.dwg en AutoCAD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste

Onze architect vroeg ons om hem .dwg bestanden te bezorgen van onze huidige plannen, dit heb ik dan ook gedaan.
Nu rekent hij "Ontvangst van digitale plannen en omzetting naar andere autocar dwg. 2u"

Kan dit? Mij lijkt dit openen en klaar.

Bedankt alvast voor de info!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zelf kan tekenen, waarom schakel je dan een architect in?

Bovenstaand is een grapje, ik ga er vanuit dat de architect meer doet dan alleen klik>convert>Save As... Ook beoordelen of iets technisch kan/mag.

Ik heb geen ervaring met architecten, maar betaal je per handeling ofzo? (hoewel met een goed gespecificeerde rekening niet per definitie fout is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:15

Sjaak_Afhaak

Bleh!

(als voormalig CAD-tekenaar)
De omschrijving rechtvaardigd geen 2 uur werk. Dus de architect moet maar aantonen wat hij precies heeft gedaan, of hij trekt z'n factuur maar in.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reactie.
Hij werkt per uur. Dus het onderdeel van 2u dat ik hierboven beschrijf is maar een deeltje van zijn detailstaat.
Aanpassingen op het plan (technisch, visueel, etc.) is nog een andere post.

Mijn vraag is of 2u niet heel lang is om een (door hem gevraagd) .dwg bestand te openen in AutoCAD. Simpelweg te openen en de mogelijk hebben om aan te passen (de aanpassingen zelf buiten beschouwing gelaten want dit is een andere post).

Hij zegt 'omzetten naar andere .dwg autocad' Maar voor mij (als leek van AutoCAD) is een .dwg-bestand een .dwg bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Welke Acad versie werk jij mee?
Maar mijn eerste gedachte is belachelijk. 2uur voor het omzetten?
En andersom denkend. Als jij nu geen Acad had? Hoe had je hem dan plannen aangeleverd?
Dan had hij niks om kunnen zetten, nu juist wel.

[ Voor 92% gewijzigd door DeBaroN op 09-02-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Er zijn nogal veel versies dwg. Plus een hoopje niet Autodesk tools die ook dwg gebruiken, en de conversie daartussen is niet altijd foutloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als hij jouw tekening heeft genomen en op zijn template heeft gezet, lijndiktes aangepast naar zijn stijl en de indeling van het blad naar zijn standaard heeft gebracht kan dat best 2 uur duren.

Maar zo los 2 uur ergens voor moet je niet zo precies naar kijken, misschien heeft ie ergens anders wel weer een uur minder staan.

Als het goed is heeft de architect een indicatie van de uren gegeven voordat hij aan het project begon. Zo niet, dan zou ik dat toch echt ergens vast gaan leggen anders kan het nog wel eens wat duurder worden dan je zelf in gedachten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij rekent nogal door op alle posten, zelfs onze kennismaking is betalend geweest. Dus ergens een uurtje minder rekenen denk ik niet dat hij heeft gedaan. @baronruud

@jeroen3 Tot daaraantoe dat niet alles foutloos gaat, maar 2u?

@Ernemmer Aanpassingen qua layout, technisch, etc. zijn nog een andere post, dus die zitten niet mee in zijn 2u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Kennismaking betalend geweest?! Dan begin ik er al niet aan.
Wat is het project als ik vragen mag?

[ Voor 24% gewijzigd door DeBaroN op 09-02-2018 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:47
Als ik een dwg lever aan iemand in een voor hem niet compatibele versie krijg ik meestal hierover bericht. Kan ik ervoor kiezen om zelf de omzetting te doen, of er voor te betalen. Maar zonder bericht hiervoor een rekening sturen, waarbij de uren te hoog zijn, vind ik niet netjes. Om hoeveel bestanden ging het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
baronruud schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:01:
Kennismaking betalend geweest?! Dan begin ik er al niet aan.
Wat is het project als ik vragen mag?
Inderdaad dit, als je de kennismaking al moet betalen zal je elk uurtje gefactureerd krijgen.

Ik reken zelf nooit wat voor de kennismaking en geef altijd een indicatie van het aantal uren en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@baronruud @Ernemmer Dat dat betalend was is nu pas gebleken bij de detailstaat. Was ook niet gezegd op voorhand. Het gaat over een verbouwing van een bijbouw een een oud herenhuis.
Hij heeft in zijn detailstaat ook 2u gerekend om zijn vaste prijs te geven (dus om niet meer in regie te werken).

@loeberce 5 bestanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dwg's omzetten naar een lagere versie is zo gepiept. Andersom kan het irritant zijn (als je de software niet hebt), maar vind ik niet bepaald netjes om dat zonder bericht door te rekenen.

Waar hebben jullie mee getekend?
Pagina: 1