Synology - failover voor VPN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-07 23:01
Hallo

Wil me poorten dicht gooien om access via internet naar me Synology te restricten, en daarbij alleen access via VPN toe te laten (dus poort VPN open laten ;) )
VPN werkt, geen probleem.

Maar wat als me VPN service/access stopt voor welke reden dan ook (DSM update, service loopt vast etc..)
Ik zat te denken om alleen DS finder nog op het internet toe te laten, voor een last effort reboot of wat dan ook (kom voorlopig niet meer thuis, dus vandaar)

Zie dat DSfinder poort 5001 (https) gebruikt, neemt hij deze over van DSM? Dus als ik DSM access afsluit kan ik DS finder ook niet meer gebruiken, of je moet de poort kunnen veranderen.

Jullie nog een idee voor failover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:02
Als je VPN stopt met werken om elke andere reden dan dat de VPN server niet naar behoren werkt, waarom zou DSfinder je NAS dan wel kunnen vinden?
Als het voor thuisgebruik is niet teveel moeite in steken en het probleem oplossen als je weer thuis bent.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je zou een 2e VPN service kunnen instellen?, naast OpenVPN.... Maar realistisch gezien moet ik MewBie gelijk geven; in de meeste scenario's zal niet de VPN applicatie stoppen maar er iets anders aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
De kans dat alleen de VPN service op de NAS stopt, maar niet de NAS zelf is niet zo groot.

Mocht je het toch willen doen zou je ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een Raspberry Pi als VPN server in je netwerk te zetten, dan heb je buiten de NAS om toch nog een mogelijkheid om in je netwerk te komen! (Of iets van TeamViewer draaien op je PC met Wake-On-Lan vanuit je router als dat mogelijk is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-07 23:01
MewBie schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:55:
Als je VPN stopt met werken om elke andere reden dan dat de VPN server niet naar behoren werkt, waarom zou DSfinder je NAS dan wel kunnen vinden?
Als het voor thuisgebruik is niet teveel moeite in steken en het probleem oplossen als je weer thuis bent.
DS finder zou je nog kunnen benaderen via https, met een specifieke poort, niet de standard 5001. Maar volgens mij gooi je dan ook heel Diskstation open op het internet, en die wil ik juist alleen maar benaderen via me VPN.

Ben niet zomaar thuis, woon voor een poosje aan de andere kant van wereld ;)
Tortelli schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:05:
...in de meeste scenario's zal niet de VPN applicatie stoppen maar er iets anders aan de hand zijn.
Ja daarom is een reboot op afstand misschien een optie. Zeker met WOL optie.
daupie schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:15:
De kans dat alleen de VPN service op de NAS stopt, maar niet de NAS zelf is niet zo groot.

Mocht je het toch willen doen zou je ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een Raspberry Pi als VPN server in je netwerk te zetten, dan heb je buiten de NAS om toch nog een mogelijkheid om in je netwerk te komen! (Of iets van TeamViewer draaien op je PC met Wake-On-Lan vanuit je router als dat mogelijk is?)
Is een mogelijkheid, heb toevallig nog een Pi over :)
Maar ik zoek in eerst instantie een meer simpel optie.