Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delvian
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-01 12:46
Ik heb op het moment een vrij degelijke game PC. Toch heb ik het idee dat het allemaal wel sneller mag, zowel qua FPS als laadtijden. Op het moment speel ik op full HD, maar ik wil mijn systeem klaar maken voor 4K en misschien zelfs VR gaming. Ook ben ik wel toe aan een mooie nieuwe kast.
Mijn huidige videokaart (GTX 970) is niet heel oud, en ik vind het een beetje overdreven om €600-800 uit te geven aan een upgrade van één generatie. Hoewel ik weet dat dit de grootste invloed heeft op mijn FPS, wil ik er op dit moment eerst voor zorgen dat er verder geen bottlenecks in mijn systeem zitten, zodat ik daarna kan sparen voor een 11xx voor wanneer deze uitkomt.

Ik zoek een
Ik wil upgrades voor mijn huidige setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4570 Boxed€ 196,50€ 196,50
1Intel Desktop Board DH87RL€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 134,50€ 134,50
1Corsair CX750M€ 85,50€ 85,50
1Crucial BX100 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 416,50

De dikgedrukte onderdelen zijn naar mijn idee degenen die het meest aan vervanging toe zijn.
Zelf had ik hier de volgende mogelijke upgrades voor gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 252,43€ 252,43
1MSI Z370-A PRO€ 109,51€ 109,51
1Seagate Barracuda, 3TB€ 81,51€ 81,51
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 206,05€ 206,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,50

Hierbij heb ik een afweging gemaakt tussen een M2 SSD en DDR4 werkgeheugen, waarvan ik zelf denk dat dit laatste een grotere noodzaak is, maar dat vind ik moeilijk in te schatten.
Ik twijfel een beetje of de CPU goed genoeg is voor VR gamen, aangezien ze voor Fallout 4 VR bijvoorbeeld een i7-6700K aanbevelen.

Dit alles wil ik in de volgende kast zetten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Rood€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,90

Wat is je budget?
Ik heb zo'n 800 euro te besteden, maar wil het alleen uitgeven aan upgrades waarbij ik echt een merkbaar verschil zal zien. Mocht er dus iets tussen mijn suggesties zitten wat onnodig is hoor ik dat ook graag.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik sta open voor alle suggesties.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Het is een game PC voor in huis, welke niet veel verplaatst hoeft te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-07 17:58
Je processor upgrade zal misschien 2-3% meer fps geven? Enkel in een handvol games zullen er wat meer frames te rapen vallen (Battlefield, Cities Skyline,...).

De enige echte upgrade zit hem in je videokaart, wat de beperkende factor is voor 4K gaming. Daar wil je minstens een GTX 1080 voor. Persoonlijk zou ik liever upgraden naar een degelijk 1440P scherm dat dan 144Hz of meer doet, dan een 4K scherm dat amper op 60FPS loopt.

VR zou nog redelijk vlot moeten gaan op je GTX 970, alhoewel een GTX 1070 alles nog wat vlotter zou moeten doen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:07
DenHond schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:02:
Je processor upgrade zal misschien 2-3% meer fps geven? Enkel in een handvol games zullen er wat meer frames te rapen vallen (Battlefield, Cities Skyline,...).

De enige echte upgrade zit hem in je videokaart, wat de beperkende factor is voor 4K gaming. Daar wil je minstens een GTX 1080 voor. Persoonlijk zou ik liever upgraden naar een degelijk 1440P scherm dat dan 144Hz of meer doet, dan een 4K scherm dat amper op 60FPS loopt.

VR zou nog redelijk vlot moeten gaan op je GTX 970, alhoewel een GTX 1070 alles nog wat vlotter zou moeten doen draaien.
Dit dus.

Bovendien:
Waarom klaarmaken voor 4K als je het toch nog niet gebruikt?

Op dit moment zijn namelijk DDR4 geheugen en GPU's kneiterduur. En er komen altijd weer nieuwe GPU's en CPU's die meer power bieden voor dezelfde prijs.

Juist als je even kunt wachten is dat mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delvian
Dan zal ik inderdaad toch maar geduldig moeten zijn.

Ik merkte inderdaad dat de GPUs overdreven duur zijn op het moment, maar had niet door dat dit ook gold voor DDR4.
Wie weet ga ik nu dan toch eerst voor de aanschaf van een Vive en kijk ik hoe het met mijn huidige setup gaat.
De tip voor een 1440p scherm zal ik in ieder geval ter harte nemen.

Bedankt voor het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:36

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Lees dit maar eens
https://nl.hardware.info/...670k-vs-core-i5-a-ryzen-5
ik ben van mening dat je nog 2 jaar door kan
en als het toch te traag gaat.
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda, 4TB€ 126,-€ 126,-
1Corsair Vengeance CMZ32GX3M4A1600C10€ 269,-€ 269,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 83,50€ 83,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 478,50

best wel duur maar waarom vind je dat 16 GB ram aan vervanging toe is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delvian
Ludwig005 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:14:
best wel duur maar waarom vind je dat 16 GB ram aan vervanging toe is?
Met name omdat het DDR3 is, en de DDR4 toch 2x zo snel is (3,2GHz ipv 1,6).
De vraag blijft echter of dat een merkbare invloed zal hebben op mijn FPS, en zo ja, of dat de huidige prijs van het geheugen + het gedoe van een nieuw moederbord waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-07 17:58
Delvian schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:18:
[...]

Met name omdat het DDR3 is, en de DDR4 toch 2x zo snel is (3,2GHz ipv 1,6).
De vraag blijft echter of dat een merkbare invloed zal hebben op mijn FPS, en zo ja, of dat de huidige prijs van het geheugen + het gedoe van een nieuw moederbord waard is.
DDR3 tov DDR4 heeft zowat geen invloed op je fps:
http://www.tomshardware.c...-ddr4-vs-ddr3,4431-2.html

Je pc sneller doen aanvoelen kan alleen door een SSD te gebruiken voor je OS en games.
Een snelle nvme SSD geeft trouwens maar een beperkte snelheidswinst tov een normale SATA 3 SSD voor niet professionele toepassingen (moest je daar aan denken op te investeren).

Heb hier zelf een SSD in combinatie met een i5 3570k, en ik vind het raar dat jouw pc zo traag zou moeten zijn, tenzij hij vol bloatware en andere rommel zou moeten staan. In dat geval zou je eens windows opnieuw kunnen installeren. Ook misschien de moeite om te checken of je SSD in een sata 3 poort zit op je moederbord en niet in een sata 2 poort, wat zowat de helft minder bandbreedte heeft.
Delvian schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:35:
Wie weet ga ik nu dan toch eerst voor de aanschaf van een Vive en kijk ik hoe het met mijn huidige setup gaat.
Er komt binnenkort een ‘pro’ versie uit, dewelke toch opmerkelijk beter gaat zijn.
https://tweakers.net/revi...fortabeler-en-vrijer.html
Ook de moeite om in je achterhoofd te houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delvian
DenHond schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:49:
[...]
Heb hier zelf een SSD in combinatie met een i5 3570k, en ik vind het raar dat jouw pc zo traag zou moeten zijn, tenzij hij vol bloatware en andere rommel zou moeten staan. In dat geval zou je eens windows opnieuw kunnen installeren. Ook misschien de moeite om te checken of je SSD in een sata 3 poort zit op je moederbord en niet in een sata 2 poort, wat zowat de helft minder bandbreedte heeft.
Het valt inderdaad wel mee met de traagheid, en de last die ik af en toe heb met laadtijden in-game zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat m'n SSD bijna vol is.
Zal hier simpelweg wat opschoning moeten verrichten, of er evt eentje bijzetten.
DenHond schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:49:
[...]
Er komt binnenkort een ‘pro’ versie uit, dewelke toch opmerkelijk beter gaat zijn.
https://tweakers.net/revi...fortabeler-en-vrijer.html
Ook de moeite om in je achterhoofd te houden :)
Hier kwam ik ook zojuist achter in mijn zoektocht :P

Heb er nu voor gekozen om toch maar voor een monitor upgrade te gaan (welke ik dom genoeg niet genoemd had in mijn post), aangezien dit een niet onwaarschijnlijke veroorzaker is van stutter zo nu en dan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Philips 24PFL3507H€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Het is niet eens een monitor, maar een TV :X

Ben nu voor het volgende gegaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Predator XB271HU (TN) Rood, Zwart€ 579,-€ 579,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,-

Denk dat dit toch een grote impact op mijn game-ervaring zal hebben _/-\o_

Overigens heb ik ook ontdekt dat Steam een mooie performance test heeft voor VR gaming, waarin je in een paar minuten te zien krijgt of je systeem er geschikt voor is (wat bij mij gewoon het geval is).
Zeker aan te raden voor anderen die overwegen upgrades te kopen voor VR games.

Nogmaals bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-07 16:21
Delvian schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:57:
[...]

Het valt inderdaad wel mee met de traagheid, en de last die ik af en toe heb met laadtijden in-game zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat m'n SSD bijna vol is.
Zal hier simpelweg wat opschoning moeten verrichten, of er evt eentje bijzetten.

[...]

Hier kwam ik ook zojuist achter in mijn zoektocht :P

Heb er nu voor gekozen om toch maar voor een monitor upgrade te gaan (welke ik dom genoeg niet genoemd had in mijn post), aangezien dit een niet onwaarschijnlijke veroorzaker is van stutter zo nu en dan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Philips 24PFL3507H€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Het is niet eens een monitor, maar een TV :X

Ben nu voor het volgende gegaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Predator XB271HU (TN) Rood, Zwart€ 579,-€ 579,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,-

Denk dat dit toch een grote impact op mijn game-ervaring zal hebben _/-\o_

Overigens heb ik ook ontdekt dat Steam een mooie performance test heeft voor VR gaming, waarin je in een paar minuten te zien krijgt of je systeem er geschikt voor is (wat bij mij gewoon het geval is).
Zeker aan te raden voor anderen die overwegen upgrades te kopen voor VR games.

Nogmaals bedankt voor de hulp!
Prima scherm die predator. Heb m sinds kort ook staan, valt me niks tegen!
Zou verder lekker doorsparen om later je pc pas te upgraden!

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Pagina: 1