Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Beste Tweakers,

Vandaag was ik bezig met de installatie van een nieuwe GPU. Ik heb daarbij ook mijn kabels allemaal anders georganiseerd en de HDDs/SSDs anders gepositioneerd. Het kwam er op neer dat het grootste gedeelte van de PC uit elkaar lag.

Na het opstarten van de PC, viel mij op dat mijn Kraken x62 een raar geluid maakte; een beetje gorgelend/borrelend. Het klonk als vallend/plensend/spetterend water binnen in de koeler. Gelijk heb ik gekeken of de koeler lekte, hetgeen niet het geval was.

Daarna zag ik dat NZXT CAM een temperatuurwaarschuwing gaf; mijn CPU was warmer dan 85 graden. Voordat ik deze melding goed en wel gelezen had, viel de PC uit. Waarschijnlijk een CPU temperatuur waarschuwing. (Tijd tussen aanzetten en uitvallen +- 30 seconden).

Mijn eerste ingeving was de koeler; misschien zat deze niet meer goed vast. Ik heb dit gecontroleerd, en direct de koelpasta vervangen. Ik heb de koeler terug gemonteerd, waarbij ik 99% zeker weet dat deze helemaal goed zit.

Opnieuw de PC opgestart, en direct de bios in gegaan. Alles gereset en wederom opnieuw opgestart. Het borrelende geluid bleef hierbij aanwezig.

Wederom in de bios zag ik dat de temperatuur opliep; elke paar seconden een graad erbij. Op dat moment besloot ik om de PC wat te kantelen, omdat ik dacht aan een luchtbel in de pomp. Na enkele seconden werd het borrelende geluid minder, waarna het helemaal verdween. Terug in Windows zag ik dat de temperatuur weer normaal was (Idle 28 graden).

Mijn vraag, kan het zijn dat er een luchtbel oid, dit veroorzaakt? En verder, is zoiets erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim DSLR
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-02-2024
Staat de CPU_FAN voltage in de BIOS op 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
De CPU fans draaien via x62 zelf toch? Tenminste, die regelen het voltage. De fans moet je in een bijgeleverd stekkertje pluggen die op de x62 eenheid is aangesloten. Er wordt alleen een 4pins connector vanaf de x62 eenheid op het moederbord aangesloten, om zo de RPM uit te lezen? In de bios heb ik in ieder geval nooit aan deze waarde gezeten.

Daarnaast, de fans draaiden wel. Op dit moment draaien de fans wel normaal via hun ingestelde profiel. (50% = 750rpm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 12:50
Gepruttel klinkt niet goed voor dit systeem. Het is een gesloten systeem waarbij er als het goed is geen lucht in zit of zo weinig dat deze zelf de lucht naar het hoogste punt kan pompen.

Ik vermoed dat je of een slecht exemplaar hebt of je hebt met het inbouwen alle lucht in de pomp gekregen waardoor deze effectief niks deed.

Je kunt dit bij de winkel aankaarten als je het niet vertrouwd of zelf even de temperaturen in de gaten houden en dan stellen dat als het binnen 1 maand niet optreed dat je het dan wel goed vind (ik zou dit wel even met de winkel afstemmen zodat ze er in elk geval weet van hebben).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenderB
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 09:37
Wat ik uit je omschrijving begrijp is dit inderdaad een luchtbel die ergens voor/in je pomp zit. Zelf heb ik ook ooit zoiets gehad met een Seidon 240V, dit was na het kantelen van de pc (zo kon de bel ontsnappen) verholpen.

Ik weet niet hoe je pc is samengesteld, maar het advies is altijd om te zorgen dat je pomp onder het hoogste punt in je loop zit wanneer je een AIO hebt, zo kan eventueel lucht in een gesloten systeem nooit terug in je pomp komen.

Deze pompen zijn er niet voor ontworpen om lucht rond te pompen, hierdoor worden ze niet goed gekoeld én gesmeerd waardoor ze snel slijten. Met ons aquarium heb ik het zelfde wanneer we het filter hebben gereinigd, dan komt er met het vullen altijd wel wat lucht in, deze pomp ik er handmatig uit voor ik de unit weer op het lichtnet aansluit.

Terugkomend op je vraag: als het goed is keert dit issue niet meer terug en mocht het zo zijn, dan heb je waarschijnlijk je pc verplaatst. In principe kan het geen kwaad en naar mijn mening heb je adequaat gehandeld.