42 rgb ledjes aansluiten met dimmer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik heb weinig verstand van elektronica schakelingen ontwerpen, maar kan wel redelijk tot goed solderen.
Heb een ontwerp met 14 plexiglazen plaatjes, die ik op de kopse kant wil belichten met 42 rgb ledjes die ik per kleur wil dimmen.
Ik wil hier geen 3 aparte leds voor gebruiken omdat dat er niet zo mooi uitziet.
De rgb ledjes wil ik (als het kan) parallel op mekaar solderen, dat ik 3 "torentjes" van 14 rgb leds heb.
Deze 3 "torentjes" zien er dan ongeveer uit als een led cube, maar dan 14 rgb ledjes op mekaar gesoldeerd.

De leds die ik hier voor wil gebruiken zijn https://www.aliexpress.co...6-8eb8-446944b0fc3f&tpp=1
dit omdat de afmetingen van de leds makkelijk zijn voor mijn werkstuk.
Nu had ik gehoord dat ik het beste een pwm dimmer kon kopen.
Deze 3 pwm dimmers heb ik gekocht en wil hier mee de leds stroom geven.
Nu heb ik een paar vragen;

A Is deze pwm geschikt voor dit doel?
B Welke led type kan ik het beste kiezen Common cathode of Common anode?
C welke voedingsspanning kan ik het beste gebruiken?
D de vier torentjes hebben vier aansluitpunten, welke voorschakelweerstand moet ik hier voor gebruiken om 10 á 20 mAh per kleur er door heen te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

A: Zo te zien wel, al zijn er ook wat mooiere PWM regelaars voor LED, met de 3 kleuren in 1 behuizing; https://www.banggood.com/...-p-1060557.html?rmmds=buy
B: Common Anode, de PWM regelaars schakelen (nagenoeg altijd) de min.
C: zo laag mogelijk, denk aan 5V, de rest ga je verstoken in de weerstanden. Hier kom je ook automatisch bij D:

Als je 4-pin RGB LED's hebt, moet je voor elke led ook 3 weerstanden gebruiken. 6 polige leds of afzonderlijke leds kun je met meerdere in serie zetten, waardoor het verlies in weerstanden en de hoeveelheid weerstanden flink afneemt. (dan kun je bijvoorbeeld 12V of 24V gebruiken, en 3 of 6 led's in serie met 1 weerstand zetten.

(Ja, je kan meerdere led's parallel zetten, en de 20mA*aantal leds doen, in goedkope brol zie je dat wel eens, maar de led's zijn nooit identiek, waardoor bijvoorbeeld door 1 led 50mA kan gaan lopen, en de andere 10mA....)

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 08-02-2018 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Als je googled op "led weerstand calculator" kom je dit geinige tooltje tegen wat al tig jaar ergens in een stoffig hoekje van de tweakers webservers staat: https://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Super handig om de weerstand uit te rekenen.

Verder wil ik me aansluiten bij wat @_ferry_ zegt. Kleine aanvulling: De 3 kleuren LED's in een RGB-led hebben alle 3 een andere forward voltage, en dus ook een andere weerstand nodig. Al zou je ook de hoogste weerstand kunnen kiezen, en voor lief nemen dat de blauwe LED wat minder fel is (met de dimmers kun je daar gemakkelijk voor compenseren).
Ze parallel zetten op één weerstand gaat dus ook _niet_ werken (ook niet provisorisch). Dit kan alleen werken met identieke LEDs.

Ik zou persoonlijk niet zelf met losse LEDs gaan kloten, maar gewoon een RGB led-strip gebruiken. Scheelt een hoop gedoe. Maar als het solderen het grootste deel van de lol is, is dat misschien niet waar je op zit te wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

+1 voor de led-strip. WS2812-ledstrips zijn tegenwoordig ook in allerlei vormen en maten te krijgen, kosten weinig en er zijn kant-en-klare controllers voor die kunnen wat je wil (of je knutselt zelf iets met een Arduino).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met 100 tot 150 ohm weerstanden moet het wel gaan lukken. Bij 100 ohm kom je op 20mA bij 5v wat het geheel tot 1A brengt per kleur bij alle 50 LED's dus de PWM regelaars gaan wel werken. Maar met alle 3 de kleuren kom je wel op 3A en valt een gemiddelde USB stekkerlader af.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Dank jullie wel voor alle moeite, en mee denk tijd, ik ga er binnen kort mee aan de slag.
Pagina: 1