Hoe laatste stap Windows 8.1 via USB op laptop krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-08 12:26
Mijn vraag
Gisteravond is vermoedelijk mijn HDD kapot gegaan door het laten vallen van de laptop. Vanaf dat moment is het opstarten van Windows met de HDD niet meer mogelijk. Door Google in de BIOS instellingen terecht gekomen. Hierin is te zien dat de laptop de HDD nog wel ziet. Als eerste vraag ik mij af of er een makkelijke manier is om te zien of mijn HDD stuk is, of iets in de laptop zelf. Ofterwijl moet ik een nieuwe HDD (SSD) of nieuwe laptop kopen. Via Google zijn er wel een aantal tools te vinden om de status van de HDD te bekijken, echter moet dit vaak via een Windows programma, wat voor mij op dit moment onmogelijk is. Nou ben ik zover gekomen om Windows 8.1 op een USB te zetten, alleen blijft deze bij het opstarten helaas hangen op 'setup starten'. En mijn vraag is dus ook, waarom lukt het mij niet om verder te komen dan dit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop: Lenovo G50-80
Processor: i3
Windows 8.1
Hard Disk: Toshiba MQ01ABF050

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eigenlijk heb ik alles al zelf gevonden, alleen dus net het laatste stapje kan ik (bijna) niks over vinden. Alleen de laatste mogelijkheid om Windows er via een CD op te zetten.

Beste antwoord (via Nelsa op 19-02-2018 22:55)

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:05
Nelsa schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:41:
[...]

Hij ziet op dit moment de schijf wel, maar als RAW bestand. En voor zover ik begrijp betekent dit idd het einde van de hdd. Daarnaast staat er 0 mb op, volgens een recovery tool. Dus ik ben bang dat ik niet meer bij de bestanden kan?

En mijn Office licentie is onbeperkt geldig, maar voor 1 pc. En die is dus geïnstalleerd op de hdd waar ik niet meer bij kan haha, vandaar dat ik m daar probeer te verwijderen.
Ik denk niet dat je nog bij je bestanden kan nee.

Maar heb je misschien je licentie van office gekoppeld aan je Microsoft account?
Dan kun je office gewoon weer installeren op je nieuwe laptop en je oude licentie weer gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:23
Zou zomaar eens aan je hdd kunnen liggen. Boot hem anders eens met een linux image en check of je disk nog werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 09-02-2018 15:32 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 14:03

BLACKfm

o_O

Als je een andere computer tot je beschikking hebt kun je de HDD daar ook in hangen. Gezien je windows 8.1 op een stick hebt gekregen ga ik daar even van uit.

Anders zou je ook naar een windows-to-go oplossing kunnen kijken, dan kun je windows in zijn geheel vanaf een usb stick draaien (ik raad dan wel een usb3 stick aan, anders duurt het booten zo lang).

In principe wordt de interne schijf helemaal niet aangesproken gezien deze uit geschakeld wordt in de windows to go omgeving (maar is via schijfbeheer wel in te schakelen). Uiteindelijk kan je dan onder die windows kijken wat er nog van je HDD over is, maar ik zou beginnen met de belangsrijkte backups.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-08 00:40
Dat de bios de HDD (controller) nog ziet is niet gek. Het is meer de vraag of je de HDD aan de binnenkant niet kapot hebt laten vallen. Zoals hierboven probeer een linux distro te booten vanaf usb en afwachten wat er gebeurd als je je HDD probeert de benaderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kadardar op 09-02-2018 15:37 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
BLACKfm schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:35:
Als je een andere computer tot je beschikking hebt kun je de HDD daar ook in hangen. Gezien je windows 8.1 op een stick hebt gekregen ga ik daar even van uit.

Anders zou je ook naar een windows-to-go oplossing kunnen kijken, dan kun je windows in zijn geheel vanaf een usb stick draaien (ik raad dan wel een usb3 stick aan, anders duurt het booten zo lang).

In principe wordt de interne schijf helemaal niet aangesproken gezien deze uit geschakeld wordt in de windows to go omgeving (maar is via schijfbeheer wel in te schakelen). Uiteindelijk kan je dan onder die windows kijken wat er nog van je HDD over is, maar ik zou beginnen met de belangsrijkte backups.
Ik denk inderdaad dat ik even zo'n kabel ga halen om de hdd met een andere laptop te verbinden. Ik denk dat dat de meest simpele oplossing is om te zien of het aan de hdd of aan de laptop ligt.

De andere oplossingen zijn ook top, maar voor mij te ingewikkeld en het niet waard. De laptop is niet zoveel waard, de hdd vervangen is nog te overzien, maar anders wordt het gewoon een nieuwe laptop.

Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryRaven
Mocht de HDD stuk zijn, denk dan eens aan een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
CryRaven schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 18:28:
Mocht de HDD stuk zijn, denk dan eens aan een SSD.
Daar ga ik dan zeker eens naar kijken gezien de voordelen van een SSD.

Iemand misschien enig idee of een harde schijf behuizing voldoet om de interne hdd extern te gebruiken? Of heb ik echt een SATA 3 kabel nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Nelsa schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:12:
[...]

Daar ga ik dan zeker eens naar kijken gezien de voordelen van een SSD.

Iemand misschien enig idee of een harde schijf behuizing voldoet om de interne hdd extern te gebruiken? Of heb ik echt een SATA 3 kabel nodig?
Heb je geen familielid of kennis die voldoende kennis heeft om de HDD even in hun vaste pc te doen, dan ben je meteen zeker van je zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
CryRaven schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:26:
[...]

Heb je geen familielid of kennis die voldoende kennis heeft om de HDD even in hun vaste pc te doen, dan ben je meteen zeker van je zaak.
Inmiddels een nieuwe laptop gekocht. De hdd uit de oude laptop gehaald, kan ik deze alleen aan een vaste pc aansluiten om bijv. Office ervan af te halen? Als ik het via de nieuwe laptop doet, loopt ie bij t openen van de schijf vast en kan ik er dus niet bij (hij herkent hem wel). Of is dit al het teken dat ie echt overleden is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Nelsa schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:22:
[...]

Inmiddels een nieuwe laptop gekocht. De hdd uit de oude laptop gehaald, kan ik deze alleen aan een vaste pc aansluiten om bijv. Office ervan af te halen? Als ik het via de nieuwe laptop doet, loopt ie bij t openen van de schijf vast en kan ik er dus niet bij (hij herkent hem wel). Of is dit al het teken dat ie echt overleden is? :P
Gaat het om office documenten of het programma zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
CryRaven schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:32:
[...]

Gaat het om office documenten of het programma zelf?
Het programma zelf. Ik heb die toen gekocht, en wanneer ik m daar helemaal van verwijder kan ik m gewoon opnieuw installeren op de nieuwe laptop met dezelfde licentiecode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Nelsa schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:22:
[...]

Het programma zelf. Ik heb die toen gekocht, en wanneer ik m daar helemaal van verwijder kan ik m gewoon opnieuw installeren op de nieuwe laptop met dezelfde licentiecode.
Als er niks belangrijks meer op de oude hdd staat, kun je hem beter formatteren.

Wat ben je met die HDD van plan?
In de nieuwe laptop zit toch een SSD (mag ik hopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
CryRaven schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:55:
[...]

Als er niks belangrijks meer op de oude hdd staat, kun je hem beter formatteren.

Wat ben je met die HDD van plan?
In de nieuwe laptop zit toch een SSD (mag ik hopen).
Ah ja dat is wat ik zocht! Alleen lukt dit dus niet via 'deze pc' van een andere laptop, omdat ie de hdd dan net niet volledig vindt? Kan ik dit beter via een ander programma doen of moet dit via een vaste pc ipv laptop?
Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Nelsa schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:32:
[...]

Ah ja dat is wat ik zocht! Alleen lukt dit dus niet via 'deze pc' van een andere laptop, omdat ie de hdd dan net niet volledig vindt? Kan ik dit beter via een ander programma doen of moet dit via een vaste pc ipv laptop?
Bedankt in ieder geval!
Ga eens naar schijfbeheer, daar staan alle harde schijven van de laptop of pc.

Als het goed is zie je daar je oude HDD (goed kijken welke je moet hebben, dus kijk naar de grootte) en daar kan je de schijf formatteren.

Zie je je oude schijf helemaal niet in schijfbeheer, dan is hij hoogstwaarschijnlijk defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
CryRaven schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 17:10:
[...]

Ga eens naar schijfbeheer, daar staan alle harde schijven van de laptop of pc.

Als het goed is zie je daar je oude HDD (goed kijken welke je moet hebben, dus kijk naar de grootte) en daar kan je de schijf formatteren.

Zie je je oude schijf helemaal niet in schijfbeheer, dan is hij hoogstwaarschijnlijk defect.
Ah nee klopt daar komt ie niet te staan, dan staat er linksonderin 'verbinding met VDS maken'. Hier zie ik ook geen andere schijven staan, totdat ik de hdd uit de laptop haal met de usb, dan komen de andere schijven weer tevoorschijn. Hij vindt m wel in apparaatbeheer of zegt dat niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Nelsa schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:11:
[...]

Ah nee klopt daar komt ie niet te staan, dan staat er linksonderin 'verbinding met VDS maken'. Hier zie ik ook geen andere schijven staan, totdat ik de hdd uit de laptop haal met de usb, dan komen de andere schijven weer tevoorschijn. Hij vindt m wel in apparaatbeheer of zegt dat niks?
Dat zegt alleen dat de printplaat op de schijf nog informatie doorgeeft. Dan kan je ervanuit gaan dat de schijf fysiek kaduuk is en niet alleen de aansturing.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Nelsa schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:11:
[...]

Dat zegt zeker wat, je kunt er nu wel van uit gaan dat de schijf kaduuk is.

[ Voor 3% gewijzigd door CryRaven op 18-02-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
@Nelsa Als je denkt dat er nog data op hebt staan die je graag op wil halen kan je het volgende proberen, het gaat dan wel in het gunstigste geval om een tijdelijke fix. Niet geschoten is altijd mis... toch?

YouTube: How to fix your computer harddrive in under 5 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Voordat je nou alles gaat deleten enzo, even een tip om snel te kijken of je HDD nog te redden is.

Ga naar Disk Management, ziet hij de schijf? (dat zou moeten als het bios hem ziet zou disk management hem ook moeten zien, alleen het volume op de schijf hoeft hij niet te kunnen benaderen (ofwel het "vastlopen" wat jij beschrijft.)

geeft hij als disk grootte 0?

zo ja, dan is waarschijnlijk je MBR (master boot record) corrupt, en moet dat gecorrigeerd worden.
Eerst even een (elevated) cmd prompt openen: Windowsknop > CMD typen, rechtsklikken op "Command prompt" > openen als administrator.

In de command prompt even intypen: chkdsk /f e: (waar "e:" de letter van de schijf is).

Dit werkt vaak wel, zelfs als het onder Windows Disk Management niet werkt.

Dit gaat relatief snel, tenzij je schijf echt stuk is, als je in de command prompt achter elkaar krijgt te zien:
Cannot read/find sector bla bla bla of iets dergelijks (even geen mogelijkheid te controleren wat de precieze melding is), dan kan je er redelijk vanuit gaan dat je HDD echt fysiek stuk is. (dan even CTRL+Z indrukken om te cancellen, of een dag of wat wachten tot hij klaar is met te vertellen dat hij echt stuk is, jouw keuze :+)

Als hij nou bovenstaande melding wel heel vaak geeft, maar je zal en moet nog data ervan af hebben kan je nog proberen om chkdsk /f (fix MBR) /r (Recover) e: (Schijfletter) te doen, en dan zal hij proberen de bad blocks op je HDD nog te herstellen (lees: de data uit te lezen en ergens anders op de schijf opslaan, en de sectoren die beschadigd zijn te markeren zodat de schijf die in het vervolg niet meer gebruikt) . (LET OP! geheel op eigen risico en kan zeer lang duren!)

en als het echt alleen om Office gaat, waarom niet gewoon opnieuw downloaden als je hem legaal hebt?
*klik* (alle versies van Office 2010 en later kan je nog gewoon downloaden).

[ Voor 4% gewijzigd door zion op 18-02-2018 23:01 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
Intussen staat de HDD op de nieuwe laptop in schijfbeheer (vraag me niet hoe). Nou lukt alleen het formatteren nog niet..

https://imgur.com/a/w6cD0

Staan de instellingen hier wel goed, of moet ik het niet in schijfbeheer doen? Via verkenner lukt het ook niet. Of kan ik ook gewoon volume wissen klikken?
Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Nelsa op 19-02-2018 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
zion schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:58:
Voordat je nou alles gaat deleten enzo, even een tip om snel te kijken of je HDD nog te redden is.

Ga naar Disk Management, ziet hij de schijf? (dat zou moeten als het bios hem ziet zou disk management hem ook moeten zien, alleen het volume op de schijf hoeft hij niet te kunnen benaderen (ofwel het "vastlopen" wat jij beschrijft.)

geeft hij als disk grootte 0?

zo ja, dan is waarschijnlijk je MBR (master boot record) corrupt, en moet dat gecorrigeerd worden.
Eerst even een (elevated) cmd prompt openen: Windowsknop > CMD typen, rechtsklikken op "Command prompt" > openen als administrator.

In de command prompt even intypen: chkdsk /f e: (waar "e:" de letter van de schijf is).

Dit werkt vaak wel, zelfs als het onder Windows Disk Management niet werkt.

Dit gaat relatief snel, tenzij je schijf echt stuk is, als je in de command prompt achter elkaar krijgt te zien:
Cannot read/find sector bla bla bla of iets dergelijks (even geen mogelijkheid te controleren wat de precieze melding is), dan kan je er redelijk vanuit gaan dat je HDD echt fysiek stuk is. (dan even CTRL+Z indrukken om te cancellen, of een dag of wat wachten tot hij klaar is met te vertellen dat hij echt stuk is, jouw keuze :+)

Als hij nou bovenstaande melding wel heel vaak geeft, maar je zal en moet nog data ervan af hebben kan je nog proberen om chkdsk /f (fix MBR) /r (Recover) e: (Schijfletter) te doen, en dan zal hij proberen de bad blocks op je HDD nog te herstellen (lees: de data uit te lezen en ergens anders op de schijf opslaan, en de sectoren die beschadigd zijn te markeren zodat de schijf die in het vervolg niet meer gebruikt) . (LET OP! geheel op eigen risico en kan zeer lang duren!)

en als het echt alleen om Office gaat, waarom niet gewoon opnieuw downloaden als je hem legaal hebt?
*klik* (alle versies van Office 2010 en later kan je nog gewoon downloaden).
Hij ziet op dit moment de schijf wel, maar als RAW bestand. En voor zover ik begrijp betekent dit idd het einde van de hdd. Daarnaast staat er 0 mb op, volgens een recovery tool. Dus ik ben bang dat ik niet meer bij de bestanden kan?

En mijn Office licentie is onbeperkt geldig, maar voor 1 pc. En die is dus geïnstalleerd op de hdd waar ik niet meer bij kan haha, vandaar dat ik m daar probeer te verwijderen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
[...]

Maar heb je misschien je licentie van office gekoppeld aan je Microsoft account?
Dan kun je office gewoon weer installeren op je nieuwe laptop en je oude licentie weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
CryRaven schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:14:
[...]

Doordat de licentie geldig is op één apparaat kan dat dus niet. Aangezien office niet weet dat die niet meer in gebruik is, maar zo te zien kan ik Microsoft bellen en kunnen zij het overzetten. Nogmaals hartstikke bedankt voor alle inzet en moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
[...]

Nogmaals, juist als hij hem herkent als RAW met 0mb werkt bovenstaande methode meestal juist wel, ook al kan windows disk management er niet bij.

En idd, anders even MS bellen, aangeven dat PC/HDD gechrashed is, en meestal willen ze hem dan wel overzetten ook al hoeft dat in principe niet als je een OEM licentie hebt, want die is maar bedoeld voor die ene specifieke computer. (Als het geen OEM is maar gewoon een 1PC retail user licentie zetten ze hem sowieso om)

(persoonlijk vind ik het het evengoed waard om een OEM licentie te kopen, Office Pro incl. Visio kost dan net geen € 100,- ipv net geen € 1000,-, dan neem ik op de koop toe dat ik hem bij mijn volgende computer (+- 5 jaar gemiddeld) opnieuw moet kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door zion op 20-02-2018 08:35 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
zion schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:29:
[...]

Nogmaals, juist als hij hem herkent als RAW met 0mb werkt bovenstaande methode meestal juist wel, ook al kan windows disk management er niet bij.

En idd, anders even MS bellen, aangeven dat PC/HDD gechrashed is, en meestal willen ze hem dan wel overzetten ook al hoeft dat in principe niet als je een OEM licentie hebt, want die is maar bedoeld voor die ene specifieke computer. (Als het geen OEM is maar gewoon een 1PC retail user licentie zetten ze hem sowieso om)

(persoonlijk vind ik het het evengoed waard om een OEM licentie te kopen, Office Pro incl. Visio kost dan net geen € 100,- ipv net geen € 1000,-, dan neem ik op de koop toe dat ik hem bij mijn volgende computer (+- 5 jaar gemiddeld) opnieuw moet kopen.
Hij herkent 'm nu alleen nog maar als 'Schijf 1' en niet als 'Schijf E of F' in schijfbeheer. Als ik 'm eruit haal heb ik deze 'schijf 1' niet bij schijfbeheer en heb ik alleen schijf 0. Kan ik dan van wat jij zei van die 'E' gewoon een '1' maken of heeft dat geen verschil? Als status geeft ie nu wel in orde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Nelsa schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:18:
[...]

Hij herkent 'm nu alleen nog maar als 'Schijf 1' en niet als 'Schijf E of F' in schijfbeheer. Als ik 'm eruit haal heb ik deze 'schijf 1' niet bij schijfbeheer en heb ik alleen schijf 0. Kan ik dan van wat jij zei van die 'E' gewoon een '1' maken of heeft dat geen verschil? Als status geeft ie nu wel in orde aan.
In windows:
windows start > run > CMD (run as administrator)
In Command Promp > Diskpart (enter)
In Diskpart > list volumes (enter)
Als je volume die je wil repareren er tussen staat, met driveletter ben je klaar, die driveletter gebruiken, zo niet dan stap 2:

Stap 2:
In Diskpart > list disk (enter)
Hij toont nu al je fysieke schijven die in je systeem zitten
selecteer disk die je wil hebben dmv "select disk 2" te typen (als disk 2 je defecte schijf is), je krijgt de melding "disk 2 is now active"

Type: list partition (enter)
Als hij de partitie vind die je wilt: Type: select partition 1 (waar 1 dus je partitie is), je krijgt de melding "partition 1 is now active"
Type: assign (dan zal hij de eerste driveletter beschikbaar kiezen, anders kan je assign letter=X (waar X de letter is die je wil aanwijzen)

fotootje voor de duidelijkheid (thumbnail)
DPnCD

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
zion schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 00:04:
[...]

In windows:
windows start > run > CMD (run as administrator)
In Command Promp > Diskpart (enter)
In Diskpart > list volumes (enter)
Als je volume die je wil repareren er tussen staat, met driveletter ben je klaar, die driveletter gebruiken, zo niet dan stap 2:

Stap 2:
In Diskpart > list disk (enter)
Hij toont nu al je fysieke schijven die in je systeem zitten
selecteer disk die je wil hebben dmv "select disk 2" te typen (als disk 2 je defecte schijf is), je krijgt de melding "disk 2 is now active"

Type: list partition (enter)
Als hij de partitie vind die je wilt: Type: select partition 1 (waar 1 dus je partitie is), je krijgt de melding "partition 1 is now active"
Type: assign (dan zal hij de eerste driveletter beschikbaar kiezen, anders kan je assign letter=X (waar X de letter is die je wil aanwijzen)

fotootje voor de duidelijkheid (thumbnail)
[afbeelding]
Ah thanks!! Ik ben op het moment tot zover gekomen: https://imgur.com/a/ymlNH
Alleen weet ik niet zo goed welke partitie ik moet kiezen. Van mij mag de harde schijf gewoon helemaal leeg dan gooi ik hem daarna ook meteen weg haha. Kan ik dan ook gewoon 'clean' typen?

Edit: Nou ik heb dus clean gedaan en vervolgens krijg ik de melding:
DiskPart has encountered an error: Gegevensfout (cyclische redundantiecontrole)
See the System Event Log for more information.

[ Voor 6% gewijzigd door Nelsa op 22-02-2018 00:00 ]

Pagina: 1