Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-08 10:52
[Inmiddels opgelost, slotje mag erop]

Beste tweakers,

Dankjewel voor het lezen, ik zou graag je hulp willen vragen om een probleem op te lossen. Bij de correcte resolutie en verversings snelheid, blijft het scherm zwart. Bij lagere resolutie functioneert het scherm wel. Ook lijkt een lagere verversings snelheid (60i) beeld te geven, maar verschijnen er dan artifacts. Ik kom er zelf niet uit dus vraag ik jullie hulp :)

Wat is het probleem?
De monitor toont een zwart scherm wanneer ik 1080p 60p hz selecteer. Des te lager de resolutie of verversing snelheid, des te minder artifacts het scherm toont. Wanneer ik 1080p 60i hz selecteer, toont de monitor beeld, maar lijkt het scherm te *trillen* en toont het kleine knipperende groene stipjes/streepjes.

Welke hardware?
Ag Neovo L-W22
Asus eeebook x205
^ bovenstaande heeft een Atom Z3735 met Intel Graphics
Generieke HDMI kabel (1.3?) - werkte prima met een hdmi poort
Generieke Micro-HDMI-->HDMI adapter

Bijzonderheden?
De laptop heeft een micro hdmi poort, dus ik heb een adapter blokje bij de lokale hardware boer gekocht.
Op lagere resolutie toont de monitor geen artifacts.

Heel erg bedankt voor het lezen, en ik hoop dat iemand weet wat er mis is.
Groetjes,
Diederik

[ Voor 15% gewijzigd door DtenBrink op 10-02-2018 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
60p is beter dan 60i, waarom zou je dat überhaupt willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
418O2 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:34:
60p is beter dan 60i, waarom zou je dat überhaupt willen?
Het probleem is juist dat onder 60p, de monitor helemaal geen beeld geeft, het blijft dan zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je weet dat de i in 60i 1080i staat voor interlaced? Dat geeft effectief 30 fps per beeldlijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 10-02-2018 14:40 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
>:)
Room42 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:39:
Je weet dat de i in 60i 1080i staat voor interlaced? Dat geeft effectief 30 fps per beeldlijn.
Begrijpend lezen is ook moeilijk he.

Hij zegt alleen dat de interlaced de enige mode is die werkt (symptoon). En de P mode helemaal niet.

Ik denk dat eht adapterblokje misschien wat gaar is? Probeer eens een andere, of een andere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk heb gecommuniceerd. Bij de normale 60hz toont het beeld helemaal niets. Als ik een lage resolutie zoals 1366*786 selecteer, doet het scherm het op normale verversing snelheid en toont het geen artifacts, wat zegt dit over de gpu of de adapter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dat bij hogere datarates het signaal naar de tering gaat. Vermoedelijk een craptastic adapterblokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat ik kan vinden over je SoC is dat die bij HDMI 1.4 een max resolutie van 1920x1080 zou moeten kunnen halen. Je kunt eens kijken of je drivers up-to-date zijn.

Check ook of je adapter HDMI 1.4 ondersteunt. (Ik lees dit overigens alleen maar over van internet, hoor. Ik heb geen verstand van HDMI-versies ;))

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Room42 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:58:
Wat ik kan vinden over je SoC is dat die bij HDMI 1.4 een max resolutie van 1920x1080 zou moeten kunnen halen. Je kunt eens kijken of je drivers up-to-date zijn.

Check ook of je adapter HDMI 1.4 ondersteunt. (Ik lees dit overigens alleen maar over van internet, hoor. Ik heb geen verstand van HDMI-versies ;))
Het gaat om een adapter voor het fysieke formaat als ik het goed begrijp, dus versie onafhankelijk.
Gewoon van een kleine stekker naar een grote, zonder electronica er tussen.

Verder, doet zich dit probleem ook voor op andere monitoren of b.v. op je TV?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Het was inderdaad een fysieke adapterblok (passief).

Ik heb inmiddels het probleem opgelost door het blokje te vervangen met een kabel. Het was zoals Adlermann en TommyboyNL dat het blokje brak was. Dank jullie wel voor het meedenken! Het slotje mag op dit onderwerp

[ Voor 6% gewijzigd door DtenBrink op 10-02-2018 15:32 ]

Pagina: 1