PC weggooien of upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Getweakerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-07-2020
Beste Tweakers,

Ik heb mijn PC zelf samengesteld en over de jaren heen ge-upgrade, waarbij de prijs / kwaliteit verhouding leidend was. Ondertussen beginnen sommige onderdelen toch wel oud te worden (bijv. processor uit 2013) en ik vraag mij nu eigenlijk af of er nog een significante winst kan worden behaald met het upgraden van één of enkele onderdelen of dat het tijd wordt voor een geheel nieuw systeem. Ik kan namelijk niet zo goed inschatten welke onderdelen nu echt invloed hebben op de speelbeleving.

Bijvoorbeeld: Mijn monitor is uit 2011 (LG Flatron E2260) en ik vraag mij dan af of een nieuwere monitor veel gaat uitmaken.

Ik speel regelmatig een spelletje, waaronder Dying Light, Doom and Far Cry (allemaal SP, niet MP) en het hoeft allemaal niet op de hoogste settings.

Voor de duidelijkheid, ik hoef dus geen aankoopadvies (doorvoor zijn er fora), maar meer of het nog waard is te upgrades uit te voeren. En welke dan...

Alvast bedankt!
...

Mijn (belangrijkste) onderdelen zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3820 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Intel Desktop Board DX79TO€ 0,-€ 0,-
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/8€ 73,-€ 73,-
1Kingston SSDNow V300 240GB€ 92,09€ 92,09
1LG Flatron e2260----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 165,09

PS ik heb 8 GB DDR3 (weet niet hoe ik dat in de tabel kan laten zien).

Beste antwoord (via Getweakerd op 09-02-2018 10:52)

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01 01:50
Qua CPU kan je nog perfect mee, GPU is ook nog redelijk maar als je wat nieuwe games hebt en problemen merkt kan je die altijd nog upgraden naar bij een VEGA56/Vega64 of GTX 1060 of hoger maar wees gewaarschuwd voor de GPU prijzen, deze zijn absurd hoog momenteel.

Als je wilt besparen op je energie rekening dan zou ik zeker gaan kijken. Voor minder dan €750 kan je een Ryzen 7 1700X build hebben die 35 watt minder vreet op max belasting + 4 extra cores ( als je die ergens kan gebruiken zoals bij renderen)

Voor gaming alleen... zou ik hem lekker zo laten, misschien andere beeldscherm als je iets groters zoekt of als je je irriteert aan de kleuren. Daarbij de GPU als je last van framedrops hebt in je games, doe wel eerst even research of er meerdere zijn die dat hebben aangezien het niet altijd per definitie aan je GPU hoeft te liggen maar kan ook bijv een applicatie op je pc zijn.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Alle reacties

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als je dit systeem wil upgraden, dan kom je denk ik eerder uit bij een nieuw moederbord / cpu. De vraag is of je dan niet beter voor een nieuw systeem kan gaan.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:39
Ik speel zelf Doom bijvoorbeeld op een i7 3770k (niet overgeclocked), R9 290X tri-x en 16GB aan RAM.
Dat gaat allemaal prima op redelijk hoge settings. Volgens mij moet dat bij jou met de gekozen spellen ook gewoon kunnen. Loop je nu tegen dingen aan? Of wil je het van te voren weten?

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Volgens mij moet je hier nog wel even mee door kunnen. Desnoods alleen een andere videokaart, al is het daar niet echt het juiste moment voor nu.

PS: Als je hem weggooit, laat dan even weten waar. Dan kom ik hem graag daar opvissen ;)

• Getweakerd
"Loop je nu tegen dingen aan? Of wil je het van te voren weten?:

Niet echt, maar dat weet je vaak pas als je ziet/meemaakt hoe het ook kan!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:39
De hoogst haalbare upgrade volgens mij voor je nu is:
pricewatch: Intel Core i7-3930K Tray
1 van bovenstaande. Dat is een 6-core cpu. Maar dan moeten de spellen het wel gebruiken, anders zou het zomaar een downgrade kunnen zijn.

GPU zelf kan iig een upgrade zijn, maar @Kaalus zegt het ook al. Het is niet het juiste moment en zo slecht is die van jou ook weer niet. Denk redelijk gelijk aan die van mij?
Denk dat we ongeveer qua snelheid eenzelfde systeem hebben als ik het zo even snel zie.
Echter jij zou nog naar die hexacore kunnen gaan itt mijzelf waar ik aan mijn max zit voor het socket.

Nogmaals, ik weet niet of je er iets mee op schiet. Je zou de spellen moeten draaien en kijken of je cpu op zijn max loopt, je gpu en/of je ram.
Spellen draaien vanaf SSD wil ook nog werken (heb zelf 1TB en geen HDD meer in mijn pc namelijk).
Heb overigens een 27 inch scherm a 2560x1440. Dus wellicht nog een hogere resolutie ook waardoor jij je instelling hoger kan zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door Arunia op 09-02-2018 10:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Kadardar
Qua CPU kan je nog perfect mee, GPU is ook nog redelijk maar als je wat nieuwe games hebt en problemen merkt kan je die altijd nog upgraden naar bij een VEGA56/Vega64 of GTX 1060 of hoger maar wees gewaarschuwd voor de GPU prijzen, deze zijn absurd hoog momenteel.

Als je wilt besparen op je energie rekening dan zou ik zeker gaan kijken. Voor minder dan €750 kan je een Ryzen 7 1700X build hebben die 35 watt minder vreet op max belasting + 4 extra cores ( als je die ergens kan gebruiken zoals bij renderen)

Voor gaming alleen... zou ik hem lekker zo laten, misschien andere beeldscherm als je iets groters zoekt of als je je irriteert aan de kleuren. Daarbij de GPU als je last van framedrops hebt in je games, doe wel eerst even research of er meerdere zijn die dat hebben aangezien het niet altijd per definitie aan je GPU hoeft te liggen maar kan ook bijv een applicatie op je pc zijn.

• Getweakerd
Kaalus schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:39:
Volgens mij moet je hier nog wel even mee door kunnen. Desnoods alleen een andere videokaart, al is het daar niet echt het juiste moment voor nu.

PS: Als je hem weggooit, laat dan even weten waar. Dan kom ik hem graag daar opvissen ;)
Maar zou de oude processor en het RAM geheugen (8 gb DDR3 RAM) dan niet de performance van de kaart drukken? En, opeens vraag ik mij ook af of mijn monitor wel de kwaliteit van mijn huidige, dan wel nieuwe kaart aankan...

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 21:33

artificial_sun

Mazda Rx7

Volgens mij is die PC capabel genoeg.

Eventuele upgrades die verschil kunnen maken:
- een snellere SSD, waar je spellen op staan, dat scheelt laad tijd
- 16GB ram, maar ik weet niet of je veel verschil gaat merken
- een nieuw scherm

Stadia was beter....

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
Even kijken waar tijdens je gebruik je bottleneck zit, en dat dan upgraden (als het baat heeft). Maar de processor lijkt me niet direct het zwakste punt - misschien de GPU. Huidige CPU's zijn misschien zuiniger, maar voordat je dat geld eruit hebt.. kan je beter naar een iets zuinigere videokaart gaan.

Extra reepje RAM kan trouwens geen kwaad.

Maar het argument 'is al wat ouder' is een non-argument, natuurlijk. Het werkt, het voldoet aan je verwachtingen. Waarom veranderen? Mijn 3770 doet het nu ook prima op Full HD gaming icm een 1060.

[ Voor 17% gewijzigd door Nat-Water op 09-02-2018 10:47 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Getweakerd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:44:
[...]

Maar zou de oude processor en het RAM geheugen (8 gb DDR3 RAM) dan niet de performance van de kaart drukken? En, opeens vraag ik mij ook af of mijn monitor wel de kwaliteit van mijn huidige, dan wel nieuwe kaart aankan...
Geheugen zou ik wel upgraden naar 16-32GB want 8GB is met wat programma's en de nieuwere games tegelijkertijd open wel wat magertjes. Maar je kan bijzetten toch? Neem niet aan dat je 8x1GB op dat X79 bord hebt.
Je monitor win je niet zoveel aan denk ik. IPS is wel fijn(er) maar niet direct een gemis en 120-144Hz, tsja. Als het allemaal niet op het hoogst hoef zou ik daar niet in investeren.

Je CPU is geen bottleneck, er zijn mensen met bijvoorbeeld een 2500K welke daar een 1070 op hebben zonder merkbaar prestatieverlies.

• Getweakerd
Klopt, ik heb al een keer geheugen bijgeplaatst en er zijn nog slots vrij. Super info! Iedereen bedankt.. Ben ook (weer) happy met mijn CPU :-)

• Kadardar
Getweakerd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:50:
Klopt, ik heb al een keer geheugen bijgeplaatst en er zijn nog slots vrij. Super info! Iedereen bedankt.. Ben ook (weer) happy met mijn CPU :-)
Ja zou met 8GB ram wel een 8GB bij prikken voor gamen. Doe je nog iets anders bijzonders waar RAM veel baat heeft? Bijv een lokale development server met een database eraan?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:09

P_Tingen

omdat het KAN

Hoe oud zijn je ssd en voeding? Als die op leeftijd beginnen te raken, zou je die uit voorzorg kunnen vervangen. Als je voeding ook uit 2013 is, dan is die al 5 jaar.

... en gaat over tot de orde van de dag

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:26
Ik zou gewoon wachten tot er iets kapot gaat. Als het de voeding of de monitor is, gewoon vervangen.
Als andere onderdelen kapot gaan, steek je geld in een DDR3 bord waar je ook voor een DDR4 systeem kunt gaan. Geheugen en grafische kaarten zijn nu verhoudingsgewijs gewoon duur, dus dan wordt nieuwbouw al aantrekkelijker.

• Getweakerd
"Ja zou met 8GB ram wel een 8GB bij prikken voor gamen. Doe je nog iets anders bijzonders waar RAM veel baat heeft? Bijv een lokale development server met een database eraan?"

Nope, alleen gamen.

Hoe oud zijn je ssd en voeding? Als die op leeftijd beginnen te raken, zou je die uit voorzorg kunnen vervangen. Als je voeding ook uit 2013 is, dan is die al 5 jaar.

\beide 2 jaar, voeding vervangen voor nieuwe kaart, SSD erbij geplaatst voor de snelheid.

• Kadardar
Getweakerd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:19:
"Ja zou met 8GB ram wel een 8GB bij prikken voor gamen. Doe je nog iets anders bijzonders waar RAM veel baat heeft? Bijv een lokale development server met een database eraan?"

Nope, alleen gamen.
Dan alleen 8 GB erbij prikken zodat je 16GB hebt. 16GB is wel lekker om weer even door te kunnen.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:20

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 356,50€ 356,50
1Gigabyte Z370P D3€ 95,05€ 95,05
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 83,49€ 83,49
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 192,95€ 192,95
1Intel 600p 512GB€ 170,-€ 170,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,99

deze upgrade maakt je pc uiterst snel. de meeste games hebben meer baat bij een i7 8700K daan bij socket 2011(-3) spul.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
Maar waarom een nieuwe pc kopen als de huidige set nog meer dan prima mee kan... (en bij jouw set zit nog nieteens een videokaart)

Zoals eerder gezegd, en de TS volgens mij ook verstandig opvolgt, upgraden naar 16 gb, eventueel een nieuwe ssd er in en een nieuw scherm. Wellicht volgend jaar eens kijken voor een andere videokaart, maar als het nu nog voldoet zou ik lekker bij de 380 blijven (zeker gezien de huidige gpu prijzen)

Verwijderd

Ludwig005 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 18:39:

deze upgrade maakt je pc uiterst snel. de meeste games hebben meer baat bij een i7 8700K daan bij socket 2011(-3) spul.
Een socket 2011-3 Haswell-E heeft nog een gesoldeerde heatspreader en clock je zonder probleem naar 8700K snelheid.

TS kan voor zijn Socket 2011 moederbord ook nog zoeken vaar een i7 Ivy Bridge-E 6 cores 4 serie processor die na bios update ook op X79 platform draait.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2018 18:49 ]

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:20

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Wannial schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 18:45:
Maar waarom een nieuwe pc kopen als de huidige set nog meer dan prima mee kan... (en bij jouw set zit nog nieteens een videokaart)

Zoals eerder gezegd, en de TS volgens mij ook verstandig opvolgt, upgraden naar 16 gb, eventueel een nieuwe ssd er in en een nieuw scherm. Wellicht volgend jaar eens kijken voor een andere videokaart, maar als het nu nog voldoet zou ik lekker bij de 380 blijven (zeker gezien de huidige gpu prijzen)
ide gpu zit er niet bij want ts heeft al een r9 380. Upgraden zou ik niet doen wegens hoge gpu prijzen.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ludwig005 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 08:16:
[...]
ide gpu zit er niet bij want ts heeft al een r9 380. Upgraden zou ik niet doen wegens hoge gpu prijzen.
Hmmm maar persoonlijk zou ik deze upgrade ook niet aanraden door hoge RAM prijzen.

Beste voor TS is imho zorgen dat hij Dual/quad channel 16gb ram gaat draaien. Wellicht de CPU een paar 100mhz omhoog én als hij echt niet kan wachten een GPU. Niet per sé nieuw, een high end kaart van de vorige generatie is meer dan prima :)

• Getweakerd
Top info allemaal, dank jullie!!
Pagina: 1