Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnmen
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-02-2022
Hallo,

ik wil enkele Nest Protect rookmelders aanschaffen voor in huis. Nu lees ik dat Nest als voorwaarde stelt dat je ISP ondersteuning moet bieden voor IPV6. Mijn huidige ISP (Telfort) ondersteunt dit niet.

Als ik de vraag stel aan Nest Support wordt IPV6 support van de ISP geadviseerd (maar kennelijk niet verplicht). Ze zeggen dat het waarschijnlijk wel gaat werken maar geven echter niet duidelijk aan wat er dan mogelijk niet gaat werken. Erg vaag dus allemaal.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij adviseren?

Het is nogal een stevig bedrag dus wil niet het risico lopen dat het niet gaat werken.

Alvast bedankt,

John.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:48
Als je verbinding wilt maken met een Nest Protect, controleer dan of je router het internetprotocol IPv6 ondersteunt. De Nest Protect gebruikt een IPv6-adres om te communiceren en verbinding te maken met andere Nest Protects.
Ondersteuning vanuit de ISP is niet nodig. Zolang je lokale netwerk maar IPv6 ondersteund.
De wifi-routers en –modems van Telfort zijn geschikt voor IPv6. Alleen zijn de modems nog niet ingesteld voor IPv6. Zodra IPv6 gebruikt kan worden, wordt dit geactiveerd via een firmware-update. Maak je gewoon gebruik van de draadloze modem of router die je van Telfort hebt gekregen, dan hoef je dus niets te doen.
Geen probleem dus, lokaal zou al moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23
ik heb een IPv4 netwerk voor zover ik weet (Ubiquiti spullen) en drie protects. Werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:44

Tusk

Sticky Bomb likes you!

ik geef hem even een schopje. Ik kan namelijk niet verbinden (error P023)

Mijn router (Netgear WNDR3700) staat in het lijstje probleemrouters van the Thermostat, maar niet van de protect. Helaas wordt hij niet gevonden ;(

Router staat in bridge met mijn telfort experia v8. Heb dat net teruggedraaid, maar geen verschil. Ik weiger om de wifi van de experia te gebruiken...

Edit: voor de grap experia box gereset en via die wifi geprobeerd....ook niks...

[ Voor 10% gewijzigd door Tusk op 26-03-2018 22:14 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 15:54
Nest heeft tocht echt IPV6 nodig om informatie door te geven:
"Opmerking: Het kan zijn dat je router wel IPv6 ondersteunt, maar je internetprovider niet. Neem contact op met je provider om erachter te komen of IPv6 wordt ondersteund in jouw regio. Biedt je provider geen ondersteuning voor IPv6, dan kun je de Nest Protect niet aan de Nest-app toevoegen. In dat geval kan je Nest Protect geen meldingen naar je mobiel of tablet sturen, maar kan hij nog wel rook of koolmonoxide detecteren en een alarm laten horen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:24
Ik draai enkel op een IPv4 netwerk (heb IPv6 uitgeschakeld) en mijn 3 Nest Protect’s werken prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het is enkel van belang dat IPv6 verkeer niet op laag 2 geblokkeerd wordt binnen je netwerk, immers de Nest apparaten praten IPv6 met elkaar. Eigenlijk is er geen enkele huis tuin en keuken router die IPv6 op zijn LAN switch blokkeert en ook voor losse switches en WiFi accesspoints is dit vrijwel nooit meer het geval.

Dus in de praktijk zal dit eigenlijk nooit een issue zijn.
Het staat in elk geval helemaal los van of je provider IPv6 ondersteunt. En ook los van het feit of je in je router of PC IPv6 wel of niet aan hebt staan. Dat zegt namelijk meestal enkel iets over de laag 3 functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:24
Ah, jij doelt op een IPv6 link local adres. Dat loopt via laag 2 inderdaad. Ik was even in de veronderstelling dat het Nest IPv6 verkeer gerouteerd moest worden via laag 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
SkorpionNL schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 19:53:
Ah, jij doelt op een IPv6 link local adres. Dat loopt via laag 2 inderdaad. Ik was even in de veronderstelling dat het Nest IPv6 verkeer gerouteerd moest worden via laag 3.
Zolang ze in hetzelfde subnet / laag 2 domein zitten is de enige vereiste voor onderlinge communicatie dat het verkeer niet op laag 2 gedropt wordt. Of er dan onderling gebruik gemaakt van link local adressen of andere IPv6 adressen maakt niet eens uit (al ga ik er vanuit dat de Nest inderdaad link local adressen gebruiken).

Routering is alleen nodig als verkeer tussen verschillende subnets moet lopen, bijvoorbeeld richting het internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nico.deranter
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
Late reactie, maar misschien interessant voor iemand die hetzelfde voor heeft.
Ik had al 3 Nest Protect v2's en wou er 3 nieuwe aan toevoegen. Ik kreeg echter steeds de P023 error. Uiteindelijk is het wel gelukt door de manuele weg te nemen i.p.v. de QR code te scannen. Je dient dan een code in te geven die op de achterkant van het toestel staat. Wat later dien je het juiste wifi netwerk te kiezen wat ook achteraan op het toestel staat. Op die manier kon ik ze zonder problemen allemaal toevoegen.
Pagina: 1