Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werklaptop (Elitebook x360/Carbon X1/alternatief?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BobW91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:20
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
De laptop zal gebruikt worden voor werk. Echt zware programma's zal ik niet gaan draaien, mogelijk af en toe Adobe Photoshop en statistische programma's.

Wat is je budget?
Op dit moment heb ik keuze uit 3 laptops die vanuit mijn werk gekocht kunnen worden. Er zit een flinke reductie in prijs in (t.o.v. als ik ze zelf zou aanschaffen). Dus voor het zoeken voor een mogelijk alternatief ligt het budget rond de €1000.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja de laptop zal aardig wat meeneem-uren doorbrengen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Op dit moment worden de volgende laptops aangeboden door mijn werkgever:
1. HP Elitebook 840 G4 (zelf al weggestreept zie reden hieronder)
2. HP Elitebook x360 1030 G2
3. Lenovo Thinkpad X1 Carbon

Eigenlijk heb ik zelf de eerste al weggestreept vanwege een TN Display ipv IPS. Dus blijven er eigenlijk twee modellen over, waaruit ik moeilijk kan kiezen. Zelf heb ik nog nooit met touchscreen gewerkt en weet niet in hoeverre dit voordelen heeft en/of als je weinig gebruikt maakt van het touchscreen (dus het beestje koopt vanwege de overige specs&looks) of dit invloed heeft op het algemene gebruik van de laptop. De Lenovo daarentegen vind ik persoonlijk qua design minder mooi, mijn voorkeur gaat op dat gebied uit naar de x360. Daarnaast ben ik geen fan van zo'n extra muis-unit-ding-geval tussen G en H toets. Beide zaken (looks & muis-ding) kan gewenning zijn, maar hetzelfde geldt voor een touchscreen.

Conclusie: ik ben er nog niet uit welke van de twee ik wil. De specificaties komen erg overeen dus, welke is in de praktijk beter en raden jullie mij aan?

Een alternatief is een laptop met numpad. Deze wordt helaas niet aangeboden door mijn werkgever. Eisen zijn een beetje the usual stuff/zelfde specs als bovenstaande laptops: IPS scherm, I5 Kaby Lake, 256GB SSD, Full HD Scherm etc. Zelf heb ik de volgende modellen gevonden:
4. HP Pavillion 15
5. Asus Zenbook UX510
6. HP Elitebook 850 G4

In hoeverre zijn deze in verhouding tot nr2 (x360) en nr3 (X1 Carbon) goede alternatieven?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• QuanTaXz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09-2020
pricewatch: Lenovo IdeaPad 720S-14IKB 81BD0040MH Deze heb ik laatst gekocht voor iets meer dan 900,- tijdens de BTW weken bij Mediamarkt. Fijne, snelle laptop die makkelijk mee te nemen is omdat ie dun is en 14 inch.

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:23
Die Elitebook kan je met zijn 1.28 kilo en 13.3 inch scherm nog redelijk als tablet gebruiken. Ik doe dat in ieder geval wel vaak met mijn Zenbook UX370. Dat touch scree vind ik dus wel een echte toegevoegde waarde. Maar als de laptop te zwaar of te groot wordt doe je dat niet meer.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:17
Had een thinkpad en die muis op het toetsenbord heb ik nooit gebruikt. Touch screen heb ik geen ervaring mee.

Ik heb zelf een beetje een allergie voor al die 2 in 1 apparaten. Heb een tablet als ik in vergaderingen wat notities moet maken. Maar er zullen vast legio voordelen zijn als je eraan gewend bent.

Een IdeaPad zou ik zelf niet zakelijk kopen. Dan zou ik toch eerder voor een thinkpad / elitebook gaan.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• BobW91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:20
Rene schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 23:16:
Had een thinkpad en die muis op het toetsenbord heb ik nooit gebruikt. Touch screen heb ik geen ervaring mee.

Ik heb zelf een beetje een allergie voor al die 2 in 1 apparaten. Heb een tablet als ik in vergaderingen wat notities moet maken. Maar er zullen vast legio voordelen zijn als je eraan gewend bent.

Een IdeaPad zou ik zelf niet zakelijk kopen. Dan zou ik toch eerder voor een thinkpad / elitebook gaan.
Had je bij die Thinkpad ondanks dat je die muis nooit gebruikte, wel eens last van die muis? Bijvoorbeeld tijdens het typen van lange stukken tekst dat die muis in de weg zit of de cursor opeens op een andere plek zit?
Is het overigens mogelijk om die muis uit te schakelen in apparaatbeheer? Of schakel je daarmee ook meteen het touchpad uit?

• leon_ree
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-11 21:40
Ik zie deze thread nu ik zelf aan het orientieren ben, dus wellicht wat late reactie:

Ik heb een carbon x1 (3th gen) en gebruik die muis unit ding ook nooit, maar heb er ook nog nooit last van gehad. Thinkpad is verder super robuust (inmiddels meer dan 3 jaar oud). Touchscreen gebruik ik ook nooit, omdat het scherm van de carbon niet 360 graden om kan klappen, zoals bij een yoga of de x360, waardoor het onpraktisch is (de muis of touchpad zijn fijner).

Ik ben me ook weer aan orientieren op een nieuwe (business) laptop, want wil weer goede on site support (wil niet dagen zonder laptop zitten mocht er wat aan de hand zijn), maar dit keer 16gb ram en tablet modus, maar wel ook weer een goed toetsebord. Ik zit daarom ook te kijken naar een Elitebook x360 (g3) of Lenovo X1 Yoga (gen3), beide met 8ste gen intel. Dit keer dus geen carbon,omdat ik vaker PDFs wil lezen en annoteren, en dat gaat toch makkelijk in tablet modus (scherm 360graden gedraaid).

Voors voor de Lenovo X1 Yoga (3e gen) zijn, dat deze:
- een iets groter scherm heeft (14")
- het plastic/carbon materiaal wat niet warm/koud is zoals aluminium en geen scherpe randen heeft.
- pen geïntegreerd
- Heb er al ervaring mee met de huidige carbon: Bewezen robuust en Linux draait er goed op

gewicht 1,4 kg
afmeting: 333 x 229 x 17,05 mm
tot 500 cd/m fel scherm

De HP EliteBook x360 1030 G3 heeft voor:
- iets lichter ( 1,25 kg) en compacter (306 x 205 x 15,8 mm)
- verkrijgbaar met onspiegeld glas en tot 700 cd/m fel scherm wat buiten lezen makkelijker moet maken

afmeting scherm 13,3"

Een ander alternatief zou nog de HP ZBook x2 G4 kunnen zijn:
2,17 kg - 365 x 227 x 20,0 mm (laptopmodus)
1,65 kg - 365 x 227 x 14,6 mm (tabletmodus)
14" scherm

maar die is zelfs zonder toetsenbord iets groter en zwaarder dan de Yoga:

of de HP Elite x2 1013 G3 tablet:
1,17 kg - 300 x 232 x 13,3 mm (tablet met toetsenbord)
0,82 kg -300 x 232 x 7,9 mm (tablet)

13,0 " scherm

maar die lijkt iets minder robuust en sowieso minder laptop

Dell valt af, omdat ze geen 2-in-1 met 8ste gen intel hebben en een goed toetsenbord (met voldoende travel).

kortom de X1 Yoga en EliteBook x360 1030 lijken de voorkeurs laptops met tablet mogelijkheden om buiten in de zon PDFs te lezen/annoteren.
@BobW91 heb jij inmiddels al een keuze gemaakt en waarom is het welk geworden?

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:20
Wel benieuwd welke modellen het geworden zijn.
Pagina: 1