Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnFlipse82
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 19:27
Beste mensen,

Ik hoop dat jullie me een duidelijk antwoord kunnen geven op de volgende kwestie.

Het is namelijk zo dat mijn Samsung 960 EVO NVME SSD van 500GB tegenwoordig temperatuurwaarschuwingen krijgt van boven de 50 graden. Dit terwijl hij dit voorheen nooit bereikte.

Ook zie ik dat de conditie van de SSD op 83% staat. Dit is gemeten door Harddisk Sentinal Software.

Deze SSD heb ik gekocht op 2-5-17 en heeft ondertussen een 39,85 TB aan schrijfacties gehad. Volgens de website van Samsung heb ik een garantie van 3 jaar of 200TBW.

Is het nu zo dat dit soort dingen onder garantie vallen? Of moet de conditie van de SSD echt op 0% staan en minder dan 200TBW schrijfacties hebben voordat het een garantiecase is?

Weet iemand hier toevallig het juiste antwoord op?

Groetjes,
John

Beste antwoord (via JohnFlipse82 op 09-02-2018 12:30)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoezo niet?
Afbeeldingslocatie: http://tssdr1.thessdreview1.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/05/Samsung-SM951-512GB-Temp-vs-Throughput.png
Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/www.ocdrift.com/wp-content/uploads/2017/08/M.2-Temp-1.png
Blijkbaar heeft Samsung er een handje van om binnen enkele minuten temperaturen tot wel bijna 90 graden Celsius te bereiken.

De enige manier om je temperatuur correct te meten is met goede meet-apparatuur; je hebt zomaar kans dat de 56 graden die je noemt, niet eens kloppen en mogelijk hoger liggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-09 16:11
Het is namelijk zo dat mijn Samsung 960 EVO NVME SSD van 500GB tegenwoordig temperatuurwaarschuwingen krijgt van boven de 50 graden. Dit terwijl hij dit voorheen nooit bereikte.
DIt is vrij normaal voor een NVMe SSD, ik heb zelf een koelblokje gezet op mijn SM961 zodat het wat meer onder de 50 graden bleef.

(Moet wel zeggen dat je best wel data wegschrijft als je 40TB in 9 maand hebt, gebruik je het ook voor downloads?)

Maar verder wat jij beschrijft daar gaat Samsung inderdaad geen garantie voor verlenen, want het werkt verder gewoon zoals het hoort. Daarnaast moet je niet zo zeer naar de % kijken, gezien elk programma weer wat anders aangeeft. Bedoel als je CrystalDiskInfo zou pakken dan zie je weer een ander getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Ik heb onlangs mijn Samsung 830 SSD vervangen die bijna 5 jaar in het systeem heeft gezeten welke vrij intensief wordt gebruikt... maar die SSD had maar net iets meer dan 100TB verbruikt in die 5 jaar. Het lijkt er inderdaad toch wel sterk op dat je de SSD heel intensief gebruikt zoals voor downloaden... sowieso vrij zonde van de SSD, maar het intensieve gebruik kan ook de 'hoge' temperatuur verklaren... alhoewel 50 graden niet extreem is. Daarnaast heeft airflow in de behuizing uiteraard ook invloed op de temperatuur, als er niet voldoende verse lucht langs de SSD gaat dan zal deze ook wat warmer worden dan wanneer je wel een goede airflow langs de drive hebt.

Zoals genoemd is je SSD niet defect als deze verder gewoon goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnFlipse82
V-rg schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:59:
[...]

DIt is vrij normaal voor een NVMe SSD, ik heb zelf een koelblokje gezet op mijn SM961 zodat het wat meer onder de 50 graden bleef.

(Moet wel zeggen dat je best wel data wegschrijft als je 40TB in 9 maand hebt, gebruik je het ook voor downloads?)

Maar verder wat jij beschrijft daar gaat Samsung inderdaad geen garantie voor verlenen, want het werkt verder gewoon zoals het hoort. Daarnaast moet je niet zo zeer naar de % kijken, gezien elk programma weer wat anders aangeeft. Bedoel als je CrystalDiskInfo zou pakken dan zie je weer een ander getal.
Bedankt voor je snelle antwoord.

Deze SSD dient als Cache disk voor meerdere dingen. O.a. downloads inderdaad.

Ik was net van plan een update te posten. Het is namelijk zo dat hij net een stabiele temperatuur van 27 graden had voordat ik een bestand met 160MB/sec naar deze SSD kopieerde. Toen kwam hij uiteindelijk op een 47 graden terecht binnen een 5 minuten.

Daarna kopieerde ik hetzelfde bestand nu vanaf de SSD naar een andere map op de SSD. Toen werd de temperatuur uiteindelijk een 56 graden in ongeveer 3 minuten.

Dat kan toch niet kloppen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnFlipse82
MicGlou schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:06:
Ik heb onlangs mijn Samsung 830 SSD vervangen die bijna 5 jaar in het systeem heeft gezeten welke vrij intensief wordt gebruikt... maar die SSD had maar net iets meer dan 100TB verbruikt in die 5 jaar. Het lijkt er inderdaad toch wel sterk op dat je de SSD heel intensief gebruikt zoals voor downloaden... sowieso vrij zonde van de SSD, maar het intensieve gebruik kan ook de 'hoge' temperatuur verklaren... alhoewel 50 graden niet extreem is. Daarnaast heeft airflow in de behuizing uiteraard ook invloed op de temperatuur, als er niet voldoende verse lucht langs de SSD gaat dan zal deze ook wat warmer worden dan wanneer je wel een goede airflow langs de drive hebt.

Zoals genoemd is je SSD niet defect als deze verder gewoon goed functioneert.
Maar de computer staat al maanden aan en de temperatuur was voor mijn test een 27 graden en deed op dat moment niets. Bij het testen van 1 enkele kopieeropdracht schiet hij zo omhoog. Het is dat het bestand niet groter was want anders was hij zeker boven de 56 graden gekomen.

Voorheen had ik nooit waarschuwingen wat de temperatuur betreft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoezo niet?
Afbeeldingslocatie: http://tssdr1.thessdreview1.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/05/Samsung-SM951-512GB-Temp-vs-Throughput.png
Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/www.ocdrift.com/wp-content/uploads/2017/08/M.2-Temp-1.png
Blijkbaar heeft Samsung er een handje van om binnen enkele minuten temperaturen tot wel bijna 90 graden Celsius te bereiken.

De enige manier om je temperatuur correct te meten is met goede meet-apparatuur; je hebt zomaar kans dat de 56 graden die je noemt, niet eens kloppen en mogelijk hoger liggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

JohnFlipse82 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:47:
Is het nu zo dat dit soort dingen onder garantie vallen? Of moet de conditie van de SSD echt op 0% staan en minder dan 200TBW schrijfacties hebben voordat het een garantiecase is?
Dat lijkt me een situatie die niet voor gaat komen, op uitzonderingsgevallen na. Over het algemeen is het percentage dat de conditie aangeeft namelijk 1 op 1 gerelateerd aan het aantal schrijfacties, dus die gaat op 0% uitkomen zodra je door de 200TB heen bent.

Wat betreft temperatuur kan ik ook niet meer zeggen dan dat een nvme-ssd gewoon warm wordt van gebruik. Als je te dicht op de kritische waarden komt, is het aan te raden om wat aan de koeling te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnFlipse82
MAX3400 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:25:
[...]

Hoezo niet?
[afbeelding]
[afbeelding]

Jeetje!!

Pas onlangs is Unraid begonnen met mij temperatuurswaarschuwingen te geven. Dat was voorheen nooit zo. Maar als ik de grafieken zo bekijk word het pas echt duidelijk.

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Het is me duidelijk nu. :)
Pagina: 1