Goede mobile-monitoring tools voor webservers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-08 13:11
Hallo!
Sinds enige tijd heb ik op m'n werk een stuk of 20 Ubuntu NGINX servers in mijn beheer vanuit Google Compute Cloud. Ik heb ze zelf geconfigureerd en opgezet, maar ik ben nog een redelijke n00b op servergebied en hoewel ik ze goed en wel draaiend kan houden, mis ik een belangrijk ding; goede monitoring van de servers zelf.

De console van Gcloud biedt redelijk wat inzicht, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een app die te configureren is op gebied van logging, bijvoorbeeld:

> Melding maken als vrije schijfruimte van schijfX nog maar Y% is
> Melding maken als CPU gebruik langer dan X tijd boven Y% komt
> Melding maken bij opvallende hoeveelheid requests van bepaalde IP addressen

en dan ook wat statischere informatie, zoals:
> Status geven als max_input_time groter/lager is dan X
> Status geven als bepaalde IP's geblokkeerd worden in nginx.conf
> Status geven als robots.txt onbreekt in de webroot

Het doel is dan uiteindelijk om een beter globaal overzicht te hebben van de statussen van alle servers. Ik kan het nu wel allemaal per server checken a.d.h.v. een handmatig lijstje met (o.a.) bovenstaande punten, maar het is erg tijdrovend, en bovendien wil je dat performance peaks pro-actief gemeld worden natuurlijk.

Ik weet dat er veel software als dit bestaat, maar het meeste wat ik tegenkom is te advanced for my use, en ik heb geen idee of een tool goed en/of veilig is. Dus ik hoor graag van jullie wat goede tools zijn voor dit doel, en waarom! :)

Beste antwoord (via Asitis op 12-02-2018 12:21)

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 16:48
Hoewel ik een beetje bevooroordeeld ben, raad ik ook Zabbix aan.
Als je naar hun website gaat kan je een kant en klare appliance downloaden. Vervolgens installeer je een Zabbix agent op je server en laat die naar de Zabbix server rapporteren.

Binnen 10 minuten heb je het werkend ;)

(als je voor Zabbix kiest/wil proberen, en je heb hulp nodig, laat maar weten!)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Redelijk uitgebreide startpost.

Je zegt dat je al programma's hebt geprobeerd maar te geavanceerd zijn? Misschien een idee om daar een lijstje van te maken zodat we die niet allemaal gaan opnoemen hier. Daarbij hoef je natuurlijk ook niet alles te gebruiken van zo'n pakket en meesten zijn ook nog naar eigen smaak in te richten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kijk eens naar zabbix.com.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
Oh ik heb alleen een hoop artikels doorgeskimmed, op zoek naar iets wat er op leek aan bovenstaande eisen te voldoen. Enige ervaring die ik heb met dergelijke tools is Stackdriver dat in Gcloud geintergreerd is, maar ik krijg niet duidelijk of ik daar de fine-grain configuratie in kan zetten die ik verwacht.

Edit: Misschien had ik dat eerst nog eens moeten bekijken alvorens vragen te gaan stellen. Nu ik de doelen wat helderder voor ogen heb zie ik "opeens" een hoop mogelijkheden in Stackdriver.
Alsnog, suggesties zijn welkom! :)

Ik zie bv in Stackdriver dat ik redelijk makkelijk dingen als CPU, Diskusage en Uptime kan laten melden, maar ik zie geen optie om ook wat diepergravend naar de systemen op de fileserver te kijken (zoals values in de php.ini en nginx.conf bv).

[ Voor 45% gewijzigd door Asitis op 09-02-2018 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf ben ik heel erg fan van Nagios. Het baart mij dan wel zorgen dat je weinig kaas hebt gegeten van server beheer. Nagios vooral in het begin kan een crime zijn om in te stellen. Maar je kunt het precies zo maken als je wil.

Voordeel is dat het opensource is en er meer als genoeg informatie op internet erover is te vinden. Bekijk de site maar eens staat ook een online demo op kun je een beetje mee spelen zodat je een idee hebt wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:48:
Je zegt dat je al programma's hebt geprobeerd maar te geavanceerd zijn? Misschien een idee om daar een lijstje van te maken zodat we die niet allemaal gaan opnoemen hier. Daarbij hoef je natuurlijk ook niet alles te gebruiken van zo'n pakket en meesten zijn ook nog naar eigen smaak in te richten.
Deze vraag staat nog steeds :)

Van de enige tool die je wel noemt zeg je juist dat je het te weinig vindt kunnen doen dus die bedoel je vast niet :P Iets als Nagios kan idd misschien. Maar nog: welke tools heb je bekeken, waarom beviel het niet? Die zelfde hier herhalen is wat onzinnig.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
Top :) Ik ga daar ook eens naar kijken. Dat ik er nog weinig kaas van heb gegeten moet geen probleem zijn. Ik zoek zo nml de best mogelijke optie en dan duik ik er gewoon net zo diep in tot het doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
F_J_K schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:12:
[...]

Deze vraag staat nog steeds :)

Van de enige tool die je wel noemt zeg je juist dat je het te weinig vindt kunnen doen dus die bedoel je vast niet :P Iets als Nagios kan idd misschien. Maar nog: welke tools heb je bekeken, waarom beviel het niet? Die zelfde hier herhalen is wat onzinnig.
Misschien heb ik het verkeerd geformuleerd. Omdat ik nog niet heel erg thuis ben in de materie vind ik het lastig om te oordelen waar ik überhaupt mee moet beginnen. De tips die ik tot dusver heb gehad zijn erg waardevol!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 16:48
Hoewel ik een beetje bevooroordeeld ben, raad ik ook Zabbix aan.
Als je naar hun website gaat kan je een kant en klare appliance downloaden. Vervolgens installeer je een Zabbix agent op je server en laat die naar de Zabbix server rapporteren.

Binnen 10 minuten heb je het werkend ;)

(als je voor Zabbix kiest/wil proberen, en je heb hulp nodig, laat maar weten!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Op mijn werk gebruiken we PRTG, echt een geweldige tool, installeren op je netwerk, servers scannen en monitoren maar, maar die kost wel wat (1500 euro voor de basis dacht ik).

Als dat een probleem is, ga lekker voor Zabbix. Ziet er iets minder mooi uit en is iets minder gebruiksvriendelijk, maar werkt wel dik prima als het ingericht is.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asitis
Dank allen! Naast dit topic heb ik ook IRL afgelopen weekend heel vaak "Ja, Zabbix nemen."
Het lijkt me een redelijk unanieme aanbeveling, Zabbix it is!
Pagina: 1