Klonen naar SSD gelukt, maar hoe dan?

Pagina: 1
Acties:

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:49

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Mijn dochter heeft voor haar laptop een ssd gekocht en in haar laptop gezet. De ssd schijf is een m.2 schijf en kon erbij worden geprikt. Ze heeft dus nu een laptop met zowel haar oude hdd als de nieuwe ssd schijf.

Vervolgens heeft ze met Macrium Reflect haar hdd naar de ssd gekloond. Dat lukte prima. Vervolgens startte ze de laptop weer op, maar hij was niks sneller. Logisch, want hij startte nog steeds vanaf de oude hdd.

Ze is toen aan het knutselen geweest met de bootvolgorde in de BIOS en heeft de laptop op laten starten vanaf de G: schijf (de nieuwe ssd). En dat werkte als een malle. Vervolgens de C: schijf geformatteerd en lang-zal-ze-leven.

Wat is nou het probleem zul je zeggen. Nou, leuk dat je het vraagt, ik zal het uitleggen. Eigenlijk niks namelijk; ik had verwacht dat Windows problemen zou gaan geven omdat er onder water allerlei verwijzingen zouden zijn naar de C: schijf en dat het opstarten zou mislukken omdat de C: schijf nu leeg is. Maar kennelijk werkt Windows niet op die manier.

Hoe kan het dat dit gelukt is? Relatieve padnamen? Of gaat ze nog problemen tegenkomen straks?

... en gaat over tot de orde van de dag

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-12-2025
Omdat je gekloond hebt...? en niet simpel copy pasta

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
De SSD is de C: schrijf ;)
C:\ is niets meer dan een partitie op de HDD/SSD, als je die verplaatst naar de SSD en Windows daar opstart is dat C:\

Meestal had je nog een probleem kunnen krijgen als je alleen C:\ had gekloond aangezien er nog twee andere partities zijn die je niet ziet die mee moeten maar als je alles kloond komen die ook mee.

Fixing things to the breaking point...

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik heb de laptop niet hier zelf bij de hand dus ik kan het niet controleren, maar volgens haar start de laptop nu op vanaf de G: schijf en is de C: schijf helemaal leeg

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
Dat klopt toch? Het gedrag wat je beschrijf is normaal.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001

Nibbz

Postmaster General

Windows gebruikt toch paths zoals %SYSTEMROOT%? Lijkt me dat het slim genoeg om daarvoor de drive te zetten, waarvan geboot word. Dan maakt het drive path uiteindelijk niks uit.

13:37

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Nibbz schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 18:46:
Windows gebruikt toch paths zoals %SYSTEMROOT%? Lijkt me dat het slim genoeg om daarvoor de drive te zetten, waarvan geboot word. Dan maakt het drive path uiteindelijk niks uit.
Relatieve paden dus inderdaad. Hmm, slimmer dan ik had gedacht. Thanks voor de uitleg.

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 09-02-2018 18:48 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Kan hooguit wat vreemd geneuzel krijgen met standaard paden. C:/bla/mijn documenten bestaat nu niet meer.

Verwijderd

Originele HD even loshalen, opstarten en de M.2 SSD is C geworden.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:07:
Originele HD even loshalen, opstarten en de M.2 SSD is C geworden.
En bij terugaansluiten weer G: ?

Verwijderd

P_Tingen schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:10:
[...]

En bij terugaansluiten weer G: ?
Nee, blijft C dan en de HD krijgt andere letter.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is echt geen extreem kunstje hoor, dat kon je al jaren met Linux bv. ... Microsoft heeft ondertussen ook wat gesleuteld om hetzelfde toe te laten. Sinds welke Windows-versie het kan, geen idee. Nu nog een switch naar een volledig nieuw systeem verteren zonder problemen :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:05
Binnen Windows Schijfbeheer kun je eventueel de letter van de SSD weer naar C wijzigen door met de rechtermuisknop op de partitie te klikken en daarna schijfnummer wijzigen.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Borromini schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:20:
Nu nog een switch naar een volledig nieuw systeem verteren zonder problemen :+
Ik denk dat dat steeds minder een probleem is. In Windows 10 zitten steeds meer drivers gebakken.
Ik heb toevallig deze week een schijf, waarmee de Lenovo Thinkpad 13 G2 van mjn vriendin werd geleverd, maar nooit was geboot, in mijn nieuwe Xiaomi Mi Notebook Air gestoken, en dat bootte prima. Geen probleem gehad met de werking van Windows. Wel denkt het OS nog dat ik zo'n Lenovo heb, tenminste onder 'System', maar dat is een minor detail.
Pagina: 1