Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is voor mijn zwager, die sinds kort is begonnen met een klussenbedrijf als ZZP'er. Hij zal de computer gaan gebruiken voor internetten, mailen, bekijken van foto's en YouTube en voor zijn boekhouding/facturering. Daarvoor heeft hij een softwarepakket die ook op Windows XP draait, dus dat zal de bottlenek voor de PC niet zijn.
Kortom, behoorlijk basic gebruik.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Hij had zijn oog laten vallen op een iMac van € 1.400,-. Met name vanwege het uiterlijk. Als beginnend ondernemer heeft hij nog geen dikke portemonnee, waardoor hij dus graag open staat voor goedkopere opties. Hetgeen ik ook een verstandige keuze zou vinden. Bovendien werkt het softwarepakket dat hij wil gebruiken niet onder macOS.
Ik wil een desktop aan hem voorstellen die aansluit op zijn benodigdheden en de nodige jaren meegaat. Dat moet ruim onder het bedrag voor een iMac kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Prijs/kwaliteit boven grootte. Klein boven groot. Voorkeur voor laag geluidsniveau en energieverbruik.
Om het iMac enigszins na te bootsen zou een barebone/nuc achter het scherm een mooie bijkomstigheid zijn.
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek wat adviezen, m.n. op wat verstandig is voor een zakelijke build, waaronder:
Eigen onderzoek
Een NUC-systeem, met als doel om deze achter een scherm te plaatsen. Daar zou ik dan een geschikt scherm voor moeten vinden.
Een zelfbouwsysteem, hiervoor heb ik geput uit een ander topic.
Off-the-shelf van HP. Nu aanbieding € 589,- bij HP zelf. Ziet eruit als een goede deal. Tevens te monteren achter een scherm.
Wellicht heeft iemand daarnaast nog goede suggesties van Dell of andere merken?
Het systeem is voor mijn zwager, die sinds kort is begonnen met een klussenbedrijf als ZZP'er. Hij zal de computer gaan gebruiken voor internetten, mailen, bekijken van foto's en YouTube en voor zijn boekhouding/facturering. Daarvoor heeft hij een softwarepakket die ook op Windows XP draait, dus dat zal de bottlenek voor de PC niet zijn.
Kortom, behoorlijk basic gebruik.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Hij had zijn oog laten vallen op een iMac van € 1.400,-. Met name vanwege het uiterlijk. Als beginnend ondernemer heeft hij nog geen dikke portemonnee, waardoor hij dus graag open staat voor goedkopere opties. Hetgeen ik ook een verstandige keuze zou vinden. Bovendien werkt het softwarepakket dat hij wil gebruiken niet onder macOS.
Ik wil een desktop aan hem voorstellen die aansluit op zijn benodigdheden en de nodige jaren meegaat. Dat moet ruim onder het bedrag voor een iMac kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- desktop (lees: alle componenten)
- scherm
- muis + toetsenbord
- Windows 10 pro*
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Prijs/kwaliteit boven grootte. Klein boven groot. Voorkeur voor laag geluidsniveau en energieverbruik.
Om het iMac enigszins na te bootsen zou een barebone/nuc achter het scherm een mooie bijkomstigheid zijn.
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek wat adviezen, m.n. op wat verstandig is voor een zakelijke build, waaronder:
- In de eerste opties ben ik uitgegaan van i3. Is dat een goede keus?
- Nu 8gb geheugen als uitgangspunt genomen, vanwege toekomstgerichtheid. Misschien is dat nog niet nodig?
- Windows Pro of niet.
- Wat zijn de voor-/nadelen van zelfbouw vs. off-the-shelf HP of Dell.
- Wat voor scherm is aan te bevelen voor zakelijk gebruik?
- Mis ik nog iets?
Eigen onderzoek
Een NUC-systeem, met als doel om deze achter een scherm te plaatsen. Daar zou ik dan een geschikt scherm voor moeten vinden.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel NUC NUC7i3BNK | € 243,80 | € 243,80 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM DSP OEI | € 129,95 | € 129,95 |
| 1 | Crucial CT2K4G4SFS824A | € 82,80 | € 82,80 |
| 1 | Crucial MX300 m.2 275GB | € 84,49 | € 84,49 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 541,04 | |
Een zelfbouwsysteem, hiervoor heb ik geput uit een ander topic.
| 1 | Intel Core i3-8100 Boxed | € 107,27 | € 107,27 |
| 1 | MSI Z370-A PRO | € 109,51 | € 109,51 |
| 1 | Fractal Design Define S | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM DSP OEI | € 129,95 | € 129,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D26BFSBK | € 82,50 | € 82,50 |
| 1 | be quiet! Pure Power 10 400W | € 53,95 | € 53,95 |
| 1 | Crucial MX300 2,5" 275GB | € 83,50 | € 83,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 636,58 | |
Off-the-shelf van HP. Nu aanbieding € 589,- bij HP zelf. Ziet eruit als een goede deal. Tevens te monteren achter een scherm.
| 1 | HP ProDesk 400 G3 Mini 1EX82EA | € 570,78 | € 570,78 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 570,78 | |
Wellicht heeft iemand daarnaast nog goede suggesties van Dell of andere merken?