Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kan niet als gebruiker inloggen op mijn NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Leo555
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 20:58
Als vervolg op mijn eerdere probleem in mijn network heb ik een ander probleem met de NAS en daarom een nieuw topic.

Bij het benaderen van mijn ReadyNas duo ga ik via het IP adres naar de share.
Dit lukt op de volgende manier als admin in een command promt:

net use * /delete
net use U: \\192.168.1.200\c\home\Leo /user:admin pw

Als admin gaat dit prima maar wanneer ik als gebruiker inlog met het volgende commando

net use * /delete
net use U: \\192.168.1.200\c\home\Leo /user:Leo pw

ontvang ik de volgende fout melding:

System error 53 has occurred.
The network path was not found.

In de security setting van de NAS is de gebruiker "Leo" aangemaakt en komt het pw overseen.

Waarom kan ik dan niet als gebruiker inloggen?

Beste antwoord (via Leo555 op 15-02-2018 23:57)

• valkenier
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:43
quote:
Leo555 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:13:
Ik heb het werkend!!!

Blijkbaar moest ik inderdaad telkens bij elke poging eerst mijn computer uitzetten en net use * /delete is niet voldoende.

Uiteindelijk kon de mapping maken met het volgende script:
net use X: \\192.168.1.200\Leo /user:Leo pw
net use Y: \\192.168.1.200\media /user:Leo pw
net use Z: \\192.168.1.200\backup /user:Leo pw

Alleen bij het inloggen op mijn popcorn met:
net use U: \\192.168.1.210\share /user:nmt 1234

krijg ik vervolgens de melding:
"System error 53 has occurred.

blijkbaar heeft Windows dan toch moeite met een andere gebruiker op een ander apparaat.

Dit heb ik kunnen oplossen door in de verkenner rechtstreeks naar \\192.168.1.210 te gaan en vervolgens een mapping te maken op de \share folder.

Wat omslachtig dat dit niet in het zelfde script werkt maar voor de rest werkt het.

Bedankt voor alle input!!!
Leo
zoekknop naast start: zoek even op windows-referenties beheren. Vervolgens windows-referentie toevoegen. daar kun je per server een inlognaam en password ingeven.

in de engelse versie is het geloof ik credentials manager

Alle reacties

• belrpr
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22:28
Leo nog geen rechten op de share zelf?

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:55
Wat @belrpr zegt...en je kan nog even proberen als user [naam van je nas]\Leo te gebruiken.

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

• Leo555
Ik heb twee shares en beide hebben "Allow guest access" aan staan.
Volgens mij zou iedereen dan rechten moeten hebben

Wanneer ik als admin inlog zie ik wel onder c\home\ zie ik voor elke user welke ik heb aangemaakt een folder staan.

Wat bedoel je precise met user [naam van je nas]\Leo
Moet ik nog iets van speciale settings in de NAS instellen?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:21

Brahiewahiewa

boelkloedig

quote:
Leo555 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:07:
...Wat bedoel je precise met user [naam van je nas]\Leo
Moet ik nog iets van speciale settings in de NAS instellen?
Als je nas toetanchamon heet doe je
net use * delete
net use U: \\192.168.1.200\c\home\Leo /user:toetanchamon\Leo password

Maar het lijkt me sterk dat 't gaat werken want dan zou aanloggen als admin ook niet werken.

Anyway, je net use commando klopt waarschijnlijk niet, want je probeert nu feitelijk naar \\192.168.1.200\c te connecten en daar heeft Leo geen leesrechten. Leo heeft pas leesrechten in c\home\Leo. Die folder moet je sharen en dan kan Leo connecten naar \\192.168.1.200\Leo

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Leo555
net use * delete

Dit werkt niet zoals je al aangaf en als admin kom ik wel in deze folder.

Wellicht is het problem inderdaad dat naar \\192.168.1.200\c

Ik heb echter geen idee hoe dit aan te passen in een readynas duo.
Folder per gebruiker wordt door de ReadyNAS duo zelf aangemaakt op de genoemde locatie.

Voorheen heb ik hier geen last van gehad omdat ik altijd als admin was ingelogd maar nu wil ik met meerdere gebruikers op de NAS.

De locatie \\192.168.1.200\c is ook geen share op de ReadyNAS welke ik van andere rechten kan toebedelen. In de ReadyNAS heb ik namelijk maar 2 shares en dat zijn

net use Y: \\192.168.1.200\media /user:admin pw
net use Z: \\192.168.1.200\backup /user:admin pw

Leo555 wijzigde deze reactie 10-02-2018 10:28 (17%)

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

quote:
Leo555 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:28:
net use * delete

Dit werkt niet zoals je al aangaf en als admin kom ik wel in deze folder.

Wellicht is het problem inderdaad dat naar \\192.168.1.200\c

Ik heb echter geen idee hoe dit aan te passen in een readynas duo.
Folder per gebruiker wordt door de ReadyNAS duo zelf aangemaakt op de genoemde locatie.

Voorheen heb ik hier geen last van gehad omdat ik altijd als admin was ingelogd maar nu wil ik met meerdere gebruikers op de NAS.

De locatie \\192.168.1.200\c is ook geen share op de ReadyNAS welke ik van andere rechten kan toebedelen. In de ReadyNAS heb ik namelijk maar 2 shares en dat zijn

net use Y: \\192.168.1.200\media /user:admin pw
net use Z: \\192.168.1.200\backup /user:admin pw
Ik volg het ff niet. Je hebt maar twee shares: 192.168.1.200\media en 192.168.1.200\backup
En toch beweer je dat je 192.168.1.200\c\home\Leo kunt aanmaken, als je maar als admin aanlogt?

Misschien moet je toch maar eens de manual doornemen om het concept van file sharing te doorgronden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Minitrooper
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-09 19:37
Of je loopt tegen een welbekend issue van samba aan (windows outhoudt ergens met welk ip / username je binnenkomt) - ik kan ook niet met 2 gebruikers aan eenzelfde share, TENZIJ ik met gebruiker admin via \\ip-adres ga, en met gebruiker leo via \\hostname. In je hosts file zet je die "hostname" van je NAS waarna het natuurlijk naar hetzelfde ip van je NAS linkt.
Succes

• Leo555
Het klinky inderdaat vreemd in het menu van de ReadyNAS zijn standard 2 shares aanwezig. en dat zijn media en backup.

Wanneer ik als admin naar de structuur kijk ziet deze er als volgt uit:
C:
C:\backup
C:\media
C:\home
C:\home\Leo
C:\home\.....alle andere users

Elke gebruiker kan wel inloggen op de share media en backup
bv met:
net use Y: \\192.168.1.200\media /user:leo pw

maar dus niet in zijn eigen folder C:\home\Leo

Het manual geeft daar geen uitleg over.

• Leo555
quote:
Minitrooper schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:32:
Of je loopt tegen een welbekend issue van samba aan (windows outhoudt ergens met welk ip / username je binnenkomt) - ik kan ook niet met 2 gebruikers aan eenzelfde share, TENZIJ ik met gebruiker admin via \\ip-adres ga, en met gebruiker leo via \\hostname. In je hosts file zet je die "hostname" van je NAS waarna het natuurlijk naar hetzelfde ip van je NAS linkt.
Succes
Hoe bepaal ik de hostname van de NAS?
Voorheen kon ik via windows explorer deze zien maar na het instaleren van een nieuwe router wortdt de NAS onder network niet meer zichtbaar.
Ik kan dus alleen nog maar met een IP address op de NAS komen.

• |sWORDs|
  • Laatst online: 18:18

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Guest != Leo

Leo moet toegang krijgen tot de shares.

En Windows kan niet twee keer dezelfde share openen als verschillende gebruikers.

|sWORDs| wijzigde deze reactie 10-02-2018 23:35 (43%)

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:25
Windows heeft nog wel eens de neiging om een SMB sessie open te houden, ook nadat je de share mount weggegooid hebt. En Windows is beperkt tot 1 SMB sessie per share, en maar met 1 user tegelijk.

Verder moet zoals al gepost Leo zelf ook toegang hebben tot die share.

Wat je nog kan doen is met muCommander testen, die gebruikt een custom SMB implementatie die dus niet afhankelijk is van de Windows sessie met SMB en dus zelfstandig altijd moet kunnen inloggen zolang je credentials kloppen. Daarnaast is ter verificatie misschien een controle in de logs op je NAS handig, die houdt ook wel bij als je probeert in te loggen maar het niet lukt (om wat voor reden dan ook).

• waal70
  • Registratie: oktober 2004
Bij Synology connect je naar \\nas\home

De user bepaalt dan naar wélke home. User Leo gaat dan naar c/home/Leo
User prut gaat dan naar c/home/prut
Terwijl beiden dus connecten naar \\nas\home

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

quote:
waal70 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 00:57:
Bij Synology connect je naar \\nas\home

De user bepaalt dan naar wélke home. User Leo gaat dan naar c/home/Leo
User prut gaat dan naar c/home/prut
Terwijl beiden dus connecten naar \\nas\home
Dat geldt dus alleen als de home folder geshared is en zo te zien heeft de TS dat nog niet voor elkaar

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Leo555
In het menu van de ReadyNAS duo is er geen optie om home te sharen.
Home wordt namelijk niet gezien als een share maar wordt wel gebruikt wanneer een user wordt aangemaakt.

wellicht had het geholpen als ik met een hostname op de NAS kon inloggen maar dat lukt nu alleen via een IP adres.

Heeft iemand ervaring met een ReadyNAS?

• Leo555
quote:
johnkeates schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 23:38:
Windows heeft nog wel eens de neiging om een SMB sessie open te houden, ook nadat je de share mount weggegooid hebt. En Windows is beperkt tot 1 SMB sessie per share, en maar met 1 user tegelijk.

Verder moet zoals al gepost Leo zelf ook toegang hebben tot die share.

Wat je nog kan doen is met muCommander testen, die gebruikt een custom SMB implementatie die dus niet afhankelijk is van de Windows sessie met SMB en dus zelfstandig altijd moet kunnen inloggen zolang je credentials kloppen. Daarnaast is ter verificatie misschien een controle in de logs op je NAS handig, die houdt ook wel bij als je probeert in te loggen maar het niet lukt (om wat voor reden dan ook).
Ik ben new met muCommander maar met wat experimenteren ben ik er uitgekomen.
Met muCommander kan ik wel als gebruiker inloggen (op server smb://192.168.1.200/) en krijg dan netjes (en volgens verwachting) de volgende directories te zien:

\media
\backup
\leo (de folder van de gebruiker welke inlogt)

We zijn dus weer een stapje verder....
Blijkbaar ligt het dus aan de SMB van Windows als ik het goed begrijp.?!?!?!

Is dit op te lossen en is het mogelijk om ook een drive mapping te maken?

• Leo555
Omdat ik wel met muCommander lukt om als gebruiker in te loggen op smb://192.168.1.200 (waarbij muCommander een eigen SMB implementatie heeft en dus niet afhankelijk is van de Windows sessie) denk ik dat de oorzaak is dat Windows nog een SMB sessie open heft staan. Ondanks dat ik met net use * /delete alle mappings heb weggehaald.

Deze windows SMB sessie blokeerd de mogenlijkheid om vervolgens als een gebruiker in te loggen en kan ik alleen als admin inloggen.

Heeft iemand een idee hoe ik de SMB sessie zou kunnen zien en zou kunnen verwijderen?

Leo

• Poenzkie
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:29

Poenzkie

Just being Hendrick

Oude mapping verwijderen, computer herstarten en vervolgens nieuwe mapping maken met een andere gebruiker.

Windows zal ten alle tijde de oude gebruiker vast houden ook al verwijder je de drivemapping. Pas bij een herstart laat hij dit los.

Poenzkie wijzigde deze reactie 15-02-2018 14:09 (8%)

• Leo555
Ik heb het werkend!!!

Blijkbaar moest ik inderdaad telkens bij elke poging eerst mijn computer uitzetten en net use * /delete is niet voldoende.

blijkbaar heeft Windows dan toch moeite met een andere gebruiker op een ander apparaat.

Dit heb ik kunnen oplossen door in de verkenner rechtstreeks naar \\192.168.1.210 te gaan en vervolgens een mapping te maken op de \share folder.

Wat omslachtig dat dit niet in het zelfde script werkt maar voor de rest werkt het.

Leo

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• valkenier
quote:
Leo555 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:13:
Ik heb het werkend!!!

Leo
zoekknop naast start: zoek even op windows-referenties beheren. Vervolgens windows-referentie toevoegen. daar kun je per server een inlognaam en password ingeven.

in de engelse versie is het geloof ik credentials manager

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:25
Uitzetten is niet nodig, uitloggen wel, dat ruimt alle SMB sessies ook op.

• Leo555
Het werkte nog niet zoals ik zou willen en ben weer verder gaan puzzelen. Telkens wanneer ik de computer opstartte kreeg ik de melding dat de mapping niet zijn aangemaakt.

Alleen met extra handelingen elke keer en het invoeren van een password kreeg ik alle mappings weer werkend.

Ik heb het nu opgelost door in de credential magager voor elke server een user en password te definiëren.
Maar dat was niet genoeg en heb ik in de startup folder een script gemaakt waarbij ik per server een mapping maak maar zonder user en password (anders kreeg ik een foutmelding)
Dit script zie er dan als volgt uit:

net use U: \\192.168.1.210\share
net use W: \\192.168.1.220\share
net use X: \\192.168.1.200\Leo
net use Y: \\192.168.1.200\media
net use Z: \\192.168.1.200\backup

Heel wat gepruts en kan mij niet voorstellen dat dit de gemakkelijkste manier is maar het werkt voor mij en bij het opstarten krijg ik nog wel een foutmelding maar worden daarna met het script de mappings gemaakt en ben ik als gebruiker ingelogd.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True