi achter.
Het is niet hetzelfde als een schone installatie en daarmee loop je het risico dat er alsnog problemen optreden.
Nu zal het in Windows 10 zeker beter geregeld zijn dan in voorgaande versies, maar het is nogsteeds niet hetzelfde als een schone installatie.
Ik weet niet onder welke steen jij ligt, maar ik ben redelijk actief met Windows 10 (werk related) bij redelijk grote klanten en dit is eigenlijk bij al die klanten de way to go als er een machine een reset nodig heeft. Daarnaast is dit ook vanuit managementoplossingen als Intune de aangewezen manier om een machine van een schone installatie te voorzien.
Natuurlijk zijn er overal uitzonderingen voor te benoemen, maar dit is er zeer zeker niet een van.

TS: Wil je overigens meer lezen over de herstelopties die Windows 10 je biedt? Lees dan hier.

[ Voor 73% gewijzigd door TheVMaster op 10-02-2018 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

JackSparrow schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:01:
[...]

Ik weet niet onder welke steen jij ligt, maar ik ben redelijk actief met Windows 10 (werk related) bij redelijk grote klanten en dit is eigenlijk bij al die klanten de way to go als er een machine een reset nodig heeft. Daarnaast is dit ook vanuit managementoplossingen als Intune de aangewezen manier om een machine van een schone installatie te voorzien.
Natuurlijk zijn er overal uitzonderingen voor te benoemen, maar dit is er zeer zeker niet een van.

TS: Wil je overigens meer lezen over de herstelopties die Windows 10 je biedt? Lees dan hier.
Zeg, dat mag wel wat netter hoor.

Prachtig dat het vaak werkt, maar het is niet schoon.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet altijd werkt.
Recent voorbeeldje: laptop met Windows 10, gaf je de opdracht om uit te schakelen en ging niet uit.
De voorgeschreven recovery opties geprobeerd, probleem bleef aanhouden.
Daarna een schone installatie gedaan en pas toen was het probleem weg.

Edit:
Verder echt wel met je eens dat recovery methoden van Windows hun plaats hebben en met de versies beter worden, maar je kan niet gaan beweren dat het volledig schoon is.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 10-02-2018 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
upje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:51:
Gebruiker heeft er een rommeltje van gemaakt waardoor een aantal zaken niet meer (lekker) werken. Om dit netjes en compleet uit de weg te ruimen is een herinstallatie het meest voor de hand liggend én het meest rigoureus. Ik wil veel doen om mensen te helpen maar ik ga niet alle kleine issues handmatig wegwerken (op een Mac zou ik dat prima kunnen en weten te vinden).
McKaamos schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:52:
[...]
Dat is dus ook mijn idee. Vandaar het antwoord hierboven. Weg met bestandjes die je Windows en andere software in de war brengen, schoon schip.
upje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:55:
Vroeger wou je wel eens een nieuwe installatie omdat Windows de gebruiker er een zootje van had gemaakt.
Fixed.
McKaamos schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:59:
[...]
En wat betreft de TS. Ik denk dattie prima in staat is om een herinstallatie van Windows te doen.
Klaarblijkelijk heeftie dat vaker gedaan, maar is de licentie/productcode methode gewoon onbekend.
Exact. Voor mijn Mac tijdperk was ik bijna dagelijks met PC's aan het klooien en fixen, ook voor anderen. Diverse installaties gedaan met "grijze" Windows versies. Toen kon dat nog en nu wil ik er niet te veel tijd aan kwijt zijn om te klooien.

De licentieprocedure is datgene waar inderdaad mijn vraagstuk lag, waar ik nu toch een behoorlijk compleet beeld van heb gekregen. Ik denk dat ik me er ook prima mee ga redden. USB-stick maken of een DVD branden is geen probleem (behalve dat ik geen brander meer heb, dat zal bij de PC eigenaar thuis moeten gebeuren).
Dank voor de duidelijke uitleg, hier ga ik mij mee redden.
JackSparrow schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:01:
Dat wil ik zeker, als het makkelijker kan met het zelfde resultaat dan geniet dat mijn voorkeur... Verder ben ik niet lui aangelegd of zo.

Aan een ieder die gereageerd heeft: bedankt daarvoor. Voor mijn idee ga ik er uit komen met de gegeven links, ze zijn gebookmarked. Ik weet nu dat de PC eigenaar geen extra Windows 10 hoeft aan te schaffen om dit geregeld te krijgen en dat het allemaal prima te doen is. Belangrijkste is eigenlijk de voorbereiding met backup en USB stick organiseren.

Gelukkig kan ik beiden vanaf een afstandje doen zodat de USB stick al bij de PC eigenaar ligt én dat de backup al geregeld is voordat ik daar heen ga, scheelt mij weer een tijd wachten op bestanden die van A naar B worden overgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Even een terugkoppeling: De herinstallatie is inmiddels voltooid.

(backups had ik al via TeamViewer gemaakt, scheelde veel tijd ter plekke)

Het moeilijkste was nog een bootable USB stick te maken. Omdat ik op een 10 jaar oude MacBook werk wast mijn Boot Camp niet in staat om voor Windows 10 een fatsoenlijke stick te maken. Daarbij was de stick ook nog wat opstandig... Uiteindelijk via een VMware met Windows 10 een USB-stick kunnen maken waar de hele installatie op is gekomen. Deze in de betreffende PC gedaan en opgestart vanaf de stick. Even een "Recover" partitie verwijderd en nog een ongebruikte partitie verwijderd, daar vervolgens samen met de C-partitie één geheel van gemaakt. Vervolgens Windows 10 geïnstalleerd en dat liep gesmeerd. PC was redelijk vlot klaar.

Vervolgens alle software binnenharken die de gebruiker graag weer terug wilde hebben. LastPass geïntroduceerd om alle wachtwoorden eens netjes te beheren i.v.m. veel te logische wachtwoorden.

Uiteindelijk een dagje werk om alles weer netjes te krijgen, inclusief 8 mailaccounts, 3 printers, iCloud integratie in Outlook, Office installatie enzovoorts...

Nu via TeamViewer de laatste dingetjes nog even wegwerken. Daarna in ieder geval weer iemand op de rit geholpen door een dagje van mijn tijd te investeren.

Bedankt voor de hulp nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datas
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-10-2018
Ik wil een refurbished systeem kopen, die met windows 7 en een upgrade naar windows 10 heeft gedraaid. De winkelier zal het met een schone windows 10 installatie leveren, maar heeft geen systeem CD. De productkey sticker zit op het systeem geplakt.

Is het legaal om dit systeem te gebruiken nadat het was geregistreerd door de vorige eigenaar? Moet de winkelier de licentie overzetten op mijn naam en dat doorgeven aan Microsoft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

datas schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:48:
Ik wil een refurbished systeem kopen, die met windows 7 en een upgrade naar windows 10 heeft gedraaid. De winkelier zal het met een schone windows 10 installatie leveren, maar heeft geen systeem CD. De productkey sticker zit op het systeem geplakt.

Is het legaal om dit systeem te gebruiken nadat het was geregistreerd door de vorige eigenaar? Moet de winkelier de licentie overzetten op mijn naam en dat doorgeven aan Microsoft?
Licenties zijn in de regel gekoppeld aan het systeem, niet aan de persoon die eigenaar is van het systeem.
Dus de constructie dat hij opnieuw wordt geinstalleerd met de bestaande licentie is correct.

Tenzij het gaat om een retail licentie die los bijgekocht is, maar dat is in 90% van de gevallen niet zo. Praktisch elke PC en laptop wordt met een Windows licentie geleverd die bij het systeem hoort (een zgn 'OEM licentie')

Het hebben van een CD/DVD/USB-stick is verder ook geen vereiste. Windows licenties kun je (zowel particulier als bedrijfsmatig voor verkoop-doeleinden) los aanschaffen zonder bijbehorende installatiemedia.
Daar voorziet Microsoft zelf in middels hun Media Creation Tool. (die eveneens voor particulieren beschikbaar is, zie ook https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10)

Vroeger was dat nog niet zo, maar ook toen werd vaak geen installatiemedium meegeleverd. Met Windows 8 en lager had je vaak een recoverypartitie waar de Windows installatie klaar stond voor het geval je moest herinstalleren. (wat knap naadje was als je harddisk finaal gecrasht was, maar dat terzeide)

Edit:
Microsoft heeft ook nog een tijdje licenties verkocht die specifiek voor refurbishment toepassingen waren. Als geauthoriseerde refurbisher kon je dan tegen verder gereduceerde kosten een Windows licentie aanschaffen om oude systemen up-to-date te brengen en te verkopen.
Effectief waren dat ook OEM licenties in elke zin, met een toegevoegde clausule dat ze alleen voor refurbished systemen gebruikt mochten worden.
Ik meen dat ze dat inmiddels niet meer doen en dat je het zal moeten doen met een reguliere OEM licentie.

[ Voor 39% gewijzigd door McKaamos op 17-10-2018 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-05 12:32
Heb ook Gratis Upgrade van win7 naar win10 gedaan aantal jaar geleden.

Nu was HDD stuk. SSD erin gestoken en ISO gedownload van Microsoft site. Gewoon installeren zonder activeren. Activeren gebeurt automatisch nadat je internet hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
datas schreef op Wednesday 17 October 2018 @ 19:48:

Misschien even een eigen topic aanmaken de volgende keer. Niet nodig om hiervoor een topic van een half jaar oud voor af te stoffen.
Pagina: 1