Temp in/uitvoer vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:01
In onze nieuwbouwappartement (~95m2) hebben wij een LTV vloerverwarming i.c.m. met stadsverwarming. De thermostaat altijd tussen de 21 en 21,5 graden. Alle ruimtes worden voelbaar warm, alleen de slaapkamers lijken toch altijd kouder aan te voelen. Dus ik ben op zoek naar 'misconfiguratie'.

Ik heb verder de balen verstand, maar ik zou willen weten of de onderstaande gauges de aan en afvoer temperatuur meten, want je zou natuurlijk verwachten dat de afvoer temperatuur lager is dan de aanvoer. Je ziet dat ze hier dezelfde temperatuur aangeven.

Hier heb ik een aantal foto's van de setup: https://imgur.com/a/1CwpQ

De foto met alles in beeld is op een eerder moment gemaakt, dan de andere foto's.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Beste antwoord (via Aurora op 09-02-2018 10:46)

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-02 23:41
De thermostaatkranen zijn het dus i.i.g niet (mits rechts je aanvoer is).

Zijn alle afvoerslangen koud? Dan lijkt het een flow probleem... als het pas is opgeleverd kun je misschien best gewoon de installateur bellen.

Alle reacties

• _Piwi_
Kun je de volgende vragen beantwoorden:
1. Heb je overval vloerverwarming, dus incl. de slaapkamers?
2. Staan alle kringen open? (zijn alle slangen warm)
3. Hoeveel graden is de aanvoer van je stadsverwarming?
4. Hoeveel graden is het in de ruimte waarin de themostaat hangt?
5. Wat gebeurt er als je de thermostaat hoger zet, wordt de slaapkamer dan wel warmer?
6. Op hoeveel graden staat de thermostaatkraan van de verdeler?

Ik vermoed dat je een flow probleem hebt in een kring, maar met de verdeler die je hebt wordt dat wat moeilijk inregelen (er ontbreken wat flow metertjes), of dat je kranen niet goed staan. Mogelijk is de vloerverwarming dus niet goed afgesteld...

[ Voor 10% gewijzigd door _Piwi_ op 08-02-2018 18:40 ]

• Aurora
_Piwi_ schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:33:
Kun je de volgende vragen beantwoorden:
1. Heb je overval vloerverwarming, dus incl. de slaapkamers?
2. Staan alle kringen open? (zijn alle slangen warm)
3. Hoeveel graden is de aanvoer van je stadsverwarming?
4. Hoeveel graden is het in de ruimte waarin de themostaat hangt?
5. Wat gebeurt er als je de thermostaat hoger zet, wordt de slaapkamer dan wel warmer?
6. Op hoeveel graden staat de thermostaatkraan van de verdeler?

Ik vermoed dat je een flow probleem hebt in een kring, maar met de verdeler die je hebt wordt dat wat moeilijk inregelen (er ontbreken wat flow metertjes), of dat je kranen niet goed staan. Mogelijk is de vloerverwarming dus niet goed afgesteld...
Bedankt je reactie! :)
  1. Ja, ik heb door de gehele woning vloerverwarming.
  2. De aanvoer slangen lijken in ieder geval (hand)warm te zijn. Een aanvullende opmerking, bij het vasthouden van de meest rechtse aanvoerslang, voel ik duidelijk water stromen, tenminste ik ervaar het als trillend/stromend. Hoe meer links je gaat hoe minder trilling op de slang. De meest linkse aanvoerslang voelt op zich warm aan, maar ik voel daar helemaal geen stroming of trilling.
  3. De temperatuur van stadsverwarming dat mijn huis in komt, geen idee. Maar de leiding die uit de grond van buiten komt is gloeiend heet. Zeker > 85 graden
  4. Dat is altijd exact de ingestelde temperatuur, 21,5.
  5. Ik heb 'm iets hoger gezet, 22 graden (maximaal aanbevolen, hoger zou niet hoeven volgens de installateur). Vervolgens ruim 6-7 uur gewacht. Ik voelde geen merkbaar verschil in de slaapkamers.
  6. Dat is zo'n 40 graden, mits ik naar de juiste draaiknop kijk :) Zie foto hieronder.
Wat ik nu pas merk, de afvoerslangen lijken gewoon koud te zijn. Voor mij tegenstrijdig als ik 25 graden zie staan als afvoer, mits die gauge daar voor bedoeld is natuurlijk. De pomp hoor ik verder ook eigenlijk nauwelijks. Heel af en toe een kort mechanisch aandraaiend geluid. Zal vast normaal zijn, maar ik wilde het voor de zekerheid melden.

Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/2znyil4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/243ksg3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/2du9rpg.jpg

Acties:
  • Beste antwoord

• _Piwi_

Zijn alle afvoerslangen koud? Dan lijkt het een flow probleem... als het pas is opgeleverd kun je misschien best gewoon de installateur bellen.

• Bakbeest
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:33

Bakbeest

Het beest is los!

In mijn huis hebben we ook LTV en wat ze bij ons in de slaapkamers hebben gedaan, is de leidingen zo gelegd, dat deze tot max. 15 graden kunnen verwarmingen. Misschien is dit bij jou ook het geval.

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:27
Bakbeest schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:07:
In mijn huis hebben we ook LTV en wat ze bij ons in de slaapkamers hebben gedaan, is de leidingen zo gelegd, dat deze tot max. 15 graden kunnen verwarmingen. Misschien is dit bij jou ook het geval.
Dat zou dan in je bouwovereenkomst terug moeten komen. Daaraan staat tot welke temperatuur een ruimte verwarmd kan worden.

• Aurora
_Piwi_ schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:56:

Okee, dank voor je input! Stel ik op prijs! Ik zal eens gaan bellen.
Bakbeest schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:07:
In theorie klinkt zou dat als een logische verklaring kunnen zijn. Ik heb dit echter nergens terug kunnen lezen, maar ik neem dit zeker mee! Thanks!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-12-2025
als je het naar verhouding boven warmer wilt stoken zal je de benedenverdieping iets moeten knijpen, de benedenverdieping zal er dan langer over doen om op te warmen en zo de bovenverdieping meer tijd geven om op te warmen. op je verdeler kan je de flow door de leidingen heen knijpen om de installatie meer in balans te brengen

[ Voor 19% gewijzigd door jorisjan op 09-02-2018 22:46 ]

Pagina: 1