Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor ZZP

Pagina: 1
Acties:

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is voor mijn zwager, die sinds kort is begonnen met een klussenbedrijf als ZZP'er. Hij zal de computer gaan gebruiken voor internetten, mailen, bekijken van foto's en YouTube en voor zijn boekhouding/facturering. Daarvoor heeft hij een softwarepakket die ook op Windows XP draait, dus dat zal de bottlenek voor de PC niet zijn.
Kortom, behoorlijk basic gebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hij had zijn oog laten vallen op een iMac van € 1.400,-. Met name vanwege het uiterlijk. Als beginnend ondernemer heeft hij nog geen dikke portemonnee, waardoor hij dus graag open staat voor goedkopere opties. Hetgeen ik ook een verstandige keuze zou vinden. Bovendien werkt het softwarepakket dat hij wil gebruiken niet onder macOS.

Ik wil een desktop aan hem voorstellen die aansluit op zijn benodigdheden en de nodige jaren meegaat. Dat moet ruim onder het bedrag voor een iMac kunnen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • desktop (lees: alle componenten)
  • scherm
  • muis + toetsenbord
  • Windows 10 pro*
* tenzij home ook acceptabel is? Kan ik bij zelfbouw ook een OEM-licentie gebruiken?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Prijs/kwaliteit boven grootte. Klein boven groot. Voorkeur voor laag geluidsniveau en energieverbruik.
Om het iMac enigszins na te bootsen zou een barebone/nuc achter het scherm een mooie bijkomstigheid zijn.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek wat adviezen, m.n. op wat verstandig is voor een zakelijke build, waaronder:
  • In de eerste opties ben ik uitgegaan van i3. Is dat een goede keus?
  • Nu 8gb geheugen als uitgangspunt genomen, vanwege toekomstgerichtheid. Misschien is dat nog niet nodig?
  • Windows Pro of niet.
  • Wat zijn de voor-/nadelen van zelfbouw vs. off-the-shelf HP of Dell.
  • Wat voor scherm is aan te bevelen voor zakelijk gebruik?
  • Mis ik nog iets?
Ik heb één keer eerder een zelfbouw gemaakt. 5 jaar geleden, een goedkoop AMD-systeem voor ouders die heden ten dage nog altijd goed functioneert naar hu Ik zou het nog en behoeften. Weinig ervaring dus.

Eigen onderzoek
Een NUC-systeem, met als doel om deze achter een scherm te plaatsen. Daar zou ik dan een geschikt scherm voor moeten vinden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i3BNK€ 243,80€ 243,80
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM DSP OEI€ 129,95€ 129,95
1Crucial CT2K4G4SFS824A€ 82,80€ 82,80
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 84,49€ 84,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 541,04

Een zelfbouwsysteem, hiervoor heb ik geput uit een ander topic.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 107,27€ 107,27
1MSI Z370-A PRO€ 109,51€ 109,51
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM DSP OEI€ 129,95€ 129,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D26BFSBK€ 82,50€ 82,50
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 53,95€ 53,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 83,50€ 83,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 636,58

Off-the-shelf van HP. Nu aanbieding € 589,- bij HP zelf. Ziet eruit als een goede deal. Tevens te monteren achter een scherm.
#ProductPrijsSubtotaal
1HP ProDesk 400 G3 Mini 1EX82EA€ 570,78€ 570,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 570,78

Wellicht heeft iemand daarnaast nog goede suggesties van Dell of andere merken?

• Consult70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-02-2018
Beste bazzemans,
heel goed dat je nadenkt over wat nu eigenlijk handig is, echter moet je het je nu moeilijker maken dan het eigenlijk is?
Bedenk wel dat de technologie vandaag de dag erg snel gaat, wat je vandaag wilt kopen, was vorige week al oud...

Belangrijke zaken om rekening mee te houden zijn mijn inziens:
1) Welke extra programma's worden erop gedraaid. Elk softwarepakket heeft namelijk zijn minimale systeemeisen, het CPU gebruik en geheugen naast het Operating Systeem (OS) zoals Windows10
2) Wordt de PC misschien ook nog gebruikt om misschien wat privé er op te spelen (zie het voordeel van zakelijk goed dat je privé gebruikt)
3) Welke randapparatuur is er minimaal nodig en eventueel wat gaat nog komen (uitbreidingsmogelijkheden)
4) Waar schaf je de pc aan, "buurtwinkel" of bij een groothandel zoals Stapels, Makro of een ICT leverancier zoals Centralpoint.nl. Bedenk de service die je wilt hebben ivm garantie als er iets met de PC aan de hand is.

Bedenk het volgende:
Een pc + randapparatuur zal in 3 tot 5 jaar zakelijk afgeschreven worden, dan is tijd voor een nieuwe :-) (aldus de belastingdienst)
Mijn ervaring met een PC die zakelijk gebruikt wordt mag best wat forser zijn dan de standaard huis tuin keuken PC (zoals de AMD), De zakelijke PC's zijn vaak ook beter bestand tegen het wat zwaardere "werk" dan de huis tuin keuken PC's, Deze PC's kunnen vaak zonder problemen langer dan 10 uur continue draaien.

Zelf neem ik graag de HP Z-serie (http://store.hp.com/Nethe...x?p=b-new-hp-workstations)
Geschikt voor het zwaardere werk en makkelijk uit te breiden met geheugen en HD capaciteit en ze zijn stil en energiezuinig. Ik laat hem met een gerust hart 24 x 7 draaien en hij staat naast mij in de kamer. Je hoort hem niet.
De desktops worden met een preinstalled Win10 Pro licentie geleverd, code staat op de sticker op de pc geplakt en de DVD zit er bij...
Wat ik in elk geval altijd doe is bij aankoop gelijk de maximale hoeveelheid geheugen erin stoppen, op CPU kun je besparen, maar bespaar nooit op werkgeheugen.
Beste is vooruit kijken, ook rekening houdend met softwareupdates van Win10. Naarmate er meer software op gaat draaien (ook updates) zal de PC trager worden en dat gaat je alleen maar tegenstaan, je gaat je eraan ergeren dat die PC zo traag geworden is en dan bedenk je dat je misschien beter een zwaardere CPU had kunnen nemen....

Mijn advies:
- HP i7 met maximaal geheugen, misschien extra HD voor de backup (intern of externe)
- Toetsenbord+muis zitten er vaak al bij (bedraad)
- Windows10 Pro
- Beeldscherm minimaal 24 inch breedbeeld
prijs voor bovenstaande 1500 - 2000 euro Nieuw!!

Voor een kleine 1300 euro heb je een refurbished systeem ook prima om mee te beginnen. dit zijn vaak systemen die gebruikt zijn voor een beurs of tijdelijk voor projecten en worden naderhand weer opnieuw geïnstalleerd en verkocht tegen gereduceerde prijs en met garantie....

Virusprogramma (bedenk dit gebruikt processor en werkgeheugen waardoor PC trager wordt vandaar de i7)

Printer?
Bedenk dat een inktjet/officejet goedkoper is bij aanschaf, maar in gebruik erg duur ivm de inkt en aanschaf nieuwe printkoppen tzt.
Je kunt tegenwoordig al gauw een nette kleuren laserprinter kopen die bij aanschaf wat duurder is, maar op de langere termijn bij gebruik goedkoper is. Voordeel is dat de printerkoppen niet uitdrogen en duur vervangen moeten worden wat net zo duur is als een nieuwe printer.

Als er vragen zijn stel ze gerust, anderen zullen ook nog wel reageren...
Hoop dat je er iets aan hebt!
Gr.
Daniel

• LucaDeTweaker
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-04-2020
Je hebt geen systeem van 1500 euro nodig als je geen zware programma's draait, vertel ond dus wat meer over wat je met de pc wil doen.
Bovendien is al aangegeven dat het budget dat niet toelaat.

[ Voor 46% gewijzigd door LucaDeTweaker op 09-02-2018 07:58 ]

• Juok
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
@bazzemans
Zie hier vreemde verhalen voorbij komen, i7 voor een pc om foto's te kijken en emaillen is belachelijk. @Consult70 probeer je nu iemand een fiets te verkopen die op zoek was naar een fietsbel?

Het zelfbouw lijstje wat je hebt staan is een zeer leuk systeem met recente hardware en als het budget dit toelaat zou ik zelf voor een dergelijk systeem gaan. Echter sommige mensen hechten meer waarde aan looks als aan prestaties, dus dan zou een hp prodesk(om achter een scherm te monteren) in mijn ogen een zeer goede keus zijn. Op werk staan die apparaten overal en werken prima.

Een hele mooie optie voor beginnende klussers vind ik zelf een Microsoft Surface pro, deze kan eenvoudig meegenomen worden naar de klant(foto's van gedaan werk laten zien), staat professioneel en werkt ook behoorlijk goed voor niet al te veel eisende gebruikers.( naarmate deze intensief worden gebruikt worden ze te warm en daardoor langzamer) Thuis sluit je deze aan op een docking(scherm, toetsenbord, muis), en dan heb je een volwaardige pc.

De Topicstarter vermeld beginnend klus bedrijf, laag budget en simpel pc gebruik. Ik heb al twee pc's gebouwd voor soortgelijk gebruik en de gebruikers hebben absoluut nog nooit crashes of problemen gehad. En al helemaal niet omdat ze geen speciale hp workstation met onnodig dure hardware hadden aangeschaft.

Op basis van zulk gebruik kom je uit op een pc van max €600,- en dan heb je een systeem wat zeer snel is. Pak een basis budget systeem met een leuke 250 + gb ssd en je kan jaren vooruit, dit kan je aanvullen met specifieke eisen van de gebruiker. Eventueel een stille behuizing / aparte cpu koeler mocht geluidsproductie zo laag mogelijk moeten zijn, 1 Tb HDD voor opslag indien nodig (kan ook cloud).

Die 600 is wel exclusief scherm, toetsenbord etc, stel dat de klusser twee schermen wilt gebruiken dan moet het moederbord hier ook ruimte voor bieden.

En windows Pro is niet perse nodig, maar de prijs scheelt niet veel. Deze kan overigens ook via gedoogde wijze worden aangeschaft (google) €30,- maar dit vergt wel iets meer moeite.

[ Voor 4% gewijzigd door Juok op 09-02-2018 09:36 ]

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:36
Dank voor je uitgebreide reactie Daniel! Sowieso nuttig om meerdere kanten te bekijken :-). Ik heb er nog wel wat vragen en kanttekeningen bij.
Consult70 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 23:43:
Belangrijke zaken om rekening mee te houden zijn mijn inziens:
1) Welke extra programma's worden erop gedraaid. Elk softwarepakket heeft namelijk zijn minimale systeemeisen, het CPU gebruik en geheugen naast het Operating Systeem (OS) zoals Windows10
2) Wordt de PC misschien ook nog gebruikt om misschien wat privé er op te spelen (zie het voordeel van zakelijk goed dat je privé gebruikt)
3) Welke randapparatuur is er minimaal nodig en eventueel wat gaat nog komen (uitbreidingsmogelijkheden)
4) Waar schaf je de pc aan, "buurtwinkel" of bij een groothandel zoals Stapels, Makro of een ICT leverancier zoals Centralpoint.nl. Bedenk de service die je wilt hebben ivm garantie als er iets met de PC aan de hand is.
ad1. Geen. Ik heb dat uitgebreid aan hem gevraagd. Het betrof alleen een boekhoud/factuurprogramma dat ook draait op windows XP. Voor de rest gaat het om wat ik heb genoemd (internetten, foto's bekijken en mailen). Zélfs office vond hij niet nodig en dat draait op een niet al te krachtig systeem ook.
ad2. Nee.
ad3. Geen verdere randapparatuur anders dan de monitor, muis en toetsenbord. Daarnaast heeft hij een basic laserprinter.
ad4. Hier raak je één van de kernen van mijn vraag. Zelfbouw is een optie, als dat qua budget echt grote voordelen oplevert. Anders is het juist vanwege service en garantie wat mij betreft een voordeel om jet ergens anders aan te schaffen. Daar laat ik me graag over adviseren, want ik heb alleen ervaring als particulier, niet als ondernemer.
Consult70 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 23:43:
Bedenk het volgende:
Een pc + randapparatuur zal in 3 tot 5 jaar zakelijk afgeschreven worden, dan is tijd voor een nieuwe :-) (aldus de belastingdienst)
Mijn ervaring met een PC die zakelijk gebruikt wordt mag best wat forser zijn dan de standaard huis tuin keuken PC (zoals de AMD), De zakelijke PC's zijn vaak ook beter bestand tegen het wat zwaardere "werk" dan de huis tuin keuken PC's, Deze PC's kunnen vaak zonder problemen langer dan 10 uur continue draaien.
Dat begrijp ik. Het is wat mij betreft daarbij wel een budgetkwestie. Als je begint met ondernemen, zijn de budgetten niet onbeperkt en is het de vraag of het een geslaagde stap wordt. Een goede afweging in wat nodig is t.o.v. wat betaalbaar is.
Bedankt voor de tip. Ik denk eerlijk gezegd dat dit echt overkill is voor wat hij er mee gaat doen. Wat is dan het argument om er tóch zoveel in te investeren?
Mijn zwager heeft reeds een printer (laserjet) aangeschaft.

Juok schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:30:
@bazzemans
Zie hier vreemde verhalen voorbij komen, i7 voor een pc om foto's te kijken en emaillen is belachelijk. @Consult70 probeer je nu iemand een fiets te verkopen die op zoek was naar een fietsbel?

Het zelfbouw lijstje wat je hebt staan is een zeer leuk systeem met recente hardware en als het budget dit toelaat zou ik zelf voor een dergelijk systeem gaan. Echter sommige mensen hechten meer waarde aan looks als aan prestaties, dus dan zou een hp prodesk(om achter een scherm te monteren) in mijn ogen een zeer goede keus zijn. Op werk staan die apparaten overal en werken prima.
Wat zijn de voor- en nadelen van een zelfbouwsysteem t.o.v. zo'n hp prodesk?
Een hele mooie optie voor beginnende klussers vind ik zelf een Microsoft Surface pro, deze kan eenvoudig meegenomen worden naar de klant(foto's van gedaan werk laten zien), staat professioneel en werkt ook behoorlijk goed voor niet al te veel eisende gebruikers.( naarmate deze intensief worden gebruikt worden ze te warm en daardoor langzamer) Thuis sluit je deze aan op een docking(scherm, toetsenbord, muis), en dan heb je een volwaardige pc.
Helemaal mee eens. Vind ik ook erg mooie opties. Vraag me alleen af of hij daar op die manier gebruik van zal maken. Correct me if I'm wrong, maar dan ga je (incl. cover en docking) ook richting/over de € 1.000,-?
De Topicstarter vermeld beginnend klus bedrijf, laag budget en simpel pc gebruik. Ik heb al twee pc's gebouwd voor soortgelijk gebruik en de gebruikers hebben absoluut nog nooit crashes of problemen gehad. En al helemaal niet omdat ze geen speciale hp workstation met onnodig dure hardware hadden aangeschaft.

Op basis van zulk gebruik kom je uit op een pc van max €600,- en dan heb je een systeem wat zeer snel is. Pak een basis budget systeem met een leuke 250 + gb ssd en je kan jaren vooruit, dit kan je aanvullen met specifieke eisen van de gebruiker. Eventueel een stille behuizing / aparte cpu koeler mocht geluidsproductie zo laag mogelijk moeten zijn, 1 Tb HDD voor opslag indien nodig (kan ook cloud).

Die 600 is wel exclusief scherm, toetsenbord etc, stel dat de klusser twee schermen wilt gebruiken dan moet het moederbord hier ook ruimte voor bieden.
Een dergelijk budget had ik me inderdaad ook voorgesteld. Ongeveer de helft van de prijs voor een iMac dus. Je noemt een aantal voorbeelden? Kan je wat specifieke tips geven?

De belangrijke vraag blijft nog wel: zelfbouw of een volledige build aanschaffen van HP/Dell o.i.d.

[ Voor 31% gewijzigd door bazzemans op 09-02-2018 09:41 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
@bazzemans met je eigen ideeen in de topicstart ben je op de goede weg.
De zelfbouw oplossing zal een stuk sneller zijn dan de NUC (die HP is ook een soort NUC) door de 2 extra cores en veel hogere kloksnelheid. Daarnaast is het makkelijker om die zelf te upgraden of reparaties aan te doen, maar dat is niet per se een relevant voordeel, want misschien wil je dat sowiesoe aan een bedrijf overlaten.

Als je voor zelfbouw gaat kan je prima naar m-atx of zelfs itx kijken, om op een wat kleinere kast uit te komen.
pricewatch: ASRock Z370M Pro4
pricewatch: Fractal Design Define Mini C
of
pricewatch: ASRock Z370M-ITX/ac
pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart

Voor de taken die je beschrijft zou je overigens perfect een nog goedkopere cpu kunnen nemen, zoals: pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed Die is nog steeds een stuk sneller dan de NUC / HP.
Dan kan je ook nog flink bezuinigen op het moederbord:
pricewatch: ASRock H110M-ITX/ac (vraag voor de zekerheid bij leverancier na of de bios voldoende up to date is voor de cpu) of
pricewatch: ASRock B250M-HDV

[ Voor 29% gewijzigd door Jesse op 09-02-2018 10:51 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:48

br00ky

Moderator Harde Waren
bazzemans schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:33:

De belangrijke vraag blijft nog wel: zelfbouw of een volledige build aanschaffen van HP/Dell o.i.d.
Het grote verschil is ondersteuning. Een prebuild koop je in dit geval eigenlijk altijd met een bepaald onderhoudscontract en het geval het mis gaat. De kans is klein dat het misgaat met een selfbuild, maar als het mis gaat en het bedrijfje gaat over de kop is dat natuurlijk een ontzettend dure grap. Die overweging moet je voor jezelf maken.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
br00ky schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:54:
[...]

Het grote verschil is ondersteuning. Een prebuild koop je in dit geval eigenlijk altijd met een bepaald onderhoudscontract en het geval het mis gaat. De kans is klein dat het misgaat met een selfbuild, maar als het mis gaat en het bedrijfje gaat over de kop is dat natuurlijk een ontzettend dure grap. Die overweging moet je voor jezelf maken.
Bedrijf gaat over de kop is wel een wat gezochte consequentie van een niet werkende computer. Je krijgt je geld een keer een paar dagen later omdat je pas de week erop kan facturen, of je krijgt een boete van de belastingdienst omdat je te laat ben met je aangifte.
Uiteraard moet hij goed nadenken over backups, en hoe hij snel genoeg aan een vervangende computer komt als deze stuk gaat.
Als het goed is kunnen de facturen van een dergelijk bedrijf prima een paar dagen wachten als de pc het niet doet. Enne, hoeveel downtime heb jij eigenlijk thuis gehad door een falende computer wat niet veroorzaakt werdt door je eigen getweak?

En wat stelt de ondersteuning van een prebuild eigenlijk precies voor? Volgens mij is dat wat overrated. Pas als je er (dure) contracten bij afsluit komt zo'n bedrijf zorgen dat binnen een bepaalde tijd je systeem gefixt is. Anders kan je de garantiemolen in net zoals elke willekeurige klant.

[ Voor 21% gewijzigd door Jesse op 09-02-2018 11:10 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:48

br00ky

Moderator Harde Waren
Uiteraard is dat een extreem voorbeeld, maar TS moet imo wel nadenken over de gevolgen van een korte of langere downtime en of het nuttig is daarvoor iets extra's te willen :). Daarbij is het sowieso goed dat TS afspraken maakt met de zwager over hulp bij problemen. TS zal niet de eerste zijn die "Jij hebt hem gebouwd dus fix jij hem maar" hoort ;).

• Consult70
Ik snap dat sommige mensen meteen wijzen op het budget en ja ook ik snap dat een startende onderneming niet veel geld heeft om te investeren echter als ondernemer zul je een klein beetje rekening mogen houden met de belastingregels mbt kleinschalige investeringen.

Bron: https://www.belastingdien...teren_in_bedrijfsmiddelen

Bedrijfsmiddelen met een lage aanschafwaarde
Koopt u een bedrijfsmiddel voor minder dan € 450? Dan mag u het bedrag in 1 keer aftrekken als kosten. Bedrijfsmiddelen met een aanschafwaarde van minder dan € 450 komen niet in aanmerking voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

Meerdere kleine investeringen
Soms kunnen meerdere kleine investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen. Als u bijvoorbeeld voor uw onderneming een computer koopt van € 350 met een beeldscherm van € 150, een muis van € 15 en een toetsenbord van € 25, vormt dit samen 1 bedrijfsmiddel van € 540. Dit kan van belang zijn voor de investeringsregelingen.

Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen.

---------
Ja, je kunt een "goedkoop" systeem kopen, maar op den duur zal dat een miskoop zijn omdat techniek zo snel veranderd en dus goedkoop, duurkoop wordt. Kijk naar een systeem waar je in elk geval langere tijd mee vooruit kunt en dat voor continuïteit zorgt voor jou bedrijf. Hoe afhankelijk is jouw bedrijf van deze PC?
Misschien moet je wel overwegen om 2 items aan te schaffen, dan heb je gelijk een backup systeem als de PC uitvalt...
Als je een systeem bij een plaatselijk winkel koopt vraag naar de mogelijkheden indien je met PC-calamiteiten te maken krijgt, kun je een systeem tijdelijk huren/lenen. Wat zijn de mogelijkheden.

Ondernemen is niet alleen maar werken en zorgen dat je inkomsten vergaard, je moet ook investeren in je bedrijf en bij bepaalde zaken vergt dat wat meer nadenken dan andere. Tenzij je gewoon lekker veel inkomstenbelasting wilt betalen natuurlijk. Ondernemen is doordenken en soms de privé geneugten uit de zakelijk dingen halen.
bazzemans schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:33:

[...]
Bedankt voor de tip. Ik denk eerlijk gezegd dat dit echt overkill is voor wat hij er mee gaat doen. Wat is dan het argument om er tóch zoveel in te investeren?
Argument is: door de juiste zakelijke investeringen te doen, zorgt dit voor een redelijke constante aftrek voor de zaak. Hierdoor betaal je tenslotte minder inkomstenbelasting. Ik zeg nou niet meteen dat dat een goede reden moet zijn, maar als "goed" ondernemer voor de belastingdienst moet je ook investeren in je bedrijf. Als je dat niet doet ben je straks voor de belastingdienst geen ondernemer met alle gevolgen van dien.....
Kijk zijn gereedschappen, die hij nodig zal hebben, zijn ook investeringen.... maar een goede boekhouder kan je daar zeker in adviseren, zij kennen de regeltjes tenminste (schoenmaker houdt je bij de leest)

Succes!
Gr. Daniel

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:11
"Ja, je kunt een "goedkoop" systeem kopen, maar op den duur zal dat een miskoop zijn omdat techniek zo snel veranderd en dus goedkoop, duurkoop wordt."

Zowel low end als high end geeft slechte prijs/prestatie verhouding. De low end omdat je sneller moet vervangen en de high end omdat die vaak een enorme meerprijs heeft voor slechts een kleine winst in prestaties.

Een degelijke mid range gaat vrijwel even lang mee als een high end maar kost de helft. Let wel op dat je dus niet te veel gaat bezuinigen maar gewoon degelijke onderdelen koopt. Eventuele kosten kan je over meerdere jaren afschrijven en aftrekken van de belasting.

Afhankelijk van hoe lang de onderneming zonder PC kan in geval van problemen kan je overwegen een duur servicecontract af te sluiten. Maar als de PC niet kritiek is hoeft dat vaak niet. (gewoon een degelijke backup van data hebben en je kan in een paar dagen een nieuwe PC kopen en backup terugzetten in noodgevallen.) Als je je overal tegen gaat verzekeren kan je niet meer ondernemen, zeker niet als starter. Maar dit is een afweging die TS zal moeten maken.

Als je geen service hoeft/wil betalen dan is een zelfbouw een optie (kant en klaar van de winkel ben je hem ook 2 weken kwijt bij reparatie). Als je wel service wil zal je naar een kant en klaar systeem + service ontract moeten kijken, hier heb ik verder weinig verstand van maar dat gaat je wel wat meer kosten.

• Juok
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Veel zaken zijn al benoemd, maar voordeel van een kant en klare hp pro desk is natuurlijk dat die kant en klaar is en waarschijnlijk direct zal passen op bepaalde monitoren. Minste moeite en klaar oplossing.

Surface + docking is inderdaad wel aan de prijs allemaal, maar als jij de klant direct kan laten zien welke oplossingen je kan bieden en dit op een professioneel ogend apparaat als de surface zou dit natuurlijk zichzelf kunnen terug verdienen. Daarnaast kan je overal hiermee aan het werk. Maar als je twijfelt of dit wordt gebruikt dan is het waarschijnlijk geen goede keus.

Wat betreft prijs/kwaliteit/ondersteuning zou ik gewoon kiezen voor zelfbouw, als er iets stuk gaat (wat ik betwijfel) dan zal je wel zelf dit moeten oplossen, tenzij de gebruiker van het systeem dit kan doen.
Bij kant en klare systemen, ben je waarschijnlijk je hele pc een aantal weken kwijt. Bij zelfbouw kan je een onderdeel nieuw kopen of wachten op vervanging na blijk van garantie falen. (kan ook weken duren, maar tot nu toe bij mij binnen een week geregeld gehad)

De zzp'ers die ik heb geholpen met een zelfbouw(door mij gebouwd) pc hebben nog geen problemen gehad. Een pc van zeker 5 jaar oud, vorig jaar een upgrade gegeven naar ssd maar die kan voorlopig nog prima mee. Inmiddels zou deze belastingtechnisch afgeschreven kunnen worden, maar dat vonden we nog niet nodig.

Stel je haalt het zelfbouwlijstje uit je startpost, dan kan hier zeker 5 jaar mee gewerkt worden zonder snelheidsproblemen. Een nuc/hpprodesk zou enigszins kunnen throttelen afhankelijk van hoe de pc gebruikt gaat worden. (maar schat deze kans niet hoog in)

[ Voor 20% gewijzigd door Juok op 09-02-2018 14:26 ]

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
@bazzemans

Een redelijke desktop pc, voor bovengenoemde zaken kan heel goed voor een budget van 600 euro in elkaar gezet worden, maar dan komt er nog een monitor e.d. bovenop.

Maar een zzp'er heeft wellicht helemaal geen zin om op 1 bepaalde plek in huis slaafs zijn administratie te doen.
Mijn broer is zzp'er en doet al zijn zaken met een laptop en kan daardoor op veel verschillende plekken al zijn zaken doen.

Naar mijn idee is juist de Asus zenbook van 900 euro een goede combinatie tussen robuustheid (metaal) en snelheid, flexibiliteit en hij oogt professioneel:

pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV259T (Qwerty toetsenbord)

Ook zou met een krapper budget van 650 euro een lenovo laptop heel goed kunnen werken:

pricewatch: Lenovo V330 81AX00ARMH

Eventueel kan hij dit combineren met een Nas-server thuis (als backup van zijn data).

[ Voor 20% gewijzigd door DeArmeStudent op 09-02-2018 20:00 ]

• Consult70
bazzemans schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:43:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is voor mijn zwager, die sinds kort is begonnen met een klussenbedrijf als ZZP'er. Hij zal de computer gaan gebruiken voor internetten, mailen, bekijken van foto's en YouTube en voor zijn boekhouding/facturering. Daarvoor heeft hij een softwarepakket die ook op Windows XP draait, dus dat zal de bottlenek voor de PC niet zijn.
Kortom, behoorlijk basic gebruik.
Wel Bazzemans,
genoeg stof om over na te denken denk ik zo.
Laat ons weten hoe het afloopt.
Succes!
Gr.
Daniel

[ Voor 49% gewijzigd door Consult70 op 14-02-2018 17:07 ]

Pagina: 1