Inhoud NAS (QNAP) verplaatsen naar Windows Server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• caphex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Indien ik een QNAP (of net zo goed een Synology) wil vervangen voor een Windows Server, hoe los ik het probleem dan op met bestanden met een naam die niet voor NTFS bestandsstructuur geschikt zijn over kan zetten?

Ik moet een QNAP vervangen voor een alternatief (oud / vol) en gezien het voor zakelijk gebruik is gaat mijn voorkeur wel uit naar een Dell of HP Server gezien de beter garantie en support opties.

Maar de QNAP wordt momenteel voor 90% gebruikt door Apple gebruikers en gebruiken her en der allemaal exotische tekens in de bestandsnamen waardoor 'even overzetten naar een Windows Server' waarschijnlijk een vervelende klus wordt.

Iemand toevallig ervaring hiermee en hoe heb je dit probleem opgelost ?

Alternatief is natuurlijk gewoon weer een QNAP of Synology te nemen, maar dat geniet eigenlijk niet mij voorkeur.

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom perse Windows? Ik zou eerder kijken naar een OS waarbij je ZFS kan gebruiken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• agile_tester
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-12-2025
Dat vraag ik mij ook af ja.
Als de QNAP alleen als fileserver wordt gebruikt, dan is windows niet noodzakelijk toch?
Ik ben zelf van een QNAP nas thuis, overgegaan naar een CentOS vps bij Hetzner.
Geen seconde spijt (en goedkoper dan windows)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou met Robocopy gewoon een eerste slag maken, vervolgens alle fouten loggen en kijken of je die met een script grotendeels kunt oplossen (batch rename/zoeken+vervangen) en dan de laatste bestanden met het handje vervangen. Daarna met Robocopy de laatste bestanden syncen.

Maar goed, een Windows server primair voor Apple-gebruikers. Ik zou een meer compatibele oplossing zoeken. QNAP levert ook zakelijke appliances. En Dell en HP leveren ook dedicated storage appliances.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• caphex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Het gaat om een NAS waar rond de 48TB op moet worden opgeslagen en rond de 30 TB bestaande data naartoe moet worden gekopieerd, kan is groot dat het enorme hoeveelheid is welke NTFS niet leuk gaat vinden.

Reden om een Windows Server in te richten is dat ik de ballen verstand van Linux heb en de meeste gebruikers Windows gebruiken (45win/5mac).

Maar wellicht is het beter om dan de NAS enkel voor de MACs te gaan gebruiken (bijvoorbeeld toch gewoon een QNAP of Synology maar dan een enterprise variant) en de rest op een Windows Server..

[ Voor 7% gewijzigd door caphex op 09-02-2018 00:14 ]