Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cubert20
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-07-2024
Onze TomTom START 60 is 5 en een half jaar oud.
Bij de laatste update moest ik heel voorzichtig doen om het draadje niet aan te raken, anders verloor hij de verbinding.
En nu laad hij helemaal niet meer op.
Ik dacht ik heb nog wel een ander usb kabeltje liggen en gebruik die gewoon, maar die maakt ook geen connectie.
Moet ik een originele tomtom oplader kopen, of zou er wat anders aan de hand kunnen zijn?

Beste antwoord (via cubert20 op 10-02-2018 22:48)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het zal niet aan de oplader liggen. Eerder dat de connector zelf is 'uitgewoond' waardoor de contacten geen verbinding meer maken, of een los contact op de print. Ik verwacht zelf het eerste. Betreft het trouwens Mini- of Micro-USB?

Dus de vraag is hoe goed je met kleine electronica bent. Je kunt zo'n connector op zich wel vervangen maar het is waarschijnlijk klein soldeerwerk.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De connector zal wel van de print afgebroken zijn. Kwestie van openschroeven en weer vast solderen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Het zal niet aan de oplader liggen. Eerder dat de connector zelf is 'uitgewoond' waardoor de contacten geen verbinding meer maken, of een los contact op de print. Ik verwacht zelf het eerste. Betreft het trouwens Mini- of Micro-USB?

Dus de vraag is hoe goed je met kleine electronica bent. Je kunt zo'n connector op zich wel vervangen maar het is waarschijnlijk klein soldeerwerk.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cubert20
Is zo`n standaard micro die ook op de normale samsung telefoons past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ja, dan is de kans dat de connector gewoon uitgelubberd is, erg groot. Je kunt hem proberen te vervangen maar het is klein soldeerwerk (SMD). Je kunt die connectors voor heel weinig op ebay, aliexpress of banggood bestellen.

Als je dat niet wil of kunt, wil ik het op zich wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cubert20
Heb hem net even open gehad.
Is niet veel aan te zien, waar de usb in moet zit gewoon stevig vast.

Op het moment dat ik de usb kabel er op een bepaalde hoek in doe dan kan hij opladen.
Maar op het moment dat die hoek iets anders wordt dan valt die uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wil je eens wat foto's maken van verschillende hoeken van de connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cubert20
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/h8ytl5d0t/20180210_144351.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/69dm9jubh/20180210_144433.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/pegvjbgp9/20180210_144550.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Voor wat ik kan zien, heeft de poort wel wat te verduren gehad. Dat is overigens vrij normaal en een erg zwak punt van micro-USB. Daarom gebruik ik voor m'n telefoons ook altijd zo'n magnetische connector, zodat ik bijna nooit de USB-poort zelf hoef te belasten.

Die laatste foto is helaas wat onscherp maar liggen de pootjes vrij? Kun je daar bij komen met een soldeerpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Titelfix.
Pagina: 1