Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencer112
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 21:25
Mijn vraag
ik heb een vloerverwarmingsverdeler met 9 groepen
en de ketel staat op 40 graden.
in elke ruimte is een ruimte regeling behalve in de badkamer.

dit werkt allemaal prima zolang er meerdere zones actief zijn
het probleem begint in mijn ogen wanneer er maar 2 groepen open staan
de aanvoer word dan zo heet dat ik de leiding amper kan beetpakken.

er gaat dus waarschijnlijk meer dan 50 graden de 2 groepen in dit is meestal de badkamer en de zolder.

heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen en hoe dit opgelost kan worden?

de ketel is een Intergas hre 28/24a.

zelf heb ik het vermogen van de ketel omlaag gebracht
dit is gedaan op basis van genoeg flow als alle groepen open zijn
en door de transmissie berekening van het vloerverwarming bedrijf.
de ketel staat op 30% nu 8.4kw

alvast bedankt voor jullie reactie.

met vriendelijke groet,
Michael.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Normaliter hoort er een maximaalthermostaat op je verdeler te zitten. Deze staat dan op een graadje of 40. Zodra de temperatuur in de verdeler hoger wordt, sluit de thermostaat de aanvoer vanaf de cv af. Kijk eens of die er op zit?
En wellicht kan je uitleggen waarom er meer dan 50 graden de groepen in gaat terwijl je cv op 40 staat? :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Microkid schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:46:
Normaliter hoort er een maximaalthermostaat op je verdeler te zitten
En als overal een thermostaat op zit, dan moet er ook ergens een bijpass zitten, om de druk kwijt te kunnen wanneer alle thermostaatkranen dicht staan.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Normaliter hoort er een maximaalthermostaat op je verdeler te zitten. Deze staat dan op een graadje of 40. Zodra de temperatuur in de verdeler hoger wordt, sluit de thermostaat de aanvoer vanaf de cv af. Kijk eens of die er op zit?
En wellicht kan je uitleggen waarom er meer dan 50 graden de groepen in gaat terwijl je cv op 40 staat? :)
Met een zogenaamde 'openverdeler' is dat (meestal) niet het geval. De uitgaande temperatuur van de ketel zou eigenlijk nooit boven de 40 graden uit mogen komen. Dit word tegenwoordig vrij veel toegepast in nieuwbouw met alleen vloerverwarming. Je heb dan immers geen water op hoge temperatuur meer nodig voor de radiatoren. Het is bij een open verdeler ook niet de bedoeling om warm water 'bij' te mengen. Het warme water moet meteen de verdeler in kunnen. Ten eerste omdat de verdeler zelf geen pomp heeft maar ook omdat je vanwage de lage water temperatuur ook een flinke flow moet hebben.
Maar als de ketel wel word gestart door de thermostaat kan bij onvoldoende flow de temperatuur op de uitgang van de ketel best oplopen voor de ketel zichzelf uitschakeld.

[ Voor 21% gewijzigd door NBK op 08-02-2018 21:28 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencer112
@Microkid er zit inderdaad een maximaalthermostaat op aangesloten deze kan ik ook op 40 graden zetten.
maar dan pendelt mijn ketel op 2 groepen aan en uit omdat hij steeds te heet word dit lijkt mij niet wenselijk.
ik vraag mij meer af waarom de ketel hier ver overheen stookt terwijl hij op maximaal 40 graden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencer112
@StevenK de badkamer is in dit geval als bijpass aangelegd en staat daarom altijd open.
StevenK schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:54:
[...]

En als overal een thermostaat op zit, dan moet er ook ergens een bijpass zitten, om de druk kwijt te kunnen wanneer alle thermostaatkranen dicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencer112
@NBK dit is percies het probleem dat ik nu ervaar ik heb een open verdeler met alleen een pomp in de ketel.
de ketel gaat ver over zijn limiet bij een kleine flow, ik vraag mij daarom af of hier nog iets aan te regelen is de het is fijn dat er een maximaalbeveiliging aan zit maar hierdoor is bij een kleine afname steeds de ketel uit.
NBK schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:21:
[...]

Met een zogenaamde 'openverdeler' is dat (meestal) niet het geval. De uitgaande temperatuur van de ketel zou eigenlijk nooit boven de 40 graden uit mogen komen. Dit word tegenwoordig vrij veel toegepast in nieuwbouw met alleen vloerverwarming. Je heb dan immers geen water op hoge temperatuur meer nodig voor de radiatoren. Het is bij een open verdeler ook niet de bedoeling om warm water 'bij' te mengen. Het warme water moet meteen de verdeler in kunnen. Ten eerste omdat de verdeler zelf geen pomp heeft maar ook omdat je vanwage de lage water temperatuur ook een flinke flow moet hebben.
Maar als de ketel wel word gestart door de thermostaat kan bij onvoldoende flow de temperatuur op de uitgang van de ketel best oplopen voor de ketel zichzelf uitschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Die 8,4kW is het vermogen dat maximaal nodig is om je huis warm te krijgen. Jouw ketel heeft echter een minimaal brander vermogen van 7,6kW.
De ketel kan dat vermogen gewoon niet kwijt in het systeem.
Modulatiebereik brander Intergas - HRE 28/24A

Een cv-ketel is op zijn zuinigst als hij heel weinig warmte produceert. Daarnaast is in de steeds beter geïsoleerde huizen, zeker op de randen van het stookseizoen, steeds minder warmte nodig. Daarom is het prettig als de ketel de hoogte van zijn vlammen in de brander heel ver terug kan terugregelen. Bij deze ketel ligt dat op 67.5% van het maximale vermogen. Bij courante gelijkwaardige ketels, met een overeenkomstige vermogensklasse, is dit regelbereik 64.5% (slechtste waarde) tot en met 88% (beste waarde). Wat betreft het modulatiebereik is deze ketel te classificeren als matig. Het vermogen van deze ketel start bij 7,6 kW en loopt door tot 23,4 kW gemeten bij 50/30.
Nadeel is dat je voor je warmwater vraag al gauw een CW4 nodig heb maar voor je daadwerkelijke warmtevraag in huis heb je aan een klein keteltje al veel teveel.
Wil je dit oplossen kun je een dure ketel kopen die verder terug kan moduleren, met een buffer gaan werken of je CV en warmwater van elkaar scheiden.
Bij die laatste optie kun je je CV meteen mooi met een warmtepomp gaan doen ;)

Maar even serieus, hoe lang woon je in dit huis? Een ketel die niet goed is afgestemd op de vermogensvraag van het verwarmingssysteem zie ik als een serieus gebrek waarvoor je mijn inziens je rechtbijstand op je bouwer af zou moeten sturen. Dit is voor een installateur dagelijkse kost en zou echt beter op elkaar afgestemd moeten zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door NBK op 08-02-2018 21:41 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hymstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 08:45
Wat NBK zegt, het minimale vermogen van je ketel is te hoog om continue te blijven branden op zo'n lage flow.
NBK schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:33:
Die 8,4kW is het vermogen dat maximaal nodig is om je huis warm te krijgen. Jouw ketel heeft echter een minimaal brander vermogen van 7,6kW.
In mijn ogen zijn er twee opties: je accepteert dat je ketel gaat pendelen of je gaat op zoek naar een ketel met een lager minimum vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencer112
dit is ook percies waar ik aan zit te denken :P
ik ben zelf werkzaam in de koudetechniek en zie dat Daikin en intergas samen een warmtepomp hebben.Dit is dan wel een hybride warmtepomp die ook nog op gas kan stoken als dit nodig is.

ik woon er vanaf juni in dit is inderdaad nieuwbouw.
maar ik vraag mij af of ze er ets mee doen.
na mijn laatste klacht van de maximaalthermostaat storing heeft de monteur de beveiliging gewoon naar 60 graden geschroeft.
NBK schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:33:

[...]

Nadeel is dat je voor je warmwater vraag al gauw een CW4 nodig heb maar voor je daadwerkelijke warmtevraag in huis heb je aan een klein keteltje al veel teveel.
Wil je dit oplossen kun je een dure ketel kopen die verder terug kan moduleren, met een buffer gaan werken of je CV en warmwater van elkaar scheiden.
Bij die laatste optie kun je je CV meteen mooi met een warmtepomp gaan doen ;)

Maar even serieus, hoe lang woon je in dit huis? Een ketel die niet goed is afgestemd op de vermogensvraag van het verwarmingssysteem zie ik als een serieus gebrek waarvoor je mijn inziens je rechtbijstand op je bouwer af zou moeten sturen.

[ Voor 13% gewijzigd door silencer112 op 08-02-2018 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencer112
inderdaad dit lijkt mij ook het geval.
maar ik denk dat als ik een andere ketel neem ik liever gelijk een overstap maak naar een hybride warmtepompsysteem.
hymstra schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:41:
Wat NBK zegt, het minimale vermogen van je ketel is te hoog om continue te blijven branden op zo'n lage flow.

[...]

In mijn ogen zijn er twee opties: je accepteert dat je ketel gaat pendelen of je gaat op zoek naar een ketel met een lager minimum vermogen.
Pagina: 1