Toon posts:

Speakers in serie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
...

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2018 14:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:39

DirtyBird

Praktiserend denker

In serieschakelingen is het voltage in elke node gelijk dacht ik. Het amperage niet. P=U*I dus het vermogen zal bij de tweede minder zijn als mijn redenatie klopt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En hoe zit het dan als ik het in parallel zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Je kan niet zomaar een woofer en tweeter parallel of in serie aansluiten, daar hoort een wisselfilter voor. Een wisselfilter koop je niet kant en klaar, maar moet specifiek ontworpen worden voor je gebruikte woofer/tweeter en behuizing. Dat doe je op basis van metingen en simulatie, en vereist ervaring.

Kortom, beter koop je gewoon een kant en klare speaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Veel belangrijker is het dat je de impedanties van de speakers matched met je amplifier. Als je alles parallel schakelt gaat je totale weerstand omlaag, en dat kunnen de meeste amplifiers niet hebben, die gaan dan stuk. Het is misschien raadzaam om gewoon even te googelen hoe ze dat oplossen in normale speakers met meerdere drivers (er zijn genoeg van die DIY speakerssetjes die dat wel weggeven). Je zou sowieso even moeten kijken of je nog filters of iets dergelijks nodig hebt. Een semi-veilige opstelling van vier speakers met dezelfde impedantie zou er ongeveer zo uitzien: https://www.hometoys.com/...articles/nigelb//fig3.gif, maar ik heb geen idee of dit ook werkt voor tweeters en woofers door elkaar.

EDIT: Ah, blijkbaar geen goed idee dus

[ Voor 8% gewijzigd door Liveshort op 10-02-2018 13:30 ]

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:39

DirtyBird

Praktiserend denker

Ja ik zit nu ook te denken, hoe werkt dat bij een lichtsnoer? Hebben de lampjes aflopende weerstand? Je verliest na elk lampje vermogen lijkt me, net als bij de speakers in jouw situatie.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

DirtyBird schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 15:44:
Ja ik zit nu ook te denken, hoe werkt dat bij een lichtsnoer? Hebben de lampjes aflopende weerstand? Je verliest na elk lampje vermogen lijkt me, net als bij de speakers in jouw situatie.
Nee.
Als je 10 lampjes in serie op 100 volt schakelt, krijgen ze allemaal 10 volt.
Dat is niet afhankelijk van hun plaats in de keten.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Begin hier of welk artikel dan ook over speaker cabinets en wiring diagrams. Parallel, serieel en het combineren daarvan en waar je op moet letten. Zoveel mogelijkheden

http://www.bass-guitar-info.com/SpeakerWiring.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
DirtyBird schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:05:
In serieschakelingen is het voltage in elke node gelijk dacht ik. Het amperage niet. P=U*I dus het vermogen zal bij de tweede minder zijn als mijn redenatie klopt.
Net andersom.

Bij parallel is het voltage over alle aangesloten onderdelen gelijk en de stroom kan verschillen per gebruiker.
Bij serie is de stroom door alle apparaten gelijk aan de stroom door de gebruiker met de hoogste weerstand, daardoor heb je per gebruiker ook verschillende deelspanningen. (Immers U=I*R, waarbij R gelijk blijft en I bepaald wordt door de hoogste weerstand in de serieschakeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Mensen, het punt hier is niet de vermogensverdeling. Hier wordt gewoon een hele nieuwe speaker gemaakt :). Dan moet daar een wisselfilter in. Anders gaat de tweeter stuk en klinkt het bovendien nergens naar.
Pagina: 1