Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1039589

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil graag mijn besturingssysteem upgraden naar Windows 10. Hiervoor heb ik een nieuwe SSD schijf gekocht Samsung 860 EVO sata 6GB.

Ik heb een bootable cd-rom gemaakt met de file die ik gedownload heb van de MS website.

1. Ik start mijn pc opnieuw op met de boot cd erin, ik druk op een toets om de pc op te laten starten vanaf de cd-rom.

2. Dit werkt prima en de pc begint met het installeren van Windows 10.

3. Alles loopt prima qua installatie de voortgangsbalk geeft ook aan dat de installatie bijna voldaan is.

4. Status geeft groene vinkjes bij
* Windows bestanden kopiëren
* Bestanden voorbereiden voor de installatie
* Onderdelen installeren
* Updates installeren
Nog geen groen vinkje bij Installatie van Windows voltooien.

5. Melding is nu Windows moet opnieuw worden opgestart

6. PC start op en blijft hangen bij een zwart scherm met de tekst "druk op een toets als u de computer van vanaf cd of dvd wilt opstarten".

7 Nu kan ik niets meer doen, als ik 30 minuten wacht gebeurt er niets, als ik op een toets druk gebeurt er niets, kortom wat kan ik doen?

Ik kijk uit naar jullie reactie.

Gr,

Athoos
Hier is een link naar de foto's. Zodat je in stapjes kunt zien wat er gebeurt. https://photos.app.goo.gl/prOCN0XdS7KhdwwP2
Afbeeldingslocatie: https://photos.app.goo.gl/prOCN0XdS7KhdwwP2

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:33
Wat gebeurd er als je de DVD uit de drive haalt en opnieuw opstart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

De CD/DVD uit de drive halen moet inderdaad de oplossing bieden, want ik neem aan dat de CD/DVD als eerste gekozen is in de bootvolgorde?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de snelle reactie.
Ja dat klopt die staat in de bios op nummer 1, ik heb de cd eruit gehaald en opnieuw opgestart. Het scherm blijft zwart. Het lijk net of Windows niet doorstart. Wat zou ik eventueel nog meer kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Probeer eens als de CD/DVD eruit is een hard-reboot; vaak start hij dan wel door.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is een pakweg 10 jaar oud systeem, afgaand op je moederbord, dus het kan ook nog een incompatibiliteit zijn tussen de SATA controller en de controller op je SSD. Dit is lang niet altijd een uitgesproken 1 of 0 qua werking.

Staat je SATA controller op AHCI of IDE? Als je met deze instelling speelt, zie je dan andere resultaten?

[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 09-02-2018 15:12 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-06 09:11
Heb dit ook ooit gehad, laptop werd aan het eind van het updateproces te warm. Weet je zeker dat de laptop niet zichzelf uitschakelt als gevolg van een hoge temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Staat de nieuwe ssd überhaupt in de boot opties/volgorde in de BIOS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-06 16:13
Heb je je oude schijf er ook nog in zitten? Weet je zeker dat je installeert op je nieuwe schijf, en niet op je oude schijf? Ziet de BIOS de nieuwe SSD schijf wel?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste reageerders,

Nogmaals super bedankt! Hieronder mijn antwoorden en de genomen stappen ondernomen:
1. De SSD schijf staat in de bios en is te benaderen;
2. De SSD schijf is de enige schijf die er nu in zit de andere is losgekoppeld;
3. M.b.t. compatbiliteit de gisteren bij de installatie had ik eerst een clone gemaakt van mijn oude HDD schijf naar mijn nieuwe SSD. Deze vervolgens als opstartschijf gebruikt (Windows Vista) en dat werkte prima, let op WIn10 nooit aan de praat gekregen. Echter ik wil graag een verse installatie. Dus de schijf weer geformatteerd, boot cd-rom gemaakt voor Win10. Dus de SSD werkt wel degelijk met mijn moederbord. Wel goed gezien want inderdaad het systeem is meer dan 10 jaar oud.
4. Hard reboot gedaan zonder cd-rom erin, helaas blijft deze hangen en krijg ik een zwart scherm met linksboven een knipperende cursor?
5. Het is geen laptop maar een desktop.

Wat kan ik nog meer doen? Of zijn er nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:12:
Het is een pakweg 10 jaar oud systeem, afgaand op je moederbord, dus het kan ook nog een incompatibiliteit zijn tussen de SATA controller en de controller op je SSD. Dit is lang niet altijd een uitgesproken 1 of 0 qua werking.

Staat je SATA controller op AHCI of IDE? Als je met deze instelling speelt, zie je dan andere resultaten?
Ik heb inderdaad de instellingen aangepast van IDE naar AHCI maar helaas heeft dat ook het gewenste resultaat niet opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
De oplossing is er, althans bij mij werkt het nu. Het volgende heb ik veranderd:
1. pc op laten starten via cd-rom
2. installatieproces doorlopen
3. Kom je op een gegeven moment bij de vraag:
a. Wil je een Upgrade of een Custom installatie. Ik had de vorige keer voor custom gekozen en nu weer, echter
4. Klik vervolgens op de partitie waarop je Windows wilt installeren en nu komt het verschil, klik op de DELETE button en dan next vorige keer had ik gewoon op NEXT gedrukt omdat ik zelf al de schijf had geformatteerd etc.
Nu werkt het dus ik ben blij! Bedankt allemaal voor jullie reactie!
Pagina: 1