Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mac Pro 5,1 verbinden buiten netwerk met Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RMX--1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-11 21:16
Hallo,

De situatie is als volgt. Ik heb thuis een Mac Pro 5,1 staan met 4x2TB aan schijven. Hier staan alle bestanden op. Boekhouding / foto's enz.
Nu wil ik als ik op een externe locatie aan het werk ben, ook graag bij deze bestanden.
Het liefst zoals je in je lokale netwerk verbinding maakt via cmd + k. Dat ik gewoon in de finder van mijn desktop kan om bestanden uit te wisselen.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd maar zonder succes:

- Terug naar mijn mac, maakt geen verbinding. (dit lijkt mij overigens de beste oplossing?)
- Gedeelde mappen, maar dit werkt alleen lokaal. (Dit is wat eigenlijk het liefste heb als dat mogelijk is)

Dingen die wel werken, maar niet wat ik helemaal voor ogen heb:

- Teamviewer, gaat uiteraard te traag om lekker te werken.
- Foto's op NAS zetten, ik wil liever niet al mijn foto's op de nas hebben. Want dan moet ik al mijn back-ups enz. weer opnieuw inregelen. Als blijkt dat dit de beste optie is, dan is het niet anders, maar volgens mij moeten er wel andere manieren zijn.

Andere opties:

- VPN?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mac pro 5,1, Macbook Pro (mid 2012), NAS Synology

Thnx alvast!

Alle reacties

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:01
Ikzelf gebruik hiervoor een VPN server, de Synology DiskStation kan dat prima voor je doen. Daarvoor heb ik OpenVPN gekozen met Tunnelblick VPN client op OS X. De protocollen PPTP en L2TP zijn ook beschikbaar op DSM. De juiste port forward instellen op je router en even nadenken over de instellingen voor de Auto Block functionaliteit op de DiskStation zodat je ongenode gasten buiten houdt. Op de laptop / Macbook Pro open je de VPN verbinding. In Finder maak je met command-k verbinding met de shares op de Mac Pro en klaar is Kees. De performance is uiteraard afhankelijk van de kwaliteit en actuele belasting van het netwerk.

Voor synchronisatie van directories gebruik ik zelf "Cloud Station" dat onlangs is vervangen door "Synology Drive". Maar dit is voor jouw situatie waarschijnlijk niet direct van toepassing.

• RMX--1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-11 21:16
@FrankHe thnx! Ga ik proberen. Laat wel even weten als het gelukt is!