Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• brro38
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-11 09:22
Heb van de week een Dell PowerEdge T20 server gekocht. Wil graag hem op afstand kunnen aanzetten via Wake on LAN krijg dit echter niet voor mekaar. Heb op me router poort 9 zowel TCP als Upd geforward naar ip adres server.

Bij de apps/software die ik gebruik geef ik mij extern ip adres op en als Mac adres die van me netwerkkaart.
Bios Wake On LAN staat Enable en deep sleep staat disabled
De bij netwerk kaart staat Magic packet aan en Wake On LAN ook.

Toch werkt het niet. Al diverse artikelen naar gelezen maar kom niet verder. Heb KPN Experia v10 en daar bij mij UniFi Usg in dmz gezet. Wie kan me een zetje In de goede richting geven

Verwijderd

Hoi brro38,

Volgens mij kan je niet zomaar een WoL-package over NAT (= over je router) krijgen, aangezien dit broadcast packages zijn. Dit betekend dat ze niet naar een bepaald ip gestuurd worden maar naar alle verbonden systemen (want dat ip krijgt je machine pas als ie aan staat). Het systeem met het juiste MAC adres start vervolgens dan op als er zo'n wol verstuurd is.

Een oplossing zou zijn om je port 9 te forwarden naar het 'ip" dat voor broadcasting gebruikt word (ik geloof *.*.*.255, * vervangen voor je normale ip range). Maar of dat werkt is afhankelijk van je router en volgens mij werkt dat vaker niet dan wel. Ook moet je dan je wol package versturen naar jouw externe ip ipv het broadcastadres.

Probeer het eerst een lokaal, of je binnen je netwerk de server kan booten met wol. De enige manier om een systeem te wake on lan'en via internet is een systeem op te zetten binnen je netwerk die dat wol pakketje verstuurd, bijvoorbeeld een raspberry pi. Daar verzin je dan iets om deze op afstand te kunnen bedienen (tip: SSH met key based auth).

Succes

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2018 11:57 . Reden: typos ]

• brro38
Vergeten aan te geven dat het binnen lokaal netwerk ook niet lukt. Maar stuur het pakket via een ander vlan dan waar de server op zit. Misschien gaat het daar wel mis.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Welk deel van het woord "broadcast" snap je niet? Broadcasts werken allleen binnen het zelfde broadcast domain. Het hele idee van VLANs is het opknippen van broadcast domains. Tenzij je dus in je firewall heel expliciet ingesteld hebt dat broadcasts van netwerk naar netwerk doorgestuurd moeten worden, gaat dit niet werken.

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 16:33
In het geval dat je een Dell PowerEdge T20 met een Xeon hebt gekocht zou ik dit op een andere manier oplossen.

Veel Dell Servers hebben namelijk een IPMI (Dell iDrac) in het geval je geen enterprise licentie hiervan hebt, heb je hiermee niet zo veel mogelijkheden behalve het opstarten en afsluiten van de server (warm reboot, cold reboot, warm shutdown, cold shutdown, power on), maar ik vermoed dat dit is wat je zoekt van Wake On LAN.

Dan zou ik als ik jou was kijken of je de IPMI in je netwerk (of VLAN) beschikbaar kan maken, en dan een VPN naar dat netwerk beschikbaar maken om dit eventueel van buitenaf te doen (persoonlijk zou ik vanuit security oogpunt nooit IPMI direct naar het grote internet open zetten). Die VPN opzetten is prima te doen met bijvoorbeeld een Raspberry PI ;).

Edit: Kennelijk had ik wat verkeerde informatie op internet gevonden, de web interface control van de PowerEdge T20 (met Xeon) is beschikbaar via Intel AMT, het moederbord in deze server heeft kennelijk geen BMC (baseboard management controller), omdat het hun meest economische server is, waardoor Dell iDrac (IPMI) niet mogelijk is.

In het geval je een Dell PowerEdge T20 zonder Dell iDrac hebt sorry voor de ruis O-). In dat geval zou je verder moeten komen met de reactie van @TommyboyNL.

[ Voor 23% gewijzigd door Starke op 10-02-2018 16:36 . Reden: extra info ]

• brro38
Wel een T20 met Xeon CPU maar volgens mij geen iDarc.
Starke schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:02:
In het geval dat je een Dell PowerEdge T20 met een Xeon hebt gekocht zou ik dit op een andere manier oplossen.

Veel Dell Servers hebben namelijk een IPMI (Dell iDrac) in het geval je geen enterprise licentie hiervan hebt, heb je hiermee niet zo veel mogelijkheden behalve het opstarten en afsluiten van de server (warm reboot, cold reboot, warm shutdown, cold shutdown, power on), maar ik vermoed dat dit is wat je zoekt van Wake On LAN.

Dan zou ik als ik jou was kijken of je de IPMI in je netwerk (of VLAN) beschikbaar kan maken, en dan een VPN naar dat netwerk beschikbaar maken om dit eventueel van buitenaf te doen (persoonlijk zou ik vanuit security oogpunt nooit IPMI direct naar het grote internet open zetten). Die VPN opzetten is prima te doen met bijvoorbeeld een Raspberry PI ;).

In het geval je een Dell PowerEdge T20 zonder Dell iDrac hebt sorry voor de ruis O-). In dat geval zou je verder moeten komen met de reactie van @TommyboyNL.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:39

nelizmastr

Goed wies kapot

brro38 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 15:56:
Wel een T20 met Xeon CPU maar volgens mij geen iDarc.

[...]
In dat geval zal je het magic packet voor WOL moeten versturen binnen het VLAN van de server, anders is het niet mogelijk. Zorg dus dat je een machine binnen dan VLAN beschikbaar hebt of een VPN ernaartoe, dan kan je daarna het WOL commando sturen.

Wel enorm slecht dat er geen iDRAC op zit, Lenovo en HPE stoppen hun remote management IMM/iLO zelfs in de meest basic servers die ze verkopen als standaard sinds pakweg 2011

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• brro38
Opgelost door een Raspberry Pi in hetzelfde vlan te hangen en met Putty een wake On lan te laten sturen.
Pagina: 1