Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06 20:54
Mijn vraag
Een LACIE externe USB harddisk met eigen voeding die niet meer in windows verscheen heb ik uit zijn casing gehaald en sata aan mijn desktop gehangen.
In eerste instantie leek het probleem te zijn opgelost want de harddisk verscheen en na 15 min met een virusscanner knalde mijn PC in 1 keer uit. Na opnieuw opstarten van de PC en 15 minuten idle gebeurde dit weer.

Nu eerst maar een SMART status gemaakt en de harddisk los gekoppeld voor er verder schade ontstaat.
SMART status image

Het lijkt dus alsof er een soort kortsluiting ontstaat. Of kan dit een andere oorzaak hebben? :?

Beste antwoord (via olettinga op 21-02-2018 15:14)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-07 21:07
Wellicht wordt je voeding overbelast doordat er teveel op één voedingslijn is aangesloten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 19:43

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Tja test hem gewoon eens met HD Tune.

Dat hij ineens niet meer herkend wordt dan zou al een indicatie moeten zijn dat er iets mis is met de schijf. En dat vermoeden wordt alleen maar sterker doordat hij dus ook raar doet in je desktop systeem.

Desnoods test je hem eens in een ander systeem en kijk je of die niet uitvalt.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
Is dit het meest verstandige om te doen als de data behouden moet blijven? Kan het draaien van een test waarbij de schijf mogelijk weer uitvalt geen verdere schade aanrichten?

Wat zou er mis mee kunnen zijn dat hij de PC doet crashen?

Op de PC heb ik vandaag nog 3 andere disks getest, dus ik verwacht niet dat het aan de PC ligt en testen op een ander systeem iets zal opleveren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-07 21:07
Wellicht wordt je voeding overbelast doordat er teveel op één voedingslijn is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
Dit leek mij ook het meest waarschijnlijke antwoord.
Vervolgens een usb-c 10gbit/s externe case gekocht en daarin 1 schijf sata 3.0 gb/s gedaan.
Deze met een usb-c naar usb-a male kabel 4,8 Gbit/s aan de usb 3.0 poort op mijn mobo gekoppeld.
Bij het kopieren van de sata 3.0 gb/s schijf die met sata 3.0 aan mijn mobo zit haalde ik toch maar een snelheid van max. 90 mb/s.
Kan dit ook door de stroomtoevoer komen? of werkt de schijf danwel op max. snelheid danwel niet?
Zijn er nog andere snelheids beperkende factoren in het systeem die hier een rol spelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 19:43

Frostbite

🤦🏻‍♂️

olettinga schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:22:
Vervolgens een usb-c 10gbit/s externe case gekocht en daarin 1 schijf sata 3.0 gb/s gedaan.
Deze met een usb-c naar usb-a male kabel 4,8 Gbit/s aan de usb 3.0 poort op mijn mobo gekoppeld.
Bij het kopieren van de sata 3.0 gb/s schijf die met sata 3.0 aan mijn mobo zit haalde ik toch maar een snelheid van max. 90 mb/s.
Kan dit ook door de stroomtoevoer komen? of werkt de schijf danwel op max. snelheid danwel niet?
Zijn er nog andere snelheids beperkende factoren in het systeem die hier een rol spelen?
Het betreft hier een trage SATA schijf met 7200rpm. De SATA 3 heeft alleen te maken met de aansluiting en maximale doorvoorsnelheid. Die 90 Mb/s is een prima waarde wmb.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
olettinga schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:22:
Zit een flink verschil tussen mb/s, Mb/s en MB/s. Jouw USB-C is 10Gbit/s (Gb/s), de schrijf is Sata 2 waarschijnlijk wat 3Gb/s is (theoretische max), op dat moment maakt de 10Gbit USB aansluiting dus weinig uit.
3Gb/s is zo'n 300MB/s maximaal, de 90MB/s is daarmee bijna 1/3 van de theoretische max van de aansluiting, wat niet gek is aangezien de gemiddelde hardeschrijf gewoon niet zo denderend snel is.

Overigens, als 1 hardeschrijf erbij teveel is voor jouw voeding is er wel iets heel erg mis, dan zit je zo extreem op die grens...

[ Voor 7% gewijzigd door RGAT op 21-02-2018 15:51 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
Bij de notatieverschillen had ik stilgestaan. Bij het gegeven dat een schijf met een 3.0 gb/s aansluiting niet persé zo snel hoeft te zijn niet :) Schijf is inderdaad 7200 rpm dus een snelheid van 80/160mb/s, zo ik lees. Dat verklaart in ieder geval de 90 mb/s
Thnx!
Pagina: 1