Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 14:57
Als startend ondernemer heb ik mijn laptop bij de oud werkgever Dell Latitude 6430u, i7, 256SSD ingeleverd en zoek iets nieuws.

Ik twijfel enorm tussen nieuw of gebruikt. Graag hoor ik wat me tegen zou houden een gebruikte te nemen.
De specificaties van de voormalige Dell 6430u, waren prima geschikt voor het type werk (handje vol applicaties tegelijk open, hardcore in excel, af een toe een VMetje draaien lokaal kopietje van een webserver. En laptop zit veel in de rugtas van klant naar klant.)

Wat zou beter kunnen dan de Dell 6430?
1.Beter (eigentijds IPS) scherm
2.Nog iets lichter

Budget nieuw: tot 850,-
Specs: 14inch, 8gb, 256SSD
Advies: welke processor? komt een nieuwe i5 tegenwoordig overeen met de verouderde i7 die ik had? Vanaf welke generatie raden jullie me aan?

Zowel, hp, asus, dell en lenovo hebben in deze range diverse ultrabooks.
-Lenovo twijfel ik een beetje over; uit de IBM tijd had ik zeer sterke Thinkpads. Maar 4 jaar geleden heb ik binnen 2 jaar een Lenovo Yoga 2 Pro versleten, waarvan de bouwkwaliteit echt te slecht was om veel mee te reizen.
-Asus Vivobook ziet er geschikt uit, maar ik hoor van gebruikers dat het toetsenbord irritant meebuigt bij het tikken, ervaring mee?

Maar nu de grote hamvraag:
Ik kan 850 euro uitgeven, maar dat hoeft natuurlijk niet perse. waarom zou ik niet gewoon een tweedehands laptop kopen?

1.welke winkels zijn vertrouwd, met btw factuur en met (iets van) garantie?
2.de ene i5 of i7 is door de jaren de andere niet, waar doe ik minimaal goed aan?
3.zit er voor zeg maar heavy office usage, nog verschil in performance van SSDs van nu en een aantal jaar terug.
4. hoe oud mag zo´n tweedehandsje maximaal zijn, om er nu nog fatsoenlijk 2 jaar leven uit te persen?

wat is zelf gezien heb, is bijvoorbeeld:
asbas
https://www.asbascomputer...%201080%2C2560%20x%201440

Qxsystems
https://www.qxsystems.nl/laptops/dell-latitude-e7450

Tweedehandsnotebooks.nl
https://www.tweedehandsno...ebook-840-g1-14-inch.html

Ik hoor graag wat jullie aanraden en op welke zaken ik moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als de laptop onderdeel uitmaakt van je core business, dan zou ik nergens op besparen, 850 euro is wel erg laag en als dit echt je max is dan misschien iets 2e hands kopen. Als je over een tijdje wat meer budget hebt zou je een nieuwe kunnen kopen. Kijk daarbij ook direct naar next business day on-site garantie, dit zorgt er ook voor dat je direct weer door kan met je werk.

Een dag niet kunnen werken kost vaak meer dan het prijsverschil met een goedkopere laptop met slechte service/garantie.

[ Voor 47% gewijzigd door Ernemmer op 09-02-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
Ik begrijp wat je zegt en als het zinvol is geef ik er 2000 aan uit. Maar ik zie eerlijk gezegd niet wat mijn werk er beter van wordt als mijn laptop specs heeft die ik niet nodig heb. Het meest cruciale zou uitval tijdens een presentatie zijn (maar dat is mij ook gebeurd toen de Yoga mij nog 1750,- koste). In zo´n geval is er echter altijd wel iemand in mijn team, die zijn laptop even ter beschikking stelt.

Zijn er specs in degelijkheid o.i.d. die een aankoop boven de 850 zinvol maken?
Overigens vind ik bijvoorbeeld een Zenbook (van collega) te klein, te dun, te fragiel. Met de huidige 6430u heb je tenminste nog iets op je schoot wat niet ´omkukelt´ als je er op tikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:53
Fable heeft gelijk. Je moet bepalen in hoeverre je laptop nodig is voor je dagelijks werk. Een laptop met garantie is natuurlijk leuk, maar als je hem twee week kwijt bent voor een reparatie, wat voor invloed heeft dat dan?
Als je hem echt nodig hebt zou je zelfs een nieuwe met next-day repair garantie kunnen overwegen. Is samen waarschijnlijk wel duurder dan 850 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je gebruikt overweegt zou ik het budget iets ophogen en bijvoorbeeld twee van de gelinkte 7450's kopen.
Hoe snel de reparateur van een nieuwe laptop onder garantie ook is, sneller dan je andere laptop pakken is ie nooit ;)
Bij de meeste van deze modellen zet je de SSD zo over, en als je je data op een NAS o.i.d. houd heb je alleen een image met je programma's nodig mocht de opslag ook defect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
Al mijn data staat (ook) in de cloud en een leen/tijdeljike laptop is vrijwel altijd binnen handbereik. Ik maak me voor mijn werk eigenlijk geen zorgen als een nieuwe, danwel oude het begeeft. Qua garantie vind ik 2 weken opsturen, geen probleem, het zal mijn werk niet belemmeren. Ik wil (tweedehands) wel graag garantie, omdat het (wellicht voor mijn gevoel) iets zegt over de professionaliteit van verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
Als we het concreet maken en dan kijken naar die 7450 die jij noemt, wat ga ik dan missen t.o.v. van een nieuwe, bijvoorbeeld de asus vivobook die ik noemde?

https://tweakers.net/pricewatch/compare/646537;1113365/

In theorie is die i5 in de asus dus 2* zo snel
https://www.cpubenchmark....php?cmp[]=2459&cmp[]=3042

En is het Scherm 2* zo mooi?

Als dit de verschillen zijn, wat ga ik er dan van merken? Ik gebruik 60% van mijn tijd Office, 30% webapplicaties en 10% VM´s die op mijn oude dell 6430u i7 prima performde.

Als ik het omdraai, denk ik bijna.
1.Van het betere beeld merk ik niks, want ik kijk geen films. het meest visuele wat ik doe, is een powerpoint met mooie foto´s in elkaar knutselen.
2.Van een 2 keer zo snelle processor opent een handvol office documenten ipv in 2 sec. in 1 sec. Dat is overkill.

Wat mis ik hier? of kan ik met een gerust hard zo´n ´oud beestje´ kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:51
Ga je alleen maar bij de klant zitten of gaat er ook een moment komen dat je thuis vanaf een desktop veelal aan het werk bent?

Een 2de hands bakkie gebruiken is denk ik geen probleem. Garantie kan vast wel ergens maar is denk ik ook maar een wassennneus en geeft je maar een schijn zekerheid.
Als vervanging of een tijdelijke laptop zo is geregeld voorzie ik geen problemen.

Een nieuwe laptop is alleen zakelijk gezien wat gemakkelijker af te trekken van de belasting...

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Is een touchscreen geen voordeel als je bijvoorbeeld vanaf je schoot werkt?

Niet qua typen, maar wel makkelijk met bijvoorbeeld presentaties

pricewatch: Lenovo Yoga 520-14IKBR 81C8005HMH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
Indien ik thuis werk, gebruik ik momenteel zowel desktop als laptop, waar ik zin heb om te zitten en alles synced toch direct met de cloud.
Wanneer ik een tweedehands koop, krijg ik ook gewoon een factuur met BTW. in die zijn is dit voor de boekhouding gelijk toch? Of moet ik een gebruikte anders afschrijven dan een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Persoonlijk zou ik in jou geval voor een goede laptop gaan die in de toekomst je pc vervangt. Twee losse schermen en een fijne draadloze muis en toetsenbord is wel fijn. Nooit meer gezeik met syncen en je bespaart ook omdat je geen desktop meer aan hoeft te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
ik had een Lenovo Yoga 2, die heeft zo visueel gezien het zelfde scharnier als die 520 die je noemt. Bouwkwaliteit was totaal omgeschikt om dagelijks mee te nemen en 1000 keer open en dicht te klappen. Op het internet vond ik toendertijd tig andere gebruikers waar de hoekjes plastic er vanaf sprongen, totdat het scharnier werkelijk los brak.

is dit verbeterd? anders voor mij geen 520. (Hem als een tentje neerzetten gebruikte ik wel bij kleine demo´s, dat was wel handig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
@Anoniem: 882605 ik heb ´nooit´ syncing gezeik. alles staat op azure danwel office 365 onedrive. de Desktop langzaam laten afzinken, vind ik wel een zinnig idee idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
Heb de knoop doorgehakt en heb een gebruikte besteld bij fdk-shop.

Dell latitude 7440, i7, 16gb, 256ssd, fullHD.

Ik hoop dat de processor t.o.v. van nieuwe i5s snel zat is. Aan de rest zal het niet liggen qua degelijkheid denk ik

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:51
b_map schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:10:
Heb de knoop doorgehakt en heb een gebruikte besteld bij fdk-shop.

Dell latitude 7440, i7, 16gb, 256ssd, fullHD.

Ik hoop dat de processor t.o.v. van nieuwe i5s snel zat is. Aan de rest zal het niet liggen qua degelijkheid denk ik
denk een prima keus. degelijke laptop waar je ook nog zeer mobiel mee bent.

...

Pagina: 1