WTW unit voor wasemkap en douche-cabine, kan dat wel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
In mijn nieuwe woning komt WTW ventilatie, uitvoering/ merk nog niet bekend.
Tijdens het koken verlang ik extra grote afvoer van de kook-damp en lucht via een wasemkap, echter zal dat ook via de WTW ventilatie systeem moeten gebeuren daar er geen ramen in het huis/ keuken zijn die even open kunnen staan.
Ik ben echter bang dat de WTW veel te weinig capaciteit heeft omdat op meerdere plaatsen in het huis lucht wordt aangezogen en er dus weinig over blijft voor de wasemkap.

Is het soms mogelijk die overige kanalen met kleppen op afstand af te sluiten zodat er voor de wasemkap alle WTW vermogen beschikbaar is?

En hoe zit het met de vettige/ vochtige lucht van de wasemkap voor de WTW unit; kan een WTW unit daar wel tegen?

Verder overweeg ik extra lucht afvoer boven de douche cabine, mijn vraag is hier kan een WTW wel tegen extreem vochtige douche lucht?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Beste antwoord (via frisianstar op 11-02-2018 13:24)

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-07 19:25
@frisianstar
Nog een optie is een recirculatie afzuigkap met vetfilter en plasma reiniger. Geen last van vervuiling van je WTW of nare luchtjes.
Zorg wel voor voldoende WTW-afzuigcapaciteit in de buurt van je keuken, aangestuurd op luchtvochtigheid, om het leefklimaat verder goed te houden.

Dit is ook onder voorbehoud dat je woning niet te snel opwarmt door het koken, anders is een oplossing met directe afvoer naar buiten waarschijnlijk een betere keus.

Direct aansluiten van de wasemkap op de WTW is geen goed plan.

Edit:
Iedere ventilatie WTW heeft een condensafvoer, omdat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude en dus zal condenseren op de warmtewisselaar. Houd dus ook rekening met een waterafvoer en sifon in je plannen.

Er bestaan ook enthalpie-wtw systemen die (een deel van) het vocht overdragen aan de inkomende lucht. Daarmee daalt de luchtvochtigheid binnenshuis met koud weer minder snel. Zo'n systeem kent wel een aardige meerprijs.

[ Voor 30% gewijzigd door Chris_82 op 10-02-2018 21:19 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De wasemkap zou ik nooit op de WTW zetten ivm de vieze lucht, de vochtige lucht van de badkamer kan het systeem wel goed verwerken, in elke badkamer zit namelijk een luchtafvoer bij een D systeem.

Elk huis in NL heeft te openen ramen, dit is vastgelegd in het bouwbesluit, dus gewoon een raampje op een kier als je gaat koken. Als je dit niet wilt zou je een recirculatie kap kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:18
De meest eenvoudige oplossing is een gat boren in de gevel en de wasemkap apart van de het WTW-systeem naar buiten brengen. Tijdens het koken ben je dan warme lucht aan het 'weggooien', maar je WTW-unit krijgt dan geen vuile lucht te verwerken en je hebt geen kleppen of niets nodig. Ja, een goeie terugslagklep in dat afblaaskanaal zou mooi zijn, zodat je geen lucht naar binnen geblazen krijgt als je niet kookt.

Een oplossing met kleppen op afstand sluiten is theoretisch mogelijk. In de utiliteitsbouw gebruiken we hier VAV's voor (variabele volumeregelaars), maar voor een woning is dit een veel te dure oplossing.

Wat betreft doucheafvoer: dat is denk ik een minder groot probleem. Uit het overige gedeelte van de woning haal je immers droge lucht, die na het douchen je filters snel genoeg droog blazen. Maar misschien kan de fabrikant van de unit je hier nog het beste mee helpen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-07 19:25
@frisianstar
Nog een optie is een recirculatie afzuigkap met vetfilter en plasma reiniger. Geen last van vervuiling van je WTW of nare luchtjes.
Zorg wel voor voldoende WTW-afzuigcapaciteit in de buurt van je keuken, aangestuurd op luchtvochtigheid, om het leefklimaat verder goed te houden.

Dit is ook onder voorbehoud dat je woning niet te snel opwarmt door het koken, anders is een oplossing met directe afvoer naar buiten waarschijnlijk een betere keus.

Direct aansluiten van de wasemkap op de WTW is geen goed plan.

Edit:
Iedere ventilatie WTW heeft een condensafvoer, omdat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude en dus zal condenseren op de warmtewisselaar. Houd dus ook rekening met een waterafvoer en sifon in je plannen.

Er bestaan ook enthalpie-wtw systemen die (een deel van) het vocht overdragen aan de inkomende lucht. Daarmee daalt de luchtvochtigheid binnenshuis met koud weer minder snel. Zo'n systeem kent wel een aardige meerprijs.

[ Voor 30% gewijzigd door Chris_82 op 10-02-2018 21:19 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Bedankt Chris, ik heb weer veel informatie om verder uit te zoeken :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3