Opstartprotocol nodig? Vloerverwarming aanleg bestaande bouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Tweakers,

In april wordt er in onze bestaande (2005) woning (benedenverdieping/woonruimte/keuken/hal) een nieuwe teak houten visgraat vloer gelegd (mozaïek ondervloer met daar op 6mm teak plankjes).

Voordat dit gelegd wordt, laten we een bedrijf komen die vloerverwarming (water) gaat leggen.
Deze word ingefreesd in de bestaande cementdekvloer.

Nu willen we niet al te lang op de kale cementdekvloer leven.
Qua planning zitten er nu 6 dagen tussen het leggen van de vloerverwarming en de start van de parketteur (die zo'n kleine 2 weken nodig heeft om de gehele visgraat te leggen/lakken).

De vraag:

Hoe moeten we rekening houden met een 'OPSTARTPROTOCOL'?
Kijkende naar het feit dat er nu 'slechts' 6 dagen zitten tussen het leggen van de vloerverwarming en de start van het werk van de parketteur.

Hoe zouden jullie hier mee om gaan/advies?

Bedankt,

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:06
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:36

Tens

let me drink about it

Weet de parketteer dat de vloerverwarming er pas 6 dagen in ligt als hij begint?
Het is geen compleet nieuwe vloer, maar er zal toch geëgaliseerd moeten worden nadat de leidingen gelegd zijn. Daar zit wel een droogtijd op.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Zou beide partijen met het oog op garantie en aansprakelijkheid vragen wat de voorwaarden zijn en dit zwart op wit willen hebben. Zullen beiden geen goedkope investeringen zijn dus wat zekerheid lijkt mij wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Er wordt inderdaad gelegaliseerd. Althans, het bedrijf van de vloerverwarming zal de sleuven allemaal dicht smeren echt egaliseren is daarna op deze bestaande 2005 cementdekvloer niet nodig. Ik meen dat ze dat tegenwoordig met iets van tegellijm doen?! Droogt dat snel?

Daarna, 6 dagen later komt de parketteur. Die start dan met het leggen van een mozaïek broodjes ondervloer. De dagen er na komt het visgraat teak er op.
Tijdens het leggen wil de parketteur dat de vloer niet warm is, ivm te snel drogen van lijm, etc.
Daarom pas na het volledige leggen en lakken langzaam aan gaan verwarmen/opstartprotocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:36

Tens

let me drink about it

Allewijn schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:51:
Er wordt inderdaad gelegaliseerd. Althans, het bedrijf van de vloerverwarming zal de sleuven allemaal dicht smeren echt egaliseren is daarna op deze bestaande 2005 cementdekvloer niet nodig.
Het is tegenwoordig vaak een kunsthars waarmee ze de gleuven vullen, die idd niet lang hoeft te drogen.
Maar een gladde vloer heb je dan meestal nog niet. En dat 'echt egaliseren is niet nodig' komt van de vloerverwarmingsclub? Laat de parketteer in elk geval meteen langskomen als de vloerverwarmingsclub klaar is.

[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 09-02-2018 19:23 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Bedankt. Goeie tip. Ik zal de parketteur gelijk langs laten komen zodat hij kan beoordelen of de vloer strak genoeg voor hem is om zijn mozaïek ondervloer op te leggen. Zo niet, dan zal ik de vloer eerst nog laten egaliseren.

En even terug naar het 'opstart protocol'. Hoe moet ik dit interpreteren met bestaande bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Bij ons is toen een week na de vloerverwarming betegeld dit was geen probleem alleen daarna moesten we 6 weken met aanzetten dit ivm met het scheuren van beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53

DropjesLover

Dit dus ->

Allewijn schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:51:
Er wordt inderdaad gelegaliseerd. Althans, het bedrijf van de vloerverwarming zal de sleuven allemaal dicht smeren echt egaliseren is daarna op deze bestaande 2005 cementdekvloer niet nodig. Ik meen dat ze dat tegenwoordig met iets van tegellijm doen?! Droogt dat snel?
Helaas, dat egaliseren is wel echt nodig.
Dichtsmeren gebeurt met een soort egaline-mortel en wordt er overheen gesmeerd. Helaas loopt dat spul nog iets dieper in de sleuven, rondom/onder de slangen. Daarnaast klinkt het in waar veel volume is, dus bij de slangen. Er ontstaan ondiepe geultjes waar de leidingen lopen.

Hoe ik dit weet?
Zelf een week geleden vloerverwarming in laten frezen.
Voor de PVC-vloer was bekend dat er nog een laag egaline op moest, maar voor de overige ruimtes (vloerbedekking) moet dat nu blijkbaar ook.
Daarna, 6 dagen later komt de parketteur. Die start dan met het leggen van een mozaïek broodjes ondervloer. De dagen er na komt het visgraat teak er op.
Tijdens het leggen wil de parketteur dat de vloer niet warm is, ivm te snel drogen van lijm, etc.
Daarom pas na het volledige leggen en lakken langzaam aan gaan verwarmen/opstartprotocol.
Het opstartprotocol wat ik van mijn vloerenlegger te horen kreeg was niet meer dan langzaam de hele vloer van 30 graden met stapjes van 2 graden naar 40 graden brengen en dan weer langzaam in een paar dagen afkoelen naar 30 graden.

Hiermee zou je alle leidingwerk en alle beton de tijd geven om zich goed te "zetten", want door de veel warmere vloer gaat dat beton uitzetten en verliest het vocht (beton bevat altijd een percentage water, dat moet voor de sterkte).

Bij ons is al na een paar dagen een gipsbetonnen muur 1,5m gescheurd door dit uitzetten :/
De krachten van uitzetting moet je niet onderschatten en beton kan heel goed tegen drukkracht, maar niet tegen trekkracht.

Reden waarom egaliseren aan te raden is?
Hoe meer contactoppervlak, hoe beter je warmteoverdracht is. Als de parketvloer niet echt op de vloer ligt en er een luchtbelletje onder ligt dan heeft dat een enorm isolerend effect.
Plus dat je na verloop van tijd en veel er overheen lopen precies de leidingen kan zien liggen vanwege de kleine deuk in de vloer. Dat zal bij parket minder zijn, maar bij PVC of vloerbedekking zeker het geval zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 25-02-2018 08:26 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@DropjesLover Dankjewel voor je duidelijke en uitgebreide uitleg!

Hier wordt een eiken mozaïek ondervloer gelegd van 8mm dikte en daar op de visgraat teak planken van 6.3mm dik. Dus totaal 14.3mm houtdikte.
De leidingen zal je er vermoedelijk dan ook nooit doorheen gaan zien zoals bij bijv pvc.

Maar qua isolatie/geleiding heb je helemaal gelijk.
Ik heb nu dan ook afgesproken dat de vloerverwarmingsman eerst komt. Die smeert alle sleuven na aanleg leidingen dicht met tegellijm. Dit wordt tegenwoordig meeste gebruikt om sleuven met vloerverwarming in cementdekvloeren te dichten. Dat heeft 2 dagen draagtijd nodig. Ik heb dan nog 6 dagen extra tijd genomen. In die tijd komt de parketeur een vochtmeting doen en met een rij overal checken of de vloer egaal genoeg is.
Als vocht en egaliteit goed zijn dan zal hij na die 6 dagen starten met leggen. Zo niet, dan zal hij eerst egaliseren, drogen, weer vocht meten en dan pas starten als dat ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internjet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 15:24
Hi Allewijn,

Benieuwd naar hoe het is afgelopen met je vloer.
Tevreden over de kwaliteit en comfort? Nog tegen verrassingen aan gelopen?
Pagina: 1