Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welk netwerk apparaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mijn vraag
Ik zoek een access point op 2.4 en 5ghz en een switch met 4 1gbit aansluitingen. Het is om op zolder een pc en appletv bedraad aan te sluiten, en een goede wifi ontvangst te hebben voor telefoon en tablet. Er is een gbit netwerk aansluiting aanwezig. Dhcp mag het ziggo modem blijven doen, dat is ook in de woonkamer het geval. Daar gebruik ik voor vergelijkbare toepassing een TP-Link Archer C9.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lijkt me verder niet zo relevant.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een TP-Link Archer C9 heb ik dus geprobeerd. Dat bevalt op zich goed qua snelheid, maar ik vind het vrij vervelend dat ik hem direct aan een pc moet hangen om zaken te kunnen configureren. Er zijn veel geschikte routers die in bridge modus te gebruiken zijn, maar het gebruiksgemak is meestal niet eenvoudig te achterhalen. Budget is redelijk flexibel, maar niet duurder dan nodig.

Heeft iemand misschien een goede ervaring met een bepaald merk/model?

Beste antwoord (via KopjeThee op 10-02-2018 11:45)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KopjeThee schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:08:
[...]

Het apparaat functioneert ook als switch met 4 gbit aansluitingen? Die wil ik nog wel graag.
Jazeker.

Zie ook:
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Wifi extender van de kpn of telfort.
Is gewoon een ap en die kan je ook gewoon instellen met je smartphone.
En is nog lekker goedkoop ook.

[ Voor 43% gewijzigd door chucky666 op 09-02-2018 16:52 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Eventueel een Asus 66U of 68U; zet er Merlin op, heb je mooi een opensource firmware met wat extra's. Configuratie is vrij simpel; 1x kort aan PC hangen en in AP-mode zetten, IP-adres reserveren en dan rebooten.

Nadeel (vind ik); de 66U is niet berekend op zijn taak, zeker niet als je ook WiFi door een muurtje (of twee) heen zou willen hebben. Ook de CPU lijkt soms erg hard te moeten werken zonder dat ik aanwijsbare logging kon vinden waarom.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:02
Je C9 kan je gewoon instellen als accesspoint, zijn wel handleidingen voor op dit forum.

Verder kan je bij Ziggo een extra bekabeld wifi punt bestellen, is een Archer C7 met beperkte firmware, daar hebben ze er al een 5-poorts gigabit switch met accesspoint van gemaakt.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
ja dan doe je iets niet goed... als je DHCP afstaat, je de accespoint een fixed ip geeft in je modem's dhcp en je hebt je kabeltjes in de lan poorten gestoken, dan zou ie in theorie van overal bereikbaar moeten zijn..

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:43

lier

MikroTik nerd

Vraag is wat je onder gebruiksgemak verstaat als het om een accesspoint gaat met ingebouwde switch.

Als je het durft zou je een Mikrotik hAP ac lite kunnen overwegen. Daar kan je echt alles mee :) En voor een leuke prijs. Maar heeft een steile leercurve.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
UniFi AC AP Lite of Pro, en een goedkope switch?

[ Voor 35% gewijzigd door johnkeates op 09-02-2018 17:24 ]

Verwijderd

Maar meestal is het toch zo: één keer installeren, en dan met je fikken er van af blijven? Zolang het werkt, is er niets aan de hand. Afblijven.

If it is not broken.... do not fix it.

Dus "zo vaak" hoef je er ook niet in.

• KopjeThee
  • Niet online
Dank jullie wel voor de antwoorden. Het is inderdaad zo dat je hem eigenlijk maar 1 keer goed configureert. Dat zette me aan het denken: Misschien kan ik het beste nog zo'n Archer C9 kopen. Dan heb ik in ieder geval maar met 1 interface te maken. Beiden moeten hetzelfde geconfigureerd worden. Dus daar verdien ik mijn leercurve terug.

• johnkeates
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:25:
Maar meestal is het toch zo: één keer installeren, en dan met je fikken er van af blijven? Zolang het werkt, is er niets aan de hand. Afblijven.

If it is not broken.... do not fix it.

Dus "zo vaak" hoef je er ook niet in.
Tot dat je elke maand moet gaan patchen om dat het embedded OS vol met bugs zit en het dagelijks exploits regent.

• MAX3400

MAX3400

johnkeates schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:54:
[...]

Tot dat je elke maand moet gaan patchen om dat het embedded OS vol met bugs zit en het dagelijks exploits regent.
Als je je daar al druk over moet maken; dan kan je beter internet afsluiten en een paar PC's aan elkaar hangen en in een Faraday-kooi gaan zitten werken...

Ik zeg zeker niet dat je een up-to-date omgeving kan garanderen maar met enige zekerheid kunnen we wel gokken dat elk apparaat in huis waarschijnlijk niet 100% waterdicht is maar waarvan de exploit/backdoor niet aktief misbruikt (of ontdekt) is.

• johnkeates
MAX3400 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:01:
[...]

Als je je daar al druk over moet maken; dan kan je beter internet afsluiten en een paar PC's aan elkaar hangen en in een Faraday-kooi gaan zitten werken...

Ik zeg zeker niet dat je een up-to-date omgeving kan garanderen maar met enige zekerheid kunnen we wel gokken dat elk apparaat in huis waarschijnlijk niet 100% waterdicht is maar waarvan de exploit/backdoor niet aktief misbruikt (of ontdekt) is.
Het ging meer over het geweldige advies om het een keer op te zetten en daarna nooit meer aan te raken. Dit is waar botnets als Mirai op bouwen..

• MAX3400

MAX3400

johnkeates schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:01:
[...]

Het ging meer over het geweldige advies om het een keer op te zetten en daarna nooit meer aan te raken. Dit is waar botnets als Mirai op bouwen..
Eens :) Maar ja, luiheid dient de mens, tegenwoordig... Desondanks zitten we dan wel enigszins in dezelfde gedachte vandaar dat ik een open(er) source firmware aanraadde; daar komen bij wijze van spreken elke week updates voor uit terwijl je bij <random fabrikant> soms maanden moet wachten op een firmware.

• johnkeates
MAX3400 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:03:
[...]

Eens :) Maar ja, luiheid dient de mens, tegenwoordig... Desondanks zitten we dan wel enigszins in dezelfde gedachte vandaar dat ik een open(er) source firmware aanraadde; daar komen bij wijze van spreken elke week updates voor uit terwijl je bij <random fabrikant> soms maanden moet wachten op een firmware.
Precies! Of anders op z'n minst iets waarbij de vendor actief meehelpt met het updaten zo makkelijk mogelijk maken. Een (goede!) app, controller of management portal is meestal al genoeg, en nagenoeg alle redelijke merken hebben het ook gewoon. Voor consumenten is dan Ubiquiti of Fritz (die maken ook andere dingen dan alleen maar gateways/modems) dan een goed voorbeeld. Zelfs Apple heeft dat opgelost met een app + status LED die het heel duidelijk maakt of je wat moet doen.

De types waar je niet van updates uit kan gaan, maar ook de types waarbij je moeite moet doen om een firmware update te vinden, zelf te downloaden, en zelf in een web interface weer gaan zitten uploaden, dat helpt gewoon niet. Natuurlijk liever wel updates met zelf uploaden dan helemaal niks, maar na 1 a 2 jaar op z'n androids gewoon geen updates meer krijgen is bijna als idioot te bestempelen, en zeker met de geautomatiseerde exploits die ook met DNS rebinding via een onschuldig advertentie'tje op populaire sites al binnen komt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KopjeThee schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:05:
Dank jullie wel voor de antwoorden. Het is inderdaad zo dat je hem eigenlijk maar 1 keer goed configureert. Dat zette me aan het denken: Misschien kan ik het beste nog zo'n Archer C9 kopen. Dan heb ik in ieder geval maar met 1 interface te maken. Beiden moeten hetzelfde geconfigureerd worden. Dus daar verdien ik mijn leercurve terug.
Meh. Als je een vergelijkbaar interface wilt zou ik eerder de Archer C7 nemen. De C8 en C9 hebben in AP modus nul voordelen tov de C7, hebben minder opties qua firmware en zijn duurder. Als je Ziggo klant bent kun je zo'n C7 voor EUR 60 krijgen (en op Marktplaats voor minder). Zo niet kun je het retail nog altijd goedkoper dan de C8/C9 krijgen.

Wel kanttekening: deze apparaten ondersteunen geen DFS, dus hebben alleen toegang tot de eerste 4 kanalen van de 5GHz-band. Aangezien WiFi-ac standaard 80MHz kanaalbreedte, oftewel 4 kanalen, pakt, stoort ieder non-DFS WiFi-ac apparaat met ieder ander non-DFS WiFi-ac apparaat. Je wilt zodra je twee of meer WiFi-ac apparaten in huis hebt absoluut DFS, in ieder geval op een van de twee. TP-Link begint hier en daar DFS support te regelen, maar voorzover ik weet is dat op de C7/9 nog niet het geval. Dat is een sterk argument om niet voor nog zo'n ding te gaan.

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:02
Ik heb hier gewoon DFS op een C7. Wel met LEDE, weet niet hoe dat zit met de ziggo of tplink firmware.

• KopjeThee
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:59:
[...]
Wel kanttekening: deze apparaten ondersteunen geen DFS, dus hebben alleen toegang tot de eerste 4 kanalen van de 5GHz-band. Aangezien WiFi-ac standaard 80MHz kanaalbreedte, oftewel 4 kanalen, pakt, stoort ieder non-DFS WiFi-ac apparaat met ieder ander non-DFS WiFi-ac apparaat. Je wilt zodra je twee of meer WiFi-ac apparaten in huis hebt absoluut DFS, in ieder geval op een van de twee. TP-Link begint hier en daar DFS support te regelen, maar voorzover ik weet is dat op de C7/9 nog niet het geval. Dat is een sterk argument om niet voor nog zo'n ding te gaan.
Die Dfs support is lekker onduidelijk. Maar ik zie het niet bij de C9 bij firmware changes.

Deze routers hebben het bijvoorbeeld wel:
pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router
pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart

Behalve dat ze lelijk zijn, lijken beide te voldoen. Heb je hier misschien ook bedenkingen bij?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KopjeThee schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:56:
[...]

Die Dfs support is lekker onduidelijk. Maar ik zie het niet bij de C9 bij firmware changes.

Deze routers hebben het bijvoorbeeld wel:
pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router
pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart

Behalve dat ze lelijk zijn, lijken beide te voldoen. Heb je hier misschien ook bedenkingen bij?
Smaak valt niet over te twisten, maar die externe antennes zijn stompzinnig marketingtools (technisch nul meerwaarde, ze zitten wel in de weg, je kunt ze minder optimaal oriënteren en ze kunnen afbreken).

Allicht interessant om te weten. De WiFi-hardware in beide apparaten is volstrekt identiek, het is ook dezelfde als in de Archer C8/C9. En het is dezelfde als in KPN's "WiFi Versterker" AP die voor welgeteld EUR 50 bij de lokale KPN shop op te halen is. Ook als je geen KPN klant bent ;)

Oslik blyat! Oslik!

• KopjeThee
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:15:
[...]
Allicht interessant om te weten. De WiFi-hardware in beide apparaten is volstrekt identiek, het is ook dezelfde als in de Archer C8/C9. En het is dezelfde als in KPN's "WiFi Versterker" AP die voor welgeteld EUR 50 bij de lokale KPN shop op te halen is. Ook als je geen KPN klant bent ;)
Ok... Als ik het goed zie met dfs. En niet zo opzichtig. En de helft van de prijs.

Is er nog een adder verborgen? Anders is dit by far de beste optie.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KopjeThee schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:58:
[...]

Ok... Als ik het goed zie met dfs. En niet zo opzichtig. En de helft van de prijs.

Is er nog een adder verborgen? Anders is dit by far de beste optie.
Adder is dat het echt alleen een AP is, geen routemodus mogelijk is, geen eigen firmware geïnstalleerd kan worden en dat het sowieso een 'phone home' naar KPN doet (TR.069 beheer). Kun je daarmee leven? Dan is er inderdaad voor dat bedrag niets dat ook maar in de buurt komt qua prestaties en relevante features (en zo min mogelijk irrelevante prut heeft).

Eerstvolgende alternatief dat interessant kan zijn is de Ubiquitiy UniFI UAP AC Lite - maar dat heeft alleen zin als je alle WiFi in huis via UniFi wilt doen. Standalone is de KPN WiFi Versterker vergelijkbaar met de UniFi UAC AC Pro a EUR 130...

Oslik blyat! Oslik!

• KopjeThee
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:02:
[...]
Adder is dat het echt alleen een AP is, geen routemodus mogelijk is,
Het apparaat functioneert ook als switch met 4 gbit aansluitingen? Die wil ik nog wel graag.

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KopjeThee schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:08:
[...]

Jazeker.

Zie ook:

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1