Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazenKruistocht
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-05 00:44
TLDR; Ik wil soms een uur later op me werk komen vanwege ander werk, mijn collega doet dit graag voor mij en zich zelf maar baas steekt er een stokje voor...

misschien niet de beste topic titel maar ik zit met een volgende vraag,

ik werk in de nacht in een hotel als nachtreceptionist die 24 uur per dag altijd maar door 1 persoon word bemand (zonder manager)

ongeveer 1 keer per maand wil ik in overleg met 1 van mijn collega's mijn dienst later aanvangen dan gebruikelijk,(ongeveer 90 minuten) dit ivm met een andere baan die ik als bijbaan heb als oproep basis heb. (en ik mag als nachtportier ook niet fulltime werken)

mijn andere collega vind de extra uren ook fijn (en het strookt niet in tegen wettelijke regels en maximale uren

Maar mijn manager wilt hier nu een stokje voor steken en dit tegen houden zonder inhoudelijke rede beval dat de manager in kwestie naar mijn mening een narcistische controlfrreak is , kan mijn manager dit afdwingen of heb ik kan ik misschien ergens mee vriendelijk wettelijk overtuigen zoals goed werkgeverschap

(ps ben nog nooit onverzien te laat gekomen , ben overigens normaliter zeer flexibel, ik vermeld het minimaal 24 uur van te voren naar mijn collega en vraag om zijn goedkeuring of hij er mee eens is en mail het vervolgens meteen met mijn baas)

alvast dank

ps verzoek om later te beginnen brengen de werkzaamheden op geen enekele manier in gevaar en ik kan ook geen motivatie bedenken voor mijn baas wat daadwerkelijk een probleem kan zijn

[ Voor 12% gewijzigd door BazenKruistocht op 09-02-2018 06:38 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Jouw baas bepaalt jullie uren, niet jij en je collega. Dus ja, hij kan dit afdwingen en hij hoeft dit verder niet aan jou of wie dan ook te motiveren.
Verder is het doorgaans niet toegestaan de bedongen arbeid door een ander te laten verrichten en dat is wat je feitelijk doet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:27
evilution schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 06:38:
Jouw baas bepaalt jullie uren, niet jij en je collega. Dus ja, hij kan dit afdwingen en hij hoeft dit verder niet aan jou of wie dan ook te motiveren.
Verder is het doorgaans niet toegestaan de bedongen arbeid door een ander te laten verrichten en dat is wat je feitelijk doet.
zwart wit gezien wel.
Er bestaat echter ook zoiets als logisch nadenken, meedenken en goed werkgeverschap.
Als TS flexibel is, waarom zou zijn baas dat dan ook niet zijn? Helaas realiseren hoop managers zich tegenwoordig niet dat personeel wat happy is met zijn/haar job, zijn werk beter en sneller doet. Niemand heeft er wat aan als er iemand sago achter de balie staat om 1x per MAAND een minimale afwijking in de normale bezetting niet mag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BazenKruistocht
ik beding niks, de uren worden ook netjes in het rooster aangepast,

Maar goedwerkgeverschap en werknemerschap werkt mijn inziens twee kanten op?

1. ik mag maar part time in de nacht werken(wettelijke 2.5 dag per week) , dus voor een volle week moet ik wel er
2. als een collega van mij onvoorzien te laat komt (ja om 07:00 op je werk zijn is niet altijd makkelijk) dan blijf ik ook zonder problemen langer op me werk.....

3. ik zie het gewoon als treiteren, ik ben een man van in de 40 en ik voel me als een klein kind behandeld terwijl ik voor de rest naar volle tevredenheid mijn werk verricht

4.niet geheel onbelangrijk, ik verzoek mijn baas niet om het op te lossen, ik draag de oplossing aan en het is al reeds met collega in kannen en kruiken)

[ Voor 11% gewijzigd door BazenKruistocht op 09-02-2018 06:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

En laat dat nou net het enige zijn wat hier interessant is....

Ja, die baas is een hork. Maar dat verandert niets aan de zaak. Er is geen enkele grond waarop je kunt afdwingen te schuiven met de uren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Jouw baas bepaalt jullie uren, niet jij en je collega
Klopt, maar bij het vaststellen van de uren zegt de wet dat de werkgever ook naar de werknemerswensen moet kijken - en als dat mogelijk is dat ook moet honoreren. We kunnen helaas hier niet aan de baas vragen of die goede redenen heeft om het zo te doen en niet zus, dus we kunnen alleen op de werknemer afgaan. Anyways:

Art. 4:1 Atw: "De werkgever voert een zo goed mogelijk beleid terzake van arbeids- en rusttijden van de werknemers, en houdt daarbij, voor zover dat redelijkerwijs van hem gevergd kan worden, rekening met de persoonlijke omstandigheden van die werknemers".

Art 2 WFW: "Recht op aanpassing van de arbeidsduur, arbeidsplaats en werktijd

1 De werknemer kan de werkgever verzoeken om aanpassing voor al dan niet wisselende perioden en met al dan niet verschillende omvang van de uit zijn arbeidsovereenkomst of publiekrechtelijke aanstelling voortvloeiende arbeidsduur, arbeidsplaats of werktijd, indien de werknemer ten minste 26 weken voorafgaand aan het beoogde tijdstip van ingang van die aanpassing in dienst is bij die werkgever, behoudens onvoorziene omstandigheden.

5 De werkgever willigt het verzoek van de werknemer om aanpassing van de arbeidsduur of de werktijd in, voor zover het betreft tijdstip van ingang en de omvang van de aanpassing, tenzij zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zich daartegen verzetten

7 De werkgever stelt de spreiding van de uren vast overeenkomstig de wensen van de werknemer. De werkgever kan de gewenste spreiding van de uren wijzigen, indien hij daarbij een zodanig belang heeft dat de wens van de werknemer daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken"

Als je lid bent van een vakbond > Vakbond bellen
Als je geen lid bent van de vakbond > Juridisch loket of navragen bij de P&O afdeling (ipv je leidinggevende). Dan zeg je zoiets als: "Ik kom er niet uit met mijn leidinggevende. Ik wil graag jullie blik of dit mogelijk is."

[ Voor 45% gewijzigd door CyberMania op 09-02-2018 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 22:03
Hoe zit het met het bedrijfsbelang? Want als de collega structureel meer uren draait dan bouwt hij daarmee ook rechten op... Wat weer ten nadele is of kan zijn van de werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:18
Wat staat er in je arbeidsovereenkomst over het uit mogen voeren van ander werk? Kan best zijn dat daarin staat dat je geen ander werk uit mag voeren zonder toestemming van jouw baas. En aangezien het niet te combineren is (je kan blijkbaar niet op tijd komen door dat andere werk) zal je die toestemming om niet gaan krijgen. Of heb je dit al besproken toen je aangenomen werd, met duidelijke vermelding dat je daardoor regelmatig niet op de gewenste tijd kan beginnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:41
Waarom ga je niet eerder weg op die andere baan? Je zegt dat dat op oproepbasis is maar als je dan niet op tijd bij je baan kunt komen kun je toch helemaal niet op die tijd werken als je opgeroepen word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-05 11:01
Er even van uitgaande dat er eerder toestemming is gegeven door de werkgever...

Hoelang loopt deze afspraak al?
Als deze constructie namelijk al jaren loopt dan kan dit een mooi voorbeeld zijn van een 'verworven recht'. En die kan niet zomaar ingetrokken worden.

Wat is de reden dat de werkgever hier nu ineens vanaf wil? dat zou hij dan wel even keurig moeten motiveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Wordt tijd andere baas.

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-05 08:04
Ik wil soms een uur later op me werk komen vanwege ander werk
In veel arbeidscontracten is opgenomen dat het niet is toegestaan om ernaast andere betaalde werkzaamheden uit te voeren (of dat nu een andere baan is of part-time ZZP'er maakt niet uit). Juist om dit soort (voor je werkgever) gezeur te vermijden.

Heb je gekeken of dat bij jou niet ook het geval is? Want dan heb je mogelijk nog een groter probleem als je werkgever er achter komt.
President schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 07:27:
[...]

Hoe zit het met het bedrijfsbelang? Want als de collega structureel meer uren draait dan bouwt hij daarmee ook rechten op... Wat weer ten nadele is of kan zijn van de werkgever
Precies dit.

En daarnaast: Als dit een tijdje zo door gaat, gaat TS er ook rechten aan ontlenen. Als de collega op een gegeven moment zegt dat het hem niet meer uit komt, dan is het alsnog het probleem van de werkgever.

[ Voor 44% gewijzigd door FragDaddy op 09-02-2018 08:36 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zou je gelijk geven als die “ander” iemand was die geen werknemer van dat bedrijf is, of niet bekend met de werkzaamheden, maar het gaat in dit geval om een collega die gewoon hetzelfde werk doet. Het bedrijf wordt niet benadeeld, de kwaliteit is geborgd, en de werkgever loopt geen nieuwe risico’s.

Niettemin denk ik niet dat TS echt een poot heeft om op te staan. In principe bepaalt zijn werkgever zijn werktijden, binnen de grenzen van de wet, en is de werkgever niet verplicht om mee te werken aan problemen die ontstaan omdat de medewerker twee banen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
BazenKruistocht schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 06:54:
1. ik mag maar part time in de nacht werken(wettelijke 2.5 dag per week) , dus voor een volle week moet ik wel er
Moet je wel wat?
Werk je ook maar 2,5 dag 's nachts of is dat stiekem meer? ;)
Is deze baas de eindbaas of is er nog iemand anders met wie je eens zou kunnen praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

BazenKruistocht schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 06:21:
TLDR; Ik wil soms een uur later op me werk komen vanwege ander werk, mijn collega doet dit graag voor mij en zich zelf maar baas steekt er een stokje voor...

(ps ben nog nooit onverzien te laat gekomen , ben overigens normaliter zeer flexibel, ik vermeld het minimaal 24 uur van te voren naar mijn collega en vraag om zijn goedkeuring of hij er mee eens is en mail het vervolgens meteen met mijn baas)
Dus je "mag" het al langere tijd? Zoek iets op over verworven recht. Misschien maakt die ander te veel uren (gemiddeld) op die manier en wil de baas het daarom. Ook weer iets over verworven recht of gemaakte uren over de laatste drie maanden.
downtime schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:48:
[...]

Ik zou je gelijk geven als die “ander” iemand was die geen werknemer van dat bedrijf is, of niet bekend met de werkzaamheden, maar het gaat in dit geval om een collega die gewoon hetzelfde werk doet. Het bedrijf wordt niet benadeeld, de kwaliteit is geborgd, en de werkgever loopt geen nieuwe risico’s.
Inderdaad hier niet van toepassing.
Niettemin denk ik niet dat TS echt een poot heeft om op te staan. In principe bepaalt zijn werkgever zijn werktijden, binnen de grenzen van de wet, en is de werkgever niet verplicht om mee te werken aan problemen die ontstaan omdat de medewerker twee banen heeft.
Zou normaliter van kracht zijn, maar verworven recht en zo.

Dit dus:
[...]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 22:03
downtime schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:48:
[...]

Dat is niet zomaar vast te stellen. Als de nacht medewerker om 7u wordt vervangen dan zou het het bedrijf wel schaden. Immers: de man/vrouw die om 8u wil uitchecken en om 9u vervolgens met zijn laatste spullen buiten staat heeft dan ineens met twee mensen te maken... Er is soms een logische reden te bedenken dat er voor bepaalde uren zijn gekozen. Denk ook eens aan rechten die er bij komen qua pauze of vergoeding door een uur extra.

We weten te weinig over de belangen en redenen van de werkgever. Is het een simpel 'het is al 10 jaar zo dat er om 7u een wisseling plaats vindt' of zijn er meerdere redenen.

Uiteindelijk is het te complex om hier een simpel antwoord op te geven en kan TS beter juridische hulp zoeken als dit zo belangrijk voor hem is

En anders maar de werkgever bij de andere bijbaan vragen 1,5 uur eerder weg te gaan. Al zou ik geen werknemer bij de receptie willen hebben die net 6 uur in een visfabriek heeft gewerkt bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Je kan ook dat uur als vrij indienen. Dan heb je het al van te voren aangevraagd en je hebt recht om vrij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

CyberMania schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 06:58:
[...]

Klopt, maar bij het vaststellen van de uren zegt de wet dat de werkgever ook naar de werknemerswensen moet kijken - en als dat mogelijk is dat ook moet honoreren. We kunnen helaas hier niet aan de baas vragen of die goede redenen heeft om het zo te doen en niet zus, dus we kunnen alleen op de werknemer afgaan. Anyways:

Art. 4:1 Atw: "De werkgever voert een zo goed mogelijk beleid terzake van arbeids- en rusttijden van de werknemers, en houdt daarbij, voor zover dat redelijkerwijs van hem gevergd kan worden, rekening met de persoonlijke omstandigheden van die werknemers".

Art 2 WFW: "Recht op aanpassing van de arbeidsduur, arbeidsplaats en werktijd

1 De werknemer kan de werkgever verzoeken om aanpassing voor al dan niet wisselende perioden en met al dan niet verschillende omvang van de uit zijn arbeidsovereenkomst of publiekrechtelijke aanstelling voortvloeiende arbeidsduur, arbeidsplaats of werktijd, indien de werknemer ten minste 26 weken voorafgaand aan het beoogde tijdstip van ingang van die aanpassing in dienst is bij die werkgever, behoudens onvoorziene omstandigheden.

5 De werkgever willigt het verzoek van de werknemer om aanpassing van de arbeidsduur of de werktijd in, voor zover het betreft tijdstip van ingang en de omvang van de aanpassing, tenzij zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zich daartegen verzetten

7 De werkgever stelt de spreiding van de uren vast overeenkomstig de wensen van de werknemer. De werkgever kan de gewenste spreiding van de uren wijzigen, indien hij daarbij een zodanig belang heeft dat de wens van de werknemer daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken"

Als je lid bent van een vakbond > Vakbond bellen
Als je geen lid bent van de vakbond > Juridisch loket of navragen bij de P&O afdeling (ipv je leidinggevende). Dan zeg je zoiets als: "Ik kom er niet uit met mijn leidinggevende. Ik wil graag jullie blik of dit mogelijk is."
toon volledige bericht
Even een waarschuwing: dit soort (mogelijke) conflicten nooit bij P&O navragen. P&O is er voor je werkgever, niet voor jou als werknemer. Ik weet dat veel P&O afdelingen in bedrijven zeggen dat ze je helpen, maar je bent ronduit naïef als je erop vertrouwt dat een afdeling die betaald wordt door de werkgever om personeel te managen in een conflict situatie niet de werkgevers belangen vertegenwoordigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 15:12
FragDaddy schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:31:
[...]

In veel arbeidscontracten is opgenomen dat het niet is toegestaan om ernaast andere betaalde werkzaamheden uit te voeren (of dat nu een andere baan is of part-time ZZP'er maakt niet uit). Juist om dit soort (voor je werkgever) gezeur te vermijden.

Heb je gekeken of dat bij jou niet ook het geval is? Want dan heb je mogelijk nog een groter probleem als je werkgever er achter komt.

[...]

Precies dit.

En daarnaast: Als dit een tijdje zo door gaat, gaat TS er ook rechten aan ontlenen. Als de collega op een gegeven moment zegt dat het hem niet meer uit komt, dan is het alsnog het probleem van de werkgever.
toon volledige bericht
In veel arbeidscontracten staat ook veel onzin wat ze niet kunnen verbieden als puntje bij paaltje komt.

Zo staat er ook in mijn contract als ontwikkelaar dat ik geen andere activiteiten mag hebben. Lekker is dat als ontwikkelaar dat je niet je (betaalde) hobbyprojecten kan hebben.
Een beetje gezonde dosis ongehoorzaamheid is ook wel prima. Jij moet geld opleveren, doe je dat prima, dan kunnen ze de pot op.

Hoe ver moeten we gaan met de regels? In het weekend mag je je niet lamzuipen? Verbieden om naar wintersport te gaan want ja mogelijk ben je arbeidsongeschikt?

[ Voor 6% gewijzigd door com2,1ghz op 09-02-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

BazenKruistocht schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 06:54:
3. ik zie het gewoon als treiteren, ik ben een man van in de 40 en ik voel me als een klein kind behandeld terwijl ik voor de rest naar volle tevredenheid mijn werk verricht
Als hij daadwerkelijk aan het treiteren is, dan maakt het niet veel uit of je in je recht staat. Stel dat je 'gelijk' krijgt van een andere/hogere manager, dan heb je je eigen manager tegen je en zal er nog veel meer getreiterd worden. Denk dat je hier alleen uitkomt door met je manager te praten, zijn ego te strelen en hopen dat je er uitkomt.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozeboos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-07-2022
Je kan niet zelf bepalen hoe de bedrijfsvoering plaats heeft. Dat is een taak van de werkgever.

Persoonlijk vind ik de werkgever ook verstandig. Als hij dit toelaat, kan een collega ook iets dergelijks bedingen: want dat hebben pietje en jantje ook zo gedaan.

Jij hebt een overeenkomst met je werkgever om een X aantal uren voor hem te werken. Je kan dan niet die overeenkomst wijzigen door met een collega andersluidende afspraken te maken.

De titel van dit topic zou anders moeten zijn: ik heb afspraken met mijn baas, kan ik dan met een collega die afspraken wijzigen?

[ Voor 12% gewijzigd door ozeboos op 09-02-2018 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 15:07
ozeboos schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:34:

De titel van dit topic zou anders moeten zijn: ik heb afspraken met mijn baas, kan ik dan met een collega die afspraken wijzigen? Ik zoek een nieuwe baas (baan).
:)

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

461943

Je maakt geen kans. Zoek een andere baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

com2,1ghz schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:19:
[...]

In veel arbeidscontracten staat ook veel onzin wat ze niet kunnen verbieden als puntje bij paaltje komt.

Zo staat er ook in mijn contract als ontwikkelaar dat ik geen andere activiteiten mag hebben. Lekker is dat als ontwikkelaar dat je niet je (betaalde) hobbyprojecten kan hebben.
Een beetje gezonde dosis ongehoorzaamheid is ook wel prima. Jij moet geld opleveren, doe je dat prima, dan kunnen ze de pot op.

Hoe ver moeten we gaan met de regels? In het weekend mag je je niet lamzuipen? Verbieden om naar wintersport te gaan want ja mogelijk ben je arbeidsongeschikt?
Lekker is dat als mensen contracten tekenen en bij voorbaat al niet van plan zijn om dat contract serieus te nemen.

Ben benieuwd hoe dat uitpakt als je ooit een conflict met je werkgever over die andere activiteiten krijgt. Jij zou niet de eerste ontwikkelaar zijn die ruzie met zijn werkgever krijgt over het eigenaarschap van code die je in eigen tijd geschreven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 13-05 15:12
downtime schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:54:
[...]

Lekker is dat als mensen contracten tekenen en bij voorbaat al niet van plan zijn om dat contract serieus te nemen.

Ben benieuwd hoe dat uitpakt als je ooit een conflict met je werkgever over die andere activiteiten krijgt. Jij zou niet de eerste ontwikkelaar zijn die ruzie met zijn werkgever krijgt over het eigenaarschap van code die je in eigen tijd geschreven hebt.
Ja maar al die bedrijven waar je gaat solliciteren verwachten wel een github repo met je projecten. ;)
Dat zou wel een goeie grap zijn als je bedrijf eigenaarschap gaat claimen. Weet wel wie aan het korte eind gaat trekken.
Gaan we als taxichauffeur verbieden om mensen te vervoeren in je vrije tijd? :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazenKruistocht
[...]

het gaat om 1 a 3 uren in de maand die ik zelfs op andere in zou kunnen lopen, we werken allemaal volgens nul uren contracten trouwens

Om een aantal vragen te beantwoorden, deze constructie is al 3 maanden aan de gang en ik heb twee keer aan mijn collega (die ook ene goede vriend is verzocht om twee keer 90 minuten langer te blijven, 24 uur van te voren gevraagd en naar mijn baas gemaild)

mijn baas hoeft niet op zoek naar vervanging, mijn baas hoeft verder geen moetie te doen behalve de uren aan te passen. als mijn vriend/collega niet kan, dan gaat mijn bijbaan die dag ook niet door en ik vraag het ook geen andere collega's behalve die ene.

ik zou het zelf niet al reeds als verworven recht zien, mijn baas is er natuurlijk van mijn andere werk op de hoogte, mijn baas kan me ook wettelijk niet meer dan 2.5 dagen per week aanbieden (vanwege nacht werk)

maar enige vorm van flexibiliteit zou ik wel waarderen, ik wil ook gewoon aan volle werkweek aan uren komen en ik wat betreft inroosteren betreffende dagen ook zeer flexibel naar mijn baas (invallen vakantie 3 weken lang etc, ik heb daar ook geen vaste dagen en dat kan ook niet en dat kan mijn baas ook niet geven. ) dus ik ben al super flexibel als je het mij vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

downtime schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:54:
[...]

Vaak zijn werknemers in een afhankelijke positie waardoor er niet zo vrij zijn om iets snel te weigeren als het geld oplevert om de vaste lasten te voldoen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:04
Oogkleppen op, prachtig.
Het staat in je volste recht om een baan te nemen naast je baan als nachtreceptionist tenzij er natuurlijk explicitiet in je contract staat dat nevenactiviteiten niet mogen zonder toestemming van je werkgever maar ik ga er van uit dat het niet het geval is.
Vervolgens wil jij omdat het jou beter uitkomt met je andere baan je werkgever verzoeken daarin mee te werken.

In deze heeft jou werkgever het recht maar niet de plicht om jou verzoek in te willigen. Het is altijd fijn als je werkgever net zo, of misschien zelfs meer, flexibel opstelt maar indien dat niet zo is heb je de keuze om baan aan te houden volgens de gemaakte afspraken tussen jou en je werkgever of ontslag te nemen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waal70
  • Laatst online: 30-01-2024
De crux zit hem voor mij in “zonder inhoudelijke reden”. Werkgever mag een hoop, maar zou toch op zijn minst de beslissing moeten kunnen motiveren.
Daarnaast kun je het ook omdraaien: regel het per keer zoals je deed; afspraak met je collega, en op tijd je baas mailen; dit gaat er gebeuren, geen verstoring.

Ook zou je kunnen kijken hoe je de administratieve afhandeling (uren omboeken, uitbetaling e.d.) kunt verlichten. Misschien zo’n zelfde ruil maar dan andersom? Zodat het met gesloten beurzen kan? Er kan namelijk wel een administratieve rompslomp voor je baas aan vastzitten voor iets wat in jouw ogen goed geregeld is. Waar je baas, met reden, geen zin in heeft omdat jij besluit je niet aan de eerdere overeenkomst te houden.

Tot slot; als je hem al een narcistische controlefreak noemt, is mijn tip ook om uit te kijken naar een andere baan. Het is geven en nemen maar met die woorden is de balans denk ik al ver zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

BazenKruistocht schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:04:
..we werken allemaal volgens nul uren contracten trouwens
Dan zou het al helemaal geen probleem mogen zijn.

Maar iets heel anders, heb je je manager als eens gevraagd of hij er een goede reden voor heeft en zo nee, gewoon op de man af waarom hij dat dan zo doet ? Niemand wordt er beter of slechter van (volgens jou).

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 09-02-2018 11:02 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik snap dit echt niet. Werknemers zijn toch verdorie geen horigen? Naast dat het niet helemaal waar is (zie de artikelen over dat een werkgever wel degelijk zoveel mogelijk rekening moet houden met de wensen en voorkeuren van medewerkers, wat dus ook een zekere plicht tot motivering inhoudt als het niet lukt), waarom zouden we dit normaal vinden dat je als werknemer maar rondgecommandeerd kunt worden zonder ook maar iets van gezamelijk overleg?

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb ook op basis van een nul-urencontract gewerkt tijdens mijn studententijd. Ging om supermarkt werk.. Ook daar was het weleens nodig om een paar uurtjes te ruilen met ene collega, bijvoorbeeld als ik een tentamen had tijdens werktijd ofzo.. Regel was dat als het rooster reeds gemaakt was je het onderling moest regelen met een collega. De meesten zaten daar op een 0-uren contract dus administratieve rompslomp was er verder niet, iedereen schreef gewoon zijn uren per dag en kreeg aan het begin van de volgende maand zijn uren uitbetaald over de vorige maand.

Ik zie hier eigenlijk eenzelfde constructie, behalve dat het bij de TS over een 2e baan gaat.. Maar als hij dat allemaal in goed overleg kan regelen zie ik weinig obstakels. Ik snap dan ook niet helemaal waarom de werkgever van de TS hier niet mee akkoord gaat..

Wellicht inderdaad direct op de man af vragen. Dat er om 8u aan de balie staat dan om 9u (wat iemand hier oppert) is toch geen probleem? Ik heb dat al zo vaak meegemaakt in hotels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

incaz schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:38:
[...]

Ik snap dit echt niet. Werknemers zijn toch verdorie geen horigen? Naast dat het niet helemaal waar is (zie de artikelen over dat een werkgever wel degelijk zoveel mogelijk rekening moet houden met de wensen en voorkeuren van medewerkers, wat dus ook een zekere plicht tot motivering inhoudt als het niet lukt), waarom zouden we dit normaal vinden dat je als werknemer maar rondgecommandeerd kunt worden zonder ook maar iets van gezamelijk overleg?
Je hebt natuurlijk gelijk. Maar ik lees dat TS een veertiger met twee banen en op beide plekken een flexcontract is. Dan neem ik aan dat het om vrij simpel werk gaat waar net zo makkelijk iemand anders neergezet wordt. Dan is het in de praktijk toch vaak slikken of stikken. Als je ruzie met de baas maakt dan hoef je niet meer te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:43
Je kan flexibiliteit van je baas verwachten, maar je kan het natuurlijk niet eisen.

Je baas is het er niet mee eens, en ik kan ook wel een aantal redenen bedenken waarom.
Jammer, maar gewoon pech gehad.
Probeer het bij je andere baan, misschien is er daar een oplossing te vinden.

Wat wil je eigenlijk met dit topic bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-05 09:24
misschien heeft je baas een verborgen agenda, denkt hij dat hij een ander weet of kan vinden die goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 12:29
MIsschien nog een belangrijke.... Wat als je collega ineens weg is omdat die ergens anders is gaan werken? Ga jij dit dan ook als een verworven recht zien?
Of wat als je collega ineens ziek is, en vervangen wordt? Hoe wordt die tijdsplanning dan opgelost?

Er is een rooster en dat is er met een redenen. Voor nood zou is dit geen probleem. Maar voor structurele oplossing kan dit gewoon een probleem opleveren.
BazenKruistocht schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 06:21:
Volgens mij klopt dit niet. Immers dit speelt al 3 maanden volgens je posts. Dus ben je a 3 keer te laat geweest.
ps verzoek om later te beginnen brengen de werkzaamheden op geen enekele manier in gevaar en ik kan ook geen motivatie bedenken voor mijn baas wat daadwerkelijk een probleem kan zijn
Misscien als het een keer fout gaat, je baas de problemen mag oplossen, die jij veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:44
Naar mijn weten moeten roosters op basis van nul uren toch echt in goedkeuren van beide partijen.. maar 24 uur op voorhand... kun je echt niet regelen dat je het iets eerder weet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazenKruistocht
Rolfie schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:30:
MIsschien nog een belangrijke.... Wat als je collega ineens weg is omdat die ergens anders is gaan werken? Ga jij dit dan ook als een verworven recht zien?
Of wat als je collega ineens ziek is, en vervangen wordt? Hoe wordt die tijdsplanning dan opgelost?

Er is een rooster en dat is er met een redenen. Voor nood zou is dit geen probleem. Maar voor structurele oplossing kan dit gewoon een probleem opleveren.

[...]

Volgens mij klopt dit niet. Immers dit speelt al 3 maanden volgens je posts. Dus ben je a 3 keer te laat geweest.

[...]
Misscien als het een keer fout gaat, je baas de problemen mag oplossen, die jij veroorzaakt?
toon volledige bericht
Als mijn collega opeens weg is dat gaat dat feest natuurlijk helemaal niet door, dat begrijp ik zelf ook wel, ik wil hier ook geen gewoonterecht van maken en ik kan het zelfs onderling regelen met collega X. mijn baas hoeft er niks voor te doen, ik kan ook de verloning met collega X onderling regelen, we hebben gewoon onze baas ervan op de hoogte gesteld en hopelijk was hier mee de kous af.

structueel? hmmm het gebeurd misschien 1 keer per maand en dan alleen bij collega X (want zo is mijn beschikbaarheid bij me andere bedrijf doorgeveven, dus ik kan daar alleen werken als ik vrij ben of als Collega X werkt die dag)

mijn baas belt mij ook wel eens om 21:30 of ik alsnog een nacht extra kan werken of invallen vanwege ziekte etc, en daar ben ik 100% toe bereid en dat lukt me ook nog eens in 80-90% van de gevallen. ik probeer me dus wel flexibel naar mijn baas op te stellen.

Ja misschien moet ik maar eens met mijn baas gaan praten, maar ik wou kijken of me ik mezelf een beetje kan indekken.

dus voordat ik me rooster bij me andere baan doorgeef heb ik al met collega X besproken of het die dagen voor hem uitkomt
waal70 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:00:
De crux zit hem voor mij in “zonder inhoudelijke reden”. Werkgever mag een hoop, maar zou toch op zijn minst de beslissing moeten kunnen motiveren.
Daarnaast kun je het ook omdraaien: regel het per keer zoals je deed; afspraak met je collega, en op tijd je baas mailen; dit gaat er gebeuren, geen verstoring.

Ook zou je kunnen kijken hoe je de administratieve afhandeling (uren omboeken, uitbetaling e.d.) kunt verlichten. Misschien zo’n zelfde ruil maar dan andersom? Zodat het met gesloten beurzen kan? Er kan namelijk wel een administratieve rompslomp voor je baas aan vastzitten voor iets wat in jouw ogen goed geregeld is. Waar je baas, met reden, geen zin in heeft omdat jij besluit je niet aan de eerdere overeenkomst te houden.

Tot slot; als je hem al een narcistische controlefreak noemt, is mijn tip ook om uit te kijken naar een andere baan. Het is geven en nemen maar met die woorden is de balans denk ik al ver zoek.
Ja ik kan het makkelijk regelen met gesloten beurs, en onderling met of zonder weten van mijn baas op schrift en ik neem alle verantwoordelijkheid, en ja ik heb me baas gemaild gewoon een keer voor de zekerheid om te kijken hoe hiij daar op reageert.

om terug te komen van wat ik van mijn baas vind, ik zie en spreek mijn baas maar eens in de drie maanden. verder spreek ik haar zelfs niet eens, (ik doe alleen elke ochtend een mail verslag met bijzonderheden)

ik ben zelf in charge om het rooster te maken voor de nachtdienst collega's en de avond dienst (de schoonmakers rooster maakt iemand anders) dus op dat gebied heb ik die verantwoordelijkheid al op me genomen / naar me toegetrokken omdat onze baas altijd te laat was met roosters maken, en ja voor goedkeuring vakantie en verlof vragen we altijd toestemming eerst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
FragDaddy schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:31:
[...]

[...]
Bij een voltijd dienstverband zou zo'n bepaling rechtsgeldig zijn. Maar bij een deeltijd dienstverband, laat staan bij het 0-urencontract van TS, lijkt me dat onredelijk bezwarend. (Iemand niet de zekerheid van een voltijd inkomen geven, maar wel belemmeren om elders de overige tijd van de werkweek te werken...)
President schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:12:
[...]
(...)Al zou ik geen werknemer bij de receptie willen hebben die net 6 uur in een visfabriek heeft gewerkt bijvoorbeeld...
Dat lijkt me dan weer wèl een goed argument van de werkgever: Dat TS niet eerst x uur bij een ander kan werken, en dan nog eens 8 uur bij deze werkgever de nachtdienst in.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45

Dhrax

Prog Lord

incaz schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:38:
[...]

Sowieso van het woord 'baas' krijg ik spontane braakneigingen. Beesten hebben een baas, mensen niet.
Wel leuk om de verdeeldheid hier in het topic te lezen, zo weet je ook een beetje in wat voor soort organisatie mensen werkzaam zijn.

In beginne heeft de werkgever natuurlijk gelijk. Echter, hier moet je gewoon zonder al te veel problemen samen uit moeten komen. Als dit niet lukt dan is het tijd om elders te gaan kijken lijkt me. Beloofd weinig goeds voor de toekomst. Werkgevers die zich teveel als 'baas' profileren snappen er sowieso geen snars van :)
Pagina: 1