Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12
Ik overweeg de aanschaf van een Supermicro moederbord: https://www.supermicro.co...board/atom/A2SDi-H-TF.cfm. Dit moederbord heeft opvallend veel SATA poorten via de Intel SoC:
  • 4x standaard SATA aansluiting, waarvan poort 0 ook een speciale Disk-On-Module ondersteuning heeft (wat dat ook moge zijn). Ik ga waarschijnlijk geen van deze aansluitingen gebruiken. In de handleiding referentie I-SATA 0-3.
  • 8 SATA kanalen over twee mini-SAS aansluitingen. Deze wil ik alle acht gaan gebruiken. In de handleiding referentie I-SATA 4-11.
  • 1x SATA via een M.2 slot met ook PCIe. Ik ben deze van plan te gebruiken in PCIe modus. In de handleiding referentie JMD1.
In de handleiding vind ik echter de volgende passage:
SATA Ports
The A2SDi-H-TP4F/TF has twelve SATA 3.0 ports that are supported by the SoC. I-SATA0
has built-in power pins to support Supermicro's SATA DOM (Disk On Module) solutions.
I-SATA ports 4-11 are available via miniSAS. JMD1 is an M.2 PCI-E 3.0 X2 slot that is MUX
with I-SATA.
Letterlijk staat hier dus dat als je het M.2 slot in gebruik neemt dat je dan alle interne SATA poorten niet meer kunt gebruiken. :?

Dat lijkt mij erg onlogisch en onwaarschijnlijk, temeer omdat dit nergens in de datasheets/productpagina voorkomt. Wat mij wel logisch lijkt is dat één van de SATA-poorten vervalt wanneer je in JMD1 een M.2 apparaat stopt in SATA mode (niet indien PCIe). De SoC kan namelijk precies 12 SATA channels aan en het bord heeft er 13.

Wie weet er wat er hier wordt bedoeld?

offtopic:
Damn, waarom maar 1 USB3.0 poort en alléén intern... enige nadeel van dit ding.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 09-02-2018 21:25 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Beste antwoord (via gertvdijk op 10-02-2018 01:09)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee je slot JMD1 heeft zowel Sata als pcie, maar je moet kiezen in de bios.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12
Damic schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 23:42:
Oké, check! Maar als ik hem in SATA-mode zet, heb ik 13 SATA channels. Dat kan ook niet. Dus ik vermoed dat ze bedoelden te zeggen dat het MUXt met I-SATA0 (dus alleen poort 0).

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat kan dat Sata poort 0 dan "vervalt". Dit heb je ook met gewone borden dat een m2 slot een sata poort inpakt als deze word gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Volgens pagina 70/71/72 van de door jou gelinkte PDF, deelft het M.2 slot de sata kanalen met I-SATA 0-3.