Uitleg gezocht werking verdeler vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 22:49
Voordat ik mijn bouwer (nieuwbouwwoning) confronteer met een naar mijn idee verkeerd aangesloten terugslagklep, probeer ik te achterhalen hoe zo'n verdeler nu precies werkt.

De installatiehandleiding heb ik gevonden: https://robotclimate.com/...-1-23-montagehandleiding/

Wij hebben stadsverwarming, nu denk ik dat het voor de werking niet uitmaakt, maar wellicht wel voor de terugslagkleppen. Ik meld dit maar even voor de zekerheid.

In de handleiding is de verdeler als foto opgenomen en voorzien van letters. Ik zou hier graag in dit bericht gebruik van willen maken.

Als ik het goed begrijp:
- Bij B komt de aanvoer van het water (stadsverwarming) vanuit de energieleverancier binnen
- Bij C gaat het weer retour naar de leverancier

Energie moet gebruikt worden, dus het water moet een stuk kouder terug gaan naar de leverancier. Vandaar de thermostaatkraan op C. Als ik deze relatief laag zet blijft het water wat binnengekomen is via B rond circuleren totdat de temperatuur gemeten (aan de rechterkant van de unit op de foto) de temperatuur heeft bereikt ingesteld op de thermostaatkraan. Tot die tijd blijft de klep in C dicht en blijft het water circuleren door de verdeler (en de aansluitingen naar de vertrekken). Klopt?

Op B en C staan pijlen aangegeven, zoals ook op H te zien is. Ik heb begrepen dat dit terugslagkleppen zijn, om te voorkomen dat het water de verkeerde kant retour gaat. Nu lijkt mij dit met een constante druk vanuit de energieleverancier niet aan de orde, maar toch even de vraag:
Bij B staat de pijl bij ons naar beneden wat volgens mij correct is. Alleen bij C staat de pijl bij mijn ene verdeler naar onder en de ander naar boven (ik heb twee verdelers, 1 voor begane grond en de andere (op zolder) voor de 1ste verdieping en zolder). Volgens mij moet de pijl naar boven, klopt dit? Zo ja, wat is het effect van naar beneden in normaal gebruik?

Of zijn het geen terugslagkleppen en is dit meer een visueel ding?

Dank!

Beste antwoord (via mgizmo op 08-02-2018 15:59)

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:03
Wat er gebeurd, is dat de pomp water rondpompt door de vloer heen (van F naar G). Door de vierkante buis (H, hier zie je meteen de temperatuur van het water wat naar de vloer gaat) en de ronde buis loopt dit rond. Dit is dus een cirkel.

Als het water te koud is, wordt er via B warm water bij gevoegd tot de goede temperatuur bereikt is.

Omdat dat extra water weg moet kunnen is via C een uitgang naar de stadsverwarming. Om te voorkomen dat je dus water vanuit de aanvoer direct terug naar de stadsverwarming pompt, is de terugslagklep nodig.

De eventuele thermostaatkraan bij C voorkomt te warme invoer richting de stadsverwarming, zodat je niet te warm water terugstuurt (zonde van de warmte). Als deze dicht zit kan er via B dus geen nieuw water worden toegevoegd en zal het water in de vloer en de verdeler afkoelen tot C weer open gaat.

C is dus een gewone thermostaatkraan en de pijl geeft de stromingsrichting van het water aan. Omdat het afsluiten niet altijd met een kogel gebeurt maar bv met een schuine 'plug' het water in, kan als het water de verkeerde kant op stroomt de klep niet altijd goed werken.

Hij moet dus omgedraaid worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Xiphalon op 08-02-2018 15:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:03
Wat er gebeurd, is dat de pomp water rondpompt door de vloer heen (van F naar G). Door de vierkante buis (H, hier zie je meteen de temperatuur van het water wat naar de vloer gaat) en de ronde buis loopt dit rond. Dit is dus een cirkel.

Als het water te koud is, wordt er via B warm water bij gevoegd tot de goede temperatuur bereikt is.

Omdat dat extra water weg moet kunnen is via C een uitgang naar de stadsverwarming. Om te voorkomen dat je dus water vanuit de aanvoer direct terug naar de stadsverwarming pompt, is de terugslagklep nodig.

De eventuele thermostaatkraan bij C voorkomt te warme invoer richting de stadsverwarming, zodat je niet te warm water terugstuurt (zonde van de warmte). Als deze dicht zit kan er via B dus geen nieuw water worden toegevoegd en zal het water in de vloer en de verdeler afkoelen tot C weer open gaat.

C is dus een gewone thermostaatkraan en de pijl geeft de stromingsrichting van het water aan. Omdat het afsluiten niet altijd met een kogel gebeurt maar bv met een schuine 'plug' het water in, kan als het water de verkeerde kant op stroomt de klep niet altijd goed werken.

Hij moet dus omgedraaid worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Xiphalon op 08-02-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Dank voor de heldere bijdrage. Je verwoordt het beter. Wel hetzelfde verhaal volgens mij. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:38
mgizmo schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:00:
Je verwoordt het beter. Wel hetzelfde verhaal volgens mij.
Nouja, niet helemaal hetzelfde verhaal. De messing buis in het midden is de terugslagklep, de 2 thermostaatknoppen (B&C) zijn er enkel voor om de aanvoer en/of retour dicht te zetten boven een bepaalde aanvoer-/retourtemperatuur. Daarop zit geen terugloopbeveiliging (en is ook niet nodig).

Wel eens met de conclusie: stroomrichting bij C is omhoog, dus pijl omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lzjHFtazXtkLakZqBws2yoMg/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Ja oke, het zijn geen terugslagkleppen. Het mechanisme in de thermostaatkranen kan wel voor problemen gaan zorgen als deze de verkeerde kant op is aangesloten? Dan hebben we het over levensduur van dat mechanisme? Als het een kogel is (bericht van xiphalon) dan maakt het eigenlijk niet uit? Kan ik dat nog ergens aan herkennen? Ik zou de pijl dan niet verwachten.

Ik zie er nog voor aan dat ze aangeven dat het geen probleem is. Bij twee andere buren geweest. Een is wel bij beide juist (de pijlen). De andere ook niet. Ik ben benieuwd hoe het bij de andere 15 zit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Bij gewone radiatoren kan je wel rare geluiden krijgen wanneer de knop andersom zit (in een ander topic hadden ze het over een bonkend geluid). Of dat bij een verdeler ook voorkomt weet ik niet. Ik zou gewoon zorgen dat hij goed wordt gemonteerd, daar betaal je voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:43
Hoe voorkomt dit systeem dan eigenlijk dat het leegloopt als C opent (uitgaande watertemperatuur daalt onder ingestelde waarde) terwijl B gesloten is (ingaande watertemperatuur is boven ingestelde waarde)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
dj_raoul schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:54:
Hoe voorkomt dit systeem dan eigenlijk dat het leegloopt als C opent (uitgaande watertemperatuur daalt onder ingestelde waarde) terwijl B gesloten is (ingaande watertemperatuur is boven ingestelde waarde)?
De pomp die uitslaat denk ik. Maar de voeler van B zit linksonder en de voeler van C aan de rechterkant bij het retourgedeelte. Het water stroom als het circuit dicht is bij B en C volgens mij rond dus de voelers zullen niet veel verschil zijn lijkt mij op zo’n moment. ???

[ Voor 26% gewijzigd door mgizmo op 08-02-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Nee, als B of C dicht staat komt er geen nieuw warm water in het systeem, maar de pomp circuleert wel het water binnen het systeem. De pomp gaat pas uit als de maximaalbeveiliging daarvan zijn limiet bereikt. (Alleen in nood, gebeurt normaal niet)

/Edit: leeglopen gebeurt niet, net zo min als een radiator leeg loopt wanneer de knop dicht gaat terwijl het voetventiel open staat. Leeglopen gebeurt pas bij een lek.

/Edit 2:
mgizmo schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:58:
[...]
Het water stroom als het circuit dicht is bij B en C volgens mij rond dus de voelers zullen niet veel verschil zijn lijkt mij op zo’n moment. ???
Er is dan wel verschil tussen de voelers, want tussen je aanvoer en je retour zit natuurlijk je vloerverwarming die warmte afgeeft. Retour zal dus lager zijn dan aanvoertemperatuur.

[ Voor 61% gewijzigd door phYzar op 08-02-2018 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
phYzar schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:02:
Nee, als B of C dicht staat komt er geen nieuw warm water in het systeem, maar de pomp circuleert wel het water binnen het systeem. De pomp gaat pas uit als de maximaalbeveiliging daarvan zijn limiet bereikt. (Alleen in nood, gebeurt normaal niet)
Oke. Wat gebeurd er als ik de termonstaatkraan op de aanvoer nu op 25 zet (lager gaat niet) en de retour op 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
Is de druk die voorbij C heerst dan groter dan de druk van het water in de verdeler bij C? Moet haast wel dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Ahja stom zeg, leeglopen kan natuurlijk niet bij een gesloten circuit. 🙈

[ Voor 18% gewijzigd door mgizmo op 08-02-2018 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
mgizmo schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:07:
[...]

Oke. Wat gebeurd er als ik de termonstaatkraan op de aanvoer nu op 25 zet (lager gaat niet) en de retour op 30.
C zal nooit openen want de temperatuur zal er niet boven komen. Dus ook geen aanvoer, dus systeem circuleert alleen.

Edit - Uitleg van phYzar is beter

[ Voor 5% gewijzigd door dj_raoul op 08-02-2018 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
mgizmo schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:07:
[...]

De thermostaat staat open, tenzij de temperatuur te hoog is. In jouw voorbeeld zal de aanvoer steeds dicht gaan omdat 25 graden snel bereikt is. De retour zal altijd open staan omdat met 25 aanvoer de retour nooit boven de 25 en dus zeker niet boven de 30 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
dj_raoul schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:10:

C zal nooit openen want de temperatuur zal er niet boven komen. Dus ook geen aanvoer, dus systeem circuleert alleen.
B&C moeten open staan om nieuw water toe te laten. Als C pas open gaat boven ipv onder de ingestelde grens dan is je verwarming altijd koud :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Waarom zijn beide nodig? Als alleen C er zou zijn, zou het warme water door de verdeler binnen komen als de temperatuur onder de ingestelde temp van C komt (omdat ie open gaat)? Als C dicht is blijft het water rondgepompt worden, maar kan er ook geen aanvoer bij toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Er past X liter in je vloerverwarmingssysteem. Als je alleen de aanvoer open zet gebeurt er niets, want het water past er niet bij. Als je alleen de retour open zet gebeurt er ook niets want het water kan niet weg zonder een vacuüm achter te laten. En water zal niet binnenkomen door C, want de druk is gelijk aan beide zijden van een gesloten systeem, en water zal niet zomaar tegen de pomprichting in stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
phYzar schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:13:
[...]

Er past X liter in je vloerverwarmingssysteem. Als je alleen de aanvoer open zet gebeurt er niets, want het water past er niet bij. Als je alleen de retour open zet gebeurt er ook niets want het water kan niet weg zonder een vacuüm achter te laten. En water zal niet binnenkomen door C, want de druk is gelijk aan beide zijden van een gesloten systeem, en water zal niet zomaar tegen de pomprichting in stromen.
Nee ik begrijp je (denk ik 🤔), maar ik denk dat ik mijn verhaal niet duidelijk omschrijf. Stel dat de kraan op B er uberhaupt niet is. Die van C wel. Dan werkt het systeem toch op dezelfde manier? Of wordt er dan toch nog warmte afgegeven van de aanvoer omdat het in het systeem wel rondpompt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
mgizmo schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:23:
[...]

Nee ik begrijp je (denk ik 🤔), maar ik denk dat ik mijn verhaal niet duidelijk omschrijf. Stel dat de kraan op B er uberhaupt niet is. Die van C wel. Dan werkt het systeem toch op dezelfde manier? Of wordt er dan toch nog warmte afgegeven van de aanvoer omdat het in het systeem wel rondpompt?
Als kraan B er niet is, maar gewoon een stuk pijp, dan bestaat het risico dat je aanvoertemperatuur te hoog wordt omdat er maar heet water blijft komen, en dan gaat je vloer kapot. Als C altijd open staat dan wordt je stadsverwarming-leverancier boos ( de handleiding zegt dat C een knop heeft puur omdat de stadsverwarming-leverancier een temperatuurregeling op de retour eist.) Voor de werking is knop C dus overbodig. Ik heb nagenoeg dezelfde verdeler, maar dan niet voor stadsverwarming dus de mijne heeft bij C alleen een handmatig bedienbaar voetventiel en niet de messing terugslagklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Dank je wel! Blijft nog over voor mezelf om na te gaan wat de draaiknop op de pomp precies doet.
Toelichting inmiddels gevonden: https://vloerverwarming.n...17/09/Wilo-Yonos-Para.pdf

[ Voor 35% gewijzigd door mgizmo op 08-02-2018 21:26 ]

Pagina: 1