• verleemen
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online
(overleden)
Even vooraf: dit topic lijkt een beetje een mix van een emulator ervaringstopic en de review van een lowbudget smartphone, maar dat is puur omdat mijn meest actuele ervaringen met een Alcatel U5 zijn gemaakt. De meeste info die ik over telefoons en hoe ze met emulatie omgaan op internet tegenkom stamt tussen 2008 en 2014 en dus zijn die telefoons en modellen verre van actueel en waarschijnlijk ook nergens meer verkrijgbaar.
Mochten anderen ervaringen hebben met betere telefoons anno 2018 dan zal ik daarvan ook de Specs in deze topic plaatsen. Mocht dit goed lopen kan het dus zijn dat de opbouw van deze text gaat veranderen.

Nu het echte onderwerp.

Sinds een tijdje ben ik weer geïnteresseerd geraakt in het emulators zoals die voor de Amiga, MS-DOS, maar ook Nintendo64 en PlayStation emulators.

DE ALCATEL U5 VAN 70 EURO KAN HET AL TEGENWOORDIG

Ik heb zelf wel een aantal Android tablets en telefoons gehad, maar dat was vooral in een tijd dat geheugen nog zo duur was dat je niet zo maar allerlei roms van 600 MB op je phone ging zetten. Bovendien waren die eerste Android emulatoren nog verre van perfect. Nu ik al een iPhone heb die al duur genoeg is, wilde ik dus eerst maar met een goedkopere Android beginnen. Dat is namelijk een van de weinige dingen die niet zonder meer op een iPhone kan draaien.

Het werd uiteindelijk de Alcatel U5 die nu ongeveer 70 euro bij de mediamarkt kost.

Hier de Specs.

Soc Mediatek MT6580m
GPU Mali 400
Ram: 1 gb
Opslag 16 gb waarvan 12 gb bruikbaar.
Dr zit een 32 gb micro sd in
Scherm: 5 inch, 480x854, kijkhoeken zijn goed, maar 2 vingers multitouch
Camera, redelijk.
Os Android 7 nougat.

Best redelijke specs voor zo’n lage prijs, je hebt er ook een 4 inch versie van en die kost zelfs maar 50 euro. Maar om te gamen heb je toch minimaal 5 inch, en t liefst 6 inch nodig, hoger dan dat en dan past t niet meer in Mn jaszak:)
Dat is ook een van de reden waarom ik geen 2de hands high end phone heb gekocht. Die zijn A, meestal kleiner, maar het is maar de vraag of die nog ge-update worden en wil je de nieuwste functies van je emulator goed benutten dan kan je daar t beste de meest recente versie van Android op hebben. Klooien met rooten en alternatieve roms via een pc heb ik geen zin in, vooral niet zoals nu ik op vakantie ben. De waarheid is ook dat ik de telefoon pas een week geleden hier op gran canaria heb gekocht, maar de mediamarkt in Amsterdam heeft m ook. Het moest dus wel een telefoon worden die alles standalone op de WiFi van ons appartement kon doen.

Dat ik genoegen nam met een low end arm 7 soc kwam omdat ik in verschillende forA had gelezen dat er ondertussen al emulatoren waren die speciaal voor arm 7 waren geoptimaliseerd, maar de hele echte hoofdreden was dat ik ondekt had dat er tegenwoordig een engine voor Android uit was waar de pc versie van Half life op kon draaien, a dream come true zeg maar. Iets wat valve zelf officieel zelf niet zag zitten.

Ik moet zeggen, ik ben een beetje verrast hoe ver we al zijn gekomen. Nee, een 70 euro kostende smartphone is geen iPhone X. Die is echt in alles een factor tien sneller, maar zelfs die goedkoopste mediatek arm 7 quadcores zijn tegenwoordig snel genoeg om fijn mee te werken.

Alles start snel op, swipen is geen probleem en de tweakers website staat binnen een seconde op je browser. De 8 megapixel camera start heel snel. Ook de audio latency is bij de nieuwere Androids stukken beter, een van de redenen waarom er nooit professionele audio apps voor Android te krijgen waren terwijl je iPads tegenwoordig gewoon in professionele studio’s tegen komt. Films lopen vloeiend, je vergeet gewoon dat je een low end telefoon in je handen hebt.

Dan merk je dat al die hoge snelheden op moderne telefoons toch iets is wat vooral tussen de oren zit. Wat maakt het mij nou uit dat ik een hele seconde moet wachten voor een website geladen is terwijl een high end dat in 0,4 seconden doet. Ik hoef ook geen 1440p scherm op mijn telefoon, die resolutie heeft zelfs mijn 48 inch tv niet. Deze telefoon heeft “maar” 852x480, flink wat scherper dan al die divxjes waar ik jaren met plezier naar gekeken heb. De rest is meer luxe, leuk als je t hebt, maar zeker geen eerste levensbehoefte.

Ik heb al flink wat Android games uitgeprobeerd, over t algemeen zonder problemen, en wat me het meest verbaasd heeft is ...

XASH3D.

Voor wie het niet kent, Xash3D is een reverse engineered en verbeterde versie van de goldsource engine waar games als Half Life, Counterstrike 1.6 , Blue shift shift en vele HL mods op lopen.
Niet alleen render die engine beter maar ook voor multiplayer werkt beter en het aller mooiste,
Er is een port voor Android die je gewoon legaal en gratis in Google play kan downloaden.
Waar je wel voor moet zorgen is een kopie van half life zelf die je in een folder in de main memory moet zetten maar dan draait Half life, compleet met onscreen controlls op je telefoon! En zelfs op mijn low budget phone doet half life dat met 60 fps in 852x480 resolutie.

Ergo, ik heel tablet van 60 euro met een scherm van 1024x800 met een vergelijkbare arm 7 en daar draait ie net zo snel.
En ergo 2. Ik heb nog een Alcatel smartphone! Dit is de aller goedkoopste met een 1 GHz arm 7 en maar 512 MB en ook daar loopt half life met 40 fps op.

Er zijn nog meer voor dat soort voor Android geschreven engines. Een belangrijke is

CALL OF RED MOUNTAIN.

Een android engine waar je Morrorwind en straks zelfs oblivion op kunt draaien. Gratis in de playstore. Helaas is ie niet compatibel met mijn telefoon.

Ook zijn er apps als EXAGEAR, die x86 instructies aan je arm soc toevoegt en je dus native Windows apps kan draaien en zelfs half life 2, via een speciale glide api, nu nog vrij buggy op kan draaien. Stel je voor, strakjes Garrys mod op je telefoon, dr wordt al aan gewerkt.

Dat half life zo snel loopt komt natuurlijk omdat dit geen emulator is maar een van de grond af opnieuw geschreven engine die dus rechtstreeks op de processor loopt. Er is dus geen overhead.

EMULATIE

Dat is bij emulators helaas wat anders. Hier wordt in software de complete hardware vsn een console nagebootst. Dat betekend dus dat er een software matige z80 of een software matige 6800 of een Pentium processor wordt berekend. Maar dan ben je er nog niet. Ook de grafische processor en de sound generator lopen in software en dat is dus de reden waarom je gemiddeld 10 x zoveel rekenkracht aan boord moet hebben om een game console of een Pc te emuleren.
Daarom zijn er ook geen ps3 of Xbox 360 emulators. Je zou een pc nodig hebben die op 100 GHz loopt om zon systeem te kunnen emuleren. Zelfs de PS2 is vrij moeilijk te emuleren door zijn moeilijke structuur.

Maar de orginele PS ONE, en de Nintendo64 en zelfs de PSP waren dermate langsaam in vergelijk met nu, dat zelf mijn low budget smartphone ze kan met gemak kan draaien.

RESOLUTIE VS PROCESSORKRACHT

Er is alleen een klein probleempje. En dat is de render resolutie.

Het punt is namelijk dat de originele PlayStation en de n64 een behoorlijk lage resolutie hebben.
Vroeger merkte je daar niet zo veel van omdat je op zich al niks gewend was maar ook omdat je over t algemeen een paar meter van een analoge CRT beeldbuis zat. Maar op je telefoon die je dus redelijk dicht op je gezicht hebt valt t heel erg op dat een game maar in 300x220 pixels is.
Dat ziet er op je telefoon gruwelijk blokkerig en gekarteld uit.

Gelukkig kunnen al die PS ONE, PSP EN NINTENDO 64 emulatoren in hogere resoluties zoals de native schermresolutie van je telefoon renderen. Je hebt zelfs mods waarmee je betere texturen kunt importeren. Maar hier komt dan gelijk t probleem om de hoek kijken.

Een PS ONE game die 4x zo veel vergt ook 4 x zoveel processorkracht. Dan ziet je game er dus wel lekker scherp uit maar dan gaat je processor dus ook flink zweten.

En voor mijn arm 7 quadcore telefoon is dat dus te veel. Zelfs met de OpenGL plug-ins die dus op de gpu hardware lopen. Op zich lopen games in 852x480 wel lekker en das ook nog redelijk lekker beeld ook op de PSP emulator met gemiddeld 50 fps, maar dat gaat dan ten koste van het geluid dat dan enorm gaat hakkelen en distorten. En dus heb ik 2 alternatieven. Of ik render de game in een veel lagere lelijke resolutie, wat er dus niet uitziet, of ik render in een hogere resolutie maar dan met de framelimiter aan maar dan duikt de framerate wel onder de 18 fps. In zon langzame game als Harry Potter and the order of the Phoenix is dat nog net te doen, maar in assasins creed bloodlines is het gewoon irritant.
Dat geld net zo goed voor sommige psone en n64 games. Perfect dark en goldeneye komen in drukke actiescenes niet boven de 25 frames uit als ik de resolutie op 640x300 heb en als het echt ff druk word kan ie zomaar ff onder de 9 frames duiken.

Nou noem ik wel de zwaardere games op. Er zijn ook nog best wat games die zelfs op mijn goedkope smartphone boven de 40 fps komen in de native resolutie van 852x480.
Mario64 doet t prima, Soul Reaper Nascar challenge, Driver en Wipe out lopen goed, op native schermresoluties met een goeie fps op een telefoon van 70 euro. Racegames hebben zowiso al veel minder polygonen die moeilijke bewegingen maken en lopen daardoor beter.

Maar toch, het zijn nou net die games die net wat meer vragen die ik spelen wil, en dus een betere telefoon voor moet hebben. En ja, ik snap dat een Android phone van 800 euro daar helemaal geen problemen mee heeft, maar zoveel is t me niet waard.
.
WAAR DRAAI JIJ JE EMULATOREN OP?

Oorspronkelijk ben ik dit topic dus ook begonnen met de vraag wat nu een goede midrange smartphone is voor emulatoren omdat de informatie daarover op internet al een beetje verouderd lijkt en dus de criteria ook wat lager lagen toen. Ik weet dat een a53 quadcore maar een derde sneller is dan een arm7 en dat daar de Mali 720 op zit wat een veel betere GPU is. Dat soort telefoons heb je al voor 160 euro.

Dan is er nog zoiets als VULCAN, een soort directx voor Android dat bv de psp emulator enorm versneld. Helaas, weer voor mijn telefoon wordt dat niet ondersteund.

Maar ik weet dus niet of dat genoeg is. Op veel Specs sites zul je dus ook geen informatie tegenkomen of een soc zoiets als vulcan ondersteund, zelfs op de mediamarkt site, die best veel info over hun telefoons geeft zie je bv bij Samsung j3 telefoons dat ze een quadcore hebben, maar welk type laten ze gewoon weg. Kan je weer naar een andere site, die heeft t dan weer over een exynos 7 wat weer volgens een andere site een cortex a53 is.
Dat soort telefoons hebben meestal ook weer een scherm met een veel hogere resolutie. Of moet ik echt een 300 euro telefoon met een snapdragon 530 hebben wil t allemaal goed gaan. Daarom dus ook dit topic.

Maar ondanks dat is het duidelijk dat de ontwikkeling van emulators grote stappen heeft gemaakt
Niet alleen in hardware, maar ook in software. Ik kan me de tijd nog herinneren dat mijn 1ghz AMD pc de amiga emulator n zelfs een Sega Genesis niet zonder stotteren kon afspelen en dat terwijl ie gta 3 probleemloos trok.

DE BESTE EMULATORS OP EEN RIJTJE.

Eventjes nog de emulatoren die ik draai, ik heb er veel geprobeerd en dit zijn gewoon de beste. Een aantal kosten geld, maar dan heb je t over 3 euro en das echt de moeite waard and die andere zijn meestal gewoon gejatte achterlopende versies bomvol reklame.

Een uitzondering is mijn nes emulator, dat is er zo eentje met 99 games in 1 met veel gekloonde games met reklame er tussen en ook vsn die tiepische Chinese homebrew waaronder zelfs een nes versie van prince of persia:)

Zo’n nes emulator heeft heel weinig recources nodig dus dat loopt compleet probleemloos.

Dat geldt ook voor mijn Amiga emulatoren UAE4all2 en Omega500.
De reden waarom ik er 2 heb is omdat uae4all2 aparte profielen voor elke game kan opslaan maar nou net de verkeerde controller lay-out heeft voor mijn livelings game STARGLIDER 2 waar ik dus exclusief Omega500 voor gebruik.

Voor de N64 draai ik MUPEN64plus FZ van Fransico Zurita, gratis in de play store
De psone (psx emulator) zijn FPSE die 2,99 kost en ePSXE die ook 2,99 kost. De reden waarom ik 2 psone emulators heb is omdat ik eerst een Android tablet had die. Iet om kon gaan met de open gl driver van FPSE. mijn huidige telefoon heeft dat probleem niet. Beide emulators zijn top notch.

Voor de PSP gebruik ik PPSSPP een betere emulator is er niet, daar zijn ook veel verouderde clones van met reklame, je moet dus wel de orginele van Henrik Rydgärd hebben. Er is geen verschil tussen de gratis en de gold versie die geld kost, je mag dus zelf bepalen of je de ontwikkelaar wil ondersteunen of niet.

Dan heb ik nog LIMBO PC, een gratis VIRTUAL MACHINE waar je zonder problemen ISO’s en img files van bv Windows 95 of Raspbian, maar ook de maar 1.4 MB kleine volledig in assembler geschreven Kolibri os, maar das toch meer iets voor grotere schermen als tablets bedoeld want op je smartphone krijg je wel heel erg kleine icoontjes:) het loopt redelijk, zoals t zou lopen op een orginele 486 van 60mhz met 8 MB ram. Er is ook een doom port voor dat os en dat loopt dus in de virtual machine, op kolibrie os en baalt dan toch nog 12 fps op mijn arm 7 tablet. Petje af..

en natuurlijk. Heb ik verschillende varianten van Dosbox, zoals dosbox turbo en magic dosbox. Kosten allebeide geld maar presteren daarom wel beter dan de originele dosbox. Ik heb ook Idos wat ik vreemd genoeg nog het makkelijkst vind, juist omdat je alleen de dosprompt hebt die ik van de pc gewend ben, maar ook het keyboard en de controllers werken t beste.en dat is nog wel de gratis versie:)

TIC-80

Een speciaaltje is de fantasy console Tic-80 wat weer een Android clone is van Pico-8.
Dit is een gratis emulator van een console die eigenlijk nooit bestaan heeft maar die wel een script editor, een sprite editor, een map editor en een music tracker aan boord heeft. De bedoeling is dat gebruikers daar Nintendo achtige games op maken waar ze dan maar 32 kb ram voor mogen gebruiken, de resolutie is dan iets van 96x128. De game die je hebt gemaakt kun je dan via gif bestandjes verspreiden die dan niet alleen een afbeelding van je game maar ook de game data in die gifimage heeft zitten. Door zon gifje te downloaden haal je dus gelijk de game binnen en die kan je dan zelf weer gaan aanpassen en zo andermans game in je eigen game omtoveren of verbeteren. Natuurlijk leer je op die manier ook heel makkelijk hoe je eigen games kunt maken. Ondanks dat het oorspronkelijk voor 2D games is bedoeld zijn er al 3D games voor het platform verschenen. Je kunt de games ook online, gewoon op je telefoon of op de pc spelen omdat er ook een html emulator voor bestaat.
Zoek maar naar pic-8 (daarvan kan je alleen de games online spelen.) Tic-80 daarentegen is gratis in de Google play store te downloaden. Ook op mijn goedkope telefoon.

Voor de rest heb ik nog geen ervaring met Bluetooth game controllers. Ik heb wel eens een ps3 controller gekocht maar die kreeg ik met mijn iPad niet aan de praat. Wat wel werkte was een Xbox controller met een on the go kabel, maar ik wil toch nog een keer een ipega aanschaffen.

Dat was m tot zover.

En ja, mocht dus iemand weten wat voor telefoon ik daar het best voor kan gebruiken, dan hoor ik t graag. Maar mocht het uitgroeien tot een groter topic dan zal ik war meer moeite voor de frontpage gaan doen:)

Ps, alle emulatoren die ik heb besproken zijn legaal en op Google play te downloaden.Wat roms betreft, zover ik weet mag je die downloaden als je zelf de game in bezit hebt, maar er is al best veel abandonware op dat gebied.
ik weet dat er tegenwoordig ook een Sega dreamcast emulator voor Android bestaat, ik heb er alleen nog geen ervaring mee, misschien komt dat nog, maar hopelijk dat ook anderen aan info kunnen bijdragen die ik dan tot in dit topic kan plaatsen.

[Voor 5% gewijzigd door verleemen op 09-02-2018 01:33]

The freedom of saying E=MC3

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee