Mediaplayer speler 4k voor afspelen bestanden vanaf PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martin56
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-03-2022
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje opzoek naar 4K bestanden af te spelen op mijn nieuwe Sony tv KDR9005XE. In het verleden met mijn oude tv gebruikte ik een med8ter hiervoor, ik benaderde dan bestanden op mijn pc en dit ging altijd goed. Nu ik 4K bestanden af wil spelen is het allemaal wat lastiger, ik heb nu plex op mijn pc staan. TV heeft een waardeloze ondersteuning voor video formats, dus alles wordt getranscode door plex. Mijn pc kan dat niet aan (sandybridge 3450). Ik ben aan het encoden gegaan (direct play), maar is ondoenlijk, kost soms 10 uur voordat mijn pc iets omgezet heeft naar 1 van onderstaande formats:

MPEG-1 .mpg, .mpe, .mpeg O O
MPEG-2 PS .mpg, .mpe, .mpeg O O
MPEG-2 TS .mpg, .m2t, .mpe, .mpeg O O
AVC (MPEG-4 part 10), MPEG-2 TS .m2ts, .mts O O
AVC (MPEG-4 part 10), MP4 .mp4 O O
MPEG-4 Visual (MPEG-4 part 2), MP4 .mp4

Ik wil een kastje zoals mijn oude med8ter die gewoon alle video formats afspeelt, alleen dan in 4K. Er zijn een paar duizend android boxjes lijkt het. Welke is nou echt goed, die ik probleemloos kan gebruiken hiervoor? Plex zal dan vervallen denk ik bij zo'n kastje, maar boeit me ook niet heel erg, wil gewoon af en toe een filmpje kunnen kijken in 4K. Dus pc benaderen en 4K videofile afspelen op tv. Optie kan ook zijn pc upgraden naar een kaby lake of iets dergelijks (de nieuwe intels kunnen probleemloos 4K transcoden geloof ik). Kan ook een optie zijn.

Netwerk alles LAN cat5/6.

Wat zouden jullie adviseren?

Beste antwoord (via Martin56 op 12-02-2018 11:16)

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 17:56
Ik zat met dezelfde problemen. Allerlei dingen geprobeerd, tot ik de Nvidia Shield probeerde. Daar draai ik Kodi 17.6, met PlexKodiConnect op.

Dit streamt zonder problemen al mijn 4k content vanaf mijn Plex Server en het is een lekker vlot apparaatje.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• sorted.bits
Ik zat met dezelfde problemen. Allerlei dingen geprobeerd, tot ik de Nvidia Shield probeerde. Daar draai ik Kodi 17.6, met PlexKodiConnect op.

Dit streamt zonder problemen al mijn 4k content vanaf mijn Plex Server en het is een lekker vlot apparaatje.

• Martin56
Interessant.

Hoe bedien je de shield op je TV? Dmv de shield afstandsbediening te gebruiken? Werkt dit allemaal vlot en fijntjes?

De shield speelt blijkbaar alle bestanden af zonder dat er transcode benodigd is?

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:52
Wat @sorted.bits zegt. Nvidia Shield is met afstand de beste streamer op de markt. Niet de goedkoopste, maar die kun je blind aanschaffen. Heb em zelf ook. Ik ben overgestapt van een Minix Neo X8H-plus, wat ook een deftige streamer is/was, maar de Shield is velen malen sneller, werkt intuïtiever en heeft veel bredere software ondersteuning dan de Minix.

Ik heb wat problemen met de Shield icm 4K netflix via de Shield, maar voor de rest een super speler. Plex werkt ook erg erg goed. Ik kan makkelijk 4K HDR materiaal met een bitrate van 100mb/s vanaf mijn pc streamen naar de shield en bekijken op mijn tv.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Hulleman
Martin56 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:25:
Interessant.

Hoe bedien je de shield op je TV? Dmv de shield afstandsbediening te gebruiken? Werkt dit allemaal vlot en fijntjes?

De shield speelt blijkbaar alle bestanden af zonder dat er transcode benodigd is?
Ja, de afstandsbediening die er bij zit. Je kunt er ook een wireless keyboard op aansluiten via een usb ontvanger. Je tweede vraag weet ik zo niet. De Shield vreet iig alles wat ik er naar toe stream.

Er zit ook een erg goede Chromecastfunctie op.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• sorted.bits
Martin56 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:25:
Interessant.

Ik gebruik een Harmony Elite, die volgens mij OF via het netwerk of via IR/FM met dat ding communiceert, ik kan het niet helemaal achterhalen, maar dat werkt prima. De mini afstandsbediening die er bij zit is lekker vlot en het apparaat lagt eigenlijk nooit.

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik ben erg tevreden met mijn Vero 4k. Is een stukje goedkoper dan de Shield.

• sorted.bits
Michiel1231 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:30:
Ik ben erg tevreden met mijn Vero 4k. Is een stukje goedkoper dan de Shield.
Helaas geen Gbit ethernet en helemaal niet zoveel goedkoper dan een Shield. Zolang je alles streamt is die 16GB ruim voldoende voor de Shield. Anders uitbreiden met een USB 3 externe harddisk.

Daarnaast vind ik de Spotify, Netflix en Chromecast functie van de Shield fijner dan die van mijn Sony XE85 TV.

• Martin56
Toch nog een paar vraagjes:

- neem aan dat je ook plex gewoon kan installeren dus als cliënt gebruiken? Of moet die persee via kodi
- gaat het 4K streamen vanaf pc ook goed met subtitles?

Denk dat het de shield wordt :)

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
sorted.bits schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:10:
[...]

Helaas geen Gbit ethernet en helemaal niet zoveel goedkoper dan een Shield. Zolang je alles streamt is die 16GB ruim voldoende voor de Shield. Anders uitbreiden met een USB 3 externe harddisk.

Daarnaast vind ik de Spotify, Netflix en Chromecast functie van de Shield fijner dan die van mijn Sony XE85 TV.
100mbit ethernet is ruim voldoende voor bluray remuxes van 70gb. Spotify, Netflix en chromecast gebruik ik gewoon van mijn tv. Bovendien hebben Android-based devices moeite met auto-switching van resolutie, iets wat openelec devices wel gewoon goed doen.

• sorted.bits
Martin56 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:50:
Toch nog een paar vraagjes:

- neem aan dat je ook plex gewoon kan installeren dus als cliënt gebruiken? Of moet die persee via kodi
- gaat het 4K streamen vanaf pc ook goed met subtitles?

Denk dat het de shield wordt :)
- Yup, hij draait gewoon Android, waar een prima Plex client voor beschikbaar is.
- Met het streamen inclusief subtitles heb ik geen problemen, al heb ik dit via de Plex client nooit geprobeerd. Ik mis altijd mijn 'download subtitle' knop in Plex :)
Michiel1231 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:02:
[...]

100mbit ethernet is ruim voldoende voor bluray remuxes van 70gb. Spotify, Netflix en chromecast gebruik ik gewoon van mijn tv. Bovendien hebben Android-based devices moeite met auto-switching van resolutie, iets wat openelec devices wel gewoon goed doen.
100 Mbit is voldoende, ruim wil ik het niet noemen. 70 Gb, voor een 90 minuten film is ruim 777 Mb per minuut, wat op ± 13 MB/s uitkomt. Dus als je geluk hebt duurt de film langer dan 90 minuten, anders ga je het niet redden met 100 Mbit.

Verder heb je geen switchen van resolutie nodig, Kodi draait zelf op 4k en alles wordt netjes opgeschaald. Dynamisch framerate switchen is ook geen probleem, althans, daar ben ik nog geen problemen bij tegengekomen.

• Martin56
Even een update :D:

Vrijdag een nvidia shield gekocht, kodi geinstalleerd, na wat uitzoekwerk bibliotheek aangemaakt. Bestanden staan op pc. Verschillende 4k films geprobeerd, dit bleek er goed te gaan. Ik ben dus erg content :) Een volledige bluray in 4K slikte die niet, dan zoek ik maar de HVEC versies.

Mooi apparaatje trouwens, android tv draait er erg lekker op. Op mijn Sony 900xe is het om te huilen als je die shield bezig ziet...

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hulleman schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:26:
Wat @sorted.bits zegt. Nvidia Shield is met afstand de beste streamer op de markt. Niet de goedkoopste, maar die kun je blind aanschaffen. Heb em zelf ook. Ik ben overgestapt van een Minix Neo X8H-plus, wat ook een deftige streamer is/was, maar de Shield is velen malen sneller, werkt intuïtiever en heeft veel bredere software ondersteuning dan de Minix.

Ik heb wat problemen met de Shield icm 4K netflix via de Shield, maar voor de rest een super speler. Plex werkt ook erg erg goed. Ik kan makkelijk 4K HDR materiaal met een bitrate van 100mb/s vanaf mijn pc streamen naar de shield en bekijken op mijn tv.
Dat is natuurlijk niet waar, v.w.b. de software ondersteuning. De Shield draait op Android tv, waar de Minix draait op de normale Android voor tablets en telefoons. Het voordeel van Android tv is dat deze geoptimaliseerd is voor grote schermen en specifieke apps daarvoor heeft. Het nadeel is dat het aantal apps vele malen kleiner is voor Android tv. Zo is bijv. lang niet elke televisie app beschikbaar, zoals NPO, RTL XL of KIJK. Dat kan inmiddels verbeterd zijn, maar waarschijnlijk mis je dus wel een heleboel apps.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Hulleman
Jorgen schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:48:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar, v.w.b. de software ondersteuning. De Shield draait op Android tv, waar de Minix draait op de normale Android voor tablets en telefoons. Het voordeel van Android tv is dat deze geoptimaliseerd is voor grote schermen en specifieke apps daarvoor heeft. Het nadeel is dat het aantal apps vele malen kleiner is voor Android tv. Zo is bijv. lang niet elke televisie app beschikbaar, zoals NPO, RTL XL of KIJK. Dat kan inmiddels verbeterd zijn, maar waarschijnlijk mis je dus wel een heleboel apps.
Heb je een punt. Maar probeer plex of netflix maar eens deftig te draaien op een minix. Wellicht een kleine greep uit de beschikbare software, maar voor mediastreaming wel twee hele relevante apps. De shield ondersteunt die perfect. Netflix heeft voor de minix geen volwaardige ondersteuning (geen hd/4k) en plex kreeg ik uberhaupt niet werkend op een minix.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Daarom gebruik ik ook Kodi op mijn Minix en voor wat Netflix betreft hebben de meeste mediaspelers geen ondersteuning voor 4k Netflix vanwege licenties die Netflix daarvoor uitgeeft. Als de Shield dat wel heeft is dat een usp, dat klopt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1