What to do, what to do?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CrispierCrunch
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-12-2025
Mijn vraag:

Een vriend van me wil graag een kleine upgrade doen.
Zo wil hij dat dingen, vooral in spellen zoals maps etc. sneller laden en er overall minder lag voor komt.
Hierbij is de vraag of een ssd dit zal verbeteren, welke kleine upgrades ook effect hier op hebben?
Daarnaast heb ik nog een vraagje hoe ik een hdd met windows en data erop, naar een schijf zonder windows kan omzetten? Zodat ik straks niet een ssd én hdd met windows heb. Is het eigenlijk mogelijk om een ssd en hdd (beide met windows erop) te kunnen gebruiken, waarbij je op de ssd boot en de hdd kan gebruiken om de resterende data te gebruiken?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Besturingssysteem
Windows 10 Home 64-bit
Processor
Intel Core i5 4570 @ 3.20GHz 38 °C
Haswell 22nm Technologie
RAM
8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 798MHz (9-9-9-24)
Moederbord
MSI H81M-E34 (MS-7817) (SOCKET 0) 50 °C
Grafisch
BenQ GL2450 (1920x1080@60Hz)
1023MBNVIDIA GeForce GTX 750 Ti (ZOTAC International) 27 °C
Opslag
931GB Seagate ST1000DM003-1ER162 (SATA) 28 °C
Optische schijven
TSSTcorp CDDVDW SH-224FB
Geluid
Realtek High Definition Audio

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb al gekeken naar een goedkope sad om een clean install van windows op te zetten, alleen wil ik graag de hdd gebruiken als extra opslag zonder windows erop. Daarbij is de hdd voor 800gb in gebruik, en wil ik graag een ssd van 250gb en wil ik eigenlijk geen extra storage kopen om eventueel back-ups te maken of data te migreren.

Extra info:

Budget ongeveer 200-250€
Nvidia>amd
Gefocust op games, en snelheid van laden

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:23
Ik zou 8gb ram en een SSD nemen. Verse Windows installeren op de SSD en de HDD kan je dan als data schijf gebruiken. Windows installatie kan daar dan af

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
map / textures laden is duidelijk een SSD. iets anders voor dit budget is vrijwel onmogelijk met huidige GPU prijzen.

En ja je kan een HDD en SSD combineren. Op de SSD windows en alle drivers gooien. En de programma's die je bij computer launch wilt hebben. En daarnaast de rest op HDD instaleren.

Je moet echter niet tussen SSD en HDD wisselen met drivers e.d. Dat is een grote bende. Dat moet je allemaal op je SSD hebben.

Ik heb op mn SSD windows en bv battlefield. Want battlefield laden duurt letterlijk 2 tot 5 minuten op mijn hdd. De rest van mn games staan wel op mn hdd.

[ Voor 66% gewijzigd door legendareN op 09-02-2018 23:53 ]

• CrispierCrunch
418O2 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 23:50:
Ik zou 8gb ram en een SSD nemen. Verse Windows installeren op de SSD en de HDD kan je dan als data schijf gebruiken. Windows installatie kan daar dan af
Daar zat ik okk al aan te denken dankje :)
Weet je toevallig hoe ik die windows installatie er precies vanaf kan halen?
Ik ben namelijk nog nooit in zo’n gevalletje tegen gekomen.

Crisp

• nLr
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-08-2025

nLr

Als je een beetje zoekt ben je er in principe zo, maar je zou dit eens kunnen bekijken.

Heb dit zelf ook gedaan op mijn laptop van het werk, van HDD naar SSD.

https://www.easeus.com/ba...te-windows-10-to-ssd.html

Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x

• CrispierCrunch
nLr schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 00:18:
Als je een beetje zoekt ben je er in principe zo, maar je zou dit eens kunnen bekijken.

Heb dit zelf ook gedaan op mijn laptop van het werk, van HDD naar SSD.

https://www.easeus.com/ba...te-windows-10-to-ssd.html
Het enige wat ik me afvraag, als ik mn hdd naar mn hdd naar mn ssd clone, kom ik dan niet in de problemen aangezien mn sad dan 250gb is en mn hdd 800gb/919gb in gebruik heeft :3 ?
Of kan ik windows scheiden van de data op de hdd op de een of andere manier? Want ik wil eig dus van windows af op de hdd en een clean install van windows op de sad runnen.

• nLr
  • Laatst online: 04-08-2025

nLr

Heb je een install van Windows ? Dan zou ik er voor kiezen om de data van je HDD te backuppen, format HDD en clean install op de SSD.

Vervolgens je backup bestanden terug op de HDD.

Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:23
Via microsoft kan je een installatiebestand downloaden voor windows 10. Een grote usb stick klaarmaken als boot en hierop de installatiebestanden zetten.
https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO
Zorgen dat er een microsoft-account is aangemaakt en geregisteerd met de huidige windows-install. Maakt het registreren later alleen maar makkelijker (gewoon inloggen met die microsoft account)

Ssd installeren.

Booten vanop die usb-stick en windows installeren op de ssd. (Clean install).
Windows zal normaal automatisch de ssd dan als c-drive plaatsen. Eventueel nog nakijken in BIOS/UEFI dat de ssd inderdaad als eerste boot staat.

En dan heb je keuzes. Ofwel doe je backup van alle data van de hdd (naar nas of cloud, persoonlijl zijn voor mij enkel de document en picture folder belangrijk, software installeer ik liever terug), en doen je een format op deze hdd, en plaats je later de nodige bestanden terug.
Ofwel verwijder je gewoon alle windows directory's van die hdd. Moet normaal wel lukken zonder erg.
Voor games via steam : steam opnieuw installeren en verwijzen naar de bestaande installatie. In de opties de juiste map terug aanduiden (drive letter van de hdd is gewijzigd)

[ Voor 3% gewijzigd door Arator op 10-02-2018 04:15 . Reden: Link naar iso toegevoegd ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• indigo79
  • Niet online
nLr schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 02:39:
Heb je een install van Windows ? Dan zou ik er voor kiezen om de data van je HDD te backuppen, format HDD en clean install op de SSD.

Vervolgens je backup bestanden terug op de HDD.
Verander die volgorde een beetje. Ik ga ervan uit dat je een backup hebt, ander maak je die uiteraard eerst. ;) Haal dan eerst de HDD er uit, steek de SSD er in, doe daar een volledig verse installatie van Windows op, installeer alle software die je op de SSD wil hebben en test die. Als dat helemaal in orde is, kan je de HDD er weer bij steken, formatteren (of alles behalve je data er af halen) en alle software installeren die niet op de SSD moet komen.

Het lijkt me namelijk dat je dit nog niet eerder gedaan hebt en op deze manier kan je zo lang de installatie op de SSD nog niet in orde is, gemakkelijk terug naar de installatie die nog op je HDD staat (en dan kan je op een ander moment nog eens proberen of om hulp vragen). Direct de HDD wissen terwijl dat niet nodig is, vind ik nodeloos destructief (ik heb zo'n dingen wel al regelmatig gedaan en ik wis eigenlijk nooit iets voor het nodig is; als je op dezelfde HDD een verse installatie wil doen, is dat uiteraard niet te vermijden, maar als je op een nieuwe SSD een installatie wil doen, kan je dat even goed eerst doen).

• CrispierCrunch
Bedankt allemaal 😊 ik denk dat ik er wel uit kom zo!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:53
Er wordt voorgesteld om meer geheugen te nemen maar dat maakt verdomd weinig uit qua prestaties tijdens het gamen tenzij je meer dan alleen het spel hebt draaien (denk aan browser met aardig wat tabs open). Daarnaast beschikt het moederbord maar over twee geheugensloten en zitten die al vol. Een 16GiB kitje kopen is het niet waard vandaag de dag tenzij je tweedehands iets goedkoops kunt vinden.

Qua SSD is het misschien verstandig om voor een ~500GB versie te gaan, die zal wat langer mee kunnen. Crucial MX300 525GiB is een goede koop. De MX500 is ook al uit, heeft wat minder GB's maar is iets sneller, hoewel je daar in de praktijk geen donder van zult merken (dus de MX300 heeft de voorkeur zolang die nog beschikbaar is voor onder de €140; pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB )

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Pagina: 1