• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09-2025
Ik wil geen andere threads kapen dus vandaar een nieuwe.

Ik verbaas me namelijk om het feit dat wij als consument veel 'onzin' accepteren als 'dat is normaal' en dat terwijl dat niet normaal is?

Onderstaande beschrijft exact mijn gevoel als het gaat over de huidige tv techniek.
https://www.cnet.com/news/ten-worst-tv-technologies/

Met name de opmerkingen over LCD en Edge-lit (off angle issues, motion issues etc) . Als er -ook op tweakers- iemand commentaar geeft over bijvoorbeeld backlightbleed of slechte kijkhoek, dan wordt dat afgedaan als 'dat is inherent aan de techniek, wen er maar aan!'.
Maar dat is de omgekeerde wereld: omdat de tv makers een slechte QA hebben of gebruik maken van slechte panels, moet de consument dat maar accepteren als 'de standaard en normaal'?

En het is niet eens nodig: er zijn tv's (in dezelfde serie) waar zoiets als backlightbleed varieert per exemplaar. Dat is echt gewoon slechte QA.

Even een zijstap: Een paar jaar geleden een nieuwe koelkast. Dit ding maakte een partij pruttel lawaai. Leverancier erbij "dat is normaal met de nieuwe koelkasten. Staat ook in de handleiding. Wen er maar aan'.
Nu sinds een jaar een andere koelkast: ik hoor hem niet (zelf al ga ik er met mijn oren tegenaan hangen).
Dat lawaai van die vorige is dus niet normaal!!! We slikken maar van alles.

Terug naar TV's: het is m.i. niet normaal dat mensen moeten kijken naar motionissues, soap effect, slechte kijkhoek, backlightbleed, banding, inbranden van logo's (OLED/plasma), slechte scherm uniformilteit en al dat gedoe.

Ik zeg niet dat ik een oplossing heb en helaas hebben we ook geen echt alternatief Het is eerder een constatering die ik doe..... en ja.... het is maar een tv en er zijn veel belangrijkere zaken op de wereld.
Maar duurzaamheid betekent ook dat je iets kan neerzetten waar je zo lang plezier van kan hebben zonder dat je na een paar jaar al denkt "meh,,,, misschien is de techniek verbeterd ...laat ik maar een nieuwe kopen!'

Ik zal wel worden afgebrand op bovenstaande :-)

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-01 14:28

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Omdat vaak het nadeel een gevolg is van een voordeel. Bijvoorbeeld:
Elektrisch rijden heeft een beperkte range, lange "tanktijd" en gedoe met kabels. Maar je rijdt daardoor wel:
"groen", goedkoop en met een nieuw imago ;).

Bij die Edge lit tv's vinden mensen het blijkbaar belangrijker dat de TV goed smoelt dan dat een tv expert het beeld niet geweldig vind.

De rest van de technieken in je link vind ik een beetje slechte voorbeelden.
3D werkt, maar is niet aangeslagen thuis, tjuah, innovatie gaat niet altijd goed.
Curved screens lijken mij geweldig als desktop monitor, maar als TV werkt het volgens mij ook niet super.
4K afschrijven omdat er meer bandwidth gebruikt wordt of omdat niet iedereen het kan zien vind ik ook erg makkelijk etc.

Een koelkast die overmatig veel herrie maakt was ik mee teruggegaan, dus de vraag is niet waarom wij alles accepteren maar waarom jij dat geaccepteerd hebt toen ;)

Last.fm | Code Talks

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik denk dat het goed is dat we kritisch zijn op de producten, maar hetgeen dat geproduceerd wordt is meestal een optimalisatie van kwaliteit en prijs. Uiteindelijk is economie vraag en aanbod. Is de vraag er, dan komt het aanbod er. Is de vraag er onvoldoende, dan zal het aanbod er ook onvoldoende zijn.

Een perfect product maken kost gewoon geld, en als de gemiddelde mens niet 1,5x zoveel wil betalen voor een koelkast die minder geluid maakt, maar verder vergelijkbaar is, dan klopt het marktmodel gewoon niet.

Daarnaast is dit wel Tweakers, de mensen hier zijn meer geïnteresseerd in de techniek en over het algemeen kieskeuriger.
Ik durf te wedden dat de meeste mensen die LCD tv's kopen nog nooit van backlightbleed gehoord hebben, en de meeste mensen die OLED tv's kopen niet weten wat burn-in nou precies inhoud.

Ze horen wat van vrienden, gaan naar de Mediamarkt, en doen een keuze op basis wat ze zien. Vaak worden ze ook door iemand geïnformeerd die ook niet alles weet. Ik kom vaak genoeg tegen dat ik na 20 seconden na het stellen van een vraag aan een verkoper het gevoel heb, laat maar, ik weet er duidelijk meer van dan de verkoper.

Just my 2 cents

Trust me, I'm an engineer

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:37
Nou ja als je het toespitst op televisies is het heel simpel.
Als je nergens concessies wil doen dan stel ik voor dat je een goed boek koopt en lekker gaat lezen in plaats van televisie kijken.
Elke techniek heeft zijn nadelen en dat is inherent aan de stand van de techniek. Het is niet dat de producenten het niet willen, maar als de vooruitgang van een bepaalde techniek er niet is dan is het er niet.
Wat moet je dan? Geen TV's uitbrengen?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Om dat mensen geen geld willen uitgeven aan kwaliteit, en om dat in veel businessmodellen kwantiteit meer oplevert. Dat is zo'n beetje de reden achter alles.

Wat betreft je koelkast-ervaring, dat is gewoon een gebrek aan kennis, op die manier kan elke verkoper je wel wat onzin vertellen, je kan het toch niet controleren.

Stel dat je in de huidige staat van technologie, de 'goede' er uit wil pikken, dan moet je dus alles zelf gaan zitten vergelijken, en dat kost een bult geld en tijd, en dat willen de meeste mensen er niet in investeren.

Dan heb je nog dingen als reviews, maar daar weer je weer niet hoe eerlijk, gesponsord, of compleet ze zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door johnkeates op 08-02-2018 11:45 ]

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55
Veel mensen interesseert het gewoon geen bal of het beeld mooi is. Vrienden van mij zien het bijvoorbeeld gewoon niet, ofhet interesseert ze niet. Die zijn allemaal tevreden met de out-of-the-box instelligen die Samsung hun biedt, wat vaak ook volgens hun het enige merk is wat er bestaat. Ik ben zelf wel kritisch en koop vooral geen Samsung. Vaak zegggen ze dan wel, ja het beeld is idd wel mooi bij jou, maar het interesseert ze gewoon niet genoeg om wat met die info te doen. Ik denk dat er heel veel mensen zo zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door tiguan op 08-02-2018 11:47 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:49

Standeman

Prutser 1e klasse

tiguan schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:45:
Veel mensen interesseert het gewoon geen bal of het beeld mooi is. Vrienden van mij zien het bijvoorbeeld gewoon niet, ofhet interesseert ze niet. Die zijn allemaal tevreden met de out-of-the-box instelligen die Samsung hun biedt. Ik ben zelf wel kritisch en koop vooral geen Samsung. Vaak zegggen ze dan wel, ja het beeld is idd wel mooi bij jou, maar het interesseert ze gewoon niet genoeg om wat met die info te doen. Ik denk dat er heel veel mensen zo zijn.
^^ Dat en vaak ook voor een dubbeltje op de eerste rang will zitten (of geen bergen geld willen of kunnen uitgeven). Als alle TV's een prijsstelling van een B&O gaan hebben, dan koop ik nooit meer een T.V.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:52
tiguan schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:45:
Veel mensen interesseert het gewoon geen bal of het beeld mooi is. Vrienden van mij zien het bijvoorbeeld gewoon niet, ofhet interesseert ze niet. Die zijn allemaal tevreden met de out-of-the-box instelligen die Samsung hun biedt, wat vaak ook volgens hun het enige merk is wat er bestaat. Ik ben zelf wel kritisch en koop vooral geen Samsung. Vaak zegggen ze dan wel, ja het beeld is idd wel mooi bij jou, maar het interesseert ze gewoon niet genoeg om wat met die info te doen. Ik denk dat er heel veel mensen zo zijn.
Ik had best een Samsung willen kopen als ze een minstens zo goed, liefst beter, plaatje neer kunnen zetten als LG en Sony dat doen met een OLED. Maar nee, Samsung bedondert de klant met een inferieure LCD techniek en verkoopt dat als QLED :') Dat 80% van Nederland daar in trapt, tja.... marketing doet bijzondere dingen met ons brein.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:06
Waarom rijd je niet in een Rolls Royce en nemen mensen genoegen met een Clio?
1. Te weinig geld over
2. Geen geld er voor over
3. Clio voldoet prima.

Dit is toepasbaar op alle producten.

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-01 15:43
Budget, budget, budget. Je hebt als consument een budget maar ook als producent heb je een budget voor het ontwikkelen en produceren van producten. De doorlooptijd van producten wordt steeds hoger, de nieuwe modellen volgen elkaar steeds sneller op en de tijd dat je 5 jaar lang hetzelfde type televisie verkocht is voorbij. Daardoor is het ontwikkelbudget voor het specifieke model ook lager.

Verder heb je als consument ook een bepaald budget voor je aankoop, daarom moet je concessies doen. Als je 800 euro hebt voor een nieuwe TV dan kan je geen OLED kopen en zul je dus genoegen moeten nemen met backlight bleeding of een beperkte kijkhoek. Je maakt je keuze in dat geval op je eigen prioriteiten. Ik heb zelf genoegen genomen met een beperkte kijkhoek maar heel mooie zwartwaarden met een minimum aan backlight bleeding.

Daarbij is natuurlijk allang bekend dat de verkoopprijs niet echt in connectie staat met de productieprijs. De verkoopprijs wordt bepaald adhv wat mensen ervoor over hebben. Vandaar dat Apple het voor elkaar krijgt om een telefoon van 1000 euro te verkopen, er is vraag naar en anders creëer je deze dmv marketing.

• P.A.T.R.I.C.K
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik denk dat het komt omdat veel mensen tegenwoordig afgaan op het advies van 'professionele reviewers' en niet zoals vroeger door enthousiaste eindgebruikers. Deze 'professionele reviewers' hebben het product dat ze reviewen meestal maar een paar dagen, waarnaar ze het volgende product moeten reviewen of ze hebben het product wel in eigendom via sponsoring en zijn daarom niet eerlijk over het product (bewust of onbewust). Als het review filmpje er een klein beetje professioneel uitziet waar je naar zit te kijken dan moet je meteen argwaan krijgen.

De meeste mensen zijn daarnaast volkomen randdebielen, die bijna alles geloven als het via een paar verschillende bronnen wordt gepresenteerd op een manier die hun persoonlijk wel aanspreekt (dit zijn natuurlijk selectieve bronnen via google en youtube en tweakers en de grote websites die allemaal leven van RECLAME en die elkaar allemaal voor 99% nazeggen). Winkelpersoneel kan je met de gemiddelde tweaker vergelijken betreft de kennis van consumenten elektronica, de verkoop praatjes krijgen ze via de cursus van de fabrikant, ze zijn ook verplicht hier niet van af te wijken. Bij consumenten organisaties zoals de consumentenbond is er ook geen kennis meer in huis, omdat ze teveel producten willen testen en zodra iets je werk is kan je niet meer eerlijk zijn. Het reclame magazine van de mediamarkt en andere nonsins magazines is natuurlijk gewoon reclame niks anders.

Mensen gebruiken niet meer zoals 20 jaar geleden hun logische verstand. Statistieken en specificatie lijsten gemaakt door fabrikanten OF beroepsorganisatie zijn altijd leugens, alleen als je helemaal van de pot bent gerukt ga je af op die gegevens OF als je de overheid bent.

Mensen hebben ook teveel geld voor luxe producten, hierdoor zijn ze minder selectief en gooien ze hun geld graag over de balk zolang ze maar niet teveel tijd kwijt zijn om zichzelf te verdiepen in het product (de technieken ervan). Waarschijnlijk komt dit grotendeels door de verjonging van de gemiddelde koper vergeleken met vroeger of mensen zijn gewoon dommer geworden.

Vroeger gingen de ontwikkeling veel langzamer van een product omdat de spreiding van kennis ook veel langzamer ging (geen internet en gebrek aan scholing) en er was minder concurrentie (hoe meer concurrentie des te meer corruptie). Door beide krijg je een beter product, verder werkten mensen langer bij een bedrijf en hadden mensen respect voor hun werk en de medemens.

p.s. OLED heeft ook genoeg gebreken die de meeste mensen of niet weten, of negeren, of voor lief nemen. Niet meer niet minder dan de meeste LCD tv's.
Pagina: 1